Legea nr. 297/2018 privind Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară şi pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare

12 dec. 2018
Vizualizari: 4339

Actul publicat în Monitor

Sumar
Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare

(M. Of. nr. 1040 din 07 decembrie 2018)

 

Se reglementează Registrul Național de Publicitate Mobiliară și se abrogă  O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare.

 

În M. Of. nr. 1040 din 07 decembrie 2018 s-a publicat Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare.

Astfel, respectivul act normative conține prevederile referitoare la Registrul Național de Publicitate Mobiliară. De asemenea, prin aceeași lege se abrogă O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare.

 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale Legii nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare.

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 1 alin. (1) lit. d), Registrul Național de Publicitate Mobiliară (RNPM) reprezintă un registru public în sensul prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, precum și ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, respective un sistem național electronic de interes public, structurat pe persoane și bunuri, de evidență a priorității în caz de executare silită, de publicitate a actelor și operațiunilor juridice prevăzute de lege.

Din acest punct de vedere, operatorul reprezintă persoana fizică sau juridică autorizată să înregistreze avizele de înscriere și să efectueze căutări certificate în RNPM, în vreme ce agentul desemnează persoana fizică sau juridică împuternicită de operatori să efectueze direct activitatea de operare în Registru. Totuși, nu pot dobândi calitatea de operator sau agent împuternicit instituțiile de credit, societățile din domeniul asigurărilor și formele de exercitare a profesiei de executor judecătoresc.  De asemenea, înțelegerile dintre operatori sau agenți privind înregistrarea exclusivă și reciprocă în Registru sunt considerate practici anticoncurențiale și sunt interzise.

În vederea înscrierii în RNPM, solicitantul trebuie să îndeplinească condițiile de autorizare, fiind totodată, necesar și un aviz de înscrirere, care poate consta într-unul din următoarele documente: avizul de ipotecă, avizul de fiducie, avizul specific, avizul de ipotecă – creanțe securitizate ori avizul ipotecă – obligațiuni ipotecare.

În ceea ce privește avizul de ipotecă, acesta constituie avizul de înscriere a ipotecii și a celorlalte operațiuni juridice prevăzute de Legea nr. 287/2009, și poate fi:

–  avizul de ipotecă inițial – avizul de constituire a ipotecii și de înscriere a celorlalte operațiuni juridice supuse prevederilor Legii nr. 287/2009, în ceea ce privește ordinea de prioritate, publicitatea și executarea;

avizul modificator al avizului de ipotecă inițial, vizând descrierea bunului ipotecat, numele/denumirea debitorului, constituitorului, respectiv a creditorului, rectificarea oricărei erori materiale survenite și alte modificări reglementate de lege;

avizul de cesiune a creanței ipotecare;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

avizul de reducere a ipotecii la o parte din bunurile afectate acesteia prin avizul de ipotecă inițial;

avizul de extindere a ipotecii asupra altor bunuri;

avizul de prelungire a avizului de ipotecă inițial;

avizul de stingere a avizului de ipotecă inițial datorită executării obligației garantate ori renunțării creditorului la întreaga ipotecă;

avizul de nulitate pentru motivul anulării sau constatării nulității contractului de ipotecă;

avizul de înscriere a intenției de constituire a unei ipoteci;

avizul de transformare a avizului de înscriere a intenției de constituire a ipotecii în aviz de ipotecă inițial;

avizul de menținere a ipotecii;

avizul de actualizare a datelor;

avizul de executare a bunului ipotecat;

avizul de preluare în contul creanței;

avizul de cesiune a ipotecii;

avizul de schimbare a rangului ipotecilor;

avizul de reactivare a avizului de ipotecă inițial;

avizul de îndreptare a erorii materiale din culpa operatorului/agentului conținută în avizul de ipotecă și de înscriere a celorlalte operațiuni juridice supuse prevederilor Legii nr. 287/2009.

Potrivit art. 3, dreptul de ipotecă mobiliară asupra bunurilor de tip „Autovehicul” nu se stinge ca urmare a actelor de dispoziție efectuate cu privire la acestea, ci va greva în continuare bunurile respective, chiar dacă actele de dispoziție sunt realizate în cursul obișnuit al activității unei întreprinderi care înstrăinează bunuri de același fel. De asemenea, dacă obiectul ipotecii îl constituie mai multe bunuri de tip „Autovehicul” ori o universalitate de bunuri de acest tip, înscrierea ipotecii mobiliare se realizează prin identificarea distinctă a fiecărui bun, respectând rubricile prevăzute în formularul de aviz de ipotecă.

Conform art. 4, înregistrarea operațiunilor privind ipotecile mobiliare, a operațiunilor asimilate acestora, a înscrisurilor sub semnătură privată care sunt titluri executorii în condițiile legii, a altor drepturi prevăzute de lege, precum și publicitatea actelor șio perațiunilor juridice prevăzute de lege se efectuează în Registru. De asemenea, se vor înregistra și ipotecile mobiliare, gajul, precum și orice alte operațiuni asimilate acestora, pentru care legea prevede înscrierea precum și privilegiile, în condițiile legii, în vederea efectuării publicității.  Totodată, se înscriu și titlurile executorii constatate prin înscrisuri sub semnătură privată pentru care legea solicită realizarea formalităților de publicitate.

Accesarea Registrului este permisă numai prin intermediul aplicațiilor software puse la dispoziție de Corpul Operatorilor și avizate de Autoritatea de Supraveghere, iar înregistrarea avizelor de înscriere se efectuează de operatori și de agenții acestora, precum și de Corpul Operatorilor. Ministerul Justiției reprezintă Autoritatea de Supraveghere a RNPM.

Potrivit art. 27, solicitanții serviciilor de înregistrare în Registru a avizelor de înscriere vor plăti o taxă de 30 lei pentru fiecare aviz de ipotecă inițial.

De asemenea, solicitanții serviciilor de înregistrare în Registru a avizelor de înscriere vor plăti o taxă de 60 lei pentru fiecare aviz de fiducie inițial. 

Totodată, solicitanții serviciilor de înregistrare în Registru a avizelor de înscriere vor plăti o taxă de 40 lei pentru fiecare aviz specific inițial, iar solicitanții serviciilor de înregistrare în Registru a avizelor de înscriere vor plăti o taxă de 30 lei pentru fiecare aviz de ipotecă inițial – creanțe securitizate.  Pe de altă parte, solicitanții serviciilor de înregistrare în Registru a avizelor de înscriere vor plăti o taxă de 30 lei pentru fiecare aviz de ipotecă inițial – obligațiuni ipotecare, respectiv o taxă de 30 lei pentru orice alte avize necesare înscrierii în Registru a actelor și faptelor juridice prevăzute de lege.

Conform art. 40, activitatea de înregistrare a formularelor de aviz de înscriere se îndeplinește, de regulă, în timpul programului de serviciu cu publicul, afișat în mod corespunzător. Astfel, în termen de 30 de zile de la înregistrarea propunerii Corpului Operatorilor, Autoritatea de Supraveghere adoptă procedura îndreptării erorilor materiale și procedura reactivării avizelor a căror stingere a fost efectuată eronat în RNPM, întemeiate pe principiul dreptului la îndreptarea gratuită a erorilor cauzate neintenționat în furnizarea serviciului de înscriere în RNPM cu respectarea drepturilor înscrise de terții de bună-credință.

Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare was last modified: decembrie 11th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.