Legea nr. 297/2018 privind Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară şi pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor şi efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare – modificari (Legea nr. 196/2020)

9 sept. 2020
Vizualizari: 1804

Art. 28 alin. (2), (3), (5)

Vechea reglementare

„(2) O cotă de 15% din sumele realizate din taxele stabilite la art. 26 și 27 se constituie și se utilizează, prin derogare de la alte dispoziții legale, ca fond special la dispoziția Ministerului Justiției, pentru organizarea și funcționarea Registrului Național de Publicitate Mobiliară.

(3) Modul de utilizare de către Autoritatea de Supraveghere a sumelor constituite conform alin. (2), precum și detalierea cheltuielilor se vor stabili prin ordin al ministrului justiției.

(…)

(5) Evidența contabilă a sumelor prevăzute la alin. (2), precum și verificarea respectării destinației acestora revin compartimentului financiar-contabil din cadrul Ministerului Justiției”.

Noua reglementare

La articolul 28, alineatele (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) O cotă de 15% din sumele realizate din taxele stabilite la art. 26 și 27 se constituie ca fond special la dispoziția Ministerului Justiției și se utilizează de către Autoritatea de Supraveghere exclusiv pentru organizarea și funcționarea RNPM.

(3) Modul de utilizare de către Autoritatea de Supraveghere a sumelor constituite conform alin. (2), precum și detalierea cheltuielilor se stabilesc prin ordin al ministrului justiției.

(…)

(5) Evidența sumelor prevăzute la alin. (2), precum și verificarea respectării destinației acestora revin Autorității de Supraveghere”.

 

Art. 29

Vechea reglementare

„Modul de încasare și de plată a sumelor prevăzute la art. 26 și 27 se stabilesc prin instrucțiuni aprobate prin ordin comun al ministrului justiției și ministrului finanțelor publice”.

Noua reglementare

Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Modul de încasare și de plată a sumelor prevăzute la art. 26 și 27 se stabilește prin instrucțiuni aprobate prin ordin al ministrului justiției”.

 

Art. 31 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) În vederea asigurării unui cadru concurențial pe piață, nivelul minim al tarifelor percepute de operatori pentru furnizarea serviciilor de înscriere în Registrul Național de Publicitate Mobiliară este cel stabilit pentru taxele datorate bugetului de stat și Ministerului Justiției pentru fiecare tip de aviz de înscriere”.

Noua reglementare

La articolul 31, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) În vederea asigurării unui cadru concurențial pe piață, nivelul minim al tarifelor percepute de operatori pentru furnizarea serviciilor de înscriere în Registrul Național de Publicitate Mobiliară este cel stabilit pentru taxele datorate bugetului de stat și Autorității de Supraveghere pentru fiecare tip de aviz de înscriere”.

 

Art. 34 alin. (8), (13)

Vechea reglementare

„(8) Reprezentantul organelor care au competența, potrivit legii, de a solicita o înscriere în Registru pot completa formularele de aviz, conform tipului de înscriere solicitat și potrivit instrucțiunilor de completare aprobate prin ordin al ministrului justiției, sau pot solicita asistența Corpului Operatorilor, conform procedurii prevăzute la art. 16 alin. (3).

(…)

(13) Operatorul/Agentul solicită Corpului Operatorilor reactivarea avizului stins din eroare, pe baza formularului de aviz de reactivare, explicând acestuia împrejurările în care s-a produs stingerea din eroare. Autoritatea de Supraveghere este obligată să își exprime acordul la reactivare în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării din partea Corpului Operatorilor. În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Justiției, prin ordin al ministrului, va adopta procedura pentru reactivarea avizului stins din eroare și indisponibilizarea în Registru a bunurilor pe perioada analizei cererii de reactivare”.

Noua reglementare

La articolul 34, alineatele (8) și (13) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(8) Reprezentantul organelor care au competența, potrivit legii, de a solicita o înscriere în Registru pot completa formularele de aviz, conform tipului de înscriere solicitat și potrivit instrucțiunilor de completare aprobate prin ordin al ministrului justiției, sau pot solicita asistența Corpului Operatorilor, conform procedurii prevăzute la art. 16.

(…)

(13) La sesizarea oricărei persoane interesate sau din oficiu, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data constatării, operatorul/agentul solicită Autorității de Supraveghere reactivarea avizului stins din eroare, pe baza formularului de aviz de reactivare, explicând împrejurările în care s-a produs stingerea din eroare. Autoritatea de Supraveghere este obligată să își exprime acordul la reactivare în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrarea solicitării. Contestațiile cu privire la actele administrative emise de Autoritatea de Supraveghere în aplicarea prezentului articol se soluționează de tribunal, prin încheiere dată în Camera de Consiliu, de urgență și cu precădere, încheierea fiind definitivă”.

 

Art. 39

Vechea reglementare

„(1) Constituie abateri disciplinare nerespectarea de către operatori sau de birourile teritoriale proprii ori de agenții împuterniciți ai acestora a următoarelor obligații:

a) înregistrarea în Registru a avizelor de înscriere în condițiile prevăzute în regulament și în prezenta lege;

b) desfășurarea activității în conformitate cu regulile de concurență;

c) ținerea evidenței înscrierilor acoperite de garanția de răspundere profesională și constituirea din timp a unei garanții suplimentare;

d) achitarea taxelor aferente înregistrărilor efectuate în Registru, la termenele stabilite pentru îndeplinirea acestei obligații, și a contribuțiilor la Corpul Operatorilor;

e) respectarea deciziilor Autorității de Supraveghere;

f) furnizarea către Autoritatea de Supraveghere, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării, a informațiilor și documentelor cerute de aceasta;

g) menționarea de către agentul împuternicit, pe toate documentele emise de el, a calității de agent împuternicit, precum și a numelui/denumirii operatorului care l-a împuternicit;

h) accesarea Registrului numai prin intermediul aplicației software puse la dispoziție de Corpul Operatorilor și avizate de Autoritatea de Supraveghere, într-o manieră care să nu conducă la perturbarea funcționării Registrului sau la îngreunarea realizării scopului pentru care aceasta a fost creată;

i) construirea unei pagini web proprii de prezentare a activității de înscriere în RNPM astfel încât să nu inducă în eroare publicul utilizator și să nu creeze confuzie cu pagina web a Registrului, prin aspectul general al paginii, prezentare, însemne oficiale folosite, denumiri, imagini, figuri sau alte caracteristici relevante;

j) comunicarea de către operator Autorității de Supraveghere, de îndată ce ia cunoștință, a oricăror modificări ale elementelor prevăzute la art. 22;

k) transmiterea de către operator a unui raport al activității agentului împuternicit, în termen de 30 de zile de la încetarea activității acestuia;

l) păstrarea formularului de aviz de înscriere, a tuturor documentelor care însoțesc acest formular, a registrului general ținut corespunzător prevederilor din regulament, precum și a corespondenței aferente desfășurării activității de operare în Registru, în condițiile Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată;

m) verificarea calității de persoană interesată a persoanei fizice solicitante care completează și semnează formularul de aviz de înscriere și care solicită înregistrarea acestuia în Registru;

n) respectarea programului de funcționare a Registrului;

o) comunicarea de către operator Autorității de Supraveghere, în termenele prevăzute de regulament, a listei cu înregistrările preluate eronat în sistemul de administrare a informației din cauze tehnice;

p) refuzarea documentelor de transfer electronic de date (TED) care nu sunt semnate cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat valabil sau nu au conținutul acceptat de Registru și, atunci când este posibil, înștiințarea solicitantului respectiv cu privire la documentele TED refuzate și explicarea refuzului.

(2) Autoritatea de Supraveghere poate aplica operatorilor sau birourilor teritoriale proprii ori agenților împuterniciți ai acestora, în raport cu gravitatea abaterii săvârșite, următoarele sancțiuni:

a) avertisment scris;

b) suspendarea dreptului de a efectua înscrieri în Registru pe o durată de la 15 zile la un an;

c) revocarea dreptului de a efectua înscrieri în Registru.

(3) Constatarea abaterilor disciplinare se efectuează de către personalul de specialitate al Autorității de Supraveghere, în urma unei cercetări prealabile. În cazul în care este necesar, personalul de specialitate al Autorității de Supraveghere se va deplasa la sediul operatorului sau al agentului împuternicit cercetat, împreună cu directorul de Registru. În urma deplasării la sediul operatorului sau al agentului se va întocmi un proces- verbal în care se vor consemna cele constatate și care va fi semnat de reprezentantul Autorității de Supraveghere și de directorul de Registru pentru operator sau, după caz, de directorul de Registru și de reprezentantul agentului împuternicit.

(4) Sancțiunile disciplinare prevăzute la alin. (2) lit. b) și c) se aplică prin ordin al ministrului justiției, care poate fi atacat la instanța de contencios administrativ competentă, potrivit legii.

(5) Sancțiunea disciplinară prevăzută la alin. (2) lit. a) se aplică prin decizie a conducătorului compartimentului de specialitate al Autorității de Supraveghere.

(6) Împotriva sancțiunii disciplinare aplicate potrivit alin. (5) se poate face plângere în termen de 15 zile de la comunicare.

(7) Plângerea prevăzută la alin. (6) se rezolvă în termen de 30 de zile de la data înregistrării de către ministrul justiției sau de un împuternicit anume desemnat de acesta. Hotărârea ministrului justiției poate fi atacată la instanța de contencios administrativ competentă, potrivit legii”.

Noua reglementare

Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Constituie abateri disciplinare ale operatorilor/agenților autorizați:

a) nerespectarea obligațiilor stabilite prin actele emise de Autoritatea de Supraveghere;

b) înregistrarea în Registru a avizelor de înscriere cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi și a actelor emise de Autoritatea de Supraveghere;

c) încălcarea regulilor privind concurența stabilite prin acte normative și administrative specifice;

d) perturbarea funcționării Registrului și a accesării legale a acestuia de către persoanele îndreptățite;

e) neachitarea taxelor aferente înregistrărilor efectuate în Registru la termenele stabilite pentru îndeplinirea acestor obligații;

f) refuzul sau întârzierea în furnizarea către Autoritatea de Supraveghere, în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării, a informațiilor și documentelor privind activitatea de operator/agent autorizat, solicitate de aceasta;

g) construirea unei pagini de internet proprii de prezentare a activității astfel încât să inducă în eroare publicul utilizator ori să creeze confuzie cu pagina de internet a Registrului, prin aspectul general al paginii, prezentare, însemne oficiale folosite, denumiri, imagini, figuri sau alte caracteristici relevante;

h) nerespectarea obligațiilor privind verificarea calității de persoană interesată a persoanei fizice solicitante care completează și semnează formularul de aviz de înscriere și care solicită înregistrarea acestuia în Registru;

i) omisiunea menționării, de către agentul împuternicit, pe toate documentele emise, a calității de agent împuternicit, precum și a numelui/denumirii operatorului care l-a împuternicit;

j) nerespectarea obligațiilor privind păstrarea formularului de aviz de înscriere, a tuturor documentelor care însoțesc acest formular, a registrului general ținut corespunzător prevederilor din regulament, precum și a corespondenței aferente desfășurării activității de operare în Registru, în condițiile Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, republicată.

(2) Autoritatea de Supraveghere poate aplica operatorilor sau birourilor teritoriale proprii ori agenților împuterniciți ai acestora, în raport cu gravitatea abaterii săvârșite, următoarele sancțiuni:

a) avertisment scris;

b) suspendarea autorizării și a dreptului de a efectua înscrieri în Registru pe o durată de la 10 zile la șase luni;

c) revocarea autorizării.

(3) Constatarea abaterilor disciplinare se efectuează de către Autoritatea de Supraveghere, în urma unei cercetări prealabile, la care participă și directorul de Registru al operatorului autorizat. În cazul în care este necesar, cercetarea se poate desfășura și la sediul operatorului/agentului cercetat.

(4) Sancțiunile disciplinare prevăzute la alin. (2) se aplică prin ordin al ministrului justiției.

(5) Împotriva sancțiunii disciplinare aplicate se poate face plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, care se soluționează de Autoritatea de Supraveghere în termen de 30 de zile de la data înregistrării. Sancțiunile disciplinare aplicate pot fi atacate și direct la instanța de contencios administrativ competentă, potrivit legii”.

 

Art. II din Legea nr. 196/2020

„În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin Ordinul ministrului justiției nr. 120/C/2011 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, cu modificările și completările ulterioare, se va modifica, în mod corespunzător, pentru punerea în aplicare a dispozițiilor prezentei legi referitoare la organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere”.

 

Art. III din Legea nr. 196/2020

„În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Autoritatea de Supraveghere a Registrului Național de Publicitate Mobiliară, prin ordin al ministrului justiției, va adopta procedura pentru reactivarea avizului stins din eroare și indisponibilizarea în Registru a bunurilor pe perioada analizei cererii de reactivare”.

 

Art. IV din Legea nr. 196/2020

„Dispozițiile prevăzute la art. I pct. 12 și 13 intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi”.

Art. V din Legea nr. 196/2020

„În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea Ordonanței Guvernului nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare”.

Legea nr. 297/2018 privind Registrul Național de Publicitate Mobiliară și pentru abrogarea O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare – modificari (Legea nr. 196/2020) was last modified: septembrie 9th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.