Legea nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări s-a publicat în Monitorul Oficial

11 oct. 2018
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 526

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Actul publicat în Monitorul Oficial

Contenciosul administrativ roman Rarincescu
Sumar
Legea nr. 236/2018  privind distribuția de asigurări

(M. Of. nr. 853 din 8 octombrie 2018)

Se reglementează activitatea de distribuție a produselor de asigurare și reasigurare, organizarea și funcționarea distribuitorilor de asigurări și reasigurări, supravegherea activității de distribuție și a altor activități conexe acesteia, precum și înregistrarea intermediarilor, inclusiv autorizarea sau avizarea acestora la A.S.F.

 

 

În M. Of. nr. 853 din 8 octombrie 2018 a fost publicată Legea nr. 236/2018  privind distribuția de asigurări. Respectivul act normative= reglementează activitatea de distribuție a produselor de asigurare și reasigurare, organizarea și funcționarea distribuitorilor de asigurări și reasigurări, supravegherea activității de distribuție și a altor activități conexe acesteia, precum și înregistrarea intermediarilor, inclusiv autorizarea sau avizarea acestora la A.S.F.

 

Vă prezentăm, în continuare, structura Legii nr. 236/2018.

 

Structura

 

Cap. I („Dispoziții generale”);

Cap. II („Atribuțiile A.S.F. și schimbul de informații”);

Cap. III („Condiții de înregistrare”);

Cap. IV („Desfășurarea activității”);

Cap. V („Cerințele de informare și conduită în desfășurarea activității”);

Cap. VI („Libertatea de a presta servicii și dreptul de stabilire”);

Secț. 1 („Libertatea de a presta servicii”);

Secț. a 2-a („Dreptul de stabilire”);

Secț. a 3-a („Prevederi comune”);

Cap. VII („Cerințe suplimentare privind produsele de investiții bazate pe asigurări”);

Cap. VIII („Răspunderi și sancțiuni”);

Cap. VIII („Dispoziții tranzitorii și finale”);

Anexă („Cerințe minime privind cunoștințele și competențele profesionale”).

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 1, obiectul de reglementare al Legii nr. 236/2018 îl constituie: activitatea de distribuție a produselor de asigurare și reasigurare, denumită în continuare activitate de distribuție, organizarea și funcționarea distribuitorilor de asigurări și reasigurări, supravegherea activității de distribuție și a altor activități conexe acesteia, dar și înregistrarea intermediarilor, inclusiv autorizarea sau avizarea acestora, la A.S.F.

De asemenea, prevederile respectivului act normative urmează a se aplica atât persoanelor fizice, indiferent de regimul fiscal în vigoare, cât și persoanelor juridice, care îndeplinesc următoarele condiții:

–  sunt stabilite sau care doresc să se stabilească pe teritoriul României pentru a desfășura activitate de distribuție;

– desfășoară sau care doresc să desfășoare activitate de distribuție pe teritoriul României;

– au sediul sau domiciliul în România și intenționează să se stabilească ori să desfășoare activitate de distribuție în alte state membre.

Pe de altă parte, dispozițiile Legii nr. 236/2018 nu se vor aplica intermediarilor de asigurări auxiliare care desfășoară activitate de distribuție, dacă aceștia îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

– asigurarea este complementară bunului oferit de un furnizor sau serviciului oferit de un prestator și  oferă acoperire fie pentru riscul de defectare, pierdere sau avariere a bunului ori riscul de nefolosire a serviciului, care se preconizează a fi utilizat la un anumit moment, fie pentru avarierea sau pierderea bagajelor ori alte riscuri legate de o călătorie rezervată prin prestator;

– valoarea primei pentru produsul de asigurare, calculată pro-rata pe bază anuală, nu depășește echivalentul în lei al sumei de 600 EUR. Totuși, în mod excepțional, în cazul în care asigurarea este complementară unuia dintre serviciile anterior menționate, iar durata acestuia este mai mică sau egală cu 3 luni, valoarea primei plătite pe persoană nu depășește echivalentul în lei al sumei de 200 EUR.

Astfel, intermediarul de asigurări auxiliare reprezintă persoană fizică sau juridică, cu excepția instituțiilor de credit sau firmelor de investiții, care inițiază sau desfășoară, în schimbul unei remunerații, activități de distribuție de asigurări în mod auxiliar. În acest sens, este necesar ca respectivul intermediar

să nu desfășoare activitatea de distribuție de asigurări ca activitate profesională principal, să distribuie numai produse de asigurare care sunt complementare unui bun sau serviciu, iar produsele de asigurare în cauză să excludă riscurile din asigurările de viață și de răspundere civilă, cu excepția cazului în care acoperirea unor astfel de riscuri este complementară bunului sau serviciului oferit ca parte a activității sale profesionale principale.

Conform art. 4, monitorizarea produselor de asigurare, inclusiv a celor auxiliare, comercializate, distribuite sau vândute în și din România, se realizează de către A.S.F., aceasta având dreptul să acorde, respingă, interzică temporar și/sau retragă autorizația sau avizul intermediarilor principali, pentru desfășurarea activității de distribuție de asigurări. De asemenea, A.S.F. aprobă modificările documentelor sau condițiilor pe baza cărora sunt acordate documentele menționate, la cerere aprobând și  încetarea sau suspendarea activității de distribuție.

În vederea desfășurării activității de distribuție, intermediarii principali și secundari au obligația să se înregistreze la A.S.F., înregistrarea realizându-se:

–în cazul intermediarilor principali, ca urmare a acordării autorizației sau avizului de funcționare de către A.S.F.;

– în cazul intermediarilor secundari, de către asigurătorii sau intermediarii principali sub răspunderea cărora acționează,.

Pe de altă parte, societățile și angajații acestora sunt exceptate de la regulile anterior menționate.

Potrivit art. 10, distribuitorii și angajații societăților care desfășoară activități de distribuție trebuie să îndeplinească cerințele de competență profesională necesare pentru a-și îndeplini atribuțiile și responsabilitățile în mod adecvat. Apoi, accesul la activitatea de distribuție pentru intermediari se realizează prin îndeplinirea criteriilor și respectarea cerințelor de pregătire profesională inițială, instituite prin reglementările emise de A.S.F, iar intermediarii, angajații acestora și angajații societăților trebuie să îndeplinească cerințele de dezvoltare și pregătire profesională continuă pentru menținerea unui nivel adecvat de performanță, corespunzător atât rolului pe care îl îndeplinesc, cât și pieței relevante.

De asemenea, intermediarii sunt obligați să dețină asigurare de răspundere civilă profesională valabilă pe teritoriul Uniunii Europene ori altă garanție echivalentă pentru răspunderea care decurge din neglijența profesională. Valoarea acestora trebuie să reprezinte cel puțin echivalentul în lei al sumei de 1.250.000 EUR pentru fiecare solicitare de despăgubire și cel puțin echivalentul în lei al sumei de 1.850.000 EUR pe an, agregat, pentru totalitatea cererilor de despăgubire

Totdată, distribuitorilor de asigurări le incumbă obligația de a acționa întotdeauna onest, corect și profesionist, astfel încât să corespundă cel mai bine intereselor clienților.

Conform dispozițiilor art. 17, înainte de comercializarea sau distribuirea către clienți a produselor de asigurare, asigurătorii și intermediarii principali care creează astfel de produse trebuie să mențină, să aplice și să revizuiească un proces de aprobare a:

– fiecărui produs, proporțional și adecvat naturii acestuia;

– ajustărilor semnificative ale produselor existente.

În ceea ce privește sancțiunile, respectiva lege prevede atât posibilitatea aplicării unor sancțiuni contravenționale, cât și faptele care constituie infracțiiuni, așa încât, spre exemplu, desfășurarea activității de distribuție fără autorizație sau aviz emisă/emis de A.S.F. ori fără înscrierea în registrele A.S.F. constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă. Totodată, constituie infracțiune și emiterea, comercializarea, deținerea polițelor de asigurare false sau falsificate de către societăți, intermediari principali, membrii personalului direct implicat în activități de distribuție, precum și de către persoanele fizice care distribuie polițe de asigurare, aceasta fiind pedepsită în conformitate cu dispozițiile art. 320 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal.

Actul normativ modificat

Legea nr. 236/2018 aduce unele modificări și completări Legii nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare (M. Of. nr. 800 din 28 octombrie 2015).

Legea nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări s-a publicat în Monitorul Oficial was last modified: octombrie 11th, 2018 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter