Legea nr. 232/2016 privind industria naţională de apărare – modificări (Legea nr. 283/2018)

4 dec. 2018
Vizualizari: 1428

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare

(M. Of. nr.  972 din 5 decembrie 2016; cu modif. ult.)

Legea nr. 283/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 40/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru completarea art. 2 alin. (2) din Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase

(M. Of. nr. 1008 din 28 noiembrie 2018)

modifică: art. 6 alin. (5) lit. m^1), art. 8 alin. (4), art. 13 alin. (9) lit. b);

introduce: art. 13 alin. (12), art. 40 alin. (6);

abrogă: art. 9 alin. (9), art. 26 alin. (6).

Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase

(M. Of. nr. 290 din 18 aprilie 2016)

introduce: art. 2 alin. (2) lit. i).

 

 

În M. Of. nr. 1008 din 28 noiembrie 2018, s-a publicat Legea nr. 283/2018 privind aprobarea O.U.G. nr. 40/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru completarea art. 2 alin. (2) din Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase.

Astfel, respectivul act normativ aduce unele modificări și completări următoarelor acte normative:

– Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare(M. Of. nr.  972 din 5 decembrie 2016; cu modif. ult.);

– Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase (M. Of. nr. 290 din 18 aprilie 2016).

 

Una dintre cele mai importante modificări aduse Legii nr. 232/2016 se referă la realizarea investițiilor prevăzute la alin. (9)-(10) din surse proprii, prin derogare de la prevederile art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 88/1997. Astfel, sumele obținute din vânzarea de active de către operatorii economici din industria națională de apărare, care au un plan de restructurare sau reorganizare aprobat în condițiile legii, se utilizează după cum urmează: 60% pentru efectuarea de investiții, astfel cum sunt prevăzute la art. 3 lit. p), conform planului de restructurare sau reorganizare aprobat, iar diferența de 40% în următoarea ordine, pentru:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

– plata datoriilor către bugetul de stat și bugetele locale, inclusiv a datoriilor provenind din plățile efectuate de Ministerul Finanțelor Publice în contul garanțiilor executate pentru credite interne și externe, precum și din credite externe contractate direct de stat din care s-au făcut subîmprumuturi;

– plata datoriilor către bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale;

– plata altor datorii;

– finanțarea activităților cuprinse în obiectul de activitate;

– efectuarea cheltuielilor legate de îndeplinirea obligațiilor legale de conformare cu cerințele de protecție a mediului, după caz;

–alte destinații.

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare.

 

Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare

 

Art. 6 alin. (5) lit. m^1) din Legea nr. 232/2016 (modificat prin Legea nr. 283/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 6 alin. (5), lit. m^1) prevedea:

„(5) Ministerul de resort are următoarele atribuții principale:

(…)

m^1) autorizează și înscrie în registru operatorii economici care au capacități cuprinse în Planul de mobilizare a economiei naționale pentru apărare în conformitate cu prevederile Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, republicată, și care au obligații de a efectua activități de întreținere, conservare, reparații și pază, potrivit prevederilor art. 9, fără avizul prealabil din partea instituțiilor cu atribuții din domeniul securității naționale. Verificarea acestora se face în conformitate cu prevederile art. 31 în termen de 15 zile de la data înscrierii în registru, cu participarea reprezentanților instituțiilor FSNA;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6 alin. (5), lit. m^1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(5) Ministerul de resort are următoarele atribuții principale:

(…)

m^1) autorizează și înscrie în registru operatorii economici care au capacități cuprinse în Planul de mobilizare a economiei naționale pentru apărare în conformitate cu prevederile Legii nr. 477/2003 privind pregătirea economiei naționale și a teritoriului pentru apărare, republicată, și care au obligații de a efectua activități de întreținere, conservare și reparații, potrivit prevederilor art. 9, fără avizul prealabil din partea instituțiilor cu atribuții în domeniul securității naționale. Verificarea acestora se face în conformitate cu prevederile art. 31 în termen de 15 zile de la data înscrierii în registru, cu participarea reprezentanților instituțiilor FSNA;”.

 

Art. 8 alin. (4) din Legea nr. 232/2016 (modificat prin Legea nr. 283/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (4) prevedea:

„(4) În cazul în care, la actualizarea inventarului capacităților, ministerul de resort constată că modificările solicitate în inventar afectează integral o capacitate, acestea se supun aprobării prin hotărâre a Guvernului, inițiată de ministerul de resort, cu avizul autorității de specialitate și al Consiliului Suprem de Apărare a Țării”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4) În cazul în care la actualizarea inventarului se constată că modificările solicitate afectează integral o capacitate cuprinsă în lista prevăzută la alin. (6), scoaterea acesteia din inventar se aprobă prin hotărâre a Guvernului la propunerea ministerului de resort cu avizul autorității de specialitate și al Consiliului Suprem de Apărare a Țării”.

 

Art. 9 alin. (9) din Legea nr. 232/2016 (abrogat prin Legea nr. 283/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, alin. (9) se abrogă.

 

Art. 13 alin. (9) lit. b) din Legea nr. 232/2016 (modificat prin Legea nr. 283/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 13 alin. (9), lit. b) prevedea:

„(9) Investițiile prevăzute la alin. (6) vizează:

(…)

b) reabilitarea capacităților de producție pentru apărare și eficientizarea consumului de energie al acestora”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13 alin. (9), lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:

„(9) Investițiile prevăzute la alin. (6) vizează:

(…)

b) cheltuieli de expertiză, proiectare, asistență tehnică pentru probe tehnologice și teste, precum și predare la beneficiar și de execuție privind reparațiile capitale și alte categorii de lucrări de intervenții asupra capacităților de producție pentru apărare”.

 

Art. 13 alin. (12) din Legea nr. 232/2016 (introdus prin Legea nr. 283/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, după alin. (11), se introduce un nou alineat, alin. (12), cu următorul conținut:

„(12) În cazul realizării investițiilor prevăzute la alin. (9) și (10) din surse proprii, prin derogare de la prevederile art. 26 alin. (2) din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, sumele obținute din vânzarea de active de către operatorii economici din industria națională de apărare, care au un plan de restructurare sau reorganizare aprobat în condițiile legii, se utilizează astfel: 

a) 60% pentru efectuarea de investiții, astfel cum sunt prevăzute la art. 3 lit. p), conform planului de restructurare sau reorganizare aprobat;

b) diferența de 40% în următoarea ordine, pentru:

plata datoriilor către bugetul de stat și bugetele locale, inclusiv a datoriilor provenind din plățile efectuate de Ministerul Finanțelor Publice în contul garanțiilor executate pentru credite interne și externe, precum și din credite externe contractate direct de stat din care s-au făcut subîmprumuturi;

plata datoriilor către bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale;

plata altor datorii;

finanțarea activităților cuprinse în obiectul de activitate;

efectuarea cheltuielilor legate de îndeplinirea obligațiilor legale de conformare cu cerințele de protecție a mediului, după caz;

alte destinații”.

 

Art. 26 alin. (6) din Legea nr. 232/2016 (abrogat prin Legea nr. 283/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26, alin. (6) se abrogă.

 

Art. 40 alin. (6) din Legea nr. 232/2016 (introdus prin Legea nr. 283/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 40, după alin. (5), se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul conținut:

„(6) Prin derogare de la prevederile art. 1 din O.G. nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecției proprietății industriale și regimul de utilizare a acestora, republicată, cu modificările ulterioare, operatorii economici înscriși în registru sunt scutiți de la plata taxelor pentru procedurile legale de protecție a obiectelor proprietății industriale, inclusiv pentru protecția tranzitorie”.

 

Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase

Art. 2 alin. (2) lit. i) din Legea nr. 59/2016 (introdus prin Legea nr. 283/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 2 alin. (2), după lit. h), se introduce o nouă literă, lit. i), cu următorul conținut:

„(2) Prezenta lege nu se aplică:

(…)

i) amplasamentelor, instalațiilor sau depozitelor aflate în proprietatea sau administrarea operatorilor economici din industria de apărare care depozitează, procesează sau utilizează substanțe periculoase”.

Legea nr. 232/2016 privind industria națională de apărare – modificări (Legea nr. 283/2018) was last modified: decembrie 3rd, 2018 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.