Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie – modificări (O.U.G. nr. 134/2024)

28 nov. 2024
Vizualizari: 80

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, precum și pentru modificarea art. 2 lit. i) și k) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie

(M. Of. 485 din 16 iulie 2012, cu modif. și compl. ult.)

Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie

(rep. M. Of. 577 din 13 august 2010, cu modif. și compl. ult.)

 

O.U.G. nr. 134/2024 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, precum și pentru modificarea art. 2 lit. i) și k) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie

(M. Of. nr. 1179 din 26 noiembrie 2024)

Legea nr. 123/2012:

– introduce: art. 3 pct. 48^1, art. 3 pct. 62^1, art. 3 pct. 70^1, art. 3 pct. 94^1, art. 3 pct. 97^1, art. 3 pct. 107^1, art. 25 alin. (14), art. 66^3 și 66^4.

– modifică: art. 3 pct. 121.

Legea nr. 220/2008:

– modifică: art. 2 lit. i) și k).

 

În M. Of. nr. 1179 din data de 26 noiembrie 2024 s-a publicat O.U.G. nr. 134/2024 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, precum și pentru modificarea art. 2 lit. i) și k) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Vă prezentăm, în continuare, principalele completări aduse respectivului act normativ.

Art. 3 pct. 48^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 3, după punctul 48 se introduce un nou punct, pct. 48^1, cu următorul cuprins:

„48^1. furnizor de servicii de stocare – persoană fizică sau juridică ce deține cu orice titlu o instalație de stocare, care este utilizată pentru prestarea de servicii de stocare de energie către participanții la piață, pentru care energia electrică absorbită de instalația de stocare nu reprezintă consum final de energie electrică, indiferent de modul de racordare și alimentare al acesteia;”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 3 pct. 62^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 3, după punctul 62 se introduce un nou punct, pct. 62^1, cu următorul cuprins:

„62^1. lucrări de interes național și de utilitate publică – lucrările de construire, realizare, dezvoltare, modernizare, reabilitare, retehnologizare, operare, exploatare, de intervenție în caz de avarie, revizie și reparație și de întreținere, inclusiv de realizare și extindere a lucrărilor și construcțiilor aferente centralelor hidroelectrice de acumulare prin pompaj de tipul centralelor hidroelectrice de acumulare prin pompaj, denumite în continuare CHEAP, aferente producerii de energie electrică, care face/fac obiectul proiectelor de importanță națională în domeniul energiei electrice;”.

Art. 3 pct. 70^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 3, după punctul 70 se introduce un nou punct, pct. 70^1, cu următorul cuprins:

„70^1. operator de servicii de stocare – persoană fizică sau juridică ce deține cu orice titlu o instalație de stocare, fie racordată exclusiv la rețeaua electrică de interes public, fie adăugată unei capacități de producere a energiei electrice, în vederea livrării ulterioare a energiei electrice în rețeaua electrică, pentru care energia electrică cu care este alimentată instalația de stocare nu reprezintă consum final de energie electrică, indiferent de modul de alimentare al acesteia, cu excepția energiei electrice care este livrată consumatorilor finali racordați prin linii directe la instalația de stocare;”

Art. 3 pct. 94^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 3, după punctul 94 se introduce un nou punct, pct. 94^1, cu următorul cuprins:

„94^1. proiecte de importanță națională în domeniul energiei electrice – proiectele în domeniul energiei electrice reprezentând lucrări de interes național și de utilitate publică, declarate astfel prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei sau a Secretariatului General al Guvernului; prin prezenta lege acestea se declară ca fiind de securitate națională în sensul prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și sunt considerate ca fiind de interes public național în sensul art. 476 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;”.

Art. 3 pct. 97^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 3, după punctul 97 se introduce un nou punct, pct. 97^1, cu următorul cuprins:

„97^1. regim de pompaj al CHEAP – ansamblul de activități prin care se realizează transferul resursei de apă din rezervorul inferior în rezervorul superior al CHEAP, în vederea creării unei rezerve de energie potențială;”.

Art. 3 pct. 107^1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 3, după punctul 107 se introduce un nou punct, pct. 107^1, cu următorul cuprins:

„107^1. serviciu de stocare – serviciu asigurat de un furnizor de servicii de stocare care deține cu orice titlu o instalație de stocare prin care energia electrică este absorbită din rețea sau dintr-o capacitate de producere a energiei electrice și stocată sub orice formă pentru o perioadă limitată de timp, urmată de livrarea energiei electrice în rețeaua electrică din instalația de stocare;”.

Art. 66^3 și 66^4

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după articolul 66^2 se introduc două noi articole, art. 66^3 și 66^4, cu următorul cuprins:

„Art. 66^3

Prin stocarea energiei electrice în instalațiile de stocare a energiei electrice, inclusiv în cazul funcționării în regim de pompaj a unei CHEAP, operatorul instalațiilor de stocare este exceptat de la plata:

a) tarifului pentru serviciul de transport – componenta de extragere a energiei electrice din rețea, de distribuție și cel pentru achiziția serviciilor de sistem sau componente ale acestora, după caz, conform reglementărilor ANRE;

b) contribuției privind certificatele verzi; și

c) contribuției de cogenerare.

Art. 66^4

(1) Prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (31) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, la inițiativa Ministerului Energiei, pentru părți din imobilele de tipul terenurilor aparținând lacurilor de acumulare permanente, necesare, conform proiectului aprobat, realizării și funcționării capacităților de stocare, ca parte a unor acumulări a căror execuție a fost finanțată din fonduri alocate de la bugetul de stat și care pot utiliza energia apelor în acest scop, calitatea de administrator și aceea de concedent sunt preluate de Ministerul Energiei, în condițiile art. 298-301 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, cu acordul autorității publice centrale în domeniul apelor și avizul Consiliului de conducere al Administrației Naționale «Apele Române», în scopul concesionării, în condițiile art. 302-331 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, pentru dezvoltarea capacităților de stocare de energie prin intermediul centralelor hidroelectrice cu acumulare prin pompaj.

(2) Contractele de concesiune includ și clauze care să asigure:

a) coordonarea regimului de exploatare pentru a respecta toate folosințele multiple ale acumulărilor, inclusiv irigațiile, apă potabilă, protecția împotriva inundațiilor, și alte folosințe, folosințe care vor fi reglementate de Administrația Națională «Apele Române»;

b) stabilirea responsabilităților financiare pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii hidrologice, inclusiv partajarea costurilor între concesionar și administratorul existent;

c) respectarea normelor europene și naționale privind protecția mediului și eficiența energetică.

(3) Prin derogare de la dispozițiile art. 81 alin. (31) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, și ale anexei nr. 4 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările ulterioare, categoriile și cuantumul contribuției specifice de utilizare a resursei de apă, denumită «contribuție pentru operatorii economici producători de energie electrică prin centrale CHEAP», se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale în domeniul apelor.

(4) Prin derogare de la dispozițiile art. 37 din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se permite scoaterea definitivă din fondul forestier național a terenurilor necesare pentru realizarea sau extinderea lucrărilor și construcțiilor aferente CHEAP. Scoaterea definitivă poate fi solicitată de către operatorul lucrării și/sau construcției respective, fără obligația de a oferi teren în compensare. În acest caz, operatorul este obligat să plătească anticipat doar taxa prevăzută la art. 41 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și o sumă în lei, corespunzătoare valorii terenului scos definitiv din fondul forestier național. Această sumă se virează în fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinație silvică.

(5) Contractele de concesiune aflate în executare se pot modifica corespunzător, prin acordul părților, în acord cu prevederile prezentului articol.

 

Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie – modificări (O.U.G. nr. 134/2024) was last modified: noiembrie 28th, 2024 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.