Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz (M. Of. nr. 554/27.07.2015)

29 iul. 2015
Vizualizari: 5870

Despre

  • Prevenirea formării de deșeuri provenite de la vehiculele scoase din uz
  • Vehiculele și vehiculele scoase din uz, inclusiv componentele și materialele acestora
  • Obligația persoanelor fizice sau persoanelor juridice de a nu depozita vehiculele scoase din uz ori componentele solide și/sau lichide ale acestora

Art. 10 Legea nr. 212/2015
 
Art. 10 prevede următoarele: „(1) Finanțarea colectării și tratării vehiculelor scoase din uz care conțin toate componentele esențiale prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a), introduse pe piață de producătorii care și-au încetat activitatea, se asigură de către producătorii existenți, proporțional cu numărul de vehicule vândute în anul precedent, numai în cazul în care nivelul costurilor de colectare și tratare a vehiculelor scoase din uz depășește veniturile obținute din vânzarea pieselor reutilizabile și a materiilor prime secundare rezultate din tratarea acestora.

(2) Costurile de tratare și colectare a vehiculelor scoase din uz prevăzute la alin. (1), care se finanțează, nu pot depăși maximul costurilor de finanțare asigurat de producătorii existenți pe piață, potrivit contractelor încheiate conform prevederilor art. 8 alin. (5) pentru autovehiculele proprii având același an sau, după caz, aceeași perioadă de fabricație.

(3) Modalitatea de distribuire a finanțării pentru fiecare producător de vehicule existent pe piață se stabilește, în scopul atingerii obiectivelor de la art. 1 alin. (3), art. 3, 5, 6, art. 7 alin. (2) și (3) și art. 8 alin. (5) și (6), prin acord încheiat în condițiile legii între autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, producătorii de vehicule și operatorii economici care desfășoară activități de tratare a vehiculelor scoase din uz, precum și alți operatori economici interesați, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(4) Acordul prevăzut la alin. (3) trebuie să respecte următoarele cerințe:

  1. a) acordurile au forță obligatorie pentru părțile semnatare;
  2. b) acordurile trebuie să specifice obiectivele cu termenele-limită respective;
  3. c) acordurile sunt publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, și sunt transmise Comisiei Europene;
  4. d) rezultatele obținute pe baza acordurilor sunt monitorizate regulat, sunt raportate autorităților competente și Comisiei Europene și sunt puse la dispoziția publicului, în conformitate cu condițiile stabilite în acestea;
  5. e) autoritățile competente iau deciziile necesare examinării progresului înregistrat pe baza acordurilor.

(5) În cazul nerespectării acordurilor prevăzute la alin. (3), operatorilor economici li se vor aplica sancțiunile prevăzute la art. 21 lit. b), pentru nerealizarea obligației respective”.
 
Art. 11 Legea nr. 212/2015
 
Art. 11 stabilește faptul că operatorii economici care efectuează operațiuni de întreținere și reparații auto au obligația de a preda pentru reciclare, valorificare sau reutilizare materialele și piesele înlocuite, care constituie deșeuri, către operatorii economici autorizați, potrivit prevederilor legislației în vigoare.
 
Art. 12 Legea nr. 212/2015
 
Art. 12 prevede la primul alineat faptul că operatorii economici care desfășoară numai activități de colectare predau vehiculele scoase din uz operatorilor economici autorizați pentru tratarea vehiculelor scoase din uz, așa cum au fost preluate de la ultimul deținător legal/proprietar, după caz.

Potrivit alineatului următor, în cazul în care vehiculele scoase din uz au fost preluate fără una sau mai multe componente esențiale, prevăzute la art. 8 alin. (4), acest lucru se va specifica, în mod explicit, într-o notă care însoțește certificatul de distrugere emis la preluarea vehiculelor scoase din uz.

De asemenea, se dispune faptul că o copie de pe certificatul de distrugere, însoțită de nota prevăzută la alin. (2), va fi transmisă către operatorii economici autorizați pentru tratarea vehiculelor scoase din uz.
 
Art. 13 Legea nr. 212/2015
 
Art. 13 are următorul conținut: „(1) Operatorii economici care desfășoară activități de colectare, tratare, colectare și tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligați să solicite și să obțină autorizație/autorizație integrată de mediu emisă de autoritățile competente pentru protecția mediului, potrivit prevederilor legislației de protecție a mediului în vigoare.

(2) Operatorii economici care desfășoară activități de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz sunt obligați să solicite și să obțină autorizația/autorizația integrată de mediu prevăzută la alin. (1), precum și autorizația tehnică de funcționare și avizul de funcționare prevăzute la art. 1 alin. (4) și (5) din Ordonanța Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de reparații, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucție a vehiculelor rutiere, precum și de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 222/2003, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Operatorii economici autorizați să desfășoare activități de colectare și tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligați să le stocheze, chiar și temporar, și să trateze vehicule scoase din uz potrivit prevederilor art. 20 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, republicată, și conform cerințelor prevăzute în anexa nr. 2, cu respectarea reglementărilor cu privire la sănătatea umană și mediu.

(4) Operatorii economici autorizați să desfășoare operații de tratare a vehiculelor scoase din uz trebuie să îndeplinească obligațiile prevăzute în anexa nr. 2.

(5) Operațiile de tratare pentru depoluarea vehiculelor scoase din uz prevăzute la pct. 3 din anexa nr. 2 sunt efectuate în maximum 5 zile de la preluarea vehiculului scos din uz.

(6) Operațiile de tratare a vehiculelor scoase din uz sunt finalizate în cel mult 3 luni de la data emiterii certificatului de distrugere.

(7) Operatorii economici autorizați să desfășoare numai activități de colectare sunt obligați să încheie un contract cu cel puțin un operator economic autorizat să desfășoare operații de tratare a vehiculelor scoase din uz și să predea acestora vehiculele scoase din uz colectate în maximum o lună de la data preluării lor.

(8) Respectarea cerințelor aplicabile prevăzute în anexa nr. 2 reprezintă condiție pentru obținerea autorizației de mediu prevăzute la alin. (1), respectiv pentru desfășurarea activității.

(9) Autoritatea publică județeană pentru protecția mediului poate acorda derogări potrivit prevederilor art. 35 din Legea nr. 211/2011, republicată, numai pentru operațiile de valorificare a deșeurilor provenite de la vehicule scoase din uz după tratarea acestora potrivit prevederilor pct. 3 din anexa nr. 2 și numai în baza unei inspecții efectuate înainte de înregistrare.

(10) Inspecția prevăzută la alin. (9) verifică:

  1. a) tipul și cantitățile de deșeuri tratate;
  2. b) cerințele tehnice generale ce trebuie respectate;
  3. c) măsurile de siguranță ce trebuie luate.

(11) Inspecția prevăzută la alin. (9) se efectuează o dată pe an, în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 20 din Legea nr. 211/2011, republicată.

(12) Pentru derogările acordate, autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, prin Agenția Națională pentru Protecția Mediului, informează Comisia Europeană în legătură cu rezultatele inspecției prevăzute la alin. (9)”.
 
Art. 14 Legea nr. 212/2015
 
Potrivit art. 14, operatorii economici care efectuează operații de tratare a vehiculelor scoase din uz pot introduce sisteme de management de mediu certificate, prin mecanisme de acordare a sprijinului financiar nerambursabil și de la bugetul de stat, potrivit legislației naționale în vigoare privind sprijinul financiar.
 
Art. 15 Legea nr. 212/2015
 
Art. 15 stabilește că începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, operatorii economici autorizați să desfășoare activități de tratare a vehiculelor scoase din uz sunt obligați să asigure, pentru toate vehiculele scoase din uz preluate în vederea tratării, realizarea următoarelor obiective:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
  1. a) reutilizarea și valorificarea a cel puțin 95% din masa medie pe vehicul și an;
  2. b) reutilizarea și reciclarea a cel puțin 85% din masa medie pe vehicul și an.

 
Art. 16 Legea nr. 212/2015
 
Art. 16 prevede la primul alineat faptul că în cazul vehiculelor scoase din uz pentru care s-a emis un certificat de distrugere în România și ale căror materiale și componente au fost livrate intracomunitar către alt stat membru al Uniunii Europene sau altă țară terță pentru tratare ulterioară, acea tratare va fi atribuită României în scopul calculării obiectivelor, dacă există dovada că reciclarea și/sau valorificarea au loc în condiții echivalente cu cele prevăzute de legislația europeană în domeniu.

Potrivit alineatului următor, vehiculele scoase din uz pentru care un alt stat membru al Uniunii Europene sau altă țară terță a emis un certificat de distrugere și care sunt importate în România pentru reciclare și/sau valorificare nu vor fi luate în considerare pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute la art. 15.

De asemenea, se dispune faptul că în cazul transferului transfrontalier al vehiculelor scoase din uz și/sau al materialelor și componentelor acestora spre țări terțe se aplică prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deșeuri, cu modificările și completările ulterioare.
 
Art. 17 Legea nr. 212/2015
 
Art. 17 prevede următoarele: „(1) În scopul monitorizării atingerii obiectivelor prevăzute la art. 15, operatorii economici care desfășoară activități de colectare, respectiv tratare a vehiculelor scoase din uz au obligația de a raporta autorităților județene pentru protecția mediului datele și informațiile cu privire la îndeplinirea obiectivelor de reutilizare, reciclare și valorificare.

(2) Procedura de raportare, precum și tipul datelor și informațiilor care sunt transmise de operatorii economici implicați în gestionarea vehiculelor scoase din uz se stabilesc prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) La solicitarea autorităților pentru protecția mediului, operatorii economici prevăzuți la alin. (1) au obligația de a dovedi, prin documente, corectitudinea datelor raportate.

(4) Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne va furniza anual Agenției Naționale pentru Protecția Mediului informații privitoare la:

  1. a) parcul auto privind categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  2. b) parcul auto privind categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  3. c) înmatriculările vehiculelor noi din categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  4. d) înmatriculările vehiculelor noi din categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  5. e) înmatriculările vehiculelor second-hand din categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  6. f) înmatriculările vehiculelor second-hand din categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  7. g) radierile, în urma dezmembrării, ale vehiculelor din categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
  8. h) radierile, în urma dezmembrării, ale vehiculelor din categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale.

(5) La interval de 3 ani, Agenția Națională pentru Protecția Mediului întocmește și transmite Comisiei Europene un raport privind punerea în aplicare a dispozițiilor prezentei legi, în baza Deciziei 2001/753/CE a Comisiei din 17 octombrie 2001 privind un chestionar pentru elaborarea de către statele membre a rapoartelor referitoare la punerea în aplicare a Directivei 2000/53/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind vehiculele scoase din uz, în scopul elaborării unei baze de date privind vehiculele scoase din uz și tratarea acestora.

(6) Raportul prevăzut la alin. (5) conține informații relevante referitoare la posibilele modificări în structura comercializării autovehiculelor și în sectoarele de colectare, dezmembrare, mărunțire, valorificare și reciclare, care pot duce la perturbarea concurenței dintre sau în interiorul statelor membre ale Uniunii Europene, și este înaintat Comisiei Comunităților Europene în termen de 9 luni de la sfârșitul perioadei de 3 ani pe care o acoperă”.

Legea nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor și a vehiculelor scoase din uz (M. Of. nr. 554/27.07.2015) was last modified: august 4th, 2015 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.