Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă (H.G. nr. 23/2015)

27 ian. 2015
Vizualizari: 11484

Despre

  • M. Of. nr. 54 din 22.01.2015
  • H.G. nr. 23/2015
  • Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă

Potrivit art. 20, unitățile emitente au următoarele obligații:

a) să deschidă conturi sau subconturi de plăți distincte la instituții de credit sau instituții de plăți prin care se vor derula sumele reprezentând încasările și plățile aferente valorii nominale a tichetelor de masă pe suport hârtie, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a tichetelor de masă pe suport hârtie achiziționate în baza contractelor încheiate cu aceștia și rambursarea de sume către unitățile de alimentație publică utilizate, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a tichetelor de masă pe suport hârtie prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă și unitățile de alimentație publică respective; închiderea acestor conturi sau subconturi de plăți se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituțiile financiare autorizate că valoarea nominală a tichetelor de masă pe suport hârtie emise și încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităților de alimentație publică utilizate;

b) să deschidă conturi sau subconturi de plăți distincte la instituții de credit sau instituții de plăți, prin care se vor derula sumele reprezentând încasările și plățile aferente valorii nominale a tichetelor de masă pe suport electronic, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii nominale a tichetelor de masă pe suport electronic achiziționate în baza contractelor încheiate cu aceștia și rambursarea de sume către unitățile de alimentație publică utilizate, fie direct de către unitățile emitente autorizate de Ministerul Finanțelor Publice, fie indirect, prin intermediul organizațiilor specializate/schemelor de plăti naționale ori internaționale, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a tichetelor de masă pe suport electronic prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă și unitățile de alimentație publică respective; decontarea valorii nominale a tichetelor de masă pe suport electronic se face între unitățile de alimentație publică și unitățile emitente, prin intermediul instituțiilor financiare autorizate, cu sprijinul organizațiilor care administrează scheme/aranjamente de plată ori alte organizații care dezvoltă sisteme de acceptare proprii sau cu ajutorul propriilor platforme; închiderea acestor conturi sau subconturi de plăți se face numai după ce unitatea emitentă face dovada către instituțiile financiare autorizate că valoarea nominală a tichetelor de masă pe suport electronic emise și încasate de unitatea emitentă a fost decontată integral unităților de alimentație publică utilizate;

c) să organizeze o evidență operativă proprie lunară, potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 7, 9 și 11, pentru tichetele de masă pe suport hârtie, respectiv potrivit formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 8, 10 și 12, pentru tichetele de masă pe suport electronic, și să transmită date centralizatoare Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice sau, după caz, Ministerului Finanțelor Publice;

d) să implementeze sisteme și procese organizaționale care să permită autorizarea tranzacțiilor cu tichete de masă pe suport electronic, exclusiv la și doar în măsura în care unitatea de alimentație publică are un contract valabil încheiat cu unitatea emitentă pentru prestarea serviciilor specifice sectorului, în conformitate cu Legea nr. 142/1998, cu modificările și completările ulterioare, și cu prezentele norme și în măsura în care identitatea unității de alimentație publică poate să fie stabilită cu exactitate la momentul autorizării tranzacției, în baza unuia sau mai multor elemente de identificare ale acesteia.

Art. 21 are următorul cuprins:

„(1) Ministerul Finanțelor Publice poate dispune măsura suspendării autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în cauză în următoarele situații:

a) în cazul în care la unitățile emitente se constată că nu s-a organizat evidența operativă prevăzută la art. 20 lit. c);

b) în cazul constatării de către organele abilitate potrivit legii a încălcării dispozițiilor art. 2 alin. (3) și (8), precum și ale art. 7 alin. (2) din Legea nr 142/1998, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Ministerul Finanțelor Publice poate dispune măsura retragerii autorizației de funcționare eliberate unităților emitente în cauză în următoarele situații:

a) în cazul nerespectării criteriilor de autorizare aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice în baza cărora s-a acordat autorizația de funcționare;

b) în cazul constatării de către organele abilitate potrivit legii a încălcării dispozițiilor art. 7 alin. (3) și (4) din Legea nr. 142/1998, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 22 prevede, la alin. (1), elemente obligatorii pe care trebuie să le conțină imprimatul reprezentând tichetul de masă pe suport hârtie emis de unitatea emitentă, și anume:

a) seria numerică într-o ordine crescătoare, corespunzătoare numărului de tichete de masă comandat de către angajator în baza contractului de achiziționare a tichetelor de masă;

b) date care definesc angajatorul:

– denumirea și sediul;

– numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerțului;

– codul fiscal;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

c) valoarea nominală a tichetului de masă, în cifre și în litere, care este înscrisă de angajator în comanda fermă transmisă unității emitente;

d) perioada de valabilitate a tichetului de masă;

e) numele și prenumele, precum și codul numeric personal al salariatului îndreptățit să utilizeze tichetul de masă;

f) interdicția de a fi utilizat pentru achiziționarea de produse nealimentare, inclusiv țigări și produse alcoolice, precum și alte interdicții stabilite prin contractul încheiat între angajator și unitatea emitentă;

g) denumirea și sediul unității emitente;

h) spațiul destinat înscrierii datei și aplicării ștampilei unității de alimentație publică la care salariatul a utilizat tichetul de masă.

La alin. (2), sunt prevăzute elemente obligatorii pe care trebuie să le conțină suportul electronic emis de unitatea emitentă, și anume:

a) date care definesc angajatorul:

– denumirea;

– codul fiscal;

b) numele și prenumele salariatului beneficiar al tichetelor de masă;

c) interdicția de a fi utilizat pentru achiziționarea de produse nealimentare, inclusiv țigări și produse alcoolice, imprimată pe versoul suportului electronic;

d) denumirea unității emitente;

e) numărul de identificare, unic la nivel de emitent, al suportului electronic;

f) perioada de valabilitate a suportului electronic;

g) elemente de siguranță a suportului electronic (PIN, CIP);

h) cuvintele „TICHET DE MASĂ ELECTRONIC”, cu litere majuscule pe rectoul suportului electronic.

Art. 23 prevede următoarele:

„(1) Tichetele de masă pe suport electronic pot să fie acceptate doar în unitățile de alimentație publică cu care unitățile emitente de tichete de masă pe suport electronic au încheiat contracte de servicii în baza Legii nr. 142/1998, cu modificările ulterioare și completările, și a prezentelor norme.

(2) Tichetele de masă pe suport electronic pot fi utilizate în mod exclusiv pentru achitarea mesei sau pentru achiziționarea de produse alimentare și nu trebuie să permită efectuarea de operațiuni de retrageri de numerar, de depunere și/sau de alimentare (altele decât cele cu valoarea nominală a tichetelor de masă) ori de transfer de fonduri către alte conturi ale salariaților și/sau ale angajatorului și/ori ale terților.

(3) Tichetele de masă sunt nominale, nu pot să fie transferate către o altă persoană și nu pot să fie utilizate de către alte persoane decât salariatul ale cărui nume și prenume sunt imprimate pe suportul electronic”.

Art. 24 are următorul cuprins:

„(1) Tichetele de masă pe suport electronic care sunt transferate primele către salariați de către unitățile emitente vor fi considerate utilizate cu prioritate, în baza principiului „primul intrat primul ieșit” („first-in-first-aut”), demonstrat prin evoluția soldului tichetelor de masă pe suport electronic.

(2) Sistemul tichetelor de masă pe suport electronic organizat de către unitățile emitente în colaborare cu angajatorii trebuie să permită beneficiarilor tichetelor de masă pe suport electronic accesul la informațiile privind utilizarea și soldul valorii nominale a tichetelor de masă transferate salariaților.

(3) Angajatorii sunt obligați să înștiințeze lunar salariații cu privire la data alimentării și valoarea tichetelor de masă transferate pe suportul electronic”.

Art. 25 stabilește următoarele:

„(1) Unitățile de alimentație publică care au încheiat contracte de servicii cu unitățile emitente, în conformitate cu prevederile prezentelor norme, sunt identificate conform art. 20 lit. d), la nivel de platformă sau de schemă/aranjament de plată, după caz, pentru a permite unităților emitente cu care au încheiat contracte de servicii, în conformitate cu prevederile prezentelor norme, să autorizeze on-line tranzacțiile cu tichete de masă pe suport electronic efectuate de către salariați, exclusiv la acea unitate de alimentație publică care are un contract de servicii valabil încheiat cu o unitate emitentă în baza legii.

(2) Elementele de identificare prevăzute la art. 20 lit. d) și solicitate de unitățile emitente se menționează în contractul încheiat între unitatea de alimentație publică și unitatea emitentă. În cazul schimbării oricărui element de identificare menționat la art. 20 lit. d), unitatea de alimentație publică este obligată să informeze unitatea emitentă cu privire la respectiva modificare.

(3) Unitățile de alimentație publică care au încheiat contracte de servicii cu unitățile emitente trebuie să afișeze la intrarea în magazinele lor autocolantele speciale furnizate de către unitățile emitente”.

Art. 26 prevede, la alin. (1), faptul că entitățile procesatoare și alte organizații specializate utilizate de unitățile emitente pentru a realiza tranzacțiile cu tichete de masă sunt îndreptățite să primească și să utilizeze oricare din informațiile menționate la art. 22, iar unitățile emitente trebuie să furnizeze aceste informații la solicitarea entităților procesatoare sau a organizațiilor specializate implicate în realizarea tranzacțiilor cu tichete de masă.

La alin. (2), se stabilește faptul că informațiile pot fi utilizate numai în scopul îndeplinirii obligațiilor contractuale care rezultă din contractele specifice sectorului de tichete de masă.

Potrivit art. 27, tichetele de masă pe suport hârtie primite de unitățile de alimentație publică de la salariați și achitate de către unitățile emitente, precum și tichetele de masă pe suport hârtie neutilizate de salariați și returnate de către angajator unității emitente se păstrează de către aceasta o perioadă stabilită potrivit dispozițiilor legale.

Dispoziții cu privire la unitățile de alimentație publică utilizate de unitățile emitente (art. 28)

La art. 28, sunt prevăzute obligațiile pe care le au unitățile de alimentație publică, potrivit art. 18, în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unitățile emitente. Aceste obligații sunt:

a) să respecte interdicțiile pentru salariați prevăzute la art. 14 lit. a)-c);

b) să completeze pe versoul fiecărui tichet de masă pe suport hârtie nominal utilizat de salariat data primirii tichetului de masă și să aplice ștampila unității de alimentație publică ce a primit tichetul de masă;

c) să distribuie salariaților produse alimentare, fără a diminua valoarea nominală a tichetului de masă cu eventuale sume rezultate din contractele lor încheiate cu unitățile emitente;

d) să prezinte unității emitente, la termenele stabilite prin contract, tichetele de masă pe suport hârtie primite, datate și ștampilate, în vederea decontării, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (3) din Legea nr. 142/1998, cu modificările și completările ulterioare;

e) în cazul tichetelor de masă pe suport electronic, să debiteze valoarea exactă a produselor alimentare achiziționate de salariat și să înmâneze salariatului care beneficiază de tichete de masă pe suport electronic, după fiecare utilizare a suportului electronic, o dovadă imprimată care conține suma debitată;

f) să implementeze sisteme și procese organizaționale care să permită verificarea eligibilității produselor alimentare achiziționate de salariați;

g) alte obligații stabilite în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unitățile emitente.

Dispoziții finale (art. 29-39)

Art. 29 are următorul conținut:

„(1) Tichetele de masă pe suport hârtie gestionate de către angajatori, de unitățile emitente și de unitățile de alimentație publică utilizate de unitățile emitente sunt bilete de valoare.

(2) Evidența mișcării tichetelor de masă pe suport hârtie se ține la valoarea nominală imprimată pe acestea.

(3) Gestionarea tichetelor de masă pe suport hârtie se efectuează, potrivit legii, de persoane împuternicite în scris de către conducerea unităților angajatoare, respectiv a unităților emitente și a unităților de alimentație publică utilizate de unitățile emitente.

(4) Evidența tranzacțiilor cu tichete de masă pe suport electronic se realizează de către unitățile emitente prin intermediul unui sistem informatic care să permită stocarea corespunzătoare a datelor în condiții de protecție și siguranță pentru o perioadă de cel puțin 5 ani”.

Potrivit art. 30, modelul tichetului de masă pe suport hârtie, cu elementele obligatorii care se imprimă pe acesta, este prevăzut în anexa nr. 13.

La art. 31, se prevăd următoarele:

„(1) Valoarea nominală indexată a unui tichet de masă se stabilește prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, semestrial, în raport cu indicele prețurilor de consum la mărfurile alimentare, comunicat de Institutul Național de Statistică.

(2) Valoarea nominală indexată a unui tichet de masă se stabilește prin înmulțirea ultimei valori nominale indexate a unui tichet de masă cu indicele creșterii prețurilor de consum înregistrat la mărfurile alimentare, comunicat de Institutul Național de Statistică, calculat ca raport între nivelul mediu realizat al acestui indice pe ultimul semestru și nivelul mediu al aceluiași indice pe penultimul semestru.

(3) Ținând seama de datele calendaristice la care se comunică indicii realizați ai prețurilor de consum de către Institutul Național de Statistică, valoarea nominală a unui tichet de masă, valabilă în ultima lună a semestrului, se va utiliza și pentru primele două luni ale semestrului următor”.

Potrivit art. 32, angajatorii care au organizate cantine-restaurant sau bufete, potrivit art. 2 alin. (1) din Legea nr. 142/1998, cu modificările și completările ulterioare, pot achiziționa, tipări și distribui tichete de masă pe suport hârtie, cu respectarea prevederilor art. 30, numai salariaților proprii, încadrați cu contract individual de muncă. În acest caz, angajatorii respectivi sunt obligați să asigure evidența, circulația și păstrarea tichetelor de masă pe suport hârtie, astfel încât să poată face dovada cheltuielilor efectuate în acest scop, în vederea aplicării prevederilor art. 8 din Legea nr. 142/1998, cu modificările și completările ulterioare.

Conform art. 33, unitățile emitente au obligația de a tipări, pe imprimatul reprezentând tichetul de masă pe suport hârtie, numele și prenumele, precum și codul numeric personal al salariatului îndreptățit să utilizeze tichetul de masă, cu excepția tichetelor de masă pe suport hârtie acordate donatorilor de sânge în baza legislației speciale privind drepturile și obligațiile donatorilor de sânge, precum și a tichetelor de masă pe suport hârtie acordate în alte situații prevăzute prin alte legi speciale.

Potrivit art. 34, nu beneficiază de prevederile Legii nr. 142/1998, cu modificările și completările ulterioare, salariații care, potrivit unor dispoziții legale, au dreptul la masă gratuită, la diurnă, la indemnizație sau la alocație de hrană.

Conform art. 35, în cazul cumulului de funcții, tichetele de masă pot fi acordate numai de către angajatorii unde salariații în cauză își au funcția de bază, potrivit legii.

La art. 36, se dispune faptul că angajatorii, unitățile emitente și unitățile de alimentație publică utilizate de unitățile emitente au obligația de a pune la dispoziția organelor de control toate documentele necesare bunei desfășurări a acțiunilor de control, sub sancțiunile prevăzute de dispozițiile legale.

Potrivit art. 37, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice împreună cu Ministerul Finanțelor Publice pot emite precizări în aplicarea respectivelor norme.

Art. 38 prevede faptul că anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din respectivele norme.

Art. 39 are următorul conținut:

„(1) Dispozițiile art. 3 alin. (1) lit. g)-i) și ale art. 28 lit. f) nu se aplică contractelor pentru achiziționarea tichetelor de masă și, respectiv, contractelor de servicii specifice sectorului tichetelor de masă, după caz, încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme.

(2) În cazul contractelor pentru achiziționarea tichetelor de masă și, respectiv, contractelor de servicii specifice sectorului tichetelor de masă încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme și modificate după această dată, prevederile alin. (1) nu se aplică.

(3) În cazul contractelor pentru achiziționarea tichetelor de masă încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentelor norme, dispozițiile art. 33 intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea prezentelor norme în Monitorul Oficial.

(4) În termen de 15 zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, unitățile emitente au obligația de a transmite direcției de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice situația stocurilor de tichete de masă existente la momentul intrării în vigoare a prezentelor norme”.

 Alte prevederi

Prin H.G. nr. 23/2015, se mai stabilește: Criteriile privind autorizarea funcționării unităților emitente care pot desfășura activitate specializată în domeniul acordării tichetelor de masă pe suport hârtie și/sau pe suport electronic se aprobă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, prin ordin al ministrului finanțelor publice, care se publică în Monitorul Oficial.

De asemenea se prevede abrogarea H.G. nr. 5/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă (M. Of. nr. 26 din 25.01.1999, cu modif. ult.).

În continuare, se stabilesc următoarele:

– constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei nerespectarea de către unitățile de alimentație publică a obligațiilor prevăzute la art. 28 lit. d) și f) din norme.

– constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei nerespectarea de către unitățile de alimentație publică a obligațiilor prevăzute la art. 28 lit. a), b), c) și e) din norme.

Constatarea contravențiilor sus-menționate, precum și aplicarea amenzilor contravenționale se fac de către personalul împuternicit al Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.

Contravențiilor prevăzute anterior le sunt aplicabile dispozițiile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor (M. Of. nr. 410 din 25.07.2001, cu modif. ult.), aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002 (M. Of. nr. 268 din 22.04.2002, cu modif. și compl. ult.).

Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă (H.G. nr. 23/2015) was last modified: mai 12th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.