Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale – modificări (O.U.G. nr. 40/2019)

18 iun. 2019
Vizualizari: 5256
Art. 96 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 96, alin. (1) prevedea:

„(1) Pentru consiliul local, pentru consiliul județean, respectiv pentru primar se întocmește câte un dosar care cuprinde: procesul-verbal și contestațiile formulate, precum și buletinele de vot nule și cele contestate. Dosarele se sigilează, se ștampilează, se transportă sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne și se predau biroului electoral de circumscripție de către președintele biroului electoral al secției de votare, în cel mult 24 de ore de la încheierea votării. Președintele biroului electoral al secției de votare trebuie însoțit de cel puțin 2 membri ai biroului, stabiliți prin tragere la sorți de către președinte”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 96, alin. (1) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(1) Pentru consiliul local, pentru consiliul județean, pentru primar, respectiv pentru președintele consiliului județean, se întocmește câte un dosar care cuprinde: procesul-verbal și contestațiile formulate, precum și buletinele de vot nule și cele contestate. Dosarele se sigilează, se ștampilează, se transportă sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne și se predau biroului electoral de circumscripție de către președintele biroului electoral al secției de votare, în cel mult 24 de ore de la încheierea votării. Președintele biroului electoral al secției de votare trebuie însoțit de cel puțin 2 membri ai biroului, stabiliți prin tragere la sorți de către președinte”.

 

Art. 98 alin. (3) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 98, alin. (3) prevedea:

„(3) Biroul electoral de circumscripție comunală, orășenească, municipală, de sector al municipiului București, respectiv biroul electoral de circumscripție a municipiului București însumează numărul de voturi obținute de fiecare candidat la funcția de primar, respectiv la funcția de primar general al municipiului București”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 98, alin. (3) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(3) Biroul electoral de circumscripție comunală, orășenească, municipală, de sector al municipiului București, respectiv biroul electoral de circumscripție a municipiului București însumează numărul de voturi obținute de fiecare candidat la funcția de primar, la funcția de primar general al municipiului București, respectiv la funcția de președinte al consiliului județean”.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Art. 99 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 99 prevedea:

„Art. 99

Alegerile pentru consilieri și pentru primari sunt valabile, indiferent de numărul alegătorilor care au participat la vot”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 99 se modifică  și va avea următorul conținut:

„Art. 99

 Alegerile pentru consilieri, pentru primari și pentru președinții consiliilor județene sunt valabile, indiferent de numărul alegătorilor care au participat la vot”.

 

Art. 101^1 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (introdus prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 101 se introduce un nou articol, alin. 101^1, cu următorul conținut:

„Art. 101^1

(1) Pentru funcția de președinte al consiliului județean, centralizarea voturilor se face de biroul electoral de circumscripție județeană.

(2) Este declarat ales președinte al consiliului județean candidatul care a întrunit cel mai mare număr de voturi valabil exprimate.

(3) În caz de egalitate se va organiza un nou tur de scrutin la două săptămâni de la primul tur, la care vor participa numai candidații care se află în această situație”.

 

Art. 102 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 102 prevedea:

„Art. 102

În cazul în care situația de balotaj intervine între 2 candidați la funcția de primar, între care urmează să se desfășoare turul al doilea de scrutin, iar unul dintre aceștia decedează, renunță sau nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a fi ales, nu vor mai avea loc alegeri, biroul electoral de circumscripție declarându-l primar pe celălalt candidat”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 102 se modifică  și va avea următorul conținut:

„Art. 102

În cazul în care situația de balotaj intervine între 2 candidați la funcția de primar sau de președinte al consiliului județean, între care urmează să se desfășoare turul al doilea de scrutin, iar unul dintre aceștia decedează, renunță sau nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a fi ales, nu vor mai avea loc alegeri, biroul electoral de circumscripție declarându-l primar sau, după caz, președinte al consiliului județean pe celălalt candidat”.

 

Art. 103 alin. (1) și alin. (5) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 103, alin. (1) și alin. (5) prevedeau:

„(1) Biroul electoral de circumscripție comunală, orășenească, municipală, de sector al municipiului București și de circumscripție județeană, respectiv a municipiului București încheie separat câte un proces-verbal pentru consiliul local și pentru primar, respectiv pentru consiliul județean, precum și pentru Consiliul General al Municipiului București și pentru primarul general al municipiului București, după caz, privind toate operațiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor și atribuirea mandatelor.

(…)

(5) Un exemplar al procesului-verbal pentru consiliul local, pentru consiliul județean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului București, împreună cu întâmpinările, contestațiile și procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secțiilor de votare, formând câte un dosar, sigilat și semnat de președinte și de membrii biroului electoral de circumscripție, se înaintează consiliului local, respectiv consiliului județean sau, după caz, Consiliului General al Municipiului București, în vederea validării mandatelor, potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Pentru primar, dosarul format potrivit prezentului alineat se înaintează, sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne, în cel mult 48 de ore, la judecătoria în a cărei rază teritorială se află circumscripția electorală pentru care au avut loc alegeri, iar, în cazul primarului general al municipiului București, la Tribunalul București, în vederea validării mandatelor, potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 103, alin. (1) și alin. (5) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(1) Biroul electoral de circumscripție comunală, orășenească, municipală, de sector al municipiului București și de circumscripție județeană, respectiv a municipiului București încheie separat câte un proces-verbal pentru consiliul local, pentru Consiliul General al Municipiului București ori pentru consiliul județean, după caz, respectiv pentru primar, pentru primarul general al municipiului București ori pentru președintele consiliului județean, după caz, privind toate operațiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea rezultatului alegerilor și atribuirea mandatelor.

(…)

(5) Un exemplar al procesului-verbal pentru consiliul local, pentru Consiliul General al Municipiului București, respectiv pentru consiliul județean, după caz, împreună cu întâmpinările, contestațiile și procesele-verbale primite de la birourile electorale ale secțiilor de votare, formând câte un dosar, sigilat și semnat de președinte și de membrii biroului electoral de circumscripție, se înaintează consiliului local, Consiliului General al Municipiului București, respectiv consiliului județean, după caz, în vederea validării mandatelor, potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Pentru primar și pentru președintele consiliului județean, dosarul format potrivit prezentului alineat se înaintează, sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne, în cel mult 48 de ore, la judecătoria în a cărei rază teritorială se află circumscripția electorală pentru care au avut loc alegeri, iar, în cazul primarului general al municipiului București, la Tribunalul București, în vederea validării mandatelor, potrivit prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 103 alin. (2) lit. g) și lit. i) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 103 alin. (2), lit. g) și lit. i) prevedeau:

„(2) Procesul-verbal cuprinde:

(…)

g) numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de fiecare listă de candidați sau de fiecare candidat independent pentru funcția de consilier sau, după caz, numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de fiecare candidat pentru funcția de primar, respectiv de primar general al municipiului București;

(…)

i) numele și prenumele primarului, respectiv ale primarului general al municipiului București ales și partidul politic, alianța politică sau alianța electorală care l-a propus ori mențiunea de candidat independent;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 103 alin. (2), lit. g) și lit. i) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(2) Procesul-verbal cuprinde:

(…)

g) numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de fiecare listă de candidați sau de fiecare candidat independent pentru funcția de consilier, după caz, numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de fiecare candidat pentru funcția de primar, de primar general al municipiului București, respectiv de președinte al consiliului județean;

(…)

i) numele și prenumele primarului, ale primarului general al municipiului București, respectiv ale președintelui consiliului județean ales și partidul politic, alianța politică sau alianța electorală care l-a propus ori mențiunea de candidat independent;”.

 

Art. 104 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 104, alin. (1) prevedea:

„(1) Pe baza proceselor-verbale prevăzute la art. 103 alin. (5) și (6) și a propriului proces-verbal, biroul electoral de circumscripție județeană, respectiv a municipiului București centralizează voturile și rezultatul alegerilor pe județ, pe partide politice, alianțe politice, alianțe electorale și candidați independenți și încheie câte un proces-verbal pentru consilierii locali, pentru consilierii județeni și pentru consilierii municipiului București, respectiv pentru primar și pentru primarul general al municipiului București”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 104, alin. (1) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(1) Pe baza proceselor-verbale prevăzute la art. 103 alin. (5) și (6) și a propriului proces-verbal, biroul electoral de circumscripție județeană, respectiv a municipiului București centralizează voturile și rezultatul alegerilor pe județ, pe partide politice, alianțe politice, alianțe electorale și candidați independenți și încheie câte un proces-verbal pentru consilierii locali, pentru consilierii municipiului București și pentru consilierii județeni, respectiv pentru primar, pentru primarul general al municipiului București și pentru președintele consiliului județean”.

 

Art. 104 alin. (2) lit. g) și lit. i) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 104 alin. (2), lit. g) și lit. i) prevedeau:

„(2) Procesul-verbal se încheie în două exemplare, în termen de 24 de ore de la primirea tuturor proceselor-verbale de la birourile electorale de circumscripție, și cuprinde:

(…)

g) numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de listele de candidați la funcția de consilier, grupate în funcție de partide politice, alianțe politice sau alianțe electorale, precum și în funcție de candidații independenți sau, după caz, numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de candidații pentru funcția de primar, grupate în funcție de partide politice, alianțe politice, alianțe electorale și în funcție de candidații independenți;

(…)

i) numărul total al mandatelor pentru funcția de primar, grupate în funcție de partide politice, alianțe politice, alianțe electorale și în funcție de candidații independenți”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 104 alin. (2), lit. g) și lit. i) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(2) Procesul-verbal se încheie în două exemplare, în termen de 24 de ore de la primirea tuturor proceselor-verbale de la birourile electorale de circumscripție, și cuprinde:

(…)

g) numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de listele de candidați la funcția de consilier, grupate în funcție de partide politice, alianțe politice sau alianțe electorale, precum și în funcție de candidații independenți, sau, după caz, numărul total al voturilor valabil exprimate, obținute de candidații pentru funcția de primar și de cei pentru funcția de președinte al consiliului județean, grupate în funcție de partide politice, alianțe politice, alianțe electorale și în funcție de candidații independenți;

(…)

i) numărul total al mandatelor pentru funcția de primar sau pentru funcția de președinte al consiliului județean, după caz, grupate în funcție de partide politice, alianțe politice, alianțe electorale și în funcție de candidații independenți”.

 

Art. 121 alin. (1)-(2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 121, alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) Guvernul, președinții consiliilor județene și primarii trebuie să asigure, pentru sprijinirea activității birourilor electorale, statisticienii și personalul tehnic auxiliar necesar, pe perioada cât funcționează acestea. Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central este asigurat de Ministerul Afacerilor Interne, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, iar statisticienii necesari, de către Institutul Național de Statistică.

(2) Membrii birourilor electorale, statisticienii și personalul tehnic auxiliar, care au calitatea de angajat cu contract de muncă sau sunt numiți într-o funcție publică, se consideră detașați, pe perioada cât își desfășoară activitatea, la birourile electorale”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 121, alin. (1)-(2) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(1) Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Interne, Institutul Național de Statistică, prefecții, președinții consiliilor județene și primarii asigură personalul tehnic auxiliar necesar pentru sprijinirea activității birourilor și oficiilor electorale.

(2) Personalul tehnic auxiliar al Biroului Electoral Central este asigurat de către Autoritatea Electorală Permanentă, Ministerul Afacerilor Interne și Institutul Național de Statistică”.

 

Art. 121 alin. (2^1)-(2^4) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (introdus prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 121, după alin. (2) se introduc patru noi alineate, alin. (2^1)-(2^4), cu următorul conținut:

„(2^1) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscripție județeană este asigurat de către Autoritatea Electorală Permanentă, prefecți și Institutul Național de Statistică, acesta putând fi suplimentat acolo unde este necesar cu personal asigurat de către președinții consiliilor județene și primari, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.

(2^2) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscripție comunală, municipală și orășenească, precum și al oficiilor electorale de sector este asigurat de către primari, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.

(2^3) Pe perioada cât funcționează birourile și oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar și operatorii de calculator desemnați de Autoritatea Electorală Permanentă se consideră detașați.

(2^4) Pe toată perioada exercitării atribuțiilor privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru autoritățile administrației publice locale, autoritățile și instituțiile publice la care sunt angajate persoanele prevăzute la alin. (2^3) le asigură acestora plata drepturilor salariale, a indemnizațiilor de detașare, a altor diurne decât cele prevăzute la alin. (2^3), precum și a oricăror alte drepturi bănești cuvenite, potrivit legii, din surse de la bugetul de stat”.

 

Art. 126 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 126, alin. (2) prevedea:

„(2) Modelul listei electorale permanente, modelul copiei de pe listele electorale complementare, modelul listei electorale suplimentare, modelul extrasului de pe lista electorală permanentă, complementară și suplimentară, modelul listei susținătorilor, precum și al ștampilelor birourilor electorale de circumscripție și ale Biroului Electoral Central, modelul buletinului de vot, modelul ștampilei de control și al ștampilei cu mențiunea „VOTAT”, modelul timbrului autocolant, modelul proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării și modelul certificatului doveditor al alegerii consilierilor și a primarului sunt stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 126, alin. (2) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(2) Modelul listei electorale permanente, modelul copiei de pe listele electorale complementare, modelul listei electorale suplimentare, modelul extrasului de pe lista electorală permanentă, complementară și suplimentară, modelul listei susținătorilor, modelele ștampilelor birourilor electorale de circumscripție și ale Biroului Electoral Central, modelele buletinelor de vot, modelul ștampilei de control, modelul ștampilei cu mențiunea «VOTAT», modelul timbrului autocolant, modelele proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării și modelele certificatelor doveditoare ale alegerii consilierilor, a primarului și a președintelui consiliului județean sunt stabilite prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

 

Art. 132 din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 132 prevedea:

„Art. 132

(1) Prevederile prezentei legi se aplică în mod corespunzător alegerilor organizate pe durata unui mandat, ca urmare a dizolvării unor consilii locale ori județene sau a consiliilor unor sectoare ale municipiului București ori a Consiliului General al Municipiului București, precum și ca urmare a invalidării sau declarării vacante a funcției de primar.

(2) Cu un an înainte de expirarea duratei normale a mandatului nu se mai organizează alegeri pentru consiliile locale, consiliile județene, primari, pentru Consiliul General al Municipiului București și pentru primarul general al municipiului București”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 132 se modifică  și va avea următorul conținut:

„Art. 132

(1) Prevederile prezentei legi se aplică în mod corespunzător alegerilor organizate pe durata unui mandat, ca urmare a dizolvării unor consilii locale ori județene sau a consiliilor unor sectoare ale municipiului București ori a Consiliului General al Municipiului București, precum și ca urmare a invalidării sau declarării vacante a funcției de primar ori a funcției de președinte al consiliului județean.

(2) Cu un an înainte de expirarea duratei normale a mandatului nu se mai organizează alegeri pentru consiliile locale, Consiliul General al Municipiului București, consiliile județene, primari, primarul general al municipiului București și pentru președinți ai consiliilor județene”.

Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale – modificări (O.U.G. nr. 40/2019) was last modified: iunie 18th, 2019 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.