Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale – modificări (O.U.G. nr. 40/2019)

18 iun. 2019
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 182

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Actul modificatActul modificatorSumar
Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali

Codul administrativ - 2019. Editie tiparita pe hartie alba

(M. Of. nr. 349 din 20 mai 2015)

 

   

 

O.U.G. nr. 40/2019 privind modificarea și completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali

(M. Of. nr. 446 din 4 iunie 2019)

– modifică: art. 1 alin. (2), alin. (4)-(5), art. 3 alin. (2), art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (2), art. 7 alin. (1), alin. (4)-(5), art. 11 alin. (2), art. 15 alin. (1), art. 26 alin. (5) și alin. (15), art. 27 alin. (1) lit. d), lit. i) și lit. j), art. 30 alin. (2) și alin. (11), art. 31 lit. d), art. 34 alin. (2), art. 39 alin. (1) lit. g), art. 46, art. 49 alin. (1)-(2), art. 50 alin. (2), art. 57, art. 58 alin. (5) și alin. (8)-(10), art. 79 alin. (1), art. 93 alin. (1) lit. e)-h), art. 94 alin. (1), art. 94 alin. (3) lit. g), art. 96 alin. (1), art. 98 alin. (3), art. 99, art. 102, art. 103 alin. (1) și alin. (5), art. 103 alin. (2) lit. g) și lit. i), art. 104 alin. (1), art. 104 alin. (2) lit. g) și lit. i), art. 121 alin. (1)-(2), art. 126 alin. (2), art. 132;

– introduce:  art. 26 alin. (5^1), art. 101^1, art. 121 alin. (2^1)-(2^4).

 

În M. Of. nr. 446 din 4 iunie 2019, s-a publicat O.U.G. nr. 40/2019 privind modificarea și completarea Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.

Astfel, respectiva ordonanță aduce unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:

Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali (M. Of. nr. 349 din 20 mai 2015);

Legea administrației publice locale nr. 215/2001 (M. Of. nr. 123 din 20 februarie 2007; cu modif. ult.);

Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali (M. Of. nr. 912 din 7 octombrie 2004; cu modif. ult.).

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse respectivelor acte normative.

 

Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale

 

Art. 1 alin. (2) și alin. (4)-(5) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 1, alin. (2) și alin. (4)-(5) prevedeau:

„(2) Consiliile locale, consiliile județene și primarii se aleg prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat.

(…)

(4) Primarii comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor municipiului București și primarul general al municipiului București se aleg pe circumscripții electorale, prin scrutin uninominal.

(5) Președinții și vicepreședinții consiliilor județene, precum și viceprimarii se aleg prin vot indirect, de către consiliile județene, respectiv consiliile locale”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 1, alin. (2) și alin. (4)-(5) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(2) Consiliile locale și consiliile județene, primarii și președinții consiliilor județene se aleg prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat.

(…)

(4) Primarii comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor municipiului București și primarul general al municipiului București, precum și președinții consiliilor județene se aleg pe circumscripții electorale, prin scrutin uninominal.

(5) Viceprimarii, precum și vicepreședinții consiliilor județene se aleg prin vot indirect de către consiliile locale, respectiv consiliile județene”.

 

Art. 3 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 3, alin. (2) prevedea:

„(2) Pentru alegerea consiliului local, a consiliului județean, precum și a primarului, fiecare alegător are dreptul la câte un singur vot”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, alin. (2) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(2) Pentru alegerea consiliului local, a consiliului județean, a primarului, precum și a președintelui consiliului județean fiecare alegător are dreptul la câte un singur vot”.

 

Art. 4 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4, alin. (1) prevedea:

„(1) Au dreptul de a fi aleși consilieri și primari cetățenii cu drept de vot care au împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puțin 23 de ani, dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit art. 40 alin. (3) din Constituția României, republicată”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (1) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(1) Au dreptul de a fi aleși consilieri, primari sau președinți ai consiliilor județene cetățenii cu drept de vot care au împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puțin 23 de ani, dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit art. 40 alin. (3) din Constituția României, republicată”.

 

Art. 5 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (2) prevedea:

„(2) Cetățenii Uniunii Europene au dreptul de a fi aleși în funcția de primar, consilier local și consilier județean”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (2) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(2) Cetățenii Uniunii Europene au dreptul de a fi aleși în funcția de consilier local și consilier județean, primar sau președinte al consiliului județean”.

 

Art. 7 alin. (1) și alin. (4)-(5) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (1) și alin. (4)-(5) prevedeau:

„(1) Candidaturile pentru consiliile locale și consiliile județene, precum și cele pentru primari se propun de partidele politice sau alianțele politice, constituite potrivit Legii partidelor politice nr. 14/2003, republicată. Se pot depune candidaturi și de către alianțele electorale constituite în condițiile prezentei legi, de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale prevăzute la art. 8, precum și candidaturi independente. Listele de candidați pentru alegerea consiliilor locale și a consiliilor județene trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe, cu excepția acelora care conțin un singur candidat.

(…)

(4) O persoană poate candida pentru un singur consiliu local și un singur consiliu județean și numai pentru o singură funcție de primar.

(5) O persoană poate candida, în același timp, pentru funcția de consilier local, de consilier județean și de primar. O persoană poate candida, în același timp, pentru funcția de consilier local și de consilier județean”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (1) și alin. (4)-(5) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(1) Candidaturile pentru consiliile locale și consiliile județene, precum și cele pentru primari și președinți ai consiliilor județene se propun de partidele politice sau alianțele politice constituite potrivit Legii partidelor politice nr. 14/2003, republicată. Se pot depune candidaturi și de către alianțele electorale constituite în condițiile prezentei legi, de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale prevăzute la art. 8, precum și candidaturi independente. Listele de candidați pentru alegerea consiliilor locale și a consiliilor județene trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe, cu excepția acelora care conțin un singur candidat.

(…)

(4) O persoană poate candida pentru un singur consiliu local și un singur consiliu județean și numai pentru o singură funcție de primar sau de președinte al consiliului județean.

(5) O persoană poate candida în același timp pentru funcția de consilier local, de consilier județean, de primar sau de președinte al consiliului județean. O persoană poate candida în același timp pentru funcția de consilier local și de consilier județean”.

 

Art. 11 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 11, alin. (2) prevedea:

„(2) Pentru alegerea consiliilor județene și a Consiliului General al Municipiului București, fiecare județ, respectiv municipiul București, constituie o circumscripție electorală. Numerotarea circumscripțiilor electorale județene și a municipiului București se face prin hotărâre a Guvernului”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 11, alin. (2) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(2) Pentru alegerea consiliilor județene, a președintelui consiliului județean și a Consiliului General al Municipiului București, fiecare județ, respectiv municipiul București, constituie o circumscripție electorală. Numerotarea circumscripțiilor electorale județene și a municipiului București se face prin hotărâre a Guvernului”.

 

Art. 15 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 15, alin. (1) prevedea:

„(1) La aceeași secție de votare alegătorii votează pentru consiliul local, consiliul județean și pentru primar”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (1) se modifică  și va avea următorul conținut:

„(1) La aceeași secție de votare alegătorii votează pentru consiliul local, consiliul județean, pentru primar și pentru președintele consiliului județean”.

 

Art. 26 alin. (5) și alin. (15) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 26, alin. (5) și alin. (15) prevedeau:

„(5) Desemnarea președintelui biroului electoral de circumscripție și a locțiitorului acestuia se face în ședință publică de către președintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor. Desemnarea se face, prin tragere la sorți, dintre magistrații și ceilalți juriști cu domiciliul sau reședința în județ sau în municipiul București pe baza criteriului apropierii domiciliului sau reședinței de localitatea sau subdiviziunea administrativ-teritorială în care va funcționa biroul electoral de circumscripție. Tragerea la sorți se face cu prioritate din lista magistraților, întâi pentru președinți și apoi pentru locțiitori. Lista magistraților care participă la tragerea la sorți se întocmește de către președintele tribunalului, iar cea a celorlalți juriști, prin aplicarea în mod corespunzător a prevederilor art. 30 alin. (2). Listele trebuie să cuprindă un număr de persoane mai mare de 10% decât cel necesar. Magistrații și ceilalți juriști din listă care nu sunt desemnați președinți sau locțiitori ai acestora rămân la dispoziția președintelui tribunalului, pentru înlocuirea, în cazuri deosebite, a titularilor. Lista trebuie să cuprindă: numele, prenumele, codurile numerice personale, domiciliile, reședințele, locurile de muncă, telefoanele, adresele de e-mail și semnăturile de luare la cunoștință ale persoanelor propuse. Prin jurist se înțelege persoana licențiată în științe juridice.

(…)

(15) Completarea birourilor electorale de circumscripție cu reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice și alianțelor electorale ori ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care au grup parlamentar propriu în cel puțin una din Camerele Parlamentului se face în termen de 48 de ore de la expirarea termenului prevăzut la alin. (14), în prima etapă cu reprezentanții partidelor politice ori ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care au grup parlamentar propriu în cel puțin una din Camerele Parlamentului, iar, în cea de-a doua etapă, cu reprezentanții partidelor politice, alianțelor politice și alianțelor electorale care participă la alegeri în circumscripția respectivă, în termen de 24 de ore de la rămânerea definitivă a candidaturilor, de către președintele biroului electoral, în prezența persoanelor delegate de partidele politice, alianțele politice și alianțele electorale ori organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care au comunicat reprezentanți, în ordinea descrescătoare a numărului de candidați propuși de fiecare partid politic, alianță politică sau alianță electorală ori organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru consiliul local în cauză, la care se adaugă, dacă este cazul, candidatul la funcția de primar. În cazul biroului electoral de circumscripție județeană, respectiv a municipiului București, se are în vedere numărul tuturor candidaturilor depuse de fiecare partid politic, alianță politică sau alianță electorală ori organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru consiliul județean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului București, precum și pentru consiliile locale și primari, înregistrate în județ, respectiv în municipiul București. Dacă numărul total de reprezentanți comunicat potrivit alin. (14) este mai mic decât cel al membrilor biroului electoral, operațiunea de desemnare a reprezentanților se repetă până la ocuparea tuturor locurilor. La această fază participă numai partidele politice, alianțele politice și alianțele electorale ori organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care au propus mai mulți reprezentanți pentru același birou electoral. Un partid politic, o alianță politică sau o alianță electorală nu poate avea mai mult de 3 reprezentanți în biroul electoral al aceleiași circumscripții”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26, alin. (5) și alin. (15) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(5) Desemnarea președintelui biroului electoral de circumscripție și a locțiitorului acestuia se face în ședință publică de către președintele tribunalului, în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor. Desemnarea se face, prin tragere la sorți, dintre magistrații și ceilalți juriști care îndeplinesc condițiile prevăzute de alin. (5^1) pe baza criteriului apropierii domiciliului sau reședinței de localitatea sau subdiviziunea administrativ-teritorială în care va funcționa biroul electoral de circumscripție. Tragerea la sorți se face cu prioritate din lista magistraților, întâi pentru președinți și apoi pentru locțiitori. Lista magistraților care participă la tragerea la sorți se întocmește de către președintele tribunalului, iar cea a celorlalți juriști care îndeplinesc condițiile prevăzute de alin. (5^1) de către Autoritatea Electorală Permanentă. Listele trebuie să cuprindă un număr de persoane mai mare de 10% decât cel necesar. Magistrații și ceilalți juriști din listă care îndeplinesc condițiile prevăzute de alin. (5^1) care nu sunt desemnați președinți sau locțiitori ai acestora rămân la dispoziția președintelui tribunalului, pentru înlocuirea, în cazuri deosebite, a titularilor. Lista trebuie să cuprindă: numele, prenumele, codurile numerice personale, domiciliile, reședințele, locurile de muncă, telefoanele, adresele de e-mail și semnăturile de luare la cunoștință ale persoanelor propuse. Prin jurist se înțelege persoana licențiată în științe juridice.

(…)

(15) Completarea birourilor electorale de circumscripție cu reprezentanții partidelor politice și ai organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale care au un grup parlamentar propriu în cel puțin una dintre Camerele Parlamentului se face în termen de 5 zile de la data constituirii acestora, de către președintele biroului electoral de circumscripție. Completarea birourilor electorale de circumscripție cu reprezentanții partidelor politice neparlamentare, ai organizațiilor neparlamentare ale cetățenilor aparținând minorităților naționale și ai alianțelor care nu au în componență partide politice parlamentare sau organizații neparlamentare ale cetățenilor aparținând minorităților naționale, care participă la alegeri în circumscripția respectivă, se face de către președintele biroului electoral de circumscripție, în termen de 24 de ore de la data rămânerii definitive a candidaturilor, în ordinea descrescătoare a numărului de candidați propuși pentru consiliul local în cauză, la care se adaugă, dacă este cazul, candidatul la funcția de primar. În cazul biroului electoral de circumscripție județeană, respectiv municipiului București, se are în vedere numărul tuturor candidaturilor pentru consiliul județean și pentru președintele acestuia, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului București și primarul general, precum și pentru consiliile locale și primari, înregistrate în județ, respectiv în municipiul București”.

 

Art. 26 alin. (5^1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (introdus prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 26, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul conținut:

„(5^1) Pot fi desemnați președinți ai birourilor electorale de circumscripție și locțiitori ai acestora, juriștii înscriși în Corpul experților electorali care au o vechime în specialitate de cel puțin 5 ani”.

 

Art. 27 alin. (1) lit. d), lit. i)-j) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la 27 alin. (1), lit. d), lit. i)-j) prevedeau:

„(1) Birourile electorale de circumscripție au următoarele atribuții:

(…)

d) fac publicațiile și afișările necesare cu privire la listele de candidați și candidaturile independente pentru consilieri și la candidaturile pentru funcția de primar;

(…)

i) biroul electoral de circumscripție județeană, respectiv biroul electoral de circumscripție a municipiului București totalizează voturile exprimate pentru consiliul județean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului București și pentru primarul general al municipiului București și stabilește rezultatul alegerilor; eliberează consilierilor și primarului general al municipiului București certificatul doveditor al alegerii, după care transmite consiliului județean, respectiv Consiliului General al Municipiului București procesele-verbale și celelalte documente privind rezultatul alegerilor pentru consilieri, prevăzute la art. 103 alin. (5), în vederea validării mandatelor;

j) organizează, dacă este cazul, desfășurarea celui deal doilea tur de scrutin pentru primari;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la 27 alin. (1), lit. d), lit. i)-j) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(1) Birourile electorale de circumscripție au următoarele atribuții:

(…)

d) fac publicațiile și afișările necesare cu privire la listele de candidați și candidaturile independente pentru consilieri și la candidaturile pentru funcția de primar și președinte al consiliului județean;

(…)

i) biroul electoral de circumscripție județeană, respectiv biroul electoral de circumscripție a municipiului București totalizează voturile exprimate pentru consiliul județean, pentru președintele consiliului județean, respectiv pentru Consiliul General al Municipiului București și pentru primarul general al municipiului București și stabilește rezultatul alegerilor; eliberează consilierilor, respectiv președintelui consiliului județean și primarului general al municipiului București, certificatul doveditor al alegerii, după care transmite consiliului județean, respectiv Consiliului General al Municipiului București procesele-verbale și celelalte documente privind rezultatul alegerilor pentru consilieri, prevăzute la art. 103 alin. (5), în vederea validării mandatelor;

j) organizează, dacă este cazul, desfășurarea celui de-al doilea tur de scrutin pentru primari sau pentru președinții consiliului județean;”.

 

Art. 30 alin. (2) și alin. (11) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale (modificat prin O.U.G. nr. 40/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 30, alin. (2) și alin. (11) prevedeau:

„(2) Desemnarea președinților birurilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora se efectuează potrivit Legii nr. 35/2008, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

(11) Dacă partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale sau organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care au propus candidați la funcția de primar care participă la al doilea tur de scrutin nu au reprezentanți în birourile electorale ale secțiilor de votare sau în biroul electoral al circumscripției respective, birourile se completează cu câte un reprezentant al acestora. Cererile se depun în scris în termen de 48 de ore de la stabilirea rezultatelor primului tur de scrutin. Prevederile alin. (5) se aplică în mod corespunzător”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 30, alin. (2) și alin. (11) se modifică  și vor avea următorul conținut:

„(2) Desemnarea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora se efectuează potrivit Legii nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare.

(…)

(11) Dacă partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale sau organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care au propus candidați la funcția de primar și/sau președinte al consiliului județean care participă la al doilea tur de scrutin nu au reprezentanți în birourile electorale ale secțiilor de votare sau în biroul electoral al circumscripției respective, birourile se completează cu câte un reprezentant al acestora. Cererile se depun în scris în termen de 48 de ore de la stabilirea rezultatelor primului tur de scrutin. Prevederile alin. (5) se aplică în mod corespunzător”.

Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale – modificări (O.U.G. nr. 40/2019) was last modified: iunie 18th, 2019 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter