Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004 – modificări (Legea nr. 133/2017)

8 iun. 2017
Vizualizari: 2292
Actul modificatActul modificatorSumar
Legea nr. 138/2004
(M. Of. nr. 88 din 13 februarie 2009; cu modif. ult.)
Legea nr. 133/2017
(M. Of. nr. 421 din 7 iunie 2017)
– modifică: art. 24 lit. a); art. 27; art. 56; art. 60; art. 63; art. 65 alin. (1); art. 66 alin. (2) și (3)

– introduce: art. 6 alin. (4); art. 24  lit. a1) și a2); art. 293

– abrogă: art. 58

În M. Of. nr. 421 din 7 iunie 2017, a fost publicată Legea nr. 133/2016 pentru modificarea și completarea Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004 și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare.

În continuare, vom prezenta modificările aduse Legii nr. 138/2004 prin Legea nr. 133/2017.

 

Art. 6 alin. (4) din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

 

Noua reglementare

La art. 6, după alin. (3), se introduce un nou alineat, alin. (4).

Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (4) dispune următoarele:

„(4) Organizațiile de îmbunătățiri funciare, denumite în continuare organizații, și federațiile de organizații de îmbunătățiri funciare, denumite în continuare federații, beneficiare de finanțare publică nerambursabilă în procent de 100% pentru proiectele de investiții declarate eligibile în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014—2020 sau alte fonduri publice, au calitate de autoritate contractantă”.

 

Art. 24 lit. a) din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 24 lit. a) prevedea faptul că:

„Art. 24

În realizarea activităților de interes public, federațiile au următoarele atribuții:

a) încheierea de contracte cu Administrația sau cu alți furnizori, pentru livrarea apei pentru irigații și prestarea altor servicii de îmbunătățiri funciare”;

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 24  lit. a) dispune următoarele:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„a) încheierea de contracte cu Agenția, pentru asigurarea unui nivel optim al apei pentru irigații la stațiile de punere sub presiune și alte puncte de livrare pentru care se solicită funcționarea;”.

 

Art. 24 lit. a1) și a2) din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Noua reglementare

La art. 24, după lit. a), se introduc două noi litere, lit. a1) și a2).

Potrivit noii reglementări, art. 24  lit. a1) și a2) dispune următoarele:

„a1) federațiile care dețin infrastructura de îmbunătățiri funciare în folosință cu titlu gratuit încheie cu Agenția contracte pentru asigurarea unui nivel optim al apei pentru irigații. Cheltuielile, cu excepția costului apei și costului energiei electrice pentru pomparea apei de irigații în aducțiunea principală, vor fi suportate de către federații;

a2) în cazul federațiilor prevăzute la lit. a1), abonamentele de utilizare/exploatare a resurselor de apă și contractele de vânzare-cumpărare de energie electrică încheiate cu alți prestatori de servicii de irigații se reziliază, iar Agenția va încheia contracte pentru resursele de apă și energie electrică cu prestatorii de servicii în cauză;”.

 

Art. 27 din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 27 prevedea faptul că:

„Art. 27

(1) Abrogat.

(11) Abrogat.

(2) Infrastructura de îmbunătățiri funciare aparținând domeniului privat al unităților administrativ-teritoriale se poate transmite, la cerere, în proprietatea organizațiilor ori federațiilor prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, sub condițiile rezolutorii prevăzute la alin. (1).

(3) Abrogat.

(4) Abrogat.

(41) Abrogat.

(5) Punerea în funcțiune a infrastructurii de irigații din domeniul privat al statului care face obiectul transmiterii la cerere, fără plată, în proprietatea unei organizații, se realizează din fonduri asigurate din bugetul Agenției sau de către organizații prin fonduri proprii sau atrase, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(5) Abrogat.

(6) Transmiterea dreptului de proprietate asupra infrastructurii de îmbunătățiri funciare aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind publicitatea și înregistrarea circulației bunurilor imobile.

(7) În termen de 30 de zile de la data dobândirii personalității juridice, organizația are obligația de a încheia cu furnizorul de apă contract multianual pentru o perioadă de cel puțin 3 ani”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 27 dispune următoarele:

„Art. 27

(1) Infrastructura secundară de irigații, inclusiv terenul aferent, aparținând domeniului privat al statului, aflată în administrarea Agenției, situată pe teritoriul unei organizații, se transmite, la cerere, în proprietatea organizațiilor, prin hotărâre a Guvernului, cu următoarele condiții rezolutorii:

a) neîndeplinirea obiectului de activitate al organizației de îmbunătățiri funciare prevăzut în statut;
b) reasigurarea Integrității patrimoniului preluat de la Agenție:
c) nefinalizarea la termen. din vina organizației, a lucrărilor de reabilitare conform angajamentelor asumate;
d) nerespectarea prevederilor protocolului de transfer al infrastructurii de la Agenție la organizația de îmbunătățiri fundare;
e) intrarea în stare de insolvență.

(2) Infrastructura secundară de irigații, inclusiv terenul aferent, aparținând domeniului privat al statului, aflată în administrarea societăților comerciale, sodetăli reglementate de Legea sodetățllor nr. 31/1990, republicată, cu modificările șl completările ulterioare, Institutelor de cercetare și producție agricolă, unităților de învățământ agricol șl silvic, precum șl a altor Instituții publice, situată pe teritoriul unei organizații, se transmite, la cerere, în proprietatea acelei organizații, sub condițiile rezolutoril prevăzute la alin. (1).

(3) Infrastructura de îmbunătățiri funciare, inclusiv terenul aferent, aparținând domeniului privat al unităților administrativ- teritoriale, se poate transmite, la cerere, în proprietatea organizațiilor ori federațiilor prin hotărâre a consiliului local, a consiliului județean sau a Consiliului General al Municipiului București, sub condițiile rezolutorii prevăzute la alin. (1).

(4) Punerea în funcțiune a infrastructurii de irigații din domeniul privat al statului care face obledul transmiterii la cerere, fără plată. în proprietatea unei organizații se realizează din fonduri asigurate din bugetul Agenției sau de către organizații prin fonduri proprii sau atrase, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(5) Transmiterea dreptului de proprietate asupra infrastructurii de îmbunătățiri funciare aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind publidtalea și înregistrarea circulației bunurilor imobile”.

 

Art. 29din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

 

Noua reglementare

După art. 292, se introduce un nou articol, art. 293.

Potrivit noii reglementări, art. 293 dispune următoarele:

„Art. 29

(1) Prin mandat din partea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Agenția verifică periodic, din momentul transmiterii dreptului de proprietate și folosință gratuită asupra infrastructurii de îmbunătățiri funciare, organizațiile șl federațiile cu privire la respectarea condițiilor rezolutorii. precum șl a obligațiilor stabilite prin protocolul de predare-preluare, privind întreținerea, exploatarea și utilizarea infrastructurii de îmbunătățiri fundare, în condițiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

(2) Organizațiilor și federațiilor care nu întrețin, nu exploatează și/sau nu utilizează infrastructura de îmbunătățiri fundare în condițiile prevăzute de normele metodologice sau distrug infrastructura primită în folosință gratuită. în proprietate ori nu respectă una dintre condițiile rezolutorii prevăzute la art. 27 alin. (1) li se retrage, la propunerea Agenției, prin hotărâre a Guvernului, dreptul de folosință gratuită sau de proprietate asupra infrastructurii șl a terenurilor preluate. Organizațiile și federațiile au obligația de a preda Agenției infrastructura dobândită în starea în care a fost preluată, inclusiv cu îmbunătățirile aduse ulterior, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului agriculturii șl dezvoltării rurale”.

 

Art. 56 din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 56 prevedea faptul că:

„Art. 56

Administrația livrează apă pentru irigații, la solicitarea beneficiarilor, în următoarele condiții:
a) pe bază de contracte de prestări de servicii cu executare succesivă încheiate pe termen lung, denumite în continuare contracte multianuale;

b) pe bază de contracte de prestări de servicii pentru un sezon de irigații, denumite în continuare contracte sezoniere;

c) pe bază de contracte de prestări de servicii în amenajările de irigații sau părți de amenajări de irigații a căror infrastructură nu s-a transmis organizațiilor, conform legii”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 56 dispune următoarele:

„Art. 56

Agenția asigură un nivel optim al apei pentru irigații, la solicitarea beneficiarilor, în următoarele condiții:

a) pe bază de contracte pentru asigurarea unui nivel optim al apei pentru irigații la stațiile de punere sub presiune și alte puncte de livrare pentru care se solicită funcționarea, cu executare succesivă, încheiate pe termen lung, denumite în continuare contracte multianuale;

b) pe bază de contracte pentru asigurarea unui nivel optim al apei pentru irigații la stațiile de punere sub presiune și alte puncte de livrare pentru care se solidtă funcționarea, pentru un sezon de Irigații, denumite în continuare contracte sezoniere”.

 

Art. 58 din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 58 prevedea faptul că:

„Art.58

Conform contractului multianual sau sezonier se plătește un tarif de livrare a apei pentru irigații”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 58 – se abrogă.

 

Art. 60 din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 60 prevedea faptul că:

„Art. 60

Structura tarifelor de livrare a apei pentru irigații în contractele multianuale și sezoniere, modalitatea de ajustare periodică a acestora, termenul de aducere la cunoștința beneficiarilor a cuantumului acestor tarife, termenul de încheiere a contractelor multianuale se stabilesc prin normele metodologice privind calculul și plata tarifelor pentru serviciile de îmbunătățiri funciare, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 60 dispune următoarele:

„Art. 60

Termenul de încheiere a contractelor multianuale se stabilește prin normele metodologice privind calculul șl plata tarifelor pentru servidile de îmbunătățiri funciare, aprobate prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale”.

 

Art. 63 din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 63 prevedea faptul că:

(1) Elementele de calcul ale tarifului de livrare a apei pentru irigații se calculează pe unitatea de volum de apă livrată de furnizor la punctul de livrare a apei pentru irigații și se aprobă prin ordin al ministrului.

(2) Tariful de livrare a apei pentru irigații va acoperi costul apei, costurile de transport al apei de la sursă sau de la priză la punctul de livrare a apei pentru irigații, prin intermediul infrastructurii de irigații din domeniul public și domeniul privat al statului, aflată în administrarea Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare. Costurile de transport includ cheltuielile cu energia electrică și termică pentru pomparea apei. Tariful de livrare a apei pentru irigații nu cuprinde costurile de întreținere și reparații, care se acoperă din bugetul propriu al Agenției. Sumele încasate din tariful de livrare a apei pentru irigații și rămase neutilizate la finele anului se reportează în anul următor.

(3) Tariful de livrare a apei pentru irigații din orezării se calculează conform prevederilor alin. (2), la care se adaugă costurile de evacuare a apei din orezărie.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 63 dispune următoarele:

„Art. 63

Agenția calculează sl percepe tarife pentru evacuarea apei din orezării, care cuprinde cheltuieli cu energia electrică consumată, cu excepția tarifelor pentru activitatea de irigații”.

 

Art. 65 alin. (1) din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 65 alin. (1) prevedea faptul că:

„Art. 65

(1) Orice beneficiar care are acces la o amenajare de irigații aflată în administrarea Agenției poate încheia cu aceasta contracte multianuale/sezoniere, în condițiile legii”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 65 alin. (1) dispune următoarele:

La articolul 65, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 65

(1) Orice beneficiar care are acces la o amenajare de irigații funcțională aflată în administrarea Agenției poate încheia cu aceasta contracte multianuale/sezoniere, în condițiile legii”.

 

Art. 66 alin. (2) și (3) din Legea nr. 138/2004 (modificată prin Legea nr. 133/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 66 alin. (2) și (3) prevedea faptul că:

„Art. 66

(2) Până la aplicarea abonamentului de irigații și desecare, Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare percepe tarife pentru desecare, la solicitarea beneficiarilor.

(3) Prin hotărâre a Guvernului se stabilește termenul de punere în aplicare a abonamentului de irigații și desecare prevăzut la alin. (2).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 66 alin. (2) și (3) dispune următoarele:

„(2) Cheltuielile aferente asigurării unui nivel optim al apei pentru irigații la stațiile de punere sub presiune și alte puncte de livrare unde s-au încheiat contracte multianuale/sezoniere. respectiv costul apei șl costul energiei electrice pentru pomparea apei de irigații, se suportă din bugetul Agenției, în limita sumelor alocate din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale cu această destinație.

(3) Organizațiile utilizatorilor de apă pentru irigații și/sau federațiile de organizații ale utilizatorilor de apă pentru irigații au obligația de a utiliza apa pentru irigații furnizată de către Agenție, conform contractelor încheiate șl comenzilor de livrare a apel pentru Irigații”.

 

Alte prevederi relevante din Legea nr. 133/2017

Potrivit art. III, în termen de 30 de zile de la data dobândirii personalității juridice, organizația de îmbunătățiri funciare nou-înființată în baza prevederilor Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin respectiva lege, are obligația de a încheia cu furnizorul de apă contract multianual pentru o perioadă de cel puțin 3 ani.

Art. IV prevede că în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a respectivei legi, procedura de decontare a cheltuielilor suportate de Agenție, potrivit art. 66 alin. (2) din Legea îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată de respectiva lege, se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.

În art. V este dispus că în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, contractele multianuale încheiate se modifică și  se completează, după caz, potrivit prevederilor Legii îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin respectiva lege.

Conform art. VI, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei legi, Normele metodologice privind calculul și plata tarifelor pentru serviciile de îmbunătățiri funciare, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 120/2011, publicat în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 542 din 1 august 2011, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează potrivit prevederilor respectivei legi.

Potrivit art. VII, Legea îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 13 februarie 2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, se republică în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Legea îmbunătățirilor funciare nr. 138/2004 – modificări (Legea nr. 133/2017) was last modified: iunie 8th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.