Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 și alte acte normative în domeniul educaţiei – modificări (Legea nr. 201/2018)

2 aug. 2018
Vizualizari: 3516
Art. 104 alin. (2^1) din Legea educației naționale nr. 1/2011 (introdus prin Legea nr. 201/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 104, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:

„(2^1) Pentru nivelurile de învățământ preuniversitar acreditat/autorizat provizoriu, înființate în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea pentru cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum și contribuțiile aferente acestora se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, pe baza costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar și se cuprinde în contractul instituțional”.

 

Art. 104 alin. (3), (4) și (5^2) din Legea educației naționale nr. 1/2011 (modificat prin Legea nr. 201/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 104, alin. (3), (4) și (5^2) prevedeau:

„(3) Finanțarea de bază a unei unități școlare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preșcolar cu coeficienți specifici unității școlare și cu numărul de elevi și se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.

(4) Baza de calcul al fondurilor alocate unităților de învățământ prin și din bugetele locale, pentru finanțarea de bază, o constituie costul standard per elev/preșcolar. Costul standard per elev/preșcolar se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/domeniu. Determinarea costului standard per elev/preșcolar se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și aprobate prin hotărâre a Guvernului. Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar cuprinde reprezentanții Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, ai partenerilor sociali și ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanțarea de bază a unității de învățământ se face pe baza unei formule de finanțare aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului care ia în considerare costul standard per elev/preșcolar, numărul de elevi/preșcolari din unitatea de învățământ, precum și factorii de corecție dependenți de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare și alți factori.

(…)

(5^2) Aprobarea redistribuirii/repartizării sumelor potrivit prevederilor alin. (51) se va face numai după verificarea de către inspectoratul școlar, pe baza raportului de audit/control, a modului de angajare și utilizare a sumelor alocate pentru finanțarea de bază, pe baza costurilor standard per elev/preșcolar și după verificarea corelării numărului de personal cu numărul de elevi. În urma verificării, inspectoratul școlar stabilește și propune direcțiilor regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, respectiv a municipiului București sumele ce urmează a fi redistribuite/repartizate suplimentar”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 104, alin. (3), (4) și (5^2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(3) Finanțarea de bază a unei unități școlare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar cu coeficienți specifici unității școlare și cu numărul de elevi și se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.

(4) Baza de calcul al fondurilor alocate unităților de învățământ prin și din bugetele locale, pentru finanțarea de bază, o constituie costul standard per elev/preșcolar/antepreșcolar. Costul standard per elev/preșcolar/antepreșcolar se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/domeniu. Determinarea costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației Naționale și aprobate prin hotărâre a Guvernului. Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar cuprinde reprezentanții Ministerului Educației Naționale, ai partenerilor sociali și ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanțarea de bază a unității de învățământ se face pe baza unei formule de finanțare aprobate prin ordin al ministrului educației naționale, care ia în considerare costul standard per elev/preșcolar/antepreșcolar, numărul de elevi/preșcolari/antepreșcolari din unitatea de învățământ, precum și factorii de corecție dependenți de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare și alți factori.

(…)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(5^2) Aprobarea redistribuirii/repartizării sumelor potrivit prevederilor alin. (51) se va face numai după verificarea de către inspectoratul școlar, pe baza raportului de audit/control, a modului de angajare și utilizare a sumelor alocate pentru finanțarea de bază, pe baza costurilor standard per elev/preșcolar/antepreșcolar, și după verificarea corelării numărului de personal cu numărul de elevi. În urma verificării, inspectoratul școlar stabilește și propune direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, respectiv a municipiului București sumele ce urmează a fi redistribuite/repartizate suplimentar”.

 

Art. 104 alin. (7) din Legea educației naționale nr. 1/2011 (introdus prin Legea nr. 201/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 104, după alin. (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:

„(7) Finanțarea de bază prevăzută la alin. (2^1) se repartizează de către Ministerul Educației Naționale pe inspectorate școlare/instituții de învățământ superior în vederea repartizării pe unități de învățământ”.

 

Legea nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor (modificată prin Legea nr. 201/2018)

 

Art. 2 alin. (2) și (3) din Legea nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor (modificat prin Legea nr. 201/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 2, alin. (2) și (3) prevedea:

„(2) Creșele în sistem public se înființează prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unități cu sau fără personalitate juridică.

(3) Creșele în sistem privat se înființează de către societăți comerciale, regii autonome, organizații neguvernamentale, persoane fizice autorizate sau alte persoane juridice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la serviciile sociale”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 2, alin. (2) și (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Consiliile locale, cultele recunoscute de lege, persoanele juridice și fizice autorizate pot înființa, conform legii, unități de educație timpurie, și anume: creșe, grădinițe, centre de zi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(3) Creșele înființate prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unități cu sau fără personalitate juridică, sunt parte a sistemului public social, educațional”.

 

Art. 8 alin. (1) din Legea nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor (modificat prin Legea nr. 201/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (1) prevedea:

„(1) Finanțarea cheltuielilor necesare organizării și funcționării creșelor din sistemul public se realizează din următoarele surse:

a) bugete ale consiliilor locale;

b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;

c) contribuții lunare ale părinților/reprezentanților legali;

d) donații;

e) sponsorizări;

f) alte surse legal constituite”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Finanțarea cheltuielilor necesare organizării și funcționării creșelor se realizează din următoarele surse:

a) bugete ale unităților administrativ-teritoriale;

b) finanțarea de bază pentru antepreșcolari, conform art. 27 alin. (41) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;

c) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;

d) finanțare acordată de către instituțiile sau persoanele care au înființat creșa;

e) contribuții lunare ale părinților/reprezentanților legali;

f) donații;

g) sponsorizări;

h) alte surse legal constituite”.

 

Art. 8 alin. (3) din Legea nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor (abrogat prin Legea nr. 201/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (3) prevedea:

„(3) Cheltuielile privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor din sistemul privat se suportă din bugetele instituțiilor sau persoanelor care le-au înființat, din contribuția părinților/reprezentanților legali, precum și din alte surse prevăzute de lege”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 21 alin. (2) din Legea nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor (modificat prin Legea nr. 201/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 21, alin. (2) prevedea:

„(2) În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Inspecția Socială are obligația de a efectua câte o inspecție tuturor serviciilor sociale comunitare de creșă. Inspecția se consemnează într-un raport de inspecție”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 21, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Inspecția Socială și direcțiile sanitare județene/a municipiului București au obligația de a efectua câte o inspecție tuturor serviciilor sociale comunitare de creșă. Pentru menținerea și respectarea standardelor sociale și sanitare se va realiza anual câte o inspecție tuturor serviciilor sociale comunitare de creșă. Inspecția se consemnează într-un raport de inspecție”.

 

Alte prevederi relevate ale Legeii nr. 201/2018

 

Conform art. III din Legea nr. 201/2018, se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificările aduse prin respecetiva lege în structura bugetului de stat și în bugetul Ministerului Educației Naționale, la propunerea ordonatorului principal de credite, începând cu anul școlar 2019-2020.

Art. IV din Legea nr. 201/2018 prevede faptul că în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acestei legi, se modifică în mod corespunzător:

a) H.G. nr. 136/2016 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preșcolar și stabilirea finanțării de bază de la bugetul de stat, din sume defalcate din TVA prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preșcolar, pentru toți preșcolarii și elevii din învățământul general obligatoriu particular și confesional acreditat, precum și pentru cei din învățământul profesional și liceal acreditat, particular și confesional (M. Of. nr. 188 din 14 martie 2016; cu modif. ult.);

b) H.G. nr. 72/2013 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preșcolar și stabilirea finanțării de bază a unităților de învățământ preuniversitar de stat, care se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A. prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preșcolar (M. Of. nr. 133 din 13 martie 2013; cu modif. ult.);

c) H.G. nr. 1.252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a creșelor și a altor unități de educație timpurie antepreșcolară (M. Of. nr. 8 din 7 ianuarie 2013).

Art. V din Legea nr. 201/2018 dispune că tipurile și modalitățile de finanțare a serviciilor de educație timpurie antepreșcolară prevăzute la art. 27 alin. (4) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se reglementează prin hotărâre a Guvernului în maximum 3 luni de la intrarea în vigoare a respectivei legi.

Art. VI din Legea nr. 201/2018 stabilește faptul că prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor, cu modificările și completările ulterioare, intră în vigoare în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a respectivei legi.

Potrivit art. VII din Legea nr. 201/2018, prevederile respectivei legi intră în vigoare începând cu anul școlar 2019-2020.

Legea educației naționale nr. 1/2011 și alte acte normative în domeniul educației – modificări (Legea nr. 201/2018) was last modified: august 5th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.