Înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi (Legea nr. 8/2016)

3 feb. 2016
Vizualizari: 3033

Despre

  • M. Of. nr. 48 din 21 ianuarie 2016
  • Legea nr. 8/2016
  • Înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi

Cap. III („Activitatea de monitorizare”)

Secț. 1 („Dispoziții generale”)

Art. 10 prevede faptul că activitatea de monitorizare a instituțiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) se realizează prin vizite de monitorizare și prin informarea în orice alt mod asupra respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități de către aceste instituții.

Art. 11 la primul alineat prevede faptul că vizitele de monitorizare se desfășoară, de regulă, inopinat, pe baza unui program anual de vizitare stabilit de președintele Consiliului de monitorizare sau neprogramat, din dispoziția acestuia.

Conform alineatului următor, vizitele de monitorizare vor fi programate astfel încât:

a) să vizeze cu maximă prioritate instituțiile prevăzute la art. 2 alin. (2) unde au fost sesizate cazuri de încălcări grave ale drepturilor persoanelor cu dizabilități;

b) să acopere echilibrat tipurile de instituții prevăzute la art. 2 alin. (2) și situarea geografică a acestora;

c) să urmărească evoluția situației constatate cu ocazia vizitelor anterioare în instituțiile prevăzute la art. 2 alin. (2) (vizite de follow-up).

Art. 12 prevede faptul că în scopul îndeplinirii atribuțiilor de monitorizare a instituțiilor prevăzute la art. 2 alin. (2), Consiliului de monitorizare îi sunt asigurate:

a) accesul la toate informațiile și documentele referitoare la numărul persoanelor cu dizabilități aflat în aceste instituții, precum și la numărul și amplasarea instituțiilor;

b) accesul la toate informațiile și documentele care privesc tratamentul aplicat persoanelor cu dizabilități, măsurile dispuse față de acestea, condițiile în care trăiesc acestea și își desfășoară activitatea sau orice alte aspecte relevante pentru îndeplinirea atribuțiilor Consiliului de monitorizare;

c) accesul inopinat în toate instituțiile prevăzute la art. 2 alin. (2) și la instalațiile și amenajările acestora;

d) libertatea de a alege instituțiile pe care dorește să le viziteze și persoanele cu care dorește să aibă întrevederi;

e) condițiile necesare pentru a avea întrevederi cu persoanele alese, fără martori, fie personal, fie cu un interpret, dacă se consideră necesar, precum și cu orice altă persoană despre care echipa de vizitare consideră că poate furniza informații pertinente;

f) încunoștințarea, de îndată, de către instituțiile prevăzute la art. 2 alin. (2), asupra cazurilor de deces al persoanelor cu dizabilități aflate în acestea și asupra sesizării organelor judiciare, potrivit legii, cu privire la aceste decese, conform art. 13;

g) dreptul de a face sesizări și recomandări autorităților competente;

h) dreptul de a fi informat, în termenul legal sau cu celeritate, cu privire la măsurile luate de autoritățile competente legal ca urmare a sesizărilor, recomandărilor și măsurilor pe care le-a dispus;

i) calitatea procesuală activă în apărarea drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor cu dizabilități;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

j) dreptul de a menține legătura cu Comitetul pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, de a trimite acestuia informații și de a se întâlni cu membrii săi;

k) dreptul de a publica și disemina rapoartele proprii.

Art. 13 are următorul conținut:

„(1) Instituțiile prevăzute la art. 2 alin. (2) au obligația de a notifica de îndată Consiliul de monitorizare asupra fiecărui caz de deces al persoanelor cu dizabilități aflate în acestea.

(2) În termen de 24 de ore de la data survenirii decesului notificat instituțiile vor trimite o a doua notificare, care va cuprinde cel puțin următoarele informații: denumirea și adresa instituției, numele conducătorului instituției și al medicului care a constatat decesul, numele, dizabilitatea și vârsta persoanei decedate, cauza decesului, dacă persoana decedată avea sau nu aparținători și datele de contact ale acestora, precum și modul de îndeplinire a obligației instituției de sesizare a organelor judiciare, potrivit legii, cu privire la aceste decese. Modelul notificării se aprobă prin ordin al președintelui Consiliului de monitorizare, în termen de 60 de zile de la data numirii acestuia.

(3) Notificările prevăzute la alin. (1) și (2) se transmit prin fax sau e-mail, până la data implementării unui sistem electronic unitar de raportare și evidență”.

Secț. a 2-a („Vizitele de monitorizare și raportarea”)

Art. 14 prevede următoarele:

„(1) Vizitele de monitorizare se desfășoară de echipe de vizitare compuse din 3 membri, dintre care un inspector de specialitate al Consiliului de monitorizare și câte 2 experți independenți, în calitate de colaboratori externi. Deciziile echipei se iau prin consens sau prin votul majorității membrilor.

(2) Experții independenți sunt selectați în urma unui anunț publicat pe pagina de internet a Consiliului de monitorizare, de către o comisie formată din președintele și vicepreședintele Consiliului de monitorizare și din 3 inspectori de specialitate de monitorizare ai acestuia, aleși prin tragere la sorți. Experții independenți selectați trebuie să aibă experiență în domeniul drepturilor omului și al drepturilor persoanelor cu dizabilități. În selectarea experților independenți se va acorda atenție reprezentării echilibrate pe criterii de gen și participării persoanelor cu dizabilități.

(3) În urma procedurii de selecție prevăzute la alin. (2), comisia de selecție va urmări selecția a cel puțin 20 de experți independenți, care vor încheia un protocol-cadru cu Consiliul de monitorizare. Procedura de selecție și conținutul protocolului-cadru se vor stabili prin ordin al președintelui Consiliului de monitorizare, în termen de 60 de zile de la data numirii acestuia.

(4) Constatările rezultate în urma vizitelor de monitorizare sunt cuprinse în rapoarte de vizită. Rapoartele includ recomandările făcute de Consiliul de monitorizare.

(5) Raportul de vizită se întocmește de membrii echipei de monitorizare, în termen de 30 de zile de la data finalizării acesteia, este aprobat de președintele Consiliului de monitorizare și se comunică instituțiilor vizitate și autorităților publice în subordinea și coordonarea cărora se află acestea.

(6) Instituția vizitată are obligația de a comunica Consiliului de monitorizare, în termen de 30 de zile, un răspuns motivat privind recomandările și măsurile dispuse.

(7) Raportul de vizită, precum și răspunsul motivat prevăzut la alin. (6) sunt publice și se afișează pe pagina de internet a instituției vizitate, pe cea a autorității publice în subordinea și coordonarea căreia se află aceasta, precum și pe cea a Consiliului de monitorizare, cu excepția datelor personale.

(8) Consiliul de monitorizare elaborează un raport anual de activitate, care este avizat de Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități a Senatului și aprobat de plenul acestuia”.

 

Titlul III („Mecanismul de coordonare”)

Art. 15 stabilește la primul alineat faptul că în scopul implementării prevederilor art. 33 din Convenție, se desemnează Direcția pentru protecția persoanelor cu dizabilități în calitate de Mecanism de coordonare a măsurilor pentru implementarea Convenției, denumit în continuare Mecanism de coordonare.

Conform alineatului următor, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Mecanismului de coordonare îi vor fi stabilite, prin ordin al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, atribuții concrete în vederea îndeplinirii rolului care îi revine prin Convenție.

 

Titlul IV („Punctele de contact”)

Art. 16 are următorul conținut:

„(1) În scopul implementării prevederilor art. 33 din Convenție, se înființează câte un Punct de contact pentru implementarea Convenției în cadrul fiecăruia dintre următoarele ministere: Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Ministerul Justiției, Ministerul Sănătății, Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională și Ministerul Fondurilor Europene.

(2) Fiecare Punct de contact este responsabil cu implementarea Convenției la nivelul ministerului în cadrul căruia funcționează, având în acest scop următoarele atribuții:

a) împreună cu Mecanismul de coordonare formulează și înaintează spre adoptare politici publice și programe de implementare a Convenției în domeniul ce revine ministerului în cadrul căruia funcționează, prin consultarea îndeaproape și implicarea în mod activ a persoanelor cu dizabilități, inclusiv a copiilor cu dizabilități, prin organizațiile care îi reprezintă;

b) furnizează Mecanismului de coordonare, la cerere, date despre activitatea de implementare a Convenției la nivelul ministerului relevant;

c) analizează și publică rapoarte cu privire la implementarea Convenției în domeniul aferent ministerului în cadrul căruia funcționează;

d) menține legătura și colaborează cu Mecanismul de coordonare și Consiliul de monitorizare pentru a identifica principalele direcții de acțiune în vederea implementării pe deplin a Convenției.

(3) În vederea îndeplinirii rolului care le revine prin Convenție, instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 2 alin. (2), precum și Avocatul Poporului au obligația de a comunica fiecărui Punct de contact, la cerere, toate informațiile și datele solicitate.

(4) Fiecare Punct de contact se încadrează cu cel puțin un expert în domeniul de aplicare a Convenției și în elaborarea de politici publice.

(5) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin ordin al ministrului la nivelul fiecărui minister menționat la alin. (1), se vor reglementa organizarea și funcționarea Punctului de contact din cadrul respectivului minister, iar în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi experții vor fi selectați și numiți în funcție”.

 

Titlul V („Dispoziții finale”)

Conform art. 17, la data intrării în vigoare a respectivei legi se abrogă orice dispoziții contrare, precum și art. 2 din Legea nr. 221/2010 pentru ratificarea Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007 (M. Of. nr. 792 din 26 noiembrie 2010).

 

Înființarea mecanismelor prevăzute de Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități (Legea nr. 8/2016) was last modified: februarie 2nd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.