2.674 views
Decizia ÎCCJ | Complet | Actul normativ | Articol |
Decizia nr. 11/2015 | Complet DCD/CAF | Legea nr. 554/2004 (M. Of. nr. 1154 din 7 decembrie 2004; cu modif. şi compl. ult.) |
Art. 3 |
Potrivit informației publicate pe site-ul ÎCCJ (www.scj.ro), în ședința din data de 11 mai 2015, ÎCCJ (Complet dezlegare chestiuni de drept în materie de contencios administrativ și fiscal), prin Decizia nr. 11/2015, s-a pronunțat cu privire la interpretarea dispozițiilor art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 (M. Of. nr. 1154 din 7 decembrie 2004; cu modif. şi compl. ult.), coroborate cu dispoziţiile art. 63 alin. (5) lit. e) şi art. 115 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 19 alin. (1) lit. a) şi lit. e) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului (rep. M. Of. nr. 225 din 24 martie 2008; cu modif. şi compl. ult.) şi ale art. 123 alin. (5) din Constituţie.
Dispoziții legale interpretate
Art. 3 („Tutela administrativă”) Legea nr. 554/2004:
„(1) Prefectul poate ataca direct în faţa instanţei de contencios administrativ actele emise de autorităţile administraţiei publice locale, dacă le consideră nelegale; acţiunea se formulează în termenul prevăzut la art. 11 alin. (1), care începe să curgă de la momentul comunicării actului către prefect şi în condiţiile prevăzute de prezenta lege. Acţiunea introdusă de prefect este scutită de taxa de timbru.
(2) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate ataca în faţa instanţei de contencios administrativ actele autorităţilor publice centrale şi locale prin care se încalcă legislaţia privind funcţia publică, în condiţiile prezentei legi şi ale Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată.
(3) Până la soluţionarea cauzei, actul atacat potrivit alin. (1) şi (2) este suspendat de drept”.
Art. 2 („Semnificaţia unor termeni”) alin. (1) lit. c) Legea nr. 554/2004
„(1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: (…) c) act administrativ – actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publică, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, care dă naştere, modifică sau stinge raporturi juridice; sunt asimilate actelor administrative, în sensul prezentei legi, şi contractele încheiate de autorităţile publice care au ca obiect punerea în valoare a bunurilor proprietate publică, executarea lucrărilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achiziţiile publice; prin legi speciale pot fi prevăzute şi alte categorii de contracte administrative supuse competenţei instanţelor de contencios administrativ”.
Art. 63 alin. (5) lit. e) Legea nr. 215/2001
„(5) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (1) lit. d), primarul:
(…)
e) numeşte, sancţionează şi dispune suspendarea, modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în condiţiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum şi pentru conducătorii instituţiilor şi serviciilor publice de interes local”.
Art. 115 alin. (2) Legea nr. 215/2001
„Dispoziţiile primarului se comunică în mod obligatoriu prefectului judeţului, în cel mult 5 zile lucrătoare de la semnarea lor”.
Art. 19 alin. (1) lit. a) şi lit. e) Legea nr. 340/2004
„(1) În calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) asigură, la nivelul judeţului sau, după caz, al municipiului Bucureşti, aplicarea şi respectarea Constituţiei, a legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, a celorlalte acte normative, precum şi a ordinii publice;
(…)
e) verifică legalitatea actelor administrative ale consiliului judeţean, ale consiliului local sau ale primarului”.
Art. 123 („Prefectul”) alin. (5) din Constituție
„(5) Prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept”.
Decizia ÎCCJ (Complet DCD/CAF) nr. 11/2015
Prin Decizia nr. 11/2015, ÎCCJ (Complet DCD/CAF), a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, prin Încheierea din 19 iunie 2014, pronunţată în dosarul nr. 612/122/2013.
ÎCCJ a stabilit faptul că în interpretarea dispoziţiilor art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu dispoziţiile art. 63 alin. (5) lit. e) şi art. 115 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 (rep. M. Of. nr. 123 din 20 februarie 2007; cu modif. şi compl. ult.), şi ale art. 19 alin. (1) lit. a) şi lit. e) din Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 123 alin. (5) din Constituţie, prefectului îi este recunoscut dreptul de a ataca în faţa instanţei de contencios administrativ actele administrative emise de autorităţile administraţiei publice locale, în înţelesul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru a vedea minuta Deciziei nr. 11/2015 vizitați site-ul ÎCCJ (www.scj.ro).