Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016)

24 iun. 2016
Vizualizari: 4554

 

Art. 5 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 5 stabilea faptul că profesia de auditor de siguranță rutieră/de evaluare de impact asupra siguranței rutiere sau profesia de inspector de siguranță rutieră poate fi exercitată în regim de liberă practică, în cazul în care acesta este persoană fizică autorizată, înregistrată la oficiul registrului comerțului pentru activitatea respectivă.

De asemenea, în vederea exercitării profesiei, auditorul poate angaja specialiști, pe bază de contract de muncă sau contract de prestări de servicii, în condițiile legii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 5 stabilește următoarele:

(1) Auditul de siguranță rutieră și evaluarea de impact asupra siguranței rutiere se efectuează în regim de liberă practică de către auditori de siguranță rutieră, desemnați de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., în condițiile prezentei legi.

(2) Inspecția de siguranță rutieră se efectuează de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. prin echipe formate din personalul de specialitate angajat în cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R., cel puțin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranță rutieră în conformitate cu prevederile prezentei legi. Auditorii de siguranță rutieră angajați ai Autorității Rutiere Române – A.R.R. nu pot efectua audit de siguranță rutieră și evaluare de impact asupra siguranței rutiere conform prevederilor alin. (1).

(3) Modalitatea de desfășurare a activității de inspecție de siguranță rutieră și modul de întocmire a raportului de inspecție de siguranță rutieră de către personalul din cadrul Autorității Rutiere Române – A.R.R., ținând cont de prevederile pct. 3 al anexei nr. 3 la prezenta lege, se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor”.

 

Art. 6 alin. (1), (2), (5) și (6) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 6 alin. (1), (2), (5) și (6) dispuneau faptul că formarea, instruirea și perfecționarea profesională a auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră se asigură prin organizarea cursurilor respective de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.

În continuare, era prevăzut faptul că cursurile de formare, instruire sau perfecționare profesională se realizează pentru o perioadă de minimum 3 luni în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate și/sau cu furnizorii de formare profesională autorizați potrivit legislației privind formarea profesională a adulților, în baza programelor-cadru de formare, instruire și perfecționare profesională.

De asemenea, auditorii sunt obligați să participe o dată la 2 ani la cursurile de instruire periodică și o dată la 4 ani la cursurile de perfecționare profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.

În fine, participarea la cursurile de instruire periodică și la cursurile de perfecționare profesională este condiționată de dovada menținerii condițiilor privind cazierul judiciar și permisul de conducere, prevăzute la art. 4.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (1), (2), (5) și (6) prevăd următoarele:

(1) Formarea profesională prevăzută la art. 4 lit. c), precum și perfecționarea profesională a auditorilor de siguranță rutieră se asigură prin organizarea de programe de formare/perfecționare profesională de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate, în baza standardului ocupațional avizat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. și aprobat în condițiile legislației în vigoare. Până la adoptarea standardului ocupațional menționat, cursurile de formare și perfecționare profesională a auditorilor de siguranță rutieră se vor desfășura în baza programelor-cadru aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) Durata și conținutul programelor de formare profesională prevăzute la alin. (1) se stabilesc în baza programelor-cadru de formare profesională aprobate prin ordin al ministrului transporturilor, la propunerea Autorității Rutiere Române – A.R.R., în funcție de competențele deținute anterior de candidați. Formarea auditorilor de siguranță rutieră are ca obiectiv însușirea de către candidați a tuturor competențelor necesare desfășurării activităților de evaluare de impact asupra siguranței rutiere, audit de siguranță rutieră și inspecție de siguranță rutieră.

(….)

(5) Auditorii sunt obligați să participe o dată la 2 ani la cursurile de perfecționare profesională organizate de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în colaborare cu instituții de învățământ superior acreditate.

(6) Participarea la cursurile de perfecționare profesională este condiționată de dovada îndeplinirii condițiilor privind cazierul judiciar și permisul de conducere, prevăzute la art. 4 lit. a) și f)”.

 

Art. 6 alin. (4) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 6 alin. (4) prevedea faptul că lista instituțiilor/furnizorilor prevăzute/prevăzuți la alin. (2) se pune la dispoziția publicului pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române – A.R.R., pentru a putea fi consultată de orice persoană interesată.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 alin. (4) – Abrogat.

 

Art. 8 alin. (1), (2), (4) și (5) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (1), (2), (4) și (5) stabileau faptul că accesul la profesia de auditor/inspector de siguranță rutieră se realizează conform prevederilor respectivei legi.

Examinarea candidaților în vederea atestării ca auditor/inspector de siguranță rutieră se efectuează de Comisia prevăzută la art. 7 alin. (1) și va consta într-o aplicație practică și un test-grilă.

De asemenea, Comisia comunică conducerii Autorității Rutiere Române – A.R.R. numele și datele de identificare ale persoanelor care au obținut atestatul de auditor/inspector de siguranță rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor/inspectorilor de siguranță rutieră, denumit în continuare Registru. Lista auditorilor, actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române – A.R.R.

Pentru cetățeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparținând Spațiului Economic European, care a dobândit calitatea de auditor de siguranță rutieră în unul dintre aceste state, Comisia va recunoaște automat documentul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza căruia cetățeanul exercită legal profesia. Dacă cetățeanul dorește să își desfășoare activitatea de audit de siguranță rutieră în România, se înscrie într-o secțiune specială a Registrului prevăzut la alin. (4), cu condiția prezentării documentelor care atestă dobândirea calității de auditor de siguranță rutieră.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (1), (2), (4) și (5) prevăd următoarele:

(1) Accesul la profesia de auditor de siguranță rutieră se realizează conform prevederilor prezentei legi.

(2) Examinarea candidaților în vederea atestării ca auditor de siguranță rutieră se efectuează de Comisia prevăzută la art. 7 alin. (1) în conformitate cu prevederile stabilite prin ordin al ministrului transporturilor.

(…..)

(4) Comisia comunică conducerii Autorității Rutiere Române – A.R.R. numele și datele de identificare ale persoanelor care au obținut atestatul de auditor de siguranță rutieră, în vederea înscrierii acestora în Registrul auditorilor de siguranță rutieră, denumit în continuare Registru. Lista auditorilor, actualizată, va fi făcută publică pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române – A.R.R.

(5) Pentru cetățeanul unui stat membru al Uniunii Europene sau al unui stat aparținând Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene, care a dobândit calitatea de auditor de siguranță rutieră în unul dintre aceste state, Comisia recunoaște certificatul emis de autoritatea competentă din statul de origine, în baza căruia cetățeanul exercită legal profesia, potrivit prevederilor Legii nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 8 alin. (51) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

 

Noua reglementare

La art. 8, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (51).

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (51) stabilește următoarele:

În situația în care prestatorul de servicii de audit de siguranță rutieră dorește să își desfășoare activitatea în România în mod ocazional sau temporar, în condițiile art. 35^3 alin. (1) și alin. (3) lit. a) – c) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, acesta este înscris într-o secțiune specială a registrului prevăzut la alin. (4)”.

 

Art. 9 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 prevedea faptul că calitatea de auditor/inspector de siguranță rutieră încetează în următoarele cazuri:

a) la cerere, prin renunțare făcută în scris de către persoana respectivă;
b) în cazul în care persoana nu mai îndeplinește una dintre condițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a), e), f) și g) și art. 4 alin. (2) lit. a), e), f) și g);
c) în caz de deces.

Încetarea calității de auditor/inspector de siguranță rutieră se dispune de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., prin rezoluția de retragere a atestatului, în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1), dar numai după notificarea auditorului/inspectorului în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru a elimina cauza într-un termen prestabilit.

De asemenea, în caz de încetare a calității de auditor/inspector de siguranță rutieră, numele acestuia se radiază din Registru.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 dispune următoarele:

(1) Calitatea de auditor de siguranță rutieră încetează în următoarele cazuri:

a) la cerere, prin renunțare făcută în scris de către persoana respectivă;

b) în cazul în care persoana nu mai îndeplinește una dintre condițiile prevăzute la art. 4 lit. a), d), e) și f);

c) în caz de deces

(2) Încetarea calității de auditor de siguranță rutieră se dispune de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R., prin rezoluția de retragere a atestatului, în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1), dar numai după notificarea auditorului în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru a elimina cauza într-un termen prestabilit.

 (3) În caz de încetare a calității de auditor de siguranță rutieră, numele acestuia se radiază din Registru”.

 

Art. 10 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 prevedea faptul că evaluarea de impact asupra siguranței rutiere este parte integrantă a studiului de prefezabilitate sau, după caz, a studiului de fezabilitate al unui proiect de infrastructură rutieră, care se construiește sau se modifică substanțial, se realizează potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1 și se concretizează într-un raport de evaluare de impact asupra siguranței rutiere.

Raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere trebuie să indice considerentele în materie de siguranță rutieră care contribuie la alegerea soluției propuse și să furnizeze toate informațiile relevante necesare realizării unei analize costuri-beneficii a diverselor opțiuni evaluate.

De asemenea, auditul de siguranță rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră, se concretizează într-un raport de audit de siguranță rutieră și se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare dintre următoarele stadii, cu respectarea prescripțiilor prevăzute în anexa nr. 2:

a) proiectul preliminar;
b) proiectele detaliate;
c) anterior recepționării drumului public;
d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.

Inspecția de siguranță rutieră se realizează obligatoriu pentru fiecare drum public al rețelei rutiere, din 2 în 2 ani, alternativ în perioadele iarnă și vară, se concretizează într-un raport de inspecție de siguranță rutieră și cuprinde verificarea periodică a gradului de deteriorare a elementelor care influențează siguranța rutieră, menținerea caracteristicilor inițiale privind semnalizarea și, după caz, analiza posibilelor efecte ale lucrărilor rutiere asupra siguranței traficului.

Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere sau auditul de siguranță rutieră se realizează de un auditor sau de o echipă de auditori, după caz, în funcție de complexitatea lucrării.

În cazul unui accident de circulație soldat cu persoane decedate, înregistrat pe un drum public, organele de poliție care anchetează cazul notifică aceasta administratorului drumului, care va solicita imediat Autorității Rutiere Române – A.R.R., obligatoriu, executarea unei inspecții de siguranță rutieră suplimentare, care să identifice elementele prevăzute în anexa nr. 4, ce au favorizat producerea accidentului respectiv, și să facă recomandările necesare.

În raportul de inspecție suplimentară întocmit, un punct distinct va constitui analiza recomandărilor din rapoartele de inspecție periodice anterioare, care nu au fost rezolvate până la data accidentului și care au constituit cauza accidentului.

În fine, o copie a raportului de inspecție de siguranță rutieră va fi pusă de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. la dispoziția organului de cercetare penală privind accidentul respectiv.

Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016) was last modified: iunie 23rd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.