Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016)

24 iun. 2016
Vizualizari: 4538

În continuare, vom prezenta prima parte din respectivele modificări.

Art. 1 alin. (2) și (5) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 alin. (2) și (5) prevedeau faptul că  respectiva lege se aplică drumurilor noi și drumurilor existente, după cum urmează:

a) drumurilor noi și celor aparținând rețelei rutiere transeuropene, astfel cum este definită la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, începând din 19 decembrie 2010;
b) drumurilor de interes național, începând cu data de 1 ianuarie 2013;
c) drumurilor județene, drumurilor comunale amenajate și străzilor urbane amenajate, începând cu data de 1 ianuarie 2015.
De asemenea, rețeaua rutieră care face obiectul respectivei legi cuprinde:
a) autostrăzi;
b) drumuri expres;
c) drumuri naționale;
d) drumuri județene;
e) drumuri comunale amenajate;
f) străzi amenajate.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (2) și (5) dispun următoarele:

(2) Prezenta lege se aplică drumurilor noi și drumurilor existente, după cum urmează:

a) autostrăzilor, drumurilor expres, precum și drumurilor aparținând rețelei rutiere transeuropene, astfel cum este definită la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport;
b) drumurilor de interes național;
c) drumurilor de interes județean și străzilor de categoria I și a II-a.
(….)
(5) Rețeaua rutieră care face obiectul prezentei legi cuprinde:
a) autostrăzile;
b) drumurile expres;
c) drumurile internaționale „E”;
d) drumurile naționale principale;
e) drumurile naționale secundare;
f) drumurile de interes județean;
g) străzile de categoria I și a II-a”.

 

 

Art. 2 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 alin. (2) lit. a) stabilea faptul că aplicarea respectivei legi se realizează cu respectarea următoarelor cerințe:

a) asigurarea independenței auditorului/inspectorului de siguranță rutieră față de investitor, proiectant, executant, administratorul drumului sau beneficiar, după caz etc.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (2) lit. a) prevede următoarele: aplicarea respectivei legi se realizează cu respectarea următoarelor cerințe:

a) asigurarea independenței auditorului de siguranță rutieră față de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, după caz;”.

 

Art. 3 lit. a), b) și l) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În vechea reglementare, art. 3 lit. a), b) și l) prevedeau faptul că în înțelesul respectivei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: auditul de siguranță rutieră – verificarea detaliată, tehnică și sistematică, independentă, din punctul de vedere al siguranței, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la începutul exploatării; auditorul de siguranță rutieră – persoana fizică atestată potrivit prezentei legi să efectueze evaluarea de impact asupra siguranței rutiere sau auditul de siguranță rutieră; (…) modificare substanțială – orice modernizare sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului etc.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 lit. a), b) și l) dispun următoarele: în înțelesul respectivei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:

a) auditul de siguranță rutieră – verificarea detaliată, tehnică și sistematică, independentă, din punctul de vedere al siguranței, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la momentul imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic;

b) auditorul de siguranță rutieră – persoana atestată conform prevederilor art. 6 și 8 să efectueze evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră în condițiile prevăzute de art. 5 alin. (1), precum și inspecția de siguranță rutieră, în condițiile prevăzute de art. 5 alin. (2);

(…..)

l) modificarea substanțială – orice modernizare sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului, după cum urmează:

(i) în plan orizontal: aliniamente, curbe, respectiv razele acestora;

(ii) în profil longitudinal: declivități, curbe verticale pentru racordarea declivităților succesive, respectiv razele acestora, pasul de proiectare;

(iii) în profil transversal: lățimi ale elementelor componente ale drumurilor în aliniamente, supralărgiri ale platformei și părții carosabile ale drumurilor în curbe, pante transversale (dever-uri), înclinări de taluzuri, precum și orice schimbare adusă proiectului de reglementare a circulației prin indicatoare și marcaje;”.

 

Art. 3 lit. h) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 lit. h) prevedea faptul că în înțelesul respectivei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: inspectorul de siguranță rutieră – persoana fizică atestată potrivit prezentei legi să efectueze inspecția de siguranță rutieră etc.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 lit. h)Abrogată.

 

Art. 3 lit. p) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

 

Noua reglementare

La art. 3, după lit. o) se introduce o nouă literă, lit. p).

Potrivit noii reglementări, art. 3 lit. p) prevede următoarele:

p) inspecția de siguranță rutieră suplimentară – inspecția efectuată pe drumul public care are ca scop fie identificarea eventualelor cauze legate de infrastructură, care au favorizat sau au cauzat producerea unui accident rutier soldat cu persoane decedate, fie urmărirea modului de respectare a dispozițiilor cuprinse în raportul de inspecție de siguranță rutieră”.

 

Titlul Cap. II din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, titlul Cap. II era următorul: „Dobândirea și încetarea calității de auditor/inspector de siguranță rutieră”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, titlul Cap. II este următorul: „Dobândirea și încetarea calității de auditor de siguranță rutieră”.

 

Art. 4 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 4 dispunea faptul că poate efectua inspecții de siguranță rutieră orice persoană fizică ce îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) nu are cazier judiciar;
b) are studii universitare de licență dovedite cu diplomă recunoscută în condițiile prevăzute de lege, în unul dintre domeniile construcției și proiectării drumurilor și podurilor, construcțiilor civile, ingineriei transporturilor rutiere sau autovehiculelor rutiere;
c) are o experiență profesională de cel puțin 5 ani în unul sau mai multe dintre domeniile prevăzute la lit. b);
d) a frecventat cursurile pentru formarea inspectorilor de siguranță rutieră și a promovat examenul de atestare a calității de inspector de siguranță rutieră;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activități;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialității sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
g) are permis de conducere valabil, care să ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă categorie superioară acesteia.

În continuare, era prevăzut faptul că poate efectua audit de siguranță rutieră și/sau evaluare de impact asupra siguranței rutiere orice persoană fizică ce îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) nu are cazier judiciar;
b) are studii universitare de licență dovedite cu diplomă recunoscută în condițiile stabilite de lege, în unul dintre domeniile construcției și proiectării drumurilor și podurilor sau în unul dintre domeniile construcțiilor civile, ingineriei transporturilor rutiere sau autovehiculelor, completate cu cursuri postuniversitare sau de masterat în domeniul construcției drumurilor și podurilor sau ingineriei circulației rutiere;
c) are o experiență profesională de cel puțin 5 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile prevăzute la lit. b);
d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranță rutieră și a promovat examenul de atestare a calității de auditor de siguranță rutieră, în condițiile prevăzute de prezenta lege;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activități;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialității sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
g) are permis de conducere valabil, care să ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă categorie superioară acesteia.

De asemenea, poate efectua audit de evaluare de impact asupra siguranței rutiere, prevăzute la alin. (2), orice inspector de siguranță rutieră care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) a efectuat inspecțiile de siguranță rutieră, prevăzute la art. 3 lit. i), pentru cel puțin 2.000 de kilometri de drumuri;
b) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranță rutieră și a promovat examenul de atestare a calității de auditor de siguranță rutieră, în condițiile prevăzute de prezenta lege.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 stabilește următoarele:

Poate fi auditor de siguranță rutieră o persoană dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

a) nu are mențiuni înscrise în certificatul de cazier judiciar;
b) îndeplinește condiția de a avea competență profesională prealabilă în vederea admiterii la cursurile de formare a auditorilor, adică:
 (i) are studii superioare dovedite cu diplomă de licență și diplomă de master recunoscute, în una dintre specialitățile construcției și proiectării drumurilor și podurilor, construcții civile, ingineria transporturilor sau ingineria autovehiculelor rutiere ori studii echivalente potrivit prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și o experiență profesională de cel puțin 3 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile menționate; sau
 (ii) a activat ca polițist rutier în grad de ofițer și are o experiență de cel puțin 10 ani în sistematizarea traficului rutier;
c) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranță rutieră și a promovat examenul de atestare a calității de auditor de siguranță rutieră, în condițiile prevăzute de prezenta lege;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activități;
e) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialității sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
f) deține permis de conducere categoria B”.

Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016) was last modified: iunie 23rd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.