O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 – modificată (Legea nr. 20/2015)

11 mart. 2015
Vizualizari: 5028

Despre

  • M. Of. nr. 160 din 6 martie 2015
  • Legea nr. 20/2015
  • O.U.G. nr. 77/2014
  • Procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat
Art. 38 O.U.G. nr. 77/2014

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 38 prevedea faptul că furnizorii de ajutor de stat transmit lunar Consiliului Concurenței date, informații și documente cu privire la stadiul recuperării, al recuperării provizorii sau al suspendării ajutoarelor de stat.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 38 prevede: „Furnizorii de ajutor de stat sau de minimis, după caz, transmit lunar Consiliului Concurenței date, informații și documente cu privire la stadiul recuperării, al recuperării provizorii sau al suspendării ajutoarelor de stat”.

 

Capitolul VI1 (art. 381-389) al O.U.G. nr. 77/2014

Potrivit noii reglementări, după capitolul VI se introduce un nou capitol, capitolul VI1 intitulat „Deciziile Comisiei Europene prin care se dispune inițierea procedurii de investigație”, cuprinzând nouă noi articole, art. 381-389:

Art. 381 prevede: „În cazul în care Comisia Europeană dispune declanșarea unei investigații privind existența unui ajutor de stat ilegal, se aplică termenele și procedura prevăzute la art. 34 și 35”.

Art. 382 stabilește: „În cazul în care este declanșată procedura de investigație de către Comisia Europeană privind acordarea unui presupus ajutor ilegal, furnizorul solicită instituirea măsurilor asigurătorii, în condițiile Codului de procedură fiscală, asupra activelor beneficiarului/beneficiarilor de ajutor de stat, într-un cuantum echivalent cu valoarea ajutorului de stat ilegal analizat de Comisia Europeană, astfel cum este acesta estimat de furnizor”.

Art. 383 dispune: „(1) În cazul în care Comisia Europeană a decis deschiderea unei proceduri de investigație pentru măsuri de ajutor de stat dispuse printr-un titlu executoriu ce constă într-o hotărâre judecătorească sau arbitrală, de la data comunicării deciziei Comisiei Europene privind declanșarea procedurii de investigație către furnizor, orice executare silită a acestui titlu nu poate începe sau, după caz, se suspendă de drept.

(2) Furnizorul ajutorului de stat comunică, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primire, decizia Comisiei Europene privind declanșarea procedurii de investigație și suspendarea de drept a executării silite a titlului prevăzut la alin. (1) către posibilul beneficiar de ajutor de stat, devenit creditor al său conform titlului executoriu, și, după caz, către executorul judecătoresc, precum și tuturor persoanelor la care s-au înființat popriri și la care s-au instituit sechestre.

(3) În vederea punerii în executare a titlului executoriu, în termen de o zi lucrătoare de la data comunicării prevăzută la alin. (2), furnizorul ajutorului de stat solicită Trezoreriei Statului, la care acesta are deschise conturile, deschiderea unui cont cu afectațiune specială, purtător de dobânzi, pe numele creditorilor și, după caz, la dispoziția executorului judecătoresc. Dobânda aplicabilă la disponibilitățile în contul cu afectațiune specială este dobânda la vedere practicată de Trezoreria Statului, iar sursa de plată a acestei dobânzi este bugetul Trezoreriei Statului. Solicitarea de deschidere a contului conține numele creditorilor și, după caz, al executorului judecătoresc la dispoziția cărora se deschide contul, codificat cu codul de identificare fiscală 8609468.

(4) În termen de maximum 30 de zile de la data deschiderii contului pe numele creditorilor și, după caz, la dispoziția executorului judecătoresc, furnizorul ajutorului de stat consemnează, în contul deschis la Trezoreria Statului, suma necesară stingerii obligației care face obiectul titlului executoriu, precum și, după caz, a cheltuielilor de executare silită efectuate până la data suspendării de drept, mai puțin obligațiile stinse până la data suspendării de drept. La calculul sumelor consemnate, furnizorul ține cont de modalitatea de calcul al dobânzii avută în vedere la stabilirea sumelor din titlurile executorii, inclusiv de cele emise de executorul judecătoresc. După consemnarea sumelor în contul deschis la Trezoreria Statului, furnizorul informează, de îndată, creditorii și executorul judecătoresc.

(5) La data consemnării sumelor conform alin. (4) actele de executare prin care s-au înființat popriri și cele prin care s-au instituit sechestre asupra averii furnizorului ajutorului de stat, până la data suspendării prevăzute la alin. (1), se desființează de drept. Celelalte acte de executare rămân supuse termenelor și condițiilor de contestare prevăzute de Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(6) Dovada consemnării sumelor conform alin. (4), prin care s-a pus în executare titlul executoriu prevăzut la alin. (1), se comunică de către furnizor tuturor persoanelor la care s-au înființat popriri și la care s-au instituit sechestre, cărora li se notifică și desființarea de drept a acestor măsuri”.

Art. 384 prevede: „(1) Creditorii nemulțumiți de cuantumul sumelor consemnate, precum și executorul judecătoresc nemulțumit de cuantumul cheltuielilor de executare consemnate pot solicita furnizorului majorarea sumei.

(2) În termen de 15 zile de la primirea cererii prevăzute la alin. (1), furnizorul ajutorului de stat are obligația de a soluționa cererea.

(3) Împotriva modului de soluționare sau a refuzului de a soluționa cererea în termenul prevăzut la alin. (2), persoana care se consideră vătămată se poate adresa instanței de contencios administrativ în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare”.

Art. 385 dispune: „Furnizorul ajutorului de stat are obligația de a modifica suma consemnată conform art. 383 alin. (4) în funcție de hotărârile instanțelor judecătorești în eventualele acțiuni judiciare, prin majorarea sau diminuarea sumei consemnate, după caz, în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a acestora”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Art. 386 are următorul conținut: „(1) Nevirarea sumelor în termenul prevăzut la art. 383 alin. (4) sau, după caz, nemodificarea cuantumului acestora în termenul prevăzut la art. 385 atrage încetarea suspendării executării silite.

(2) În cazul consemnării sumelor pe numele creditorilor, la solicitarea furnizorului ajutorului de stat, însoțită de o copie a deciziei Comisiei Europene privind declanșarea procedurii de investigație, Trezoreria Statului indisponibilizează suma consemnată conform art. 383 alin. (4) și art. 385 până la comunicarea deciziei Comisiei Europene cu privire la compatibilitatea respectivului ajutor de stat cu piața internă către furnizor”.

Potrivit art. 387: „(1) La finalizarea investigației, furnizorul ajutorului de stat comunică, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primire, o copie a deciziei Comisiei Europene cu privire la compatibilitatea respectivului ajutor de stat cu piața internă creditorilor și, după caz, executorului judecătoresc.

(2) De la primirea deciziei Comisiei Europene prin care se constată compatibilitatea ajutorului de stat cu piața internă, pe baza acesteia, încetează indisponibilizarea sumei consemnate conform art. 383 alin. (4) și art. 385 sau, după caz, suspendarea executării silite.

(3) Furnizorul de ajutor de stat transmite unității Trezoreriei Statului, la care a fost deschis contul prevăzut la art. 383 alin. (3), decizia Comisiei Europene și lista cuprinzând sumele individualizate care pot fi utilizate de către fiecare creditor sau executor judecătoresc, după caz, precum și datele de identificare și specimenele de semnături ale persoanelor care pot dispune operațiuni din cont.

(4) Sumele consemnate în plus față de sumele care se cuvin creditorilor/executorului judecătoresc se virează de Trezoreria Statului într-un cont de venituri bugetare distinct, la solicitarea furnizorului ajutorului de stat.

(5) În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea deciziei Comisiei Europene prin care se constată incompatibilitatea ajutorului de stat cu piața internă, furnizorul de ajutor de stat comunică această decizie, titlu executoriu în conformitate cu art. 321, Trezoreriei Statului și solicită executarea prin virarea sumelor consemnate într-un cont de venituri bugetare distinct.

(6) De la data comunicării prevăzute la alin. (5), suspendarea executării silite încetează, executarea putând continua pentru eventualele sume rămase de executat, ca diferență dintre titlul executoriu prevăzut la art. 383 alin. (1) și titlul executoriu prevăzut la art. 321”.

Art. 388 prevede: „(1) Sumele necesare consemnării la Trezoreria Statului conform art. 383 alin. (4) și art. 385 se achită de la titlurile de cheltuieli la care se încadrează obligația de plată stabilită prin hotărârea judecătorească sau arbitrală.

(2) Furnizorul ajutorului de stat are obligația, în termenul prevăzut la art. 383 alin. (4) și art. 385, să dispună toate măsurile ce se impun, inclusiv virări de credite bugetare și introducere de subdiviziuni bugetare în buget, pentru asigurarea în bugetele proprii și ale instituțiilor din subordine a sumelor necesare consemnării la Trezoreria Statului.

(3) Virările de credite prevăzute la alin. (2) se pot efectua pe parcursul întregului an bugetar de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiași capitol sau de la alte capitole bugetare, inclusiv de la cheltuieli de investiții.

(4) În cazul imposibilității asigurării sumelor conform alin. (1)-(3), prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sumele necesare consemnării la Trezoreria Statului conform art. 383 alin. (4) și art. 385 se pot aloca, prin hotărâre a Guvernului, ordonatorilor principali de credite și din fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului”.

Art. 389 stabilește: „(1) Continuarea executării silite după suspendarea de drept prevăzută la art. 383 alin. (1) și până la încetarea acesteia prevăzută la art. 387 alin. (6) constituie abatere disciplinară și poate fi sancționată, în funcție de gravitatea faptei, cu excluderea din profesie, dacă faptele nu întrunesc elementele constitutive ale unei infracțiuni, iar actele de executare efectuate în acest interval sunt nule de drept.

(2) Constatarea și sancționarea abaterii disciplinare se realizează în condițiile Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Capitolul VII1 (art. 411 și 412) al O.U.G. nr. 77/2014

După capitolul VII se introduce un nou capitol, capitolul VII1 intitulat „Rolul instanțelor naționale în domeniul ajutorului de stat”, cuprinzând două noi articole, art. 411 și 412:

Art. 411 prevede:

(1) Instanțele naționale vor asigura aplicabilitatea directă a art. 108 alin. (3) din TFUE, adoptând orice măsuri necesare conform normelor procedurale naționale aplicabile. Hotărârea instanței poate impune, inter alia: suspendarea plății unui ajutor ilegal, recuperarea ajutorului ilegal, recuperarea dobânzii corespunzătoare, despăgubiri pentru concurenții afectați.

(2) Instanțele naționale au obligația de a verifica dacă măsura contestată a fost declarată sau nu ajutor de stat de către Comisia Europeană sau de furnizor. În cazul în care măsura a fost declarată de Comisia Europeană ca ajutor de stat, instanța națională nu poate modifica caracterul de ajutor de stat al măsurii de sprijin.

(3) Consiliul Concurenței și/sau Comisia Europeană pot interveni în cauză în calitate de amicus curiae.

(4) Dacă furnizorul acordă ajutorul, prin încălcarea obligației de notificare sau a clauzei suspensive, instanțele naționale pot adopta măsurile necesare pentru protejarea părților interesate, inclusiv prin măsuri provizorii, dacă este cazul.

(5) Beneficiarul unui ajutor de stat ilegal nu poate primi niciun alt ajutor înainte de ducerea la îndeplinire a tuturor măsurilor dispuse prin hotărârea instanței naționale prin care s-a dispus recuperarea.

(6) Întreprinderile afectate de acordarea unui ajutor ilegal pot formula acțiune în contradictoriu cu furnizorul împotriva acestei măsuri, la Curtea de Apel București”.

Potrivit art. 412: „În cazurile în care s-a dispus recuperarea unui ajutor de stat/de minimis, iar beneficiarul ajutorului se află în procedură de insolvență, instanța națională ce derulează respectiva procedură de insolvență va accepta să înscrie creanța privitoare la restituirea ajutorului în cauză în tabelul creanțelor și va asigura recuperarea imediată a ajutorului de stat/de minimis, chiar dacă acest lucru presupune încetarea activității întreprinderii”.

 

Art. 49 alin. (2) O.U.G. nr. 77/2014

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 49 alin. (2) dispunea faptul că prevederile respectivei ordonanțe de urgență nu se aplică ajutorului de stat sau ajutoarelor de minimis pentru agricultură și piscicultură, ajutoare pentru care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale îndeplinește rolul de autoritate națională de contact în raporturile dintre Comisia Europeană și autoritățile și instituțiile publice, alți furnizori de ajutor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 49 alin. (2) prevede: „Cu excepția prevederilor art. 29 [(1) Consiliul Concurenței organizează și păstrează registrul ajutoarelor de stat și de minimis acordate în România. (2) Registrul se completează de către furnizor/administrator, după caz, acesta fiind răspunzător de corectitudinea și completitudinea datelor introduse. (3) Modalitatea de completare și utilizare a Registrului va fi stabilită prin regulament al Consiliului Concurenței] și a prevederilor referitoare la raportare și monitorizare, prevederile prezentei ordonanțe de urgență nu se aplică ajutorului de stat sau ajutoarelor de minimis pentru agricultură și piscicultura, ajutoare pentru care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale îndeplinește rolul de autoritate națională de contact în raporturile dintre Comisia Europeană și autoritățile și instituțiile publice, alți furnizori de ajutor”.

 
Alte prevederi ale Legii nr. 20/2015

Art. II din lege prevede următoarele:

(1) Dispozițiile art. 382-389 din O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, astfel cum aceasta a fost aprobată cu modificări și completări prin prezenta lege, se aplică și ajutoarelor de stat aflate, la data intrării în vigoare a prezentei legi, în procedură de investigație derulată de Comisia Europeană.

(2) În situația prevăzută la alin. (1), executările silite aflate în derulare împotriva furnizorilor se suspendă de drept la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(3) Pentru investigațiile deja declanșate la data intrării în vigoare a prezentei legi, termenul prevăzut la art. 383 alin. (3) din O.U.G. nr. 77/2014, astfel cum aceasta a fost aprobată cu modificări și completări de prezenta lege, se calculează de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Potrivit art. III, dispozițiile art. 7 alin. (1) din O.U.G. nr. 77/2014, astfel cum aceasta a fost aprobată cu modificări și completări de prezenta lege, intră în vigoare la 90 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei legi.

Art. IV prevede faptul că procedura de aprobare și conținutul memorandumului prevăzute la art. 7 alin. (1) din O.U.G. nr. 77/2014, astfel cum aceasta a fost aprobată cu modificări și completări de prezenta lege, vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a respectivei legi.

Potrivit art. V din lege, O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996 (M. Of. nr. 893 din 9 decembrie 2014; cu modif. și compl. dispuse prin respectiva lege) se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.

O.U.G. nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996 – modificată (Legea nr. 20/2015) was last modified: martie 11th, 2015 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.