Legea nr. 163/2015 privind standardizarea naţională (M. Of. nr. 470/30.06.2015)

3 iul. 2015
Vizualizari: 3161

Despre

  • M. Of. nr. 470 din 30 iunie 2015
  • Legea nr. 163/2015
  • Standardizarea naţională

Cap. IV („Transparența și participarea în standardizare”)

Art. 13 are următorul conținut:

„(1) Programul de standardizare națională, prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. c), se elaborează anual de către ASRO, conform art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012, și se avizează de către Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului.

(2) Programul de standardizare națională, în proiect, se supune consultării publice pentru o perioadă de 30 de zile, prin publicarea acestuia pe pagina de internet a ASRO. Programul de standardizare națională, în formă finală, se publică pe pagina de internet a ASRO.

(3) Orice parte interesată poate formula și depune la ASRO propuneri de elaborare, modificare, revizuire sau adoptare a unui standard român, cu respectarea metodologiei de standardizare națională”.

Art. 14 prevede faptul că programul de standardizare națională cuprinde Standardele europene, standardele naționale, a căror elaborare sau revizuire se impune, și standardele internaționale sau alte documente de standardizare identificate ca fiind necesare în urma consultărilor autorităților publice și a altor părți interesate din mediul privat.

Art. 15 are următorul conținut:

„(1) Standardele europene, standardele internaționale și alte documente de standardizare sunt aplicabile în România numai în forma standardelor române, care se adoptă la nivel național.

(2) Toate standardele europene trebuie adoptate ca standarde române, iar standardele naționale conflictuale se anulează.

(3) Standardele internaționale și alte documente de standardizare se adoptă ca standarde române, la cererea părților interesate”.

Art. 16 la primul alineat prevede faptul că orice parte interesată din România poate să participe, prin intermediul ASRO, la standardizarea europeană și internațională, cu respectarea metodologiei de standardizare națională.

De asemenea, la următorul alineat prevede faptul că ASRO formulează și transmite votul național la proiectele de standarde europene și internaționale sau la alte documente de standardizare aflate în anchetă publică, pe baza punctelor de vedere exprimate de părțile interesate.

Potrivit art. 17, în vederea realizării programului de standardizare națională și pentru sprijinirea aplicării unor reglementări sau promovarea unor politici publice în propriile domenii de competență, autoritățile publice încheie contracte de prestări servicii cu ASRO, pentru adoptarea standardelor europene, ca standarde române, elaborarea, modificarea, sau revizuirea standardelor române ori adoptarea standardelor internaționale sau a altor documente de standardizare ca standarde naționale.

 

Cap. V („Relațiile autorităților cu ASRO”)

Art. 18 are următorul conținut:

„(1) Autoritățile publice au obligația să consulte ASRO în procesul de elaborare a actelor normative care fac referire ori au legătură cu standardele sau standardizarea națională.

(2) Pentru asigurarea coerenței între reglementările și standardele naționale, autoritățile publice participă la activitatea de standardizare prin nominalizarea reprezentanților în comitetele tehnice de interes”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit art. 19, în calitate de coordonator al infrastructurii calității și evaluării conformității, Ministerul Economiei, Comerțului și turismului:

a) îndeplinește atribuțiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 025/2012 în relația cu ASRO, cu statele membre și cu Comisia Europeană;

b) asigură măsurile necesare în vederea corelării politicilor naționale cu politicile Uniunii Europene care cuprind aspecte privind standardizarea;

c) se asigură și ia măsuri, atunci când este cazul, ca ASRO, prin politicile, strategia și practicile sale, să răspundă cu competență, promptitudine și deschidere solicitărilor în legătură cu standardizarea;

d) avizează, în prealabil, orice modificare a statutului ASRO;

e) desemnează, prin ordin al ministrului economiei, comerțului și turismului, un reprezentant al său, care are calitatea de vicepreședinte al ASRO cu drept de veto în luarea deciziilor vizând politica națională în domeniul standardizării.

 

Cap. VI („Finanțarea standardizării naționale”)

Conform art. 20, sursele de finanțare a standardizării naționale sunt, în principal:

a) tarife percepute conform art. 12 alin. (4), pe baza contractelor încheiate cu beneficiarii, inclusiv a contractelor finanțate pe baza art. 3 alin. (2) din O.G. nr. 20/2010 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislației Uniunii Europene care armonizează condițiile de comercializare a produselor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 50/2015, cu modificările ulterioare, prin prevederea în bugetele ministerelor și ale autorităților publice a sumelor necesare pentru plata contractelor de prestări servicii încheiate cu ASRO;

b) alocarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului, în limita prevederilor bugetare aprobate anual cu această destinație, pe baza contractului-cadru de finanțare pentru activitățile de interes public, în domeniul standardizării, care este reînnoit anual.

Art. 21 la primul alineat stabilește faptul că activitățile de interes public prevăzute la art. 20 lit. b) sunt cele aferente atribuțiilor ASRO, stabilite la art. 12 alin. (1) lit. b), j), n), o), r), s) și ș).

În ceea ce privește cel de-al doilea alineat, acesta stabilește faptul că ASRO organizează evidența contabilă distinctă pentru activitățile prevăzute anterior.

Potrivit art. 22, pentru încurajarea și creșterea gradului de participare a experților români la standardizarea europeană și internațională în domenii de interes național, autoritățile publice interesate pot finanța costurile aferente acestor participări.

Cap. VII („Dispoziții tranzitorii și finale”)

Art. 23 are următorul conținut:

„(1) Mărcile de conformitate cu standardele române prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege sunt proprietatea ASRO și sunt înregistrate la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci.

(2) Mărcile de conformitate prevăzute la alin. (1) pot fi utilizate de către entitățile interesate, numai cu acordul ASRO”.

Art. 24 prevede la primul alineat faptul că în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a respectivei legi, Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului elaborează și aprobă, prin ordin, contractul-cadru de finanțare a activităților de interes public în domeniul standardizării prevăzute la art. 21 alin. (1).

De asemenea, la al doilea alineat prevede faptul că până la avizarea tarifelor de către Ministerul Finanțelor Publice, potrivit art. 12 alin. (5), ASRO va presta serviciile prevăzute la art. 12 alin. (4) la tarifele practicate la data intrării în vigoare a respectivei legi.

Art. 25 stabilește faptul că la data intrării în vigoare a respectivei legi, O.G. nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare națională (M. Of. nr. 43 din 30 ianuarie 1998; cu modif. ult.), aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 355/2002, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

 

Legea nr. 163/2015 privind standardizarea națională (M. Of. nr. 470/30.06.2015) was last modified: iulie 3rd, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.