Drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii – modificări (Legea nr. 157/2015)

26 iun. 2015
Vizualizari: 1979

Despre

  • M. Of. nr. 449 din 23 iunie 2015
  • Legea nr. 157/2015
  • Modificare O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii
Actul modificatActul modificatorSumar
O.U.G. nr. 34/2014 (M. Of. nr. 427 din 11 iunie 2014)Legea nr. 157/2015 (M. Of. nr. 449 din 23 iunie 2015)modifică: art. 3 alin. (3) lit. j), art. 17 alin. (2), art. 28 alin. (2)
abrogă: art. 19, art. 28 alin. (5) lit. v)


 

În M. Of. nr. 449 din 23 iunie 2015, s-a publicat Legea nr. 157/2015 pentru aprobarea cu modificări a O.U.G. nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (M. Of. nr. 427 din 11 iunie 2014).

Vom prezenta, în continuare, modificările aduse O.U.G. nr. 34/2014 prin Legea nr. 157/2015:

Art. 3 alin. (3) lit. j) O.U.G. nr. 34/2014 modificată prin Legea nr. 157/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (3) lit. j) prevedea faptul că respectiva ordonanță de urgență nu se aplică contractului de prestare a unor servicii de transport de pasageri, cu excepția art. 8 alin. (2) și a art. 19 și 22 din respectiva ordonanță de urgență.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (3) lit. j) prevede: „Respectiva ordonanță de urgență nu se aplică următoarelor contracte:

(…)

j) de prestare a unor servicii de transport de pasageri, cu excepția art. 8 alin. (2) [Dacă un contract la distanță care urmează să fie încheiat prin mijloace electronice obligă consumatorul să plătească, profesionistul aduce la cunoștința consumatorului de o manieră clară și foarte vizibilă, în mod direct, înainte ca acesta să facă comanda, informațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a), e), o) și p). Profesionistul se asigură că, atunci când consumatorul face comanda, acesta din urmă recunoaște în mod explicit că această comandă implică o obligație de a plăti. Dacă pentru a face comanda este necesar să se activeze un buton sau o funcție similară, butonul sau funcția similară este etichetat/tă de o manieră lizibilă doar cu mențiunea «comandă ce implică o obligație de plată» sau o formulare neambiguă corespunzătoare, care să indice că a face comanda implică obligația de a plăti profesionistului. Dacă profesionistul încalcă prevederile prezentului alineat, consumatorul nu are nicio obligație în temeiul contractului sau al comenzii] și a art. 22 [Înainte ca un consumator să încheie un contract sau să accepte o ofertă, profesionistul solicită consimțământul explicit din partea consumatorului cu privire la orice plată suplimentară față de prețul stabilit anterior pentru obligația contractuală principală a profesionistului. În cazul în care profesionistul nu a obținut consimțământul expres al consumatorului, însă l-a dedus utilizând opțiuni incluse în mod automat pe care consumatorul trebuie să le respingă pentru a evita plata suplimentară, consumatorul poate pretinde rambursarea acestei plăți]”.
 
Art. 17 alin. (2) O.U.G. nr. 34/2014 modificată prin Legea nr. 157/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 17 alin. (2) prevedea faptul că art. 19, 21 și 22 se aplicau și contractelor de vânzare și de prestări de servicii și contractelor de furnizare de apă, gaze naturale, energie electrică, energie termică sau conținut digital.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 17 alin. (2) prevede: „Art. 21 [(1) În cazul în care un profesionist operează o linie telefonică pentru a putea fi contactat prin telefon cu privire la contractul încheiat, consumatorul nu este obligat să plătească, la contactarea profesionistului, mai mult decât tariful de bază. (2) Alin. (1) nu aduce atingere dreptului furnizorilor de servicii de comunicații electronice de a taxa aceste apeluri] și 22 [Înainte ca un consumator să încheie un contract sau să accepte o ofertă, profesionistul solicită consimțământul explicit din partea consumatorului cu privire la orice plată suplimentară față de prețul stabilit anterior pentru obligația contractuală principală a profesionistului. În cazul în care profesionistul nu a obținut consimțământul expres al consumatorului, însă l-a dedus utilizând opțiuni incluse în mod automat pe care consumatorul trebuie să le respingă pentru a evita plata suplimentară, consumatorul poate pretinde rambursarea acestei plăți] se aplică și contractelor de vânzare și de prestări de servicii și contractelor de furnizare de apă, gaze naturale, energie electrică, energie termică sau conținut digital”.

 
Art. 19 O.U.G. nr. 34/2014 modificată prin Legea nr. 157/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 19 prevedea faptul că se interzicea profesioniștilor să perceapă de la consumatori comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată care depășeau costul suportat de profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalități de plată.

Noua reglementare

Art. 19 – Abrogat.

 
Art. 28 alin. (2) lit. b) O.U.G. nr. 34/2014 modificată prin Legea nr. 157/2015

Vechea reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În vechea reglementare, art. 28 alin. (2) lit. b) prevede faptul că în sensul alin. (1), autoritățile administrative competente puteau fi sesizate, puteau constata și aplica sancțiuni, astfel:

(…)

b) Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, prin reprezentanții împuterniciți, în cazul contravențiilor prevăzute la alin. (5) lit. e)-k) și m)-y), atunci când acestea constau în fapte care vizează contractele încheiate de consumatori pentru a beneficia de servicii de acces și conectare la rețele publice de comunicații electronice ori de servicii de comunicații electronice destinate publicului.

 Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 28 alin. (2) prevede: „În sensul alin. (1), autoritățile administrative competente pot fi sesizate, pot constata și aplica sancțiuni după cum urmează:

(…)

b) Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, prin reprezentanții împuterniciți, în cazul contravențiilor prevăzute la alin. (5) lit. e)-k), m)-u) și w)-y), atunci când acestea constau în fapte care vizează contractele încheiate de consumatori pentru a beneficia de servicii de acces și conectare la rețele publice de comunicații electronice ori de servicii de comunicații electronice destinate publicului”.

 
Art. 28 alin. (5) lit. v) O.U.G. nr. 34/2014 modificată prin Legea nr. 157/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 28 alin. (5) lit. v) stabilea: Constituiau contravenții următoarele fapte:

(…)

v) nerespectarea prevederilor art. 19 referitoare la interdicția de a percepe anumite comisioane se sancționa în conformitate cu art. 181 din O.U.G. nr. 113/2009 privind serviciile de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările și completările ulterioare.

Noua reglementare

Art. 28 alin. (5) lit. v) – Abrogată.

Drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii – modificări (Legea nr. 157/2015) was last modified: iunie 26th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.