Protecția maternității la locurile de muncă – modificări (Legea nr. 154/2015)

26 iun. 2015
Vizualizari: 6749

Despre

  • M. Of. nr. 445 din 22 iunie 2015
  • Legea nr. 154/2015
  • Protecția maternității la locurile de muncă
Art. 16 O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 16 dispunea faptul că pentru protecția sănătății lor și a copilului lor, după naștere, salariatele aveau obligația de a efectua minimum 42 de zile de concediu postnatal, în condițiile prevăzute la art. 2 lit. g) și în cadrul concediului pentru lăuzie stabilit prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 16 dispune: „Pentru protecția sănătății lor și a copilului lor, după naștere, salariatele au obligația de a efectua minimum 42 de zile de concediu de lăuzie, în condițiile prevăzute la art. 2 lit. g) și în cadrul concediului pentru lăuzie stabilit prin O.U.G. nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare”.

 

 

Art. 19 alin. (3) și (4) O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 19 alin. (3) prevedea faptul că solicitarea salariatei era însoțită de un document medical care menționa perioada în care sănătatea acesteia era afectată de munca de noapte.

De asemenea, art. 19 alin. (4) stabilea faptul că în cazul în care, din motive justificate în mod obiectiv, transferul nu era posibil, salariata beneficia de concediul și indemnizația de risc maternal, conform art. 10 și 11.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 19 alin. (3) prevede: „Solicitarea salariatei se însoțește de un document medical care menționează perioada în care sănătatea acesteia este afectată de munca respectivă”.

De asemenea, art. 19 alin. (4) dispune: „În cazul în care, din motive justificate în mod obiectiv, transferul nu este posibil, salariata va beneficia de concediul de risc maternal conform art. 10 și indemnizația de risc maternal, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare”.

 

 

Art. 21 alin. (1) lit. d) și e) O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 21 alin. (1) lit. d) și e) prevedeau faptul că era interzis angajatorului să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu în cazul:

(…)

d) salariatei care se afla în concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, în vârstă de până la 3 ani;

e) salariatei care se afla în concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap, în vârstă de până la 18 ani.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 21 alin. (1) lit. d) și e) prevăd:

„Este interzis angajatorului să dispună încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu în cazul:

 (…)

d) salariatei care se află în concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu dizabilități, în vârstă de până la 3 ani;

e) salariatei care se află în concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu dizabilități cu afecțiuni intercurente, pană la împlinirea vârstei de 18 ani”.

 

Art. 21 alin. (3) O.U.G. nr. 96/2003 modificată prin Legea nr. 154/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 21 alin. (3) prevedea faptul că dispozițiile alin. (1) nu se aplicau în cazul concedierii pentru motive ce interveneau ca urmare a reorganizării judiciare sau a falimentului angajatorului, în condițiile legii.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 21 alin. (3) prevede: „Dispozițiile alin. (1) nu se aplică în cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizării judiciare, a dizolvării sau falimentului angajatorului, în condițiile legii”.

 

 

Art. 26 alin. (1) O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 26 alin. (1) prevedea faptul că angajatorii aveau obligația să afișeze la loc vizibil, în fiecare dintre unitățile pe care le dețin, câte o copie a respectivei ordonanțe de urgență, o perioadă de 6 luni de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 26. alin. (1) prevede: „Angajatorii au obligația să le informeze permanent pe salariate, inclusiv prin afișare în locuri vizibile, o perioadă de 6 luni, în fiecare din unitățile pe care le dețin, asupra drepturilor pe care acestea le au în ceea ce privește respectarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, de la intrarea în vigoare a actelor normative care statuează drepturile respective”.

 

 

Art. 27 alin. (1) O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 27 alin. (1) prevedea faptul că încălcarea următoarelor dispoziții constituia contravenție și se sancționa astfel:

a) încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 4, 5, 6, art. 7 alin. (1), art. 8, art. 12 alin. (1) și (2), art. 17, 18 și art. 26 alin. (1), cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei;

b) încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 9, 10, 11, art. 12 alin. (3), art. 13, 14, 15, 19, art. 20 alin. (2) și (4), art. 21 alin. (1) și (2), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 27 alin. (1) prevede: „Încălcarea următoarelor dispoziții constituie contravenție și se sancționează astfel:

a) încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 4-6, art. 7 alin. (1), art. 8, art. 12 alin. (1) și (2), art. 17, 18 și art. 26 alin. (1), cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei;

b) încălcarea dispozițiilor prevăzute la art. 9, 10, art. 12 alin. (3), art. 13-15, 19, art. 20 alin. (2) și (4), art. 21 alin. (1) și (2), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei”.

 

Art. 27 alin. (2) lit. b) O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 27 alin. (2) lit. b) prevedea: constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor contravenționale corespunzătoare se făceau de către:

(…)

b) personalul împuternicit din casele județene de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, pentru contravențiile la dispozițiile prevăzute la art. 11.

Noua reglementare

Art. 27 alin. (2) lit. b) – Abrogată.

 

Mențiune după art. 31 O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

După art. 31 se introduce următoarea mențiune:

„Prezenta ordonanță de urgență transpune dispozițiile Directivei 92/85/CEE a Consiliului din 19 octombrie 1992 privind introducerea de măsuri pentru promovarea îmbunătățirii securității și a sănătății la locul de muncă în cazul lucrătoarelor gravide, care au născut de curând sau care alăptează [a zecea directivă specială în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 89/391/CEE], publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 348 din 28 noiembrie 1992”.

 

Titlul anexei nr. 1 la O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, titlul anexei nr. 1 era: Lista minimală a agenților, procedeelor și condițiilor de muncă susceptibile să prezinte un risc specific de expunere, la care se face referire în art. 5.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, titlul anexei nr. 1 este: „Lista neexhaustivă a agenților, proceselor și condițiilor de muncă care pot prezenta un risc specific de expunere, la care se face referite în art. 5”.

 

Anexa nr. 1 lit. A pct. 2 la O.U.G. nr. 96/2003 modificată prin Legea nr. 154/2015

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 lit. A, pct. 2 („Agenți biologici”) avea următorul conținut:

Agenții biologici din grupele de risc 2, 3 și 4, definite astfel conform legislației în vigoare, în măsura în care se cunoaște că acești agenți sau măsurile terapeutice cerute de existența lor pun în pericol sănătatea femeii gravide și a copilului ce urmează a se naște și în măsura în care nu figurează în anexa nr. 2.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 lit. A, pct. 2 („Agenți biologici”) are următorul conținut: „Agenții biologici din grupele de risc 2, 3 și 4, în înțelesul art. 5 lit. b)-d) din Hotărârea Guvernului nr. 1.092/2006 privind protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți biologici în muncă, în măsura în care se cunoaște că acești agenți sau măsurile terapeutice pe care le necesită existența lor pun în pericol sănătatea femeilor gravide și a copiilor ce urmează să se nască și în măsura în care nu apar încă în anexa nr. 2”.

 

Anexa nr. 1 lit. A pct. 3, lit. a) și b) la O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 lit. A, pct. 3 lit. a) și b) prevedeau faptul că următorii agenți chimici, în măsura în care se știe că pun în pericol sănătatea femeii gravide și a copilului ce urmează a se naște și în măsura în care nu figurează în anexa nr. 2:

a) agenții cancerigeni și/sau mutageni, în măsura în care nu sunt menționați în listele de valori limită de expunere profesională la agenți chimici și pulberi din normele generale de protecție a muncii și în măsura în care nu figurează în anexa nr. 2;

b) agenții chimici prevăzuți în lista de valori limită de expunere profesională la agenți chimici din normele generale de protecție a muncii.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 lit. A, pct. 3 lit. a) și b) prevăd: „Următorii agenți chimici, în măsura în care se știe că pun în pericol sănătatea femeii gravide și a copilului ce urmează a se naște și în măsura în care nu figurează în anexa nr. 2:

 

a) substanțe și amestecuri care îndeplinesc criteriile de clasificare în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 272/2008 al Parlamentului European și al Consiliului în una sau mai multe din următoarele clase de pericol și categorii de pericol, cu una sau mai multe din următoarele fraze de pericol, în măsura în care nu apar încă în anexa nr. 2:

– mutagenitatea celulelor embrionare, categoria 1A, 1B sau 2 (H340, H341);

– cancerigenitate, categoria 1A, 1B sau 2 (H350, H350i, H351);

– toxicitate pentru reproducere, categoria 1A, B sau 2 sau categoria suplimentară pentru efecte asupra alăptării ori prin intermediul alăptării (H360, H360D, H360FD, H360Fd, H360Df, H361, H361d, H361fd, H362);

– toxicitate asupra unui organ-țintă specific după o expunere unică, categoria 1 sau 2 (H370, H371);

b) agenții chimici din anexa nr. 1 la H.G. nr. 093/2006 privind stabilirea cerințelor minime de securitate și sănătate pentru protecția lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenți cancerigeni sau mutageni la locul de muncă, cu modificările ulterioare”.

 

 

Anexa nr. 1 lit. B) la O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la anexa nr. 1 lit. B) („Procedee”) erau prevăzute procedeele industriale ce pot duce la apariția cancerului, prevăzute în normele generale de protecție a muncii.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 lit. B) („Procese”) sunt prevăzute: „Procesele industriale prevăzute în anexa nr. 1 la H.G. nr. 1.093/2006, cu modificările ulterioare”.

 

Titlul anexei nr. 2 O.U.G. nr. 96/2003 (modificată prin Legea nr. 154/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, titlul anexei nr. 2 era: Lista minimală a agenților, procedeelor și condițiilor de muncă, la care se face referire în art. 14

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, titlul anexei nr. 2 este: „Lista neexhaustivă a agenților și condițiilor de muncă, la care se face referire în art. 14”.

 

Alte prevederi ale Legii nr. 154/2015

Potrivit art. II, O.U.G. nr. 96/2003 privind protecția maternității la locurile de muncă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 25/2004, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Respectiva lege transpune art. 2 din Directiva 2014/27/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 de modificare a Directivelor 92/58/CEE, 92/85/CEE, 94/33/CE, 98/24/CE ale Consiliului și a Directivei 2004/37/CE a Parlamentului European și a Consiliului pentru a le alinia la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 privind clasificarea, etichetarea și ambalarea substanțelor și a amestecurilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 65 din 5 martie 2014.

Act modificatActe modificatoare
O.U.G. nr. 96/2003 (M. Of. nr. 750 din 27 octombrie 2003; cu modif. ult.) Legea nr. 25/2004 (M. Of. nr. 214 din 11 martie 2004)
O.U.G. nr. 158/2005 (M. Of. nr. 1074 din 29 noiembrie 2005)
Legea nr. 154/2015 (M. Of. nr. 445 din 22 iunie 2015)
Protecția maternității la locurile de muncă – modificări (Legea nr. 154/2015) was last modified: iunie 26th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.