Determinarea competenței teritoriale în conflictele individuale de muncă inițiate de subunități fără personalitate juridică. Efectele capacității procesuale și aplicarea normelor speciale

Prin cererea de chemare în judecată, înregistrată la data de 28.02.2023, pe rolul Tribunalului Dolj – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale sub nr. x/2023, reclamanta Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova a chemat în judecată pârâtul A., solicitând instanţei să dispună obligarea acestuia la plata sumei de 6.000 RON conform raportului de control nr. x/15.10.2021 al Curţii de Conturi.

În drept, reclamanta a invocat dispoziţiile art. 254 alin. (1) şi (3) din Codul muncii.

Prin sentinţa civilă nr. 7299 pronunţată la 18 decembrie2023, Tribunalul Dolj – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a admis excepţia necompetenţei sale teritoriale şi a declinat cauza în favoarea Tribunalului Bucuresti – sectia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.

În considerentele hotărârii s-a reţinut, în esenţă, că, raportat la natura juridică a litigiului, respectiv un conflict de drepturi derivate din raporturi individuale de muncă şi data înregistrării cauzei – 28.02.2023, dată la care prin Legea nr. 367/2022 a dialogului social fusese deja abrogată Legea nr. 62/2011, instanţa a considerat ca fiind incidente doar dispoziţiile art. 269 din Codul muncii.

Cererea de chemare în judecată, a fost formulată în numele societăţii C.N.A.I.R. S.A. de directorul regional al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova, semnatar al acţiunii, care a indicat sediul direcţiei regionale ca sediu legal al reclamantei.

Prin urmare, în determinarea instanţei competente din punct de vedere teritorial, este important sediul unităţii ce are calitatea de reclamantă, iar nu sediul unităţii fără personalitate juridică, care acţionează ca mandatar al reclamantei, chiar dacă raportul de muncă s-ar fi derulat la sediul mandatarului.

Calitatea de mandatar a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova şi instituţia reprezentării nu au efecte juridice în planul competenţei şi nu atrag o anumită competenţă, ci reprezintă mijloace procedurale prin care părţile înţeleg să figureze în proces.

Dispoziţiile art. 269 alin. (2) din Codul muncii stabilesc o competenţă teritorială exclusivă ce nu poate fi înlăturată nici de alegerea reclamantului, nici de dreptul comun în materie de competenţă teritorială, conform principiului specialia generalibus derogant.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 394 din 27 februarie 2024)

Solicitare în vederea obligării pârâtului la plata sumei reprezentând 70% din contravaloarea abonamentelor/biletelor de transport şi a cheltuielilor de judecată. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Timiş, la data de 17.08.2018 secţia I Civilă – Litigii de Muncă, dosar nr. x/2018, reclamanta SNTFC CFR Calatori S.A. Sucursala Regionala de Transport Feroviar de Calatori Timişoara a chemat în judecată pe pârâtul A. solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa, instanţa să dispună obligarea pârâtului la plata sumei de 2186,20 RON, sumă ce reprezintă 70% din contravaloarea abonamentelor/biletelor de transport decontate pentru perioada ianuarie 2016 – februarie 2018 şi a cheltuielilor de judecată ocazionate cu prezenta cauză.

În drept au fost invocate dispoziţiile art. 254 (1) şi art. 256 (1) din Codul Muncii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 778 din 4 aprilie 2019)

Solicitare în vederea dispunerii obligării pârâtului la plata sumei reprezentând valoarea tichetelor de masă şi a zilelor de concediu de odihnă încasate necuvenit

Prin cererea de chemare judecată înregistrată la 19 martie 2021 pe rolul Tribunalului Timiş, secţia I civilă, sub număr de dosar x/2021, aşa cum a fost precizată la 14 septembrie 2021, reclamanta SUCURSALA REGIONALĂ CF TIMIŞOARA a CNCF „CFR” S.A. a chemat în judecată pe pârâtul A., solicitând instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună obligarea pârâtului la plata sumei de 1415,50 RON reprezentând valoarea tichetelor de masă şi a zilelor de concediu de odihnă încasate necuvenit.

În drept, cererea a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 266 şi următoarele din Codul Muncii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1028 din 4 mai 2022)

Solicitare în vederea dispunerii obligării intimatului la plata sumei reprezentând prejudiciul produs societăţii prin desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Caraş-Severin la 28 martie 2019, cu nr. x/2019, reclamanta C.N.C.F „C.F.R.” S.A. Bucureşti -Sucursala Regională de Căi Ferate Timişoara a chemat în judecată pe pârâtul A., solicitând instanţei ca, prin hotărârea ce o va pronunţa, să se dispună obligarea intimatului la plata sumei de 4565,23 RON, reprezentând prejudiciu produs societăţii prin desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă al intimatului.

În drept, cererea a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 194 C. proc. civ., art. 61 alin. (1) lit. a), art. 248 alin. (1) lit. e), art. 254 şi art. 256 din Codul Muncii (Legea nr. 53/2003), precum şi pe Contractul Colectiv de Muncă nr. 146/24.04.2017 aplicabil: art. 53 alin. (2) Anexa 10 CCM pct. 81, Anexa 11 Lista II-Lista de dotare cu echipament individual de protecţie adecvate sarcinilor de muncă, pe meserii/funcţii 2 – meseriaş cale, lucrări de artă.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1632 din 22 septembrie 2020)

Solicitare privind anularea răspunsului primit de la pârâtă, prin care proiectul reclamantului privind achiziţionarea unei ambulanţe veterinare nu a fost declarat eligibil, obligarea pârâtei la emiterea unei motivări asupra respingerii proiectului și efectuarea plăţii reprezentând ajutor nerambursabil, cu cheltuieli de judecată

Prin cererea adresată Curţii de Apel Suceava, secţia de contencios administrativ şi fiscal la data de 25 iulie 2018 şi înregistrată sub nr. x/2018 reclamantul A. S.R.L. prin administrator A., a chemat în judecată pârâta B., pentru ca prin sentinţa civilă ce o va pronunţa, instanţa să dispună anularea răspunsului primit de la echipa B. prin care proiectul său nu a fost declarat eligibil, obligarea B. la emiterea unei motivări asupra respingerii proiectului înregistrat sub numărul x/24.09.2017, obligarea B. la efectuarea plăţii în cuantum de 415.180 euro reprezentând – ajutor nerambursabil şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 340 din 25 ianuarie 2022)

Solicitare privind dispunerea obligării pârâtului la plata sumei reprezentând valoarea tichetelor de masă şi a zilelor de concediu de odihnă încasate necuvenit. Stabilirea competenţei de soluţionare a cauzei

Prin cererea de chemare judecată înregistrată la 19 martie 2021 pe rolul Tribunalului Timiş, secţia I civilă, sub număr de dosar x/2021, aşa cum a fost precizată la 14 septembrie 2021, reclamanta SUCURSALA REGIONALĂ CF TIMIŞOARA a CNCF „CFR” S.A. a chemat în judecată pe pârâtul A., solicitând instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună obligarea pârâtului la plata sumei de 1415,50 RON reprezentând valoarea tichetelor de masă şi a zilelor de concediu de odihnă încasate necuvenit.

În drept, cererea a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 266 şi următoarele din Codul Muncii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1028 din 4 mai 2022)

Cerere privind obligarea pârâtului la plata sumei reprezentând cheltuieli ocazionate de formarea profesională. Stabilirea instanţei competente să soluţioneze litigiul de muncă ivit între părţi

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Dolj, secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale sub nr. x/2021, reclamanta S.N.T.F. C. civ..F.R. Călători S.A. – Sucursala Regională de Transport Feroviar de Călători Craiova a chemat în judecată pe pârâtul A., solicitând obligarea acestuia la plata sumei de 16.964 RON, reprezentând cheltuieli ocazionate de formarea profesională.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1408 din 8 iunie 2022)