Modalităţi şi proceduri de aprobare a accesului cetăţenilor români la serviciile medicale acordate pe teritoriul altor state membre ale UE. Interzicerea finanţării retroactive a tratamentelor efectuate în străinătate de către bolnavi care nu au avut aprobarea prealabilă a comisiei Ministerului Sănătăţii

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a IV-a civilă sub nr. x/2013 la 18 octombrie 2013, astfel cum a fost precizată, reclamanta A., prin curator B., a solicitat în contradictoriu cu pârâţii Statului Roman prin Ministerul Finanţelor Publice, Ministerului Sănătăţii, Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti, Casei Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale si Autoritarii Judecătoreşti (Casa OPSNAJ) şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună obligarea în solidar a pârâtelor la plata sumelor reprezentând cheltuieli privind asistenţa medicală nedecontată în cuantum total de 233.666,58 euro (echivalent în RON 1.051.650 RON).

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 504 din 16 martie 2023)

Actele de reconstituire şi de constituire a dreptului de proprietate. Solicitare privind repunerea părţilor în situaţia anterioară. Recurs nefondat

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Târgu-Jiu la 1 mai 2018, sub nr. x/2018, reclamanta Regia Naţională a Pădurilor Romsilva – Direcţia Silvică Gorj a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii A., B., C., S.C. D. S.R.L., Comisia Locală de Fond Funciar Runcu, Comisia Judeţeană de Fond Funciar Gorj, E. şi F., a solicitat anularea tuturor actelor de înstrăinare a terenurilor din comuna Runcu, Munţii Plescioara şi Poiana Măcrişului, jud. Gorj, menţionate în HCJ nr. 4490/26.01.2007 pct. 4 anexa nr. 37, procesele-verbale de punere în posesie şi titlurile de proprietate constatate nule prin decizia nr. x/26.04.2018 a Tribunalului Vrancea în dosarul nr. x/2015, şi anume contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. x/29.08.2015 de BNP G., contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. x/18.09.2013 de BNP H., contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. x/08.10.2013 de I., contractul de donaţie autentificat sub nr. x/21.07.2015 de BNP J. şi repunerea părţilor în situaţia anterioară emiterii actelor de retrocedare şi înstrăinare, în sensul revenirii terenurilor în cauză în proprietatea statului.

În drept, cererea a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 30 C. proc. civ., ale art. III alin. (2)4 din Legea nr. 169/1997 şi ale art. 1254 C. civ.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1485 din 27 iunie 2022)

Pretinse nereguli procedurale săvârşite de instanţa de apel, precum şi interpretarea şi aplicarea greşită a unor dispoziţii de drept substanţial. Admiterea recursului, casarea deciziilor recurate și trimiterea cauzei spre rejudecare

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Buftea, la 4 martie 2014, sub nr. x/2014, reclamanta Administraţia Naţională „Apele Române” Administraţia Bazinală de Apă Argeş-Vedea a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Oraşul Buftea, reprezentat prin Primar, obligarea acestuia să-i lase, în deplină posesie şi administrare, imobilele construcţii hidrotehnice Acumulare Buftea şi Acumulare Buciumeni; constatarea nelegalităţi înscrierii poziţiilor nr. 57, 58 şi 59 din Anexa 2 la H.G. nr. 930/2002 privind atestarea domeniului public al judeţului Ilfov, precum şi al oraşelor şi comunelor din judeţul Ilfov (conform art. 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004) şi rectificarea cărţilor funciare nr. x, 9176 şi 9175, în sensul radierii dreptului de proprietate înscris în favoarea Consiliului local Buftea şi înscrierea dreptului de administrare al reclamantei.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 2115 din 14 noiembrie 2019)

Proiect de fonduri declarat neeligibil. Solicitare privind anularea actelor administrative contestate şi obligarea intimatelor la declararea proiectului ca fiind eligibil. Apel respins ca inadmisibil

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 03 octombrie 2016 pe rolul Curţii de Apel Craiova, sub nr. x/2016, reclamanta A. a formulat contestaţie împotriva actelor administrative, raport contestaţii prin care proiectul reclamantei care a fost declarat neeligibil, cât şi împotriva Notificărilor nr. x/08.06.2016 şi nr. y/15.07.2016, prin care s-a comunicat neeligibilitatea proiectului depus de reclamantă, solicitând instanţei anularea actelor administrative contestate şi obligarea intimatelor la declararea proiectului „Instalarea tânărului fermier A. ca şef de exploataţie agricolă în Judeţul Gorj” ca fiind eligibil.

(I.C.C.J., SCAF., decizia nr. 832 din 12 februarie 2020)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Acțiune în despăgubiri formulată de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, ca autoritate publică implicată în controlul privatizării. Excepția lipsei calității procesuale active. Condiții și efecte

Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului este instituţia de specialitate a administrației publice centrale care, în numele statului, are controlul, supravegherea şi urmărirea societăţilor comerciale în ceea ce priveşte gradul de realizare a obligaţiilor stabilite de lege şi prin contractele încheiate în domeniul privatizării, ceea ce semnifică implicarea A.A.A.S. nu doar în administrarea acţiunilor pe care statul le are în portofoliu, ci și dreptul la orice acţiune contractuală sau extracontractuală care, în conexiune cu procesul de privatizare, presupune conservarea unui drept al statului.
Prin urmare, A.A.A.S. are legitimare procesuală activă în formularea acțiunii în răspundere civilă delictuală prin care se urmărește acoperirea prejudiciului produs statului ca urmare a încălcării obligațiilor statuate de art. 12 din Legea nr. 137/2002, în condițiile în care, ca instituție publică implicată în controlul privatizării, valorifică un drept conferit statului prin legile din domeniul privatizării.

(ICCJ, secția a II-a civilă, decizia nr. 2252 din 11 noiembrie 2020)

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Cerere de reexaminare taxă judiciară de timbru, cale de atac prevăzută de lege şi pusă la îndemâna părţii interesate, pentru a contesta legalitatea modului de stabilire a taxei judiciare de timbru. Consecinţe

Cererea de reexaminare constituie singura cale de atac prevăzută de lege şi pusă la îndemâna părţii interesate, pentru a contesta legalitatea modului de stabilire a taxei judiciare de timbru. Chiar dacă reclamanta nu i-a dat acest titlu, instanţa de fond, în temeiul art. 22 alin. 4 C. pr. civ., avea obligaţia, faţă de conţinutul adresei să pună în discuţia părţilor, la termenul de judecată această calificare. Neprocedând în acest sens şi anulând acţiunea ca netimbrată instanţa şi-a încălcat o obligaţie legală, cu consecinţa soluţionări procesului fără a intra în judecata fondului.

(Curtea de Apel Cluj., s. I civ., decizia nr. 278 din 30 mai 2019)