Stabilirea competenței de soluționare în cazul unui conflict negativ între instanțe, privind cererile personalului auxiliar și conex din cadrul Ministerului Public, pentru acordarea concediului de odihnă suplimentar și plata drepturilor aferente

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Alba la data de 04.11.2022 sub nr. x/2022 reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I. şi J. în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Public -Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Alba au solicitat instanţei ca prin hotărârea ce va pronunţa să dispună obligarea pârâţilor la acordarea unui număr de 50 de zile de concediu de odihnă suplimentar, aferent perioadei 2018 – 2022, precum şi pentru viitor a câte 10 zile pe an de concediu de odihnă suplimentar, până la eliberare din funcţie a reclamanţilor; obligarea pârâţilor la plata indemnizaţiei de concediu aferente acestor zile, cu aplicarea actualizării şi a dobânzii legale penalizatorii începând cu data naşterii dreptului şi până la plata efectivă.

Prin sentinţa civilă nr. 1142/2023 din 19.04.2023, Tribunalul Alba – secţia I Civilă a admis excepţia necompetenţei teritoriale a instanţei, a declinat la Tribunalul Vîlcea, secţia civilă, spre competentă soluţionare, cererea formulată de reclamanţi.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 492 din 5 martie 2024)

Solicitare în vederea obligării pârâtului la plata sumei reprezentând 70% din contravaloarea abonamentelor/biletelor de transport şi a cheltuielilor de judecată. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Timiş, la data de 17.08.2018 secţia I Civilă – Litigii de Muncă, dosar nr. x/2018, reclamanta SNTFC CFR Calatori S.A. Sucursala Regionala de Transport Feroviar de Calatori Timişoara a chemat în judecată pe pârâtul A. solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa, instanţa să dispună obligarea pârâtului la plata sumei de 2186,20 RON, sumă ce reprezintă 70% din contravaloarea abonamentelor/biletelor de transport decontate pentru perioada ianuarie 2016 – februarie 2018 şi a cheltuielilor de judecată ocazionate cu prezenta cauză.

În drept au fost invocate dispoziţiile art. 254 (1) şi art. 256 (1) din Codul Muncii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 778 din 4 aprilie 2019)

Cerere în vederea constatării prescripţiei executării sancţiunii contravenţionale aplicate prin procesul-verbal de contravenţie întocmit pe numele pârâtei. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin sentinţa civilă nr. 1088 din 25 noiembrie 2021, Tribunalul Dâmboviţa – secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal – a admis excepţia necompetenţei materiale invocată din oficiu şi a declinat competenţa de soluţionare a acţiunii formulate de reclamantul Inspectoratul de Poliţie Judeţean Dâmboviţa în contradictoriu cu pârâta A., în favoarea Judecătoriei Moreni.

Investită prin declinare, Judecătoria Moreni, prin sentinţa civilă nr. 207 din 13 aprilie 2022, a admis excepţia necompetenţei materiale invocată din oficiu şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Bucureşti.

Prin sentinţa civilă nr. 3569 din 23 iunie 2022, Tribunalul Bucureşti – secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale invocată din oficiu şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantul Inspectoratul de Poliţie Judeţean Dâmboviţa şi pe pârâta A., în favoarea Judecătoriei Moreni, a constatat conflictul negativ de competenţă şi a dispus înaintarea dosarului la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pentru soluţionarea acestuia.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 4451 din 5 octombrie 2022)

Cerere privind obligarea pârâtei la plata sporului de 50% pentru risc și suprasolicitare neuropsihică, calculat la salariul de bază brut lunar și plata drepturilor băneşti reprezentând diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite şi cele efectiv acordate. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea de chemare în judecată disjunsă din dosarul nr. x/2017 aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a civilă, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P. au chemat in judecata pârâţii CURTEA DE CONTURI A ROMÂNIEI şi MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE – chemat în garanţie, cu citarea obligatorie şi a CONSILIULUI PENTRU COMBATEREA DISCRIMINĂRII, solicitand instantei ca prin hotararea ce va fi pronuntata in cauza sa se dispuna: obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la plata sporului de 50%, pentru risc si suprasolicitare neuropsihica, calculat la salariul de baza brut lunar, începând cu data de 23.05.2014 şi până la zi; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la plata drepturilor băneşti reprezentând diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite şi cele efectiv acordate, rezultate în urma recalculărilor solicitate la capătul unu din prezenta cerere, actualizate, indexate şi majorate cu indicele de inflaţie; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la menţinerea acestei modalităţi de calcul şi în continuare; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la efectuarea cuvenitelor mentiuni, conform cerintelor de mai sus; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de soluţionarea prezentului litigiu si obligarea Ministerului Finantelor Publice, sa includa in buget sumele necesare platii drepturilor salariale si sa vireze paratei Curtea de Conturi a României, fondurile necesare achitarii drepturilor banesti solicitate.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 434 din 28 februarie 2019)

Cerere în vederea obligării pârâților de a acorda reclamanților calitatea de „veterani din teatrele de operaţii”. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin acţiunea înregistrată la data de 26.02.2021, pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, reclamanţii A., B. şi C. au solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Justiţiei, Tribunalul Bucureşti, Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, în calitate de expert:

– obligarea pârâţilor Ministerul Justiţiei şi Tribunalul Bucureşti să acordare reclamantei A. calitatea de „veteran din teatrele de operaţii”, conform dispoziţiilor art. 4 din Legea cu nr. 168/2020, precum şi drepturile prevăzute de Legea cu nr. 168/2020 (art. 5, art. 12 alin. (1) lit. b), c) etc.) care decurg din această calitate, începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 168/2020;

– obligarea pârâtului Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să acordare reclamantului B. calitatea de „veteran din teatrele de operaţii”, conform dispoziţiilor art. 4 din Legea cu nr. 168/2020, precum şi drepturile prevăzute de Legea cu nr. 168/2020 (art. 5, art. 12 alin. (1) lit. b), c) etc.) care decurg din această calitate, începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 168/2020;

– obligarea pârâtului Ministerul Justiţiei să acorde reclamantului C. calitatea de „veteran din teatrele de operaţii”, conform dispoziţiilor art. 4 din Legea cu nr. 168/2020, precum şi drepturile prevăzute de Legea cu nr. 168/2020 (art. 5, art. 12 alin. (1) lit. b), c) etc.) care decurg din această calitate, începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 168/2020;

– obligarea pârâţilor la la actualizarea sumelor de bani corespunzătoare, prevăzute de art. 12 alin. (1) lit. b) din Legea cu nr. 168/2020, în funcţie de rata inflaţiei, la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată până la data achitării efective.

În drept, au invocat prevederile Legii nr. 168/2020, dispoziţiile art. 1 precum şi celelalte dispoziţii legale din Codul Muncii, Legea 53/2003, art. 16 alin. (1) şi art. 20 din Constituţia României, art. 14 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, Protocolul cu nr. 12 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, art. 1, art. 2 din Ordonanţa Guvernului cu nr. 137/2000 republicată, precum şi toate prevederile legale menţionate în cuprinsul cererii.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 5923 din 8 decembrie 2022)

Solicitare privind obligarea pârâţilor la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25% corespunzător nivelului maxim de secretizare pe care îl deţin reclamanţii în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate

Prin acţiunea civilă înregistrată la Tribunalul Mureş la data de 19 ianuarie 2021, reclamanţii A., B., C., D., E., F. şi G. au solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău, Parchetul de pe lângă Tribunalul Neamţ şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, obligarea pârâţilor la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25% corespunzător nivelului maxim de secretizare (SSID) pe care îl deţin având calitatea de reclamanţi, în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate, în condiţiile legii. De asemenea, reclamanţii au solicitat şi plata diferenţelor dintre drepturile salariale pe care le-ar fi încasat de la data intrării în vigoare a dispoziţiilor Legii nr. 157/2020 pentru completarea anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv 30 iulie 2020, şi până la recunoaşterea drepturilor de către pârât sau apariţia unei modificări legislative, precum şi pentru viitor, drepturi actualizate cu indicele de inflaţie, precum şi dobânda legală corespondentă, calculată de la data exigibilităţii sumelor până la data plăţii efective a drepturilor.

Prin sentinţa civilă nr. 436 din 24.03.2021, Tribunal Mureş a admis excepţia de necompetenţă teritorială invocată de către instanţă din oficiu şi a declinat competenţa teritorială de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Neamţ.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 2385 din 10 noiembrie 2021)

Solicitare privind dispunerea recunoaşterii şi plata drepturilor salariale rezultate prin includerea unui spor de 25% în salariul de bază deoarece reclamanții ocupă funcţii cu acces la informaţii clasificate din clasa secret de stat. Stabiliera competenței de soluționare a cererii

Prin cererea adresată Tribunalului Dâmboviţa la data de 18 ianuarie 2021 şi înregistrată sub nr. x/2021, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T. U.,V., W., X., Y., Z., AA. BB., CC., au chemat în judecată pe pârâţii Inspecţia Judiciară şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitând instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună recunoaşterea şi plata drepturilor salariale rezultate prin includerea unui spor de 25% în salariul de bază, deoarece ocupă funcţii cu acces la informaţii clasificate din clasa secret de stat, în condiţiile legii; plata diferenţelor rezultate dintre drepturile salariale pe care le-am fi încasat şi cele primite efectiv, de la momentul intrării în vigoare a dispoziţiilor art. 1 5 1 adoptat prin Legea nr. 157/2020 pentru completarea anexei nr. VI la Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv de la 30.07.2020 şi până la recunoaşterea drepturilor de către pârâţi sau apariţia unei modificări legislative (inclusiv drepturile băneşti care rezultă din plata diurnei interne şi/sau de deplasare – acolo unde este cazul), drepturi actualizate cu indicele de inflaţie, precum şi cu dobânda legală corespondentă, calculată de la data exigibilităţii sumelor până la data plăţii efective a diferenţei drepturilor menţionate mai înainte.

Prin încheierea din data de 27 ianuarie 2021, instanţa a dispus disjungerea cererii de chemare în judecată şi formarea de noi dosare, în acest dosar fiind reclamanta T..

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 2185 din 20 octombrie 2021)

Cerere privind plata către reclamanţi a unor sume egale cu sumele reţinute din pensiile reclamanţilor cu titlul de contribuţii de asigurări sociale de sănătate, plata dobânzilor legale aferente sumelor reţinute și obligarea pârâţilor la emiterea unui act administrativ prin care să se dispună încetarea reţinerilor

Prin sentinţa nr. 122/2022 din 26 septembrie 2022, Curtea de Apel Braşov, secţia de contencios administrativ şi fiscal, a admis excepţia de necompetenţă materială a Curţii de Apel Braşov, secţia de contencios administrativ şi fiscal, excepţie invocată din oficiu, a declinat competenţa de soluţionare a acţiunii formulate de reclamanţii A., B. şi C., în contradictoriu cu pârâţii Casa Judeţeană de Pensii Braşov şi Guvernul României în favoarea Tribunalului Braşov, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal.

Prin sentinţa civilă nr. 1003/CA din 21 noiembrie 2022, Tribunalul Braşov, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale a Tribunalului Braşov – sectia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, invocată de instanţă, din oficiu, a declinat soluţionarea cererii de chemare în judecată formulată de reclamanţii A., B. şi C., în contradictoriu cu pârâţii Guvernul României şi Casa Judeţeană de Pensii Braşov, în favoarea Curţii de Apel Braşov, a constatat ivit conflictul negativ de competenţă şi, pe cale de consecinţă, în temeiul art. 134 din C. proc. civ., a suspendat judecata în prezenta cauză, a dispus înaintarea dosarului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în vederea soluţionării conflictului negativ de competenţă.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1864 din 31 martie 2023)

Cerere privind obligarea autorităţii pârâte la plata despăgubirilor aferente reparării prejudiciului constând în beneficiul nerealizat apreciat ca fiind generat patrimoniului reclamantei prin emiterea Procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare

Prin acţiunea înregistrată, la data de 25.08.2022, pe rolul Curţii de Apel Bacău – secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, reclamanta S.C. A. S.R.L. a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Dezvoltării Regionale, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est -Organism Intermediar pentru Programul Operaţional Regional 2014-2020, obligarea pârâţilor la acoperirea prejudiciului creat prin emiterea Procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. x/23.10.2017, prin care i s-a imputat suma de 808.231,68 RON, şi a Deciziei nr. 871/11.12.2017, prin care i-a fost respinsă contestaţia împotriva procesului-verbal.

Aceste acte au fost anulate, definitiv, prin sentinţa civilă nr. 113/2018 pronunţată în Dosarul nr. x/2018 al Curţii de Apel Bacău. Reclamanta a precizat că, prin lipsirea timp de 4 ani a folosinţei sumei de 808.231,68 RON, i s-a creat un prejudiciu evaluat la suma de 251.179,321 RON, prin aplicarea dobânzii fiscale.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1809 din 30 martie 2023)

Solicitare în vederea obligării pârâtei la plata majorărilor salariale prevăzute de Legea-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin sentinţa civilă nr. 6154 din 20 octombrie 2021, Tribunalul Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei teritoriale şi a declinat competenţa de soluţionare a cererii privind pe membrul de sindicat A. prin Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din MAI, în contradictoriu cu pârâta Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, în favoarea Tribunalului Gorj.

Investit prin declinare, Tribunalul Gorj, secţia contencios administrativ şi fiscal, prin sentinţa civilă nr. 195 din 2 martie 2022, a admis excepţia necompetenţei teritoriale a Tribunalului Gorj, secţia contencios administrativ şi fiscal, invocată din oficiu, a declinat competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantul A. prin Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual din MAI şi pe pârâta Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, în favoarea Tribunalului Bucureşti, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal, a constatat ivit conflictul negativ de competenţă şi a înaintat dosarul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru a hotărî asupra acestuia.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2302 din 13 aprilie 2022)

Solicitare în vederea obligării pârâţilor la plata despăgubirilor cu titlu de drepturi salariate reprezentând indexări salariale în cuantum de 18% privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și plata despăgubirilor cu titlu de drepturi băneşti reprezentând creşteri salariale de 7%

Prin cererea înregistrată iniţial pe rolul Tribunalul Dâmboviţa, la data de 8 mai 2019, sub nr. x/2019 reclamanţii A.; B.; C.; D.; E.; F.; G.; H.; I.; J.; K.; L.; M.; N.; O.; P. şi Q., având calitatea de personal auxiliar conex în cadrul Judecătoriei Zărneşti, în contradictoriu cu pârâţii CURTEA DE APEL BRAŞOV şi TRIBUNALUL BRAŞOV, au solicitat obligarea pârâţilor la plata despăgubirilor cu titlu de drepturi salariate reprezentând indexări salariale în cuantum de 18%, începând cu data de 9 aprilie 2015, data intrării în vigoare a Legii nr. 71/2015 pentru aprobarea O.U.G. nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice; obligarea pârâtului la plata despăgubirilor cu titlu de drepturi băneşti reprezentând creşteri salariale de 7%, creşteri compuse din suma indexărilor de 1 %, 1 % şi 5%, începând cu data de 9 aprilie 2015, data intrării în vigoare a Legea nr. 71/2015 pentru aprobarea O.U.G. nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte masuri în domeniul cheltuielilor publice; obligarea paratului la recalcularea, alocarea şi plata despăgubirilor cu titlu de drepturi băneşti reprezentând diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite prin aplicarea procentului de 18% şi 7% şi drepturile salariale efectiv acordate începând cu 9 aprilie 2015, raportat la prevederile Deciziei nr. 794 a Curţii Constituţionale, sume actualizate cu rata inflaţiei şi dobânda legală penalizatoare de la data scadenţei şi până la data plăţii efective, precum şi cheltuieli de judecată.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 11 din 14 ianuarie 2020)

Solicitare în vederea obligării pârâţilor la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25% corespunzător nivelului maxim de secretizare pe care îl deţin reclamanții în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin acţiunea civilă înregistrată la Tribunalul Mureş la data de 19 ianuarie 2021, reclamanţii A., B., C., D., E., F. şi G. au solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bacău, Parchetul de pe lângă Tribunalul Neamţ şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, obligarea pârâţilor la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25% corespunzător nivelului maxim de secretizare (SSID) pe care îl deţin având calitatea de reclamanţi, în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate, în condiţiile legii. De asemenea, reclamanţii au solicitat şi plata diferenţelor dintre drepturile salariale pe care le-ar fi încasat de la data intrării în vigoare a dispoziţiilor Legii nr. 157/2020 pentru completarea anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv 30 iulie 2020, şi până la recunoaşterea drepturilor de către pârât sau apariţia unei modificări legislative, precum şi pentru viitor, drepturi actualizate cu indicele de inflaţie, precum şi dobânda legală corespondentă, calculată de la data exigibilităţii sumelor până la data plăţii efective a drepturilor.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 2385 din 10 noiembrie 2021)

Acţiune introductivă având ca obiect obligarea pârâţilor la recunoaşterea stării de discriminare în care se află reclamantul din punct de vedere salarial în raport cu alţi angajaţi din cadrul Ministerului Justiţiei

Prin cererea înregistrată sub nr. x/2020 pe rolul Tribunalului Braşov, reclamanţii, A., B., C., D., E., F., G., H., I. şi J., au solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Braşov, să se dispună obligarea pârâţilor la:

1. recunoaşterea stării de discriminare în care se află din punct de vedere salarial în raport cu alţi angajaţi din cadrul Ministerului Justiţiei (consilierii de probaţiune din Direcţia Naţională de Probaţiune), respectiv uniformizarea modului de calcul al salariilor prin recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente reclamanţilor, raportat la o valoare de referinţa sectorială în cuantum de 605,225 RON, începând cu data de 14.02.2017 până la zi, pentru personalul care a fost salarizat prin raportare la VRS şi după 31.12.2017 (cuantum ce cuprinde majorarea de 25% prevăzută de art. III din O.U.G. nr. 20/2016).

2. repararea prejudiciului creat prin neaplicarea dispoziţiilor legale reprezentat de diferenţa salarială rezultată dintre noua indemnizaţie de încadrare şi indemnizaţia actuala de încadrare începând cu 14.02.2017 şi până la zi, şi în continuare, inclusiv după intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare reprezentat de neacordarea drepturilor de care ar fi trebuit să beneficieze

3. obligarea pârâţilor la alocarea, respectiv plata fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare prin obligarea pârâţilor la plata, pentru fiecare lună, până la recunoaşterea efectivă a dreptului, a diferenţei dintre venitul la care sunt îndreptăţiţi şi venitul efectiv plătit, pentru perioada 14.02.2017 şi pentru viitor.

4. actualizarea sumelor stabilite mai sus cu indicele de inflaţie şi prin aplicarea dobânzii legale penalizatoare pentru executarea cu întârziere a acestor obligaţii de plată privind diferenţele de drepturi salariale, calculate începând cu data scadenţei plăţii sumelor ce ar fi trebuit să fie achitate reclamanţilor, până la plata efectivă a sumelor cuvenite solicitate anterior.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1278 din 20 mai 2021)

Obligaţia instanței de a verifica din oficiu propria competenţă. Condiție impusă a fi îndeplinită la primul termen de judecată la care părţile sunt legal citate şi pot pune concluzii

Prin sentinţa nr. 833 din 22.11.2021 Tribunalul Suceava, secţia contencios administrativ a admis excepţia necompetenţei teritoriale a Tribunalului Suceava, invocată din oficiu şi a declinat competenţa soluţionării acţiunii în favoarea Tribunalului Iaşi, secţia a II-a civilă – contencios administrativ şi fiscal, în considerarea domiciliului reclamantei şi a dispoziţiilor art. 10 alin. (3) din Legea 554/2004.

Investit prin declinare, Tribunalul Iaşi, secţia a II-a civilă-contencios administrativ şi fiscal, prin sentinţa civilă nr. 8/c.a. din 13 ianuarie 2022, a declinat competenţa de soluţionare a cererii formulate de reclamanta A. în contradictoriu cu pârâţii B. S.R.L. Suceava, Primarul Municipiului Suceava si Primăria Suceava în favoarea Tribunalului Suceava- sectia contencios administrativ şi a sesizat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pentru soluţionarea conflictului negativ de competenţă.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1249 din 2 martie 2022)

Solicitare în vederea obligării pârâților la plata despăgubirilor egale cu diferenţa dintre salariul încasat şi salariul ce ar fi trebuit să includă creşterile prevăzute de lege și actualizarea sumelor rezultate cu indicele de inflaţie

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Harghita sub nr. x/04.11.2020, reclamanţii A. şi B., au chemat în judecată pârâţii Curtea de Apel Târgu Mureş şi Tribunalul Harghita, solicitând obligarea acestora la plata despăgubirilor egale cu diferenţa dintre salariul încasat şi salariul ce ar fi trebuit să includă creşterile prevăzute de O.G. nr. 9/2005 şi O.U.G. nr. 10/2007, pentru perioada 24.04.2005 – 08.04.2015, în care sunt cuprinse inclusiv creşterile salariale aduse de intrarea în vigoare a Legii nr. 330/2009 (01.01.2020), precum şi a Legii nr. 71/2015 (08.04.2015). Totodată, reclamanţii au mai solicitat şi actualizarea sumelor rezultate cu indicele de inflaţie stabilit de Institutul Naţional de Statistică, precum şi aplicarea dobânzii legale, justificate pentru executarea cu întârziere a acestor obligaţii de plată privind diferenţele de drepturi salariale, calculate începând cu data scadenţei plăţii sumelor ce ar fi trebuit să fie achitate şi până la plata efectivă a acestor sume.

În motivarea acţiunii, reclamanţii au arătat că, în perioada vizată prin acţiune, au avut calitatea de personal conex în cadrul Judecătoriei Topliţa.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1882 din 28 septembrie 2021)

Cerere privind obligarea pârâților la recalcularea bursei de auditor de justiţie. Stabilirea competenţei de soluţionare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, la 3 septembrie 2020, sub dosarul nr. x/2020, din care a fost disjunsă prezenta cauză având nr. x/2020, reclamantul A., în contradictoriu cu pârâţii Institutul Naţional al Magistraturii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor Publice, cu participarea Consiliului Naţional al Combaterii Discriminării, a solicitat obligarea pârâţilor la recalcularea bursei de auditor de justiţie pentru perioada 09.01.2017-31.12.2018, prin raportare la valoarea de referinţă sectorială în cuantum de 463,5 RON, apoi prin raportare la valoarea de referinţă sectorială în cuantum de 484,18 RON şi prin raportare la valoarea de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 RON, precum şi la plata diferenţelor dintre bursa efectiv încasată şi cea cuvenită, sume ce urmează a fi actualizate cu indicele de inflaţie şi la care se adăugă dobânda penalizatoare aferentă până la plata efectivă.

În drept, a invocat dispoziţiile art. 166 din Codul muncii, art. 1535 din C. civ., precum şi Ordinul Ministrului Justiţiei nr. 4988/C/2019.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1301 din 25 mai 2021)

Solicitare privind recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente. Conflict de muncă declanşat de către reclamanţi ce au calitatea de grefieri

Prin cererea înregistrată la data de 18.02.2020 pe rolul Tribunalului Dolj sub nr x/2020, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD., EE., FF., GG., HH., II., JJ., KK., LL., MM., NN., OO., PP., QQ., RR., SS., TT., UU., VV., WW., XX., YY., ZZ., AAA., BBB., CCC., DDD., EEE., FFF., GGG., HHH., III., JJJ., KKK., LLL., MMM., NNN., OOO., PPP., QQQ., RRR., SSS., TTT., UUU., VVV., WWW., XXX., YYY., ZZZ., AAAA., BBBB., CCCC., DDDD., EEEE., FFFF., GGGG., HHHH., IIII., JJJJ., KKKK., LLLL., MMMM., NNNN., OOOO., PPPP., QQQQ., RRRR., SSSS., TTTT., UUUU., VVVV., WWWW., XXXX., YYYY., ZZZZ., AAAAA., BBBBB., CCCCC., DDDDD., EEEEE., FFFFF., GGGGG., HHHHH., IIIII., JJJJJ., KKKKK., LLLLL., MMMMM., NNNNN., OOOOO., PPPPP., QQQQQ., RRRRR., SSSSS., TTTTT., UUUUU., VVVVV., WWWWW., XXXXX., YYYYY., ZZZZZ., AAAAAA., BBBBBB., CCCCCC. şi GG., reprezentant regal GG. în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Justiţiei Bucureşti şi Curtea de Apel Craiova, au solicitat instanţei recalcularea indemnizaţiei de încadrare şi a celorlalte drepturi aferente, raportat la o valoare de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 RON, începând cu data de 1 februarie 2017; plata către reclamanţi a diferenţelor dintre drepturile salaríale pe care le-ar fi încasat începând cu data de 1 februarie 2017 şi până la recunoaşterea drepturilor dc către pârâtă sau apariţia unei modificări legislative, dacă salariile le-ar fi fost stabilite prin raportare la o valoare de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 Ici şi drepturile salaríale efectiv plătite în această perioadă, diferenţe ce vor fi actualizate cu indicele de inflaţie şi cu dobânda legală penalizatoare, calculate de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii efective.

In fapt, reclamanţii au arătat că în prezent au calitatea de personal auxiliar de specialitate şi personal conex, specialişti IT în cadrul Curţii de Apel Craiova, un număr de personal auxiliar de specialitate şi personal conex, specialişti IT fiind, în prezent, pensionaţi.

Au mai arătat că Tribunalul Dolj este competent material şi teritorial să judece prezenta cerere, având în vedere dispoziţiile art. 200, 210, 216 din Legea nr. 62/2011, art. 269 alin. (3) din Codul muncii, coroborate cu art. 59,100 şi 116 din C. proc. civ.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 976 din 13 aprilie 2021)

Cerere privind obligarea pârâtului la plata diferenţelor dintre drepturile salariale efectiv încasate şi drepturile salariale cuvenite calculate prin raportare la valoarea de referinţă sectorială, actualizarea drepturilor salariale cu indicele de inflaţie și plata dobânzii legale aferente de la data scadenţei şi până la data plăţii efective

Prin cererea înregistrată la data de 20.11.2019, sub nr. x/2019, pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, reclamantele A., B., C. au chemat în judecată pe pârâtul Institutul Naţional al Magistraturii, solicitând ca prin hotărâre judecătorească să fie obligat la plata diferenţelor dintre drepturile salariale efectiv încasate şi drepturile salariale cuvenite în perioada 09.04.2015-30.11.2015, calculate prin raportare la valoarea de referinţă sectorială de 440,154 RON; plata diferenţelor dintre drepturile salariale efectiv încasate şi drepturile calculate prin raportare la valoarea de referinţă sectorială de 484,169 RON pentru perioada 01.12.2015-15.07.2016.

De asemenea, s-a solicitat ca diferenţele de drepturi salariale să fie actualizate cu indicele de inflaţie, precum si plata dobânzii legale aferente, de la data scadenţei şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 271 din 9 februarie 2021)