JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Pretenţii băneşti rezultând din devizul de reparaţii auto. Refuzul asigurătorului de a acorda despăgubirea conform devizului depus de beneficiarul asigurării. Admiterea acţiunii în pretenţii

21 nov. 2019
Vizualizari: 65
  • art. 22
  • Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie: art. 14
  • Norma ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România: art. 22-23

În conformitate cu dispozițiile art. 22 alin. (6) și art. 23 alin. (1) lit. a) din Norma ASF nr. 20/2017, la stabilirea despăgubirii, în cazul avarierii sau al distrugerii bunurilor, se iau ca bază de calcul pretențiile formulate de către persoanele prejudiciate cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (2) din Legea nr. 132/2017.
Articolul 23 alin. (1) lit. a) din Norma ASF nr. 20/2017, cu privire la care recurenta apreciază că s-a făcut o greșit interpretare și/sau aplicare de către tribunal, prevede „manopera aferentă reparației și cea aferentă operațiilor necesare din punct de vedere tehnic și tehnologic, conform tehnologiei producătorului”, în vreme ce art. 14 alin. (3) din Legea nr. 132/2017 statuează fără echivoc că „valoarea reparației se stabilește folosind sistemele de evaluare specializate sau prin documente emise în condițiile legii în care unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată”. Prin urmare, valoarea reparației este fie cea stabilită prin utilizarea sistemelor de evaluare specializate (cum este sistemul AUDATEX, utilizat, de altfel, atât de reclamantă, cât și de către societatea de asigurare), fie cea care ia în considerare propria valoare a orei de manoperă afișate, atunci când este vorba de o unitate reparatoare auto (ceea ce nu este cazul în speță), norma legală nefăcând deosebire între situația în care autovehiculul a fost reparat sau, din contră, despăgubirea a fost solicitată anterior reparației, context în care nu există nicio justificare pentru înlăturarea devizului prezentat de către partea păgubită pe motiv că nu s-a făcut dovada introducerii în reparație a autovehiculului, cum fără temei susține recurenta.
Atât în baza art. 22 alin. (6) din Norma ASF nr. 20/2017, cât și în temeiul principiului reparării integrale a prejudiciului cauzat prin fapta ilicită, despăgubirea datorată de asigurător trebuie să includă și TVA aferentă prețurilor pieselor avariate, respectiv al manoperei de reparație întrucât norma specială nu condiționează plata despăgubirii de prezentarea unei facturi fiscale.

(Curtea de Apel Timișoara, Secția a II-a civilă, Decizia civilă nr. 814/R din 21 noiembrie 2019, rezumată de judecător dr. Marian Bratiș)


 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nu aveți acces la acest articol!!!

JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Pretenții bănești rezultând din devizul de reparații auto. Refuzul asigurătorului de a acorda despăgubirea conform devizului depus de beneficiarul asigurării. Admiterea acțiunii în pretenții was last modified: iunie 6th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.