JURISPRUDENȚĂ PRELUCRATĂ Data aplicării – în cazul funcţionarilor publici încadraţi la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timişoara – a dispoziţiilor din Anexa nr. VIII (Familia ocupaţională de funcţii bugetare „administraţie”) – Capitolul I – lit. A) (Salarizarea funcţionarilor publici) – pct. I (Salarii pentru administraţia publică centrală) – lit. d) (Funcţii publice generale de execuţie) din Legea-cadru nr. 153/2017, precum şi a majorării salariului de bază de 15% prevăzute în Nota nr. 3 din Anexa nr. VIII – Capitolul I – lit. A) – pct. I – lit. d) (Funcţii publice generale de execuţie) din Legea-cadru nr. 153/2017
- Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice: art. 12
- Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice: art. 38
- Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice: art. 43 Capitolul I – lit. A) din Anexa nr. VIII
Problema de drept în litigiu este legată de data aplicării – în cazul funcționarilor publici încadrați la Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Timișoara – a dispozițiilor din Anexa nr. VIII (Familia ocupațională de funcții bugetare „administrație”) – Capitolul I – lit. A) (Salarizarea funcționarilor publici) – pct. I (Salarii pentru administrația publică centrală) – lit. d) (Funcții publice generale de execuție) din Legea-cadru nr. 153/2017, precum și a majorării salariului de bază de 15% prevăzute în Nota nr. 3 din Anexa nr. VIII – Capitolul I – lit. A) – pct. I – lit. d) (Funcții publice generale de execuție) din Legea-cadru nr. 153/2017.
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, și a intrat în vigoare la 1 iulie 2017, conform art. 43 din acest act normativ.
Având în vedere menționarea expresă, în cuprinsul art. 43 din lege, a datei intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 153/2017, nu există controverse privind această dată.
Pe de altă parte, deși Legea-cadru nr. 153/2017 a intrat în vigoare la 1 iulie 2017, art. 38 alin. (1) din lege stabilește că „Prevederile prezentei legi se aplică etapizat, începând cu data de 1 iulie 2017”.
În acest sens, art. 38 alin. (2) din lege reglementează stabilirea drepturilor salariale pentru anul 2017, prevăzând că „Începând cu data de 1 iulie 2017:
a) se mențin în plată la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, până la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție și indemnizațiilor de încadrare, precum și cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizația brută de încadrare, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții;
b) prin excepție de la lit. a), salariile lunare ale personalului prevăzut la art. 11 se stabilesc în conformitate cu prevederile acestui articol;
c) prin excepție de la prevederile lit. a), indemnizațiile lunare ale personalului care ocupă funcții de demnitate publică se stabilesc prin înmulțirea coeficienților din anexa nr. IX cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată;
d) până la data de 31 decembrie 2017 se acordă drepturile de hrană și tichetele de masă de care beneficiază, la data intrării în vigoare a prezentei legi, unele categorii de personal bugetar, în măsura în care își desfășoară activitatea în aceleași condiții”.
Articolul 38 alin. (3) din lege reglementează drepturile salariale pentru anul 2018, iar art. 38 alin. (4) prevede că „În perioada 2019 – 2022 se va acorda anual o creștere a salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare, fiecare creștere reprezentând 1/4 din diferența dintre salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 și cel/cea din luna decembrie 2018. Creșterea respectivă și data de aplicare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h)”.
Prin urmare, aplicarea etapizată reglementată de art. 38 reprezintă sediul materiei în problema salarizării personalului din sectorul bugetar, iar conform reglementării din art. 38 alin. (1)-(4) rezultă că în perioada anilor 2017-2022 nu sunt aplicabile dispozițiile din anexele la Legea-cadru nr. 153/2017.
În același sens sunt și dispozițiile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, conform cărora salariile de bază menționate în anexele nr. I-VIII la lege se vor aplica începând cu anul 2023, iar din dispozițiile art. 38 alin. (1)-(4) rezultă că în perioada anilor 2017 – 2022 se aplică dispozițiile din acest articol.
În plus, în Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) nr. 82/2018 din 26 noiembrie 2018, publicată în M. Of. nr. 130 din 19 februarie 2019, instanța supremă a stabilit a stabilit următoarele:
„Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel Iași – Secția contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 7.568/99/2017, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile și, în interpretarea dispozițiilor Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII a Legii-cadru nr. 153/2017 în corelare cu prevederile art. 38 alin. (1), alin. (2) lit. a), alin. (3) lit. a), alin. (4) și (6) din actul normativ anterior menționat, stabilește că:
– majorarea salariului de bază, de 15% pentru complexitatea muncii, nu se acordă pentru perioada 1 iulie 2017 – 31 decembrie 2017 și pentru anul 2018;
– pentru perioada 2019 – 2022, această majorare se acordă în condițiile stabilite la art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017;
– prin excepție, această majorare se acordă începând cu ianuarie 2018 sau cu data de la care salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție, indemnizațiile de încadrare devin mai mari decât cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, ca urmare a majorărilor salariale reglementate”.
(Curtea de Apel Timișoara, Secția Contencios Administrativ și Fiscal, Decizia civilă nr. 364 din 19 martie 2019, rezumată de judecător dr. Diana Duma-Pătrașcu)
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!