Introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică (O.U.G. nr. 35/2025)

Actul publicat în Monitorul Oficial Sumar
O.U.G. nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică

(M. Of. nr. 612 din 30 iunie 2025)

Se stabilesc măsurile de protecţie socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectaţi de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în O.U.G. nr. 6/2025.

 

În M. Of. nr. 612 din data de 30 iunie 2025 s-a publicat O.U.G. nr. 35/2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflaţi în situaţia de sărăcie energetică.

Vă prezentăm, în continuare, prevederile respectivului act normativ.

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

CAPITOLUL II: Criterii de încadrare în categoria consumatorului afectat de sărăcie energetică

CAPITOLUL III: Acordarea sprijinului

CAPITOLUL IV: Dispoziţii finale

 

Art. 1

(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsuri de protecţie socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică afectaţi de sărăcie energetică, ulterior expirării mecanismelor de sprijin prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2025 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025-30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările şi completările ulterioare, pentru consumul de energie electrică.

(2) Măsurile de protecţie socială se aplică în perioada 1 iulie 2025-31 martie 2026.

Art. 2

(1) Măsurile de protecţie socială prevăzute la art. 1 alin. (1) constau în acordarea unui sprijin financiar, denumit în continuare sprijin, consumatorilor casnici care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, sub forma unui tichet electronic de energie.

(2) Sprijinul este asimilat prestaţiilor sociale, nu se consideră venit în înţelesul art. 10 alin. (1) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi de natură socială şi nici la stabilirea obligaţiilor legale de întreţinere.

(3) Sprijinul reprezintă venit neimpozabil, conform prevederilor art. 62 lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi poate fi utilizat exclusiv pentru plata facturilor.

(4) Sprijinul poate fi utilizat de beneficiar numai pentru a efectua plăţi pentru consumul de energie electrică înregistrat la locul de consum pentru care acest sprijin se acordă.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(…)

Art. 4

(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane şi familii:

a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;

b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.

(2) Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:

a) persoanele prevăzute la alin. (1), care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;

b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;

c) persoanele care beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private.

(…)

Art. 6

(1) Sprijinul este în valoare de 50 lei şi se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major. Solicitarea se depune online, în aplicaţia EPIDS, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.

(2) Aplicaţia prevăzută la alin. (1) este dezvoltată şi administrată din punct de vedere tehnic de către STS, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, conform cerinţelor operaţionale propuse de ANPIS şi aprobate de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, denumit în continuare MMFTSS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(3) Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declaraţi de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.

(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) poate fi depusă şi prin intermediul reprezentanţilor oficiului poştal ori al reprezentanţilor primăriilor unde solicitantul declară locul de consum în solicitare, care au obligaţia de a asigura suportul logistic şi de personal calificat necesar pentru acordarea de asistenţă solicitanţilor în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului şi încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicaţia EPIDS.

(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, prevăzut de Legea nr. 196/2016, cu modificările şi completările ulterioare, nu este necesară completarea unei solicitări în acest scop. Informaţiile necesare înregistrării în aplicaţia EPIDS se centralizează de către ANPIS, pornind de la informaţiile din baza de date de la nivelul acestei instituţii în care sunt înregistraţi beneficiarii acestor ajutoare financiare, la care se adaugă informaţiile privind furnizorul de energie electrică, inclusiv codul POD al locului de consum aferent, informaţii furnizate de către primăria care a stabilit drepturile financiare prevăzute de Legea nr. 196/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Modelele de liste cu ajutorul cărora se va face schimbul de date între ANPIS şi primării se stabilesc prin decizie a directorului general al ANPIS. Modalitatea tehnică de înregistrare a acestor beneficiari în aplicaţia EPIDS se stabileşte prin acordurile care se încheie potrivit art. 19.

(6) În cazul solicitărilor depuse potrivit prevederilor alin. (4), solicitantul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poştal sau, după caz, la primăriile unde acesta declară locul de consum. Oficiile poştale şi autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a înregistra solicitarea primită în format letric şi de a introduce datele în aplicaţia EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

(…)

Art. 12

În situaţia în care cererea este declarată neeligibilă, ca urmare a neconcordanţelor dintre adresele uneia sau mai multor persoane declarate în cerere şi adresa locului de consum, ANPIS, prin structurile sale deconcentrate, solicită efectuarea, de către primărie, a unei verificări de teren prin care să se ateste numărul şi identitatea persoanelor care locuiesc efectiv la acel loc de consum. Rezultatul verificării de teren se încarcă în aplicaţia EPIDS de către reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale.

Art. 13

(1) În cazul în care intervin modificări în componenţa familiei, altele decât decesul unui membru, cererea existentă îşi încetează efectele şi se depune o nouă solicitare în aplicaţia EPIDS.

(2) În cazul în care solicitanţii declaraţi eligibili pentru un anumit loc de consum îşi schimbă adresa, pentru a beneficia de sprijin, cererea existentă îşi încetează efectele şi se reia procesul de solicitare în aplicaţia EPIDS.

(3) În cazul în care se înregistrează decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, cererea aferentă locului de consum nu mai este valabilă, de la data înregistrării decesului.

Art. 14

(1) În situaţia în care, în urma verificărilor efectuate potrivit art. 11 alin. (1) lit. e), o cerere devine neeligibilă pentru acordarea sprijinului, soldul contului de mandat poate fi utilizat pentru plata, în continuare, a cheltuielilor cu energia electrică, în termenul de valabilitate prevăzut la art. 7 alin. (7).

(2) Conturile de sume în mandat poştal nu vor mai fi alimentate pentru beneficiarii ale căror locuri de consum nu mai sunt valabile sau pentru perioadele în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condiţiile de acordare a sprijinului.

(3) Sumele rămase necheltuite în situaţiile prevăzute la art. 13 se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la data la care cererea îşi încetează efectele.

(…)

Anexe

ANEXA nr. 1: Formular de solicitare a ajutorului

ANEXA nr. 2: