Intrarea în legalitate a unei construcții a cărei autorizație de construire a fost anulată de către o instanță de judecată. Vid legislativ?

7 apr. 2021
Articol UJ Premium
Vizualizari: 2073
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Pornind de la ideea că procedura intrării în legalitate primează față de demolarea construcției, constatăm totuși că ipoteza în care se construiește în baza unei autorizații valabile, ulterior anulată de către o instanță de judecată, este neacoperită de reglementările în vigoare.

În acest sens facem trimitere la dispozițiile art. 26 alin. (1) lit. a) și b), art. 28 și art. 32 din Legea nr. 50/1991, dar și la dispozițiile art. 56¹ din Legea nr. 350/2001, care consacră doar posibilitatea intrării în legalitate a construcțiilor realizate fără autorizație de construire sau care nu respectă prevederile autorizației. Or, posibilitatea de intrare în legalitate a unei construcții a cărei autorizații de construire a fost anulată de către o instanță de judecată este, cel puțin la nivel de aparență, neacoperită.

Totuși, rațiunea acestei instituții este aceea de a oferi proprietarului dreptul de a intra în legalitate, iar scopul și rolul emiterii autorizației de construire de către autoritatea competentă este acela de a asigura conformitatea construcțiilor edificate cu documentațiile de urbanism aplicabile spațiului construit preexistent.

Din această perspectivă, conduita autorităților publice care, printr-un formalism excesiv tind să refuze din start posibilitatea de intrare în legalitate a construcțiilor edificate în baza unei autorizații de construire ce a fost anulată, apare a fi profund nejustificată.

Este evident că acolo unde legea permite mai mult, ea permite și mai puțin, iar din moment ce există posibilitatea ca lucrările executate fără autorizație de construire să intre în legalitate, precum și ca lucrările executate cu nerespectarea limitelor autorizării să fie ulterior încadrate în aceste limite, ne ridicăm următoarea întrebare: cum ar putea fi considerat justificat refuzul autorității publice de a recunoaște acest drept într-o situație mai puțin gravă, atunci când s-a construit în baza unei autorizații care se bucura întru totul de prezumția de legalitate până la momentul la care a fost anulată? Considerăm că în cele mai multe cazuri un atare răspuns reprezintă un refuz nejustificat, care poate fi cenzurat în fața instanțelor de judecată.

Referitor la autorizațiile de construire, este important de reținut că acestea se emit cu observarea regulilor aplicabile și în scopul de a asigura respectarea conformității urbanistice a imobilelor a căror edificare se urmărește, iar rolul autorizațiilor de construire este declarat expres în cuprinsul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, respectiv acela de a asigura aplicarea măsurilor legale referitoare la amplasarea, conceperea, realizarea, exploatarea și postutilizarea construcțiilor.

Așa fiind, la rândul ei măsura desființării unei construcții poate fi dispusă doar atunci când construcția vine în contradicție gravă și iremediabilă fie cu documentațiile de urbanism aplicabile, fie cu cerințele asigurării normelor tehnice privind siguranța în construcții. Această rațiune dispare atunci când situația juridică a imobilului respectă documentațiile urbanistice și cerințele tehnice, și impune recunoașterea dreptului proprietarului de a intra în legalitate.

Trebuie avut în vedere inclusiv faptul că Legea nr. 50/1991 exprimă intenția legiuitorului de a crea posibilitatea menținerii ca atare a lucrărilor care erau inițial nelegale și recunoaște posibilitatea emiterii autorizațiilor de construire pentru intrarea lor în legalitate, dacă acest lucru este posibil. Scopul acestei legiferări nu este altul decât acela de a asigura în final conformitatea construcțiilor cu documentațiile de urbanism și normele legale incidente.

Or, dacă legea permite intrarea în legalitate a construcțiilor realizate cu încălcarea autorizației de construire sau a celor care au fost realizate fără nicio autorizație, cu atât mai mult se impune intrarea în legalitate atunci când o construcție a fost realizată în baza unei autorizații de construire ulterior anulată.

Oricum, independent de această omisiune legislativă, posibilitatea intrării în legalitate ar trebui să fie posibilă cel puțin în baza unor principii generale de drept și a drepturilor fundamentale ale omului, în special dreptul de proprietate și componenta sa esențială, dreptul de a construi. Din moment ce s-a construit cu bună-credință, în temeiul unui act administrativ valabil, măsura demolării ar trebui să poată fi dispusă doar ca o ultimă variantă și numai în ipoteza în care normele legale și tehnice aplicabile în materia construcțiilor sunt încălcate în mod iremediabil.


* Articol preluat de pe site-ul www.chirita-law.com.

 

Intrarea în legalitate a unei construcții a cărei autorizație de construire a fost anulată de către o instanță de judecată. Vid legislativ? was last modified: aprilie 6th, 2021 by Ambra Szasz

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice