Despre componenta academică a Facultății de Drept din cadrul Universității din Oradea

2 feb. 2017
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 531

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nicolae Cîrstea: Îi spunem bine v-am găsit d-lui Cristian Miheș, director al Departamentului Drept și Științe Administrative din cadrul Facultății de Drept a Universității din Oradea.

A inceput campania „Back to Office” pe UJmag.ro!

Cristian Miheș: Bine v-am regăsit la Oradea, într-un cadru cred că familiar dumneavoastră.

Nicolae Cîrstea: Vă mulțumesc, d-le director. Aș vrea să povestim un pic despre facultate, despre departamentul dumneavoastră, relații cu studenții ș.a.m.d. Știu că este singurul departament din cadrul facultății, pe umerii dumneavoastră apasă responsabilități importante. Dacă ați vrea să ni le detaliați.

Cristian Miheș: Departamentul a rezultat în urma unirii celor două catedre. În urma intrării în vigoare a Legii 1/2011 noi am decis la nivelul facultății că e mai bună o organizare flexibilă, unitară, motiv pentru care am optat pentru această structură. Departamentul gestionează două programe de studii, practic din două domenii diferite. Primul ar fi Dreptul la nivel licență și la nivel masterat – noi avem două programe de masterat, corespunzătoare științelor penale și Dreptului privat –, respectiv Administrație publică nivel licență și master în Științe administrative, masterat în Administrație publică, pe care îl gestionăm cu ajutorul – și asta trebuie să subliniez și să le mulțumesc – colegilor din domeniul mai larg al științelor sociale, care-și aduc contribuția la calitatea acestui program de masterat.

Pe de altă parte, ca director de departament trebuie să îmi asum și trebuie să gestionăm la nivelul departamentului componenta academică de la nivelul facultății în primul rând, tot ceea ce înseamnă evaluări, fie că vorbim de program de studiu, discipline, personal didactic – trebuie să ne îngrijim de cariera personalului didactic, trebuie să oferim și posibilități de promovare a personalului didactic –, adaptarea curiculei la cerințele pieței – sens în care în momentul de față lucrăm la adaptarea curiculei programului Administrație publică de licență și dorim să-l orientăm mai mult către o deschidere europeană, să capete această componentă europeană, astfel încât absolvenții noștri să aibă la îndemână, eventual, la angajare în cadrul instituțiilor europene, de exemplu, și alte posibilități care se pot naște de aici.

Nicolae Cîrstea: Știu că aveți, de asemenea, ca responsabilitate zona de concursuri, acreditări, evaluări. Cât de dure sunt criteriile actuale impuse de organismele din interiorul Ministerului Învățământului pentru facultățile de Drept și pentru facultatea dumneavoastră în speță.

Cristian Miheș: Pe de o parte sunt destul de stricte – și cred că este bine să fie așa; pe de altă parte, și evaluatorii sunt oameni care își asumă cu seriozitate rolul pe care-l au, adică nu e vorba de evaluări formale, ne dau și sugestii pe timpul vizitei, sugestii de care noi ne folosim de multe ori ca să ne perfecționăm structura organizatorică, structura planului de învățământ. Deci cel puțin în cazul nostru trebuie să recunosc – și mă bucur că a fost așa –, am primit sugestii, am primit propuneri din partea evaluatorilor, a ARACIS, de exemplu, pe care le-am implementat ulterior în cadrul programului de învățământ și în cadrul modului de derulare a activităților în cadrul facultății. De aceea vizitele ARACIS nu trebuie să le privim neapărat ca un război continuu, ci dimpotrivă, evaluarea trebuie să aibă ca rezultat perfecționarea – fie că discutăm de cadru didactic, program de învățământ sau disciplina ca atare.

Trebuie să ne referim și la noile criterii din domeniul nostru, care se vor aplica de anul următor.

Nicolae Cîrstea: Dacă se publică în Monitorul Oficial, vă referiți la evaluarea cadrelor didactice pentru posturile de lector, conferențiar, profesor?

Cristian Miheș: Da, mai ales funcțiile didactice superioare vor căpăta, ca să zic așa, o importanță și mai mare – e normal să fie așa. Pe de altă parte, e normală deschiderea către perspectiva europeană cel puțin, chiar dacă sistemele de Drept sunt sisteme naționale eminamente, expresia suveranității statelor, dar nu putem să negăm legăturile pe care le avem cu restul Europei.

E de văzut, în concret, care va fi forma finală care va intra în vigoare, dar o anumită adaptare a acestor criterii este binevenită.

👍Vezi și: Noile standarde minimale pentru evoluția în cariera universitară – Comisia Științe Juridice

Nicolae Cîrstea: Ministrul Funeriu a schimbat acum aproximativ 5 ani, în ianuarie-februarie 2012, dacă îmi amintesc bine, criteriile de evaluare a universităților, de finanțare a universităților. Au rămas în mare pe aceeași poziție și în acești ani, practic, aceste criterii. Cât de dure sunt ele? Cât de greu v-a fost dumneavoastră să vă adaptați acestor criterii de finanțare, dar și celelalte pe care ministrul Funeriu le-a adus în zona universitară?

Cristian Miheș: Din acel proces de evaluare am ieșit bine; nu foarte bine, evident, dar bine. Adică undeva la locul 8 pentru facultatea noastră. Din punctul meu de vedere este un loc onorabil. Era greu să fim în fața altor facultăți, date fiind resursele pe care le avem noi și date fiind resursele pe care le au dumnealor, atât materiale, cât și umane, mai ales.

Nouă ne lipsește școala doctorală ca criteriu de a avansa pe această ierarhie. Normal că avem în vedere și plănuim, ne gândim cum am putea suplini această lipsă, însă acesta este unul din criteriile care nu are cum să nu impieteze asupra evaluării. Însă în ceea ce privește activitatea științifică și mai ales didactică a colegilor mei, rezultatele acesteia au generat angajări pe piața muncii, au generat o anumită inserție și au generat promovarea examenului de admitere în profesie. Și atunci, în mod constant în ultimii ani pot să spun că am avut candidați admiși la INM și la INPPA, în avocatură. Plus celelalte profesii, dar trebuie să recunoaștem, examenele astea două sunt cele mai dure. Noi ne propunem și accentuăm componenta didactică – de ce – pentru că până la urmă suntem o universitate, nu institut de cercetare. Comunitatea de cercetare este importantă, dar misiunea noastră numărul unu este aceea de a pregăti viitori absolvenți, viitori juriști care să activeze pe piața muncii. Și ăsta este obiectivul la care noi trebuie să ne adaptăm în mod continuu.

Cercetarea o privesc, cel puțin eu, personal, de la nivelul la care mă aflu acum, ca un instrument, ca un auxiliar în ideea în care poate conduce la îmbunătățirea procesului didactic.

Nicolae Cîrstea: Pentru că suntem la început de an 2017, ce v-ați dori să reușiți în interiorul departamentului pe care-l conduceți în acest an, dar și în perspectivă?

Cristian Miheș: Noi am început anul cu câteva măsuri mai stricte, să spun așa, tocmai în ideea în care ne pregătim pentru ceea ce urmează. Ne pregătim pentru adaptarea, așa cum am zis, a programului de studii de Administrație publică la Administrația publică europeană; ne pregătim pentru ajustarea programelor de studiu de masterat la cerințele pieței muncii, pentru că de la momentul la care le-am înființat până la acest moment au fost sesizate anumite lucruri care pot fi îmbunătățite, și asta trebuie neapărat să îmbunătățim.

Aș da ca exemplu un lucru pe care l-am îmbunătățit, zicem noi, urmând exemplul unor universități ca Universitatea București sau Universitatea din Craiova, la nivel de licență program de studiu Drept am adaptat programul de studiu astfel încât în anul IV studenții noștri pot opta pentru module aferente Dreptului public, științelor penale sau Dreptului privat, realizând în acest fel un început, măcar, de specializare a lor către o direcție sau alta din piața muncii.

Lumea juridică, așa cum avem noi semnalele, lumea juridică practică se va schimba; se schimbă și învățământul, se schimbă și lumea juridică, posibilitățile de documentare, de exemplu, sunt imense în momentul de față. Nu mai trebuie să citim biblioteci întregi – cu ajutorul mijloacelor de căutare electronice putem regăsi informația într-un timp mult mai scurt, motiv pentru care trebuie să adaptăm și modul de lucru, atât în ce privește învățământul, cât și ulterior, în activitatea practică. Dacă activitatea practică se adaptează la cerințele pieței ca să supraviețuiască, și noi, la rândul nostru, trebuie să anticipăm un pic acest lucru, pentru că dacă așteptăm să se întâmple lucrurile post, atunci va fi poate un pic prea târziu.

De aceea sunt câteva lucruri de viitor, de viziune, pe care trebuie să le avem în vedere, inclusiv comunicarea cu studenții. Cine-și imagina acum 5 ani că vom putea comunica cu studenții pe Messenger? Chiar acum câteva minute am încheiat un dialog spre a lămuri un student de al nostru, care era nelămurit de o anumită problemă. Ce rost avea să-l chemăm pe aici, audiențe, programări ș.a.m.d. – adică lucrurile clasice –, când am putut lămuri problema foarte simplu, printr-un mod de comunicare direct? Și în general am întreținut acest mod de comunicare. Într-adevăr, nu toate cadrele și nu cu toți studenții, dar există acel nucleu cu care se poate comunica în acest fel, eficient și n-are rost să rămânem la hârtii, programări – e risipă de resurse, până la urmă.

Nicolae Cîrstea: D-le director, vă mulțumesc pentru această discuție. Sper să revenim curând la dumneavoastră în vizită și să aprofundăm multe dintre subiectele pentru care vizita de astăzi a fost prea restrânsă ca timp.

Cristian Miheș: Cu siguranță, mai ales că noi intenționăm să vă dăm motive să reveniți, așa cum a fost și în urmă cu câțiva ani, când am lansat patru cărți aparținând unor autori de la Oradea, trei din cadrul facultății noastre chiar. Noi așa intenționăm, să vă dăm motive să reveniți măcar pentru a repeta evenimente de genul acela sau la o scară mult mai importantă.

Nicolae Cîrstea: Vă mulțumesc și vă doresc succes.

Cristian Miheș: Vă mulțumim, asemenea!

Despre componenta academică a Facultății de Drept din cadrul Universității din Oradea was last modified: februarie 1st, 2017 by Cristian Miheș
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Cristian Miheș

Cristian Miheș

Este conf. univ. dr. și directorul Departamentului de Drept și Științe Administrative în cadrul Facultății de Drept, Universitatea din Oradea.
A mai scris:

Abonează-te la newsletter