Interpretarea dispozițiilor art. 51, art. 52 alin. (1) lit. b) și art. 52 alin. (4) lit. m) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European (Hotărârea BEC nr. 3/H/2019)

17 mai 2019
Vizualizari: 730

În M. Of. nr. 382 din 15 mai 2019 s-a publicat Hotărârea BEC nr. 3/2019 privind interpretarea dispozițiilor art. 51, art. 52 alin. (1) lit. b) și art. 52 alin. (4) lit. m) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European.

Astfel, la art. 1 se prevăd următoarele aspecte:

(1) Prin numărul total de voturi valabil exprimate la nivel național se înțelege numărul de voturi valabil exprimate în țară și străinătate pentru partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice, alianțele electorale și candidații independenți.

(2) Pentru partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice și alianțele electorale, pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezintă partea întreagă din procentul de 5% din totalul voturilor valabil exprimate în țară și străinătate pentru partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice, alianțele electorale și candidații independenți.

(3) Partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice și alianțelor electorale li se pot atribui mandate dacă au obținut, fiecare în parte, un număr de voturi valabil exprimate cel puțin egal cu pragul electoral.

Art. 2 alin. (1) vorbește despre stabilirea câturilor calculate conform procedurii prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 33/2007. Așadar, la calcularea acestora se va ține seama de valoarea calculată cu 8 zecimale, trunchiată și nerotunjită.

Alin. (2) al aceluiași articol 2 ne expune situația în care, la ierarhizarea câturilor, două sau mai multe câturi sunt egale. În acest caz, ierarhizarea se va face după numărul de voturi valabil exprimate. Dacă și în aceste condiții există egalitate, ordinea de ierarhizare va fi stabilită în funcție de ordinea rezultată în urma tragerii la sorți efectuate de Biroul Electoral Central înaintea zilei de referință.

În privința art. 3, dispozițiile pe care le emană au în vedere atribuirea mandatelor, care se face de către Biroul Electoral Central, în ordinea înscrierii candidaților pe listă.

Totodată, dacă nu sunt candidați suficienți în listă, mandatele se vor atribui:

– următorului partid politic;

– următoarei organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice sau alianțe electorale care a întrunit pragul electoral;

– următorului candidat independent care a întrunit coeficientul electoral din șirul ordonat al câturilor calculate prin metoda D’Hondt.

De asemenea, la art. 4 ni se expun următoarele idei conexe:

(1) Lista membrilor aleși pentru Parlamentul European va conține 33 de poziții, ierarhizate în ordinea rezultată din parcurgerea listei sortate descrescător a câturilor calculate conform metodei D’Hondt. Candidatul declarat ales căruia îi va reveni cel de al 33-lea mandat se va regăsi la poziția 33.

(2) Lista membrilor supleanți include candidații cărora nu le-au fost atribuite mandate, propuși de partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice și alianțele electorale care au întrunit pragul electoral.

(3) Lista membrilor supleanți este ordonată după numărul total de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidați; dacă și în aceste condiții există egalitate, ordinea de ierarhizare va fi cea stabilită conform art. 2 alin. (2) din prezenta hotărâre. Ierarhizarea supleanților se face în ordinea înscrierii acestora în lista de candidați.

Interpretarea dispozițiilor art. 51, art. 52 alin. (1) lit. b) și art. 52 alin. (4) lit. m) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European (Hotărârea BEC nr. 3/H/2019) was last modified: mai 17th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.