Instrucțiunile privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenţei nr. 21/1996 – modificări (OPCC nr. 1077/2020)

3 dec. 2020
Vizualizari: 342

Actul modificat

Actul modificatorSumar
OPCC nr. 1037/2019 de punere în aplicare a Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996

 

(M. Of. nr. 1017 din 18 decembrie 2019)

OPCC nr. 1077/2020 privind punerea în aplicare a Instrucțiunilor pentru modificarea și completarea Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996, puse în aplicare prin OPCC nr. 1037/2019

 

(M. Of. nr. 1158 din data de 1 decembrie 2020)

 

– modifică: pct. 56, pct. 58 lit. c), pct. 59 lit. e), pct. 61, pct. 64, pct. 70;

– introduce: pct. 3 ind. 1, capitolul IV ind. 1;

– abrogă: pct. 22 lit. c), pct. 23.

În M. Of. nr. 1158 din 1 decembrie 2020 s-a publicat Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 1077/2020 privind punerea în aplicare a Instrucțiunilor pentru modificarea și completarea Instrucțiunilor privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 1037/2019.

Redăm, în cele ce urmează, modificările și completările aduse respectivelor instrucțiuni.

Punctul 3 ind. 1

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 31, cu următorul cuprins:

„31. Raportul de investigație emis de Consiliul Concurenței conform art. 42 din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, va conține o prezentare a factorilor de individualizare a sancțiunilor propuse, precum: modalitatea de participare a întreprinderii la fapta investigată, gravitatea faptei investigate, durata faptei, circumstanțe de natură a atenua sau agrava fapta”.

 

Pct. 22 lit. c)

Vechea reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

„Nivelul de bază al amenzii se poate reduce atunci când Consiliul Concurenței constată că există circumstanțe atenuante precum: (…) c) în perioada încălcării cifra de afaceri realizată din comercializarea produselor/serviciilor care constituie obiectul practicii anticoncurențiale reprezintă o parte relativ redusă, de până la 20% din cifra de afaceri totală a întreprinderii, cu condiția ca acest fapt să poată fi stabilit cu certitudine”.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, pct. 22 lit. c) se abrogă.

 

Pct. 23

Vechea reglementare

„În situația în care, prin calculul amenzii după aplicarea circumstanțelor atenuante, se ajunge la un nivel inferior pragului de 0,5% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării sau, după caz, în anul imediat anterior anului de referință ori din ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere, se aplică nivelul minim de 0,5% din cifra de afaceri prevăzut la art.55 alin. (1) din lege. Sub acest prag minim se poate coborî doar cu reducerea acordată în cazul aplicării unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârșirea faptei anticoncurențiale, rezultatul final al sancțiunii aplicate neputând fi mai mic de 0,2% din cifra de afaceri realizată în anul anterior sancționării”.

Noua reglementare

Conform noii reglementări, punctul 23 se abrogă.

 

Pct. 56

Vechea reglementare

„56. În cazul acordării reducerii cuantumului amenzii pentru recunoașterea faptei, nivelul amenzii se diminuează inclusiv când acesta este stabilit la minimul prevăzut de lege, fără ca amenda aplicată să fie mai mică de 0,2% din cifra de afaceri determinată conform Capitolului II”.

Noua reglementare

Punctul 56 se modifică și va avea următorul cuprins:

„56. În cazul acordării reducerii cuantumului amenzii pentru recunoașterea faptei, nivelul amenzii se diminuează inclusiv când acesta este stabilit la minimul prevăzut de lege, fără ca amenda aplicată să fie mai mică de 0,2% din veniturile totale realizate pe teritoriul României de întreprindere sau asocierea de întreprinderi în anul financiar anterior sancționării”.

 

Pct. 58 lit. c)

Vechea reglementare

„58. La determinarea cuantumului cu care se reduce amenda pentru recunoaștere, Consiliul Concurenței are în vedere momentul în care intervine recunoașterea, astfel: (…) c) Consiliul Concurenței poate diminua cuantumul amenzii cu 12% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni în cazul în care întreprinderea inițiază desfășurarea discuțiilor privind posibila recunoaștere a faptelor investigate după 12 luni de la momentul la care ia cunoștință de declanșarea investigației Consiliului Concurenței în ceea ce o privește”.

Noua reglementare

La punctul 58, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:

„58. La determinarea cuantumului cu care se reduce amenda pentru recunoaștere, Consiliul Concurenței are în vedere momentul în care intervine recunoașterea, astfel: (…) c) Consiliul Concurenței poate diminua cuantumul amenzii cu maximum 15% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni în cazul în care întreprinderea inițiază desfășurarea discuțiilor privind posibila recunoaștere a faptelor investigate după 12 luni de la momentul la care ia cunoștință de declanșarea investigației Consiliului Concurenței în ceea ce o privește”.

 

Pct. 59 lit. e)

Vechea reglementare

„59. La determinarea cuantumului cu care se reduce amenda pentru recunoaștere, Consiliul Concurenței are în vedere întinderea recunoașterii, astfel: (…) e) pentru recunoașterea totală a faptei, formulată potrivit pct.58 lit. c), se poate acorda o reducere a cuantumului amenzii de maximum 12% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni”.

Noua reglementare

La punctul 59, litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:

„59. La determinarea cuantumului cu care se reduce amenda pentru recunoaștere, Consiliul Concurenței are în vedere întinderea recunoașterii, astfel: (…) e) pentru recunoașterea totală a faptei, formulată potrivit pct. 58 lit. c), se poate acorda o reducere a cuantumului amenzii de maximum 15% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni”.

 

Pct. 61

Vechea reglementare

„61. În situația în care, în procedura administrativă, una dintre întreprinderile participante la fapta anticoncurențială a aplicat și beneficiază de clemență, reducerea cuantumului amenzii care poate fi acordată unei alte întreprinderi pentru recunoașterea faptei investigate nu poate fi mai mare de 20% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni, stabilită în funcție de momentul în care intervine recunoașterea potrivit prevederilor pct. 58”.

Noua reglementare

Punctul 61 se modifică și va avea următorul cuprins:

„61. În situația în care, în procedura administrativă, una dintre întreprinderile participante la fapta anticoncurențială a aplicat și beneficiază de clemență, reducerea cuantumului amenzii care poate fi acordată unei alte întreprinderi pentru recunoașterea faptei investigate, stabilită în funcție de momentul în care intervine recunoașterea potrivit prevederilor pct. 58, nu poate fi mai mare de:

a) 20% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni, în cazul în care întreprinderea inițiază desfășurarea discuțiilor privind posibila recunoaștere a faptelor investigate în primele 6 luni de la momentul în care ia cunoștință de declanșarea investigației Consiliului Concurenței în ceea ce o privește;

b) 15% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni, în cazul în care întreprinderea inițiază desfășurarea discuțiilor privind posibila recunoaștere a faptelor investigate după primele 6 luni, dar nu mai târziu de 12 luni de la momentul în care ia cunoștință de declanșarea investigației Consiliului Concurenței în ceea ce o privește;

c) 10% din nivelul de bază determinat potrivit prezentelor instrucțiuni, în cazul în care întreprinderea inițiază desfășurarea discuțiilor privind posibila recunoaștere a faptelor investigate după 12 luni de la momentul în care ia cunoștință de declanșarea investigației Consiliului Concurenței în ceea ce o privește”.

 

Capitolul IV ind. 1

Noua reglementare

După capitolul IV se introduce un nou capitol, capitolul IV1 «Reducerea amenzii în scopul asigurării caracterului proporțional al amenzii», cuprinzând punctele 631 și 632, cu următorul cuprins:

„CAPITOLUL IV 1: Reducerea amenzii în scopul asigurării caracterului proporțional al amenzii

631. La solicitarea unei întreprinderi, după individualizarea amenzii conform cap. I-IV din prezentele instrucțiuni, în scopul asigurării caracterului proporțional al amenzii, amenda rezultată se poate diminua corespunzător tranșelor prezentate în tabelul de mai jos, în funcție de media aritmetică a ponderilor anuale[1] deținute de veniturile[2] realizate în România[3] pe perioada încălcării din comercializarea produselor/serviciilor care au legătură, direct sau indirect[4], cu încălcarea în cifra de afaceri totală a întreprinderii ce urmează a fi sancționată. În cazurile în care întreprinderile participante nu au realizat venituri din vânzarea acestor produse/servicii, se va lua în considerare ponderea veniturilor obținute din revânzarea, indiferent de teritoriu, a bunurilor sau serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea în cifra de afaceri totală a întreprinderii ce urmează a fi sancționată. Întreprinderea care solicită reducerea amenzii trebuie să prezinte rapoarte economico-financiare certificate de un auditor financiar autorizat, care să dovedească încadrarea într-o anumită tranșă de reducere, și să răspundă oricăror solicitări de informații sau clarificări adresate de Consiliul Concurenței în legătură cu rapoartele respective.

632. În situația în care, în anul anterior sancționării, veniturile realizate din comercializarea produselor/serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea reprezintă o parte relativ redusă, de maximum 30%, din cifra de afaceri totală realizată de întreprindere în anul financiar anterior sancționării, amenda rezultată după individualizarea conform cap. I-IV se poate diminua cu până la 10%. Această reducere se poate acorda numai în situația în care diminuarea veniturilor din vânzările care au legătură cu încălcarea nu s-a realizat în mod artificial, prin acțiuni întreprinse de contravenient pe parcursul investigației, în scopul diminuării amenzii potențiale. Pentru a putea beneficia de o asemenea reducere, întreprinderea care o invocă are obligația să justifice cauzele care au determinat reducerea veniturilor respective.

Întreprinderilor care au invocat și cărora li s-a acordat reducerea prevăzută la pct. 631 nu li se poate acorda, pentru aceeași faptă, reducerea prevăzută la prezentul punct”.

 

Pct. 64

Vechea reglementare

„64. Consiliul Concurenței poate lua în considerare necesitatea de a majora amenda astfel încât aceasta să depășească cuantumul câștigurilor realizate ilicit, ca urmare a încălcării săvârșite, atunci când este obiectiv posibilă estimarea acestui cuantum, fără ca amenda să depășească 10% din cifra de afaceri totală realizată de întreprindere în anul anterior sancționării”.

Noua reglementare

Punctul 64 se modifică și va avea următorul cuprins:

„64. Consiliul Concurenței poate lua în considerare necesitatea de a majora amenda astfel încât să se asigure caracterul disuasiv al acesteia, având în vedere dimensiunile și resursele globale de care dispune o întreprindere, sau necesitatea ca amenda să depășească cuantumul câștigurilor realizate ilicit ca urmare a încălcării săvârșite, fără ca amenda să depășească 10% din cifra de afaceri totală realizată de întreprindere în anul anterior sancționării”.

 

Pct. 70

Vechea reglementare

„70. Rezultatul final al calculului amenzii nu poate fi mai mic de 0,5% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării, în conformitate cu prevederile art.55 alin.(1) din lege, sau în anul imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii, potrivit prevederilor art.56 alin.(1) din lege, cu excepția cazului prevăzut la art.57 alin.(2) din lege. În situația în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere”.

Noua reglementare

Punctul 70 se modifică și va avea următorul cuprins:

„70. Rezultatul final al calculului amenzii nu poate fi mai mic de 0,5% din veniturile totale realizate pe teritoriul României de întreprindere sau asocierea de întreprinderi în anul financiar anterior sancționării, în conformitate cu prevederile art. 55 alin. (11) din lege, sau în anul imediat anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii, potrivit prevederilor art. 56 alin. (1) din lege, cu excepția cazului prevăzut la art. 57 alin. (2) din lege. În situația în care nici în anul anterior anului de referință pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării sancțiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere”.

 

Art. II din OPCC nr. 1077/2020

„Prezentele instrucțiuni sunt puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.


[1] În situația încălcărilor ce acoperă fracțiuni de an, ponderea anuală aferentă acestei fracțiuni se va aproxima prin raportarea veniturilor obținute din comercializarea produselor/serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea la cifra de afaceri totală estimată proporțional cu durata fracțiunii respective.

[2] Valoarea veniturilor obținute din comercializarea produselor/serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea va fi determinată înainte de aplicarea TVA sau a altor taxe direct legate de vânzări.

[3] În situația în care încălcarea constă în împărțirea pieței prin care una sau mai multe întreprinderi s-au angajat să nu vândă în România, pentru calculul ponderilor vor fi avute în vedere veniturile din vânzarea produselor și serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea, realizate de aceste întreprinderi pe piețele geografice pe care aceste întreprinderi au oferit aceste produse și servicii.

[4] De exemplu, este cazul acordurilor orizontale de preț privind un anumit produs, atunci când prețul acestui produs servește apoi drept bază pentru prețul produselor de calitate superioară sau inferioară. Astfel, în situația în care întreprinderile nu realizează venituri din vânzarea produselor/serviciilor care au legătură direct sau indirect cu încălcarea, produsele respective fiind utilizate ca input/materie primă pentru furnizarea/comercializarea de bunuri și servicii, se va lua în considerare în mod proporțional ponderea reprezentată de input în produsul/serviciul comercializat.

Pondere venituri din comercializarea produselor/serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea în cifra de afaceri totalăReducere
Între 0 și 1%Peste 75%, dar nu mai mult de 90%
De la 1% până la 5%75%
De la 5% până la 10%45%
De la 10% până la 20%25%

 

 

Instrucțiunile privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996 – modificări (OPCC nr. 1077/2020) was last modified: decembrie 2nd, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.