Instrucţiunea Fondului de garantare a asiguraţilor nr. 1/2018 privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraţilor

4 apr. 2018
Vizualizari: 637

 

 

Actul normativ publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților 

(M. Of. nr. 262 din 26 martie 2018)

Se stabilește modul de întocmire a situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților, conform cu ASF nr. 15/2016 privind aprobarea Reglementărilor contabile aferente situațiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraților și de depunere a acestora la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice.

În M. Of. nr. 262 din 26 martie 2018, a fost publicată Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respective instrucțiuni.

 

Art. 1 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Art. 1 alin. (1) prevede faptul că respectiva instrucțiune stabilește modul de întocmire a situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților, denumit în continuare Fond, cu respectarea prevederilor Normei ASF nr. 15/2016 privind aprobarea Reglementărilor contabile aferente situațiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraților și de depunere a acestora la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice.

 

Art. 2 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Art. 2 alin. (1) stabilește că fondul depune situațiile financiare anuale la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și format electronic sau numai în format electronic, având atașată o semnătură electronică extinsă. 

Alin. (2) precizează că formatul electronic al situațiilor financiare anuale, generat prin programul de asistență, constă într-un fișier PDF având atașat un fișier xml care conține datele de identificare a Fondului, precum și un fișier cu extensia zip. Fișierul cu extensia zip conține situațiile financiare anuale și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de Fond, scanate alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip.

Potrivit alin. (3), formatul electronic prevăzut la alin. (2) conține formularistica necesară și programul de verificare cu documentația de utilizare aferentă și este obținut prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice pentru întocmirea situațiilor financiare anuale.

Totodată, alin. (4) dispune în sensul că programul de asistență este pus la dispoziția Fondului în mod gratuit de unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Finanțelor Publice, de la adresa www.mfinante.ro

Conform alin. (5), situațiile financiare anuale pot fi depuse la registratura unității teritoriale a Ministerului Finanțelor Publice sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătățirea disciplinei depunerii bilanțurilor contabile și a altor documente cu caracter financiar-contabil și fiscal, de către operatorii economici și alți contribuabili.

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Art. 3 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Art. 3 alin. (1) prevede că fondul întocmește și depune situații financiare anuale care cuprind următoarele formulare:

a) bilanț (cod 10) – conform anexei nr. 1;

b) cont de profit și pierdere (cod 20) – conform anexei nr. 2;

c) situația modificărilor capitalului propriu – conform anexei nr. 3;

d) situația fluxurilor de trezorerie – conform anexei nr. 4;

e) note explicative la situațiile financiare anuale, acestea cuprinzând componentele prevăzute în Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale, aplicabile Fondului de garantare a asiguraților, aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 15/2016.

Potrivit alin. (2), situațiile financiare anuale se depun la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice, însoțite de anexele cu privire la Date informative (cod 30 – anexa nr. 5) și Situația activelor imobilizate (cod 40 – anexa nr. 6).

Totodată, alin. (3) stabilește că formularele prevăzute la alin. (1) sunt întocmite pe baza balanței de verificare a conturilor sintetice încheiată la data de 31 decembrie prin utilizarea planului de conturi aplicabil, conform Reglementărilor contabile aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 15/2016, și se completează în lei. Această unitate de măsură se trece pe fiecare formular în parte.

 

Art. 4 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Art. 4 alin. (1) precizează faptul că situațiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării Fondului și includ și numele în clar al acestora. Calitatea persoanei care a întocmit situațiile financiare anuale se completează cu director economic, contabil-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, potrivit legii.

Alin. (2) dispune în sensul că prin persoană împuternicită să îndeplinească această funcție se înțelege orice persoană angajată potrivit legii, care îndeplinește condițiile prevăzute de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Art. 5 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Potrivit art. 5 alin. (1), fondul completează datele de identificare (denumire, adresă și telefon), cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate (anexa nr. 1), precum și codul unic de înregistrare, citeț, și codul privind activitatea, fără a se folosi prescurtări sau inițiale.

Apoi, alin. (2) prevede că necompletarea corectă pe prima pagină a formularului „Bilanț” a datelor prevăzute la alin. (1) conduce la imposibilitatea identificării Fondului și, în consecință, se consideră că situațiile financiare anuale nu au fost depuse.

Confor alin. (3), fondul completează codul privind activitatea desfășurată, potrivit Clasificării activităților din economia națională – CAEN, actualizată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007. În cazul în care Fondul desfășoară mai multe activități se trece codul activității preponderente, care definește profilul Fondului (respectiv codul clasei CAEN al activității preponderente).

 

Art. 6 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Potrivit dispozițiilor art. 6 alin. (1), situațiile financiare anuale avizate de către Consiliul de administrație al Fondului se transmit către Autoritatea de Supraveghere Financiară în vederea aprobării, până la data de 30 aprilie a anului următor celui pentru care se face raportarea, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Totodată, alin. (2) stabilește faptul că situațiile financiare anuale aprobate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară se depun la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice în termen de 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar.

 

Art. 7 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Art. 7 prevede că anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din respective instrucțiune.

 

Art. 8 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Conform art. 8, nerespectarea prevederilor prezentei instrucțiuni se sancționează în conformitate cu prevederile Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Art. 9 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Potrivit art. 9, la data intrării în vigoare a instrucțiunii, se abrogă Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2017 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților (M. Of. nr. 234 din 5 aprilie 2017), aplicabilă la închiderea exercițiului financiar 2016.

 

Art. 10 din Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților

 

Art. 10 prevede faptul că respective instrucțiune se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării acesteia.

Instrucțiunea Fondului de garantare a asiguraților nr. 1/2018 privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților was last modified: aprilie 3rd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.