Instituirea măsurilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare (Regulamentul ASF nr. 13/2019)

11 dec. 2019
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 235

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

În M. Of. nr. 991 din 10 decembrie 2019 a fost publicat Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

În continuare, vom evidenția câteva dintre dispozițiile relevante din conținutul acestui act normativ.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Astfel, potrivit art. 1,„prezentul regulament stabilește măsurile de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării actelor de terorism prin intermediul sectoarelor financiare reglementate, supravegheate și controlate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare ASF”.

Totodată, se pune accentul și pe abordarea bazată pe risc, intensitatea și frecvența acțiunilor de supraveghere realizată de către ASF în ceea ce privește prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului care sunt  stabilite, în mod proporțional, pe baza identificării și evaluării riscurilor de spălare a banilor și de finanțare a terorismului care afectează entitățile reglementate.

Cu privire la identificarea și evaluarea riscurilor, „entitățile reglementate identifică și evaluează riscurile activității desfășurate cu privire la expunerea la riscul de SB/FT, luând în considerare cel puțin următoarele:

a) factorii de risc, inclusiv cei referitori la clienți, țări sau zone geografice, produse, servicii, tranzacții sau canale de distribuție, menționați în anexa nr. 1;

b) scopul inițierii unei relații sau al efectuării unei tranzacții ocazionale;

c) nivelul activelor care urmează a fi tranzacționate de către un client sau dimensiunea tranzacțiilor deja efectuate;

d) regularitatea tranzacțiilor sau durata relației de afaceri;

e) reglementările și instrucțiunile sectoriale emise de autoritățile naționale și europene de supraveghere.

Pe de altă parte, referitor la identificarea clienților și a beneficiarilor reali, „la stabilirea unei relații de afaceri sau a efectuării unei tranzacții ocazionale entitățile reglementate trebuie să obțină și să preia în evidențele proprii, pentru a verifica identitatea clientului persoană fizică, beneficiarul real și factorii de risc specifici acestora, anterior inițierii sau perfectării relației de afaceri sau efectuării tranzacției ocazionale”.

Este important de precizat faptul că „entitățile reglementate sunt obligate să nu deschidă sau să continue o relație de afaceri și să nu furnizeze conturi anonime sau cu nume evident fictiv, respectiv conturi pentru care identitatea titularului sau a beneficiarului real nu este cunoscută, verificată și evidențiată corespunzător”, datele cu caracter personal sunt prelucrate de entitățile reglementate în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 129/2019 și ale Regulamentului (UE) 2016/679.

În relație cu cele enunțate anterior precizăm și elementele esențiale caracteristice evaluării și monitorizării riscurilor, mai precis:

Pentru determinarea riscurilor asociate subiectului evaluării, ASF ia în considerare factorii de risc identificați conform prezentei secțiuni și analizează măsura în care:

a) factorii de risc inerent afectează subiectul evaluării;

b) sistemele și mijloacele de control privind prevenirea și combaterea SB/FT instituite de subiectul evaluării sunt conforme cu dispozițiile art. 24 din Legea nr. 129/2019 și adecvate pentru atenuarea/diminuarea eficace a riscurilor de SB/FT inerente la care este expus subiectul evaluării.

Totodată, este imperios necesară precizarea consecințelor care vor surveni în urma încălcării prevederilor prezentului regulament care se sancționează conform prevederilor cap. X din Legea nr. 129/2019 și/sau legislației specifice aplicabile entității reglementate.

Alte dispoziții de interes au în prim-plan situația schimbului de informații și notificarea Oficiului:

ASF notifică Oficiul cu privire la următoarele:

a) faptele care ar putea avea legătură cu SB/FT identificate în cadrul exercitării atribuțiilor de autorizare, supraveghere și control al entităților reglementate;

b) încălcările grave ale prevederilor Legii nr. 129/2019, cu impact semnificativ asupra expunerii la riscul de SB/FT, și sancțiunile;

c) solicitările formulate de ASF de înlocuire a persoanelor desemnate SB/FT sau a ofițerilor de conformitate SB/FT notificate de entitățile reglementate, ca urmare a măsurilor dispuse în urma exercitării atribuțiilor de supraveghere și control.

Instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare (Regulamentul ASF nr. 13/2019) was last modified: decembrie 11th, 2019 by Redacția ProLege
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter