Info fiscal – Iulie 2024

5 aug. 2024
Vizualizari: 147

COD FISCAL

M. Of. nr. 740/29 iulie 2024

Ordonanță de urgență nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative

Comentarii

Prin această ordonanță de urgență se modifică art. 25 din Codul fiscal, în sensul că Imprimeria Națională poate deduce cheltuielile aferente producerii și eliberării cardurilor de cetățenie română.

PROCEDURĂ FISCALĂ

M. Of. nr. 643/5 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.562/2024 pentru aprobarea Procedurii privind redirecționarea impozitului pe profit, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat, precum și a modelului și conținutului unor formulare

Comentarii

Ordinul aprobă:

1. Procedura privind redirecționarea impozitului pe profit, potrivit legii, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat.

2. Modelul, conținutul și instrucțiunile de completare a formularelor

– „Cerere privind redirecționarea impozitului pe profit” (formular 177).

– „Notificare privind erorile identificate în cererea de redirecționare”.

– „Notificare privind modul de soluționare a cererii de redirecționare a impozitului pe profit”.

– „Notificare privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor redirecționate de aceștia din impozitul pe profit.

– „Notificare privind contul bancar al entității beneficiare”.

Formularul 177 se utilizează începând cu redirecționarea impozitului pe profit datorat pentru anul fiscal 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, având primul termen de depunere în anul 2025. Formularul se completează și se depune de către contribuabilii care dispun redirecționarea impozitului pe profit, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat, precum și pentru acordarea unor sume către UNICEF sau alte organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte.

Cererea se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță până la termenele de depunere a declarației anuale de impozit pe profit.

Notă: Prin O.U.G. nr. 115/2023 au fost aduse modificări Codului fiscal cu privire la redirecționarea impozitului pe profit/ pe veniturile microîntreprinderilor pentru efectuarea de sponsorizări și/s au acte de mecenat, precum și pentru acordarea de burse private. Acestea au vizat: abrogarea dispozițiilor referitoare la redirecționarea unor sume din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, pentru efectuarea de sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private și dispoziții privind redirecționarea unor sume din impozitul pe profit pentru acordarea de burse private, modificarea termenului în care plătitorii de impozit pe profit pot solicita redirecționarea unor sume din impozitul datorat, eliminarea dispozițiilor potrivit cărora contribuabilii care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii educației naționale nr. 1/2011, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

M. Of. nr. 672/12 iulie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

În vederea restituirii taxei, societatea deținută integral de entitatea/entitățile nonprofit trebuie să depună la organul fiscal competent o cerere de restituire a TVA, împreună cu documente însoțitoare (copii după facturi, bonuri fiscale, declarații vamale de import, documente care atestă că bunurile/serviciile sunt destinate/donate unităților spitalicești etc).

Entitățile nonprofit/ societățile deținute integral de entitățile nonprofit pot solicita restituirea TVA în termen de 90 de zile de la încheierea lunii calendaristice pentru care se solicită restituirea.

Dacă cererea nu a fost depusă în termen, directorul general al DGRFP poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adăugată, dacă cererea este depusă în termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a luat naștere dreptul la restituirea taxei.

Acest ordin abrogă OMF 2.438/2023 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

M. Of. nr. 689/17 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.738/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, precum și a Procedurii privind modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local și organul fiscal central privind primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care datorează impozit special pe bunurile imobile de valoare mare 

Comentarii

Prin acest ordin se aprobă:

1. Modelul, conținutul și instrucțiunile de completare a formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”

2. Procedura privind modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local și organul fiscal central privind primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care datorează impozit special pe bunurile imobile de valoare mare.

Informații suplimentare au fost transmise în Tax focus nr. 21 din 24 iulie 2024.

M. Of. nr. 719/23 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.769/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura executări silite, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (079) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite”

Comentarii

Ordinul aprobă:

1. Procedura privind organizarea și înscrierea în cadrul Registrului RO e-Factura executări silite.

2. Modelul și conținutul formularului (079) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite”.

Prin O.U.G. nr. 69/2024 s-a instituit obligația organelor de executare silită, inclusiv executorilor judecătorești și Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate de a transmite facturile în sistemul RO e-Factura a facturilor emise în numele și în contul furnizorilor – persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) C. fisc., dacă furnizorul are obligația de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora în sistem.

În acest sens, se organizează, de către ANAF, Registrul RO e-Factura executări silite. Registrul este gestionat cu ajutorul aplicației informatice puse la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor. Registrul cuprinde următoarele informații:

– codul de identificare fiscală al organului de executare silită;

– denumirea organului de executare silită;

– adresa domiciliului fiscal al organului de executare silită;

– data la care organul de executare silită a solicitat înregistrarea în Registrul RO e-Factura executări silite;

– data înscrierii în Registrul RO e-Factura executări silite.

Registrul se actualizează permanent, pe baza cererilor de înregistrare în Registrul RO e-Factura executări silite depuse de organele de executare silită și a informațiilor deținute de organele fiscale cu privire la radierea contribuabililor din Registrul contribuabililor/plătitorilor.

M. Of. nr. 726/24 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.775/2024 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Decont precompletat RO e-TVA”

Comentarii

Prin OPANAF nr. 3.775/2024 a fost aprobat modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”, prevăzut de O.U.G. nr. 116/2023 și OUG nr. 70/2024 (modificată prin O.U.G. nr. 87/2024).

Decontul precompletat RO e-TVA conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și ANAF până la data întocmirii acestuia și nu constituie titlu de creanță.

Informații suplimentare au fost transmise în Tax focus nr. 23 din 25 iulie 2024.

M. Of. nr. 734/26 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.789/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO eFactura obligatoriu, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu”

Comentarii

Ordinul aprobă:

§ Procedura privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu.

§ Modelul și conținutul formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu”.

1. Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operațional începând cu data de 1 iulie 2025.

2. Conform O.U.G. nr. 120/2021, entitățile care au obligația ca, până la data de 1 iulie 2025, să solicite înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu (dacă nu au optat pentru aplicarea sistemului național RO e-Factura) sunt:

a) asociațiile și fundațiile constituite în baza O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TV, pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025.

b) agricultorii persoane fizice care aplică Regimul special pentru agricultori prevăzut la art. 3151 C. fisc., pentru facturile emise începând cu data de 1 iulie 2025.

Entitățile și persoanele de mai sus care încep să desfășoare activități economice după data de 30 iunie 2025, au obligația de a solicita înscrierea înainte de a începe desfășurarea activităților economice.

3. Înscrierea în Registrul RO e-Factura obligatoriu se face prin completarea și transmiterea, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, a formularului (082) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura obligatoriu”.

M. Of. nr. 735/26 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.779/2024 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.420/2022 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare

Comentarii

Se actualizează OPANAF nr. 2.420/2022 în sensul eliminării din cadrul anexelor la acest ordin a dispozițiilor care vizează stabilirea din oficiu a CASS pentru persoanele care au obținut venituri din pensii din străinătate pentru care acestea nu datorează, nu declară și nu plătesc CASS (în perioada 1 ianuarie 2022 – 27 decembrie 2022).

M. Of. nr. 736/29 iulie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.788/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO eFactura opțional, precum și a modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare ale formularului (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO eFactura opțional”

Comentarii

Prin acest ordin se aprobă:

§ Procedura privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura opțional.

§ Modelul și conținutul formularului (081) „Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional/renunțarea la cererea privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura opțional”.

1. Operatorii economici nerezidenți înscriși în Registrul RO e-Factura se preiau automat în Registrul RO e-Factura opțional.

2. Conform O.U.G. nr. 120/2021, entitățile care nu au obligația pentru utilizarea sistemului național RO e-Factura, dar pot opta pentru acest sistem sunt:

a) persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) C. fisc., pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către acestea (misiuni diplomatice și oficii consulare, Comunitatea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, Banca Centrală Europeană, banca Europeană de Investiții, alte organisme internaționale, forțele armate etc.);

b) institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate, până la data de 1 iulie 2025;

c) asociațiile și fundațiile constituite în baza O.G. nr. 26/2000, alte asociații fără scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024—30 iunie 2025;

d) agricultorii persoane fizice care aplică regimul special pentru agricultori, pentru facturile emise în perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025;

e) operatorii economici nestabiliți în România conform art. 266 alin. (2) C. fisc., în relația comercială B2B sau în relația B2G.

M. Of. nr. 748/31 iulie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 4059/2024 privind formatul și modalitatea de transmitere a informațiilor între organul fiscal local și organul fiscal central, inclusiv a informațiilor cu relevanță fiscală disponibile

LEGISLAȚIA MUNCII

M. Of. nr. 651/9 iulie 2024

Ordinul președintelui Casei Naționale de Pensii Publice nr. 874/2024 privind reglementarea modalităților de certificare a copiilor documentelor care atestă vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 și a copiilor documentelor care atestă perioadele asimilate, precum și a existenței beneficiarilor nerezidenți

Comentarii

Ordinul intră în vigoare la data de 1 septembrie 2024 și asigură aplicarea prevederilor (i) Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, (ii) ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială, (iii) a Acordului comercial și de cooperare dintre Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, și Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, pe de altă parte, precum și a prevederilor acordurilor bilaterale de securitate socială la care România este parte.

FONDURI SPECIALE

M. Of. nr. 641/5 iulie 2024

Legea nr. 212/2024 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice

M. Of. nr. 733/26 iulie 2024

Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 711/2024 privind modificarea Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 1.004/2011 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Decizie de impunere privind aplicarea penalității prevăzute în cazul nerestituirii certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră”

ALTE REGLEMENTĂRI

M. Of. nr. 622/1 iulie 2024

1. Ordinul ministrului justiției nr. 1.144/C/2024 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind utilizarea semnăturii electronice pentru înregistrarea formularelor de aviz de înscriere și căutarea datelor în Registrul Național de Publicitate Mobiliară 

Comentarii

Orice persoană fizică sau juridică poate solicita înregistrarea formularelor de aviz de înscriere și efectuarea de căutări certificate în Registrul Național de Publicitate Mobiliară. Solicitarea se face prin sistemul de transfer electronic de date, conform Regulamentului privind organizarea și funcționarea Registrului Național de Publicitate Mobiliară, aprobat prin H.G. nr. 1.080/2023.

Formularul de aviz de înscriere se transmite sub forma unui document în format electronic și e semnează cu semnătură electronică calificată.

Acesta este însoțit de copia actului de identitate al solicitantului și, dacă este cazul, de documentul de reprezentare semnat cu semnătură electronică calificată.

Ordinul abrogă abrogă Ordinul ministrului justiției nr. 2.409/C/2004.

2. Ordinul ministrului justiției nr. 1.520/C/2024 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale 

Comentarii

Regulamentul se aplică începând cu 1 iulie 2024.

M. Of. nr. 644/5 iulie 2024

Circulară BNR nr. 29/2024 privind nivelul ratei dobânzii de referință a Băncii Naționale a României

Comentarii

Începând cu data de 8 iulie 2024, nivelul ratei dobânzii de referință a BNR este de 6,75% pe an (rata dobânzii de referință a scăzut de la 7%).

M. Of. nr. 647/8 iulie 2024

Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea

Comentarii

Legea nr. 214/2024 stabilește condițiile utilizării semnăturii electronice, sigiliului electronic, mărcii temporale electronice și documentelor electronice cărora li s-au aplicat astfel de elemente și stabilește condițiile prestării serviciilor de încredere și atribuțiile autorităților și instituțiilor publice în acest domeniu. Această lege reglementează cadrul juridic general privind efectele juridice ale semnăturilor electronice și asigură aplicarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

Prin Legea nr. 214/2024 se aduc modificări și altor acte normative, printre care:

1. Legea societăților nr. 31/1990 referitor la:

§ convocarea adunării generale a acționarilor/asociaților (se poate face și prin scrisoare transmisă pe cale electronică, semnată cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată).

§ depunerea situațiilor financiare anuale, a rapoartelor aferente (se poate face și numai în formă electronică, cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată).

2. O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații:

§ hotărârile adunării generale sau deciziile consiliului director pot fi semnate și cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată.

3. Legea nr. 506/2004:

§ cu privire la accesul la data al autorităților, solicitările/răspunsurile transmise în format electronic trebuie semnate cu semnătură electronică calificată sau semnătură electronică avansată.

Legea nr. 214/2024 intră în vigoare la 3 luni de la publicare (8 octombrie 2024) și abrogă Legea nr. 455/2001, Legea nr. 451/2004, O.U.G. nr. 38/2020.

M. Of. nr. 696/18 iulie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 3.100/2024 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici

Comentarii

Sistemul de raportare contabilă la data de 30 iunie 2024 se aplică entităților care, în exercițiul financiar precedent au înregistrat o cifră de afaceri netă mai mare decât echivalentul în lei a 1.000.000 euro și cărora le sunt incidente OMFP nr. 1.802/2014 și OMFP nr. 2.844/2016.

Informații suplimentare au fost transmise în Tax focus nr. 22 din 24 iulie 2024.

M. Of. nr. 715/23 iulie 2024

Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului nr. 1.928/2024 privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului turismului nr. 1.183/2018 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și gestionare a „Declarației privind activitatea desfășurată de către agențiile de turism organizatoare”

 

Info fiscal – Iulie 2024 was last modified: august 5th, 2024 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: