Info fiscal – Ianuarie 2025

3 feb. 2025
Vizualizari: 1905

COD FISCAL

M. Of. nr. 17/13 ianuarie 2025

Legea nr. 2/2025 privind ratificarea Protocolului, semnat la București la 4 iulie 2024, de modificare a Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Maltei pentru evitatea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit, semnat la București la 30 noiembrie 1995

M. Of. nr. 65/27 ianuarie 2025

Ordinul viceprim-ministrului, ministrului finanțelor nr. 114/2025 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Prin acest ordin se modifică OMF nr. 3.044/2024, în principal, cu referire la:

– actualizarea/completarea listei de documente care însoțește cererea de restituire de TVA depusă de către entitatea nonprofit/ societatea deținută integral de entitatea nonprofit.

– restitirea TVA în termen de 90 zile de la intrarea în vigoare a OMF nr. 114/2025 (până la 27 aprilie 2025 inclusiv) se poate aproba și pentru achizițiile de bunuri/servicii prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a)

– b1), efectuate înainte de data de 30 iunie 2024 (data intrării în vigoare a Legii nr. 204/2024).

M. Of. nr. 66/27 ianuarie 2025

Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor nr. 109/2025 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului finanțelor nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind în indicatorii I și A prevăzuți la art. 181 alin. (3) și art. 183 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Conform ordinului, pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, în cazul imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția de active, începute până la 31 decembrie 2024 inclusiv, în valoarea indicatorului I se include doar valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția activelor respective înregistrate în evidența contabilă începând cu data de 1 ianuarie 2025, respectiv începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2025.

Această valoare se va evidenția distinct pentru aplicarea prevederilor privind determinarea indicatorului A, respectiv pentru a nu se cuprinde în indicatorul A.

M. Of. nr. 91/31 ianuarie 2025

Decizia CCR nr. 724/2024 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Curtea Constituțională a admis excepția si constată că dispozițiile art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal sunt neconstituționale.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

M. Of. nr. 92/31 ianuarie 2025

Ordonanță pentru modificarea și completarea art. 462 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal 

Comentarii

Prin această ordonanță, se clarifică domeniul de aplicare a impozitului suplimentar pentru entitățile (persoane juridice române și străine) care desfășoară activitate în sectoarele petrol și gaze naturale.

PROCEDURĂ FISCALĂ

M. Of. nr. 10/9 ianuarie 2025

Ordinul președintelui ANAF nr. 7.045/2024 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

Comentarii

Modificarea OPANAF nr. 1.940/2023 prin acest ordin asigură aplicarea unei proceduri competitive pentru cesiunea creanțelor bugetare, prin licitație, avându-se în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.

Se asigură, de asemenea, concordanța dintre principiile cesiunii creanțelor bugetare, modul de gestionare a dosarelor de insolvență și procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.

Ordinul aprobă noi modele de formulare:

– Notificare privind organizarea procedurii de licitație pentru selecția ofertantului.

– Proces-verbal privind îndeplinirea/neîndeplinirea condițiilor de participare la procedura competitivă, prin licitație, în vederea cesiunii creanțelor bugetare.

– Proces-verbal privind desfășurarea și rezultatul procedurii competitive, prin licitație, organizată în vederea cesiunii creanțelor bugetare.

M. Of. nr. 65/27 ianuarie 2025

Ordinul președintelui ANAF nr. 102/2025 privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 179/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” și 207 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți”

Comentarii

Ordinul modifică formularul 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” în sensul actualizării categoriilor de venituri pentru care plătitorii de venituri au obligația depunerii formularului.

Se introduce categoria „Venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă”.

Se asigură astfel corespondența cu modificările aduse Codului fiscal prin O.U.G. nr. 115/2023 cu privire la: (i) reglementarea obligației de reținere la sursă a impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă și (ii) depunerea unei declarații, de către plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă, la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat (formular 205), referitor la calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit.

M. Of. nr. 68/28 ianuarie 2025

Ordinul președintelui ANAF nr. 103/2025 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii, precum și a modelului și conținutului unor formulare

Comentarii

Ca urmare a modificărilor aduse Codului fiscal prin O.U.G. nr. 115/2023 referitor la direcționarea unei sume de 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult sau pentru acordarea de burse private, prevederile OPANAF nr. 103/2025 se aplică doar de către contribuabilii care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor începând cu anul 2024 (pentru care se va depune formularul 230).

Ordinul aprobă modelul și conținutul următoarelor formulare:

– 255 „Decizie privind stabilirea cheltuielilor admise cu bursele private”.

– 258 „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”.

– „Situație centralizatoare a datelor cuprinse în formularul 230, transmisă de entitatea beneficiară.

– „Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult.

– „Notificare privind comunicarea contului bancar de către entitatea beneficiară”.

– „Notificare privind comunicarea datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor direcționate de aceștia din impozitul pe venit.

– „Referat de stabilire a sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult.

De asemenea, se aprobă Procedura privind stabilirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venit pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii și a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii.

Procdura include dispoziții referitoare la notificarea de către organul fiscal a entității beneficiare cu privire la transmiterea noului cont bancar, întrucât contul bancar menționat în cerere figurează ca fiind închis.

Se actualizează și instrucțiunile de completare a formularului 230 „Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și asimilate salariilor”.

Acest ordin abrogă OPANAF nr. 6.228/2024 pentru aprobarea Procedurii privind comunicarea de către organul fiscal a datelor de identificare a contribuabililor și a sumelor redirecționate din impozitul datorat către entitățile beneficiare, în baza acordului contribuabilului, precum și a modelului și conținutului unor formulare.

LEGISLAȚIA MUNCII

M. Of. nr. 37/16 ianuarie 2025

Hotărârea Guvernului nr. 10/2025 privind stabilirea contingentului de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă în anul 2025

Comentarii

Pentru anul 2025 se stabilește un contingent de 100.000 de lucrători străini nou-admiși pe piața forței de muncă din România.

FONDURI SPECIALE

M. Of. nr. 69/28 ianuarie 2025

Decizia managerului Institutului Național al Patrimoniului, interimar, privind aprobarea Procedurii de aplicare pentru anularea obligațiilor la plată a timbrului monumentelor istorice, gestionat de Institutul Național al Patrimoniului

M. Of. nr. 78/29 ianuarie 2025

Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 215/2025 privind modificarea anexelor nr. 1 și 2 la Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 3.173/2023 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Declarație privind obligațiile la Fondul pentru mediu” și a instrucțiunilor de completare a acestuia

Comentarii

Se modifică Anexa nr. 1 „Date privind cantitățile de produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările și completările ulterioare” prin adăugarea unei noi coloane – Ambalaje primare nereutilizabile care intră în instalații de valorificare/reciclare. În această coloană se înscriu cu cifre arabe, pe tip de material, cantitățile, în kilograme, de ambalaje primare nereutilizabile care au intrat în instalații de valorificare/reciclare, în perioada de raportare.

M. Of. nr. 1306/23 decembrie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.652/2024 privind aprobarea Procedurii de restituire a diferenței achitate anticipat din taxa anuală de către organizatorii de jocuri de noroc care renunță la licența de organizator sau încetează să mai exploateze anumite activități de jocuri de noroc sau mijloace de joc, ca urmare a faptului că nu mai îndeplinesc condițiile legale

Comentarii

Ordinul aprobă:

1. Procedura de restituire a diferenței achitate anticipat din taxa anuală de către organizatorii de jocuri de noroc care renunță la licența de organizator sau încetează să mai exploateze anumite activități de jocuri de noroc sau mijloace de joc, ca urmare a faptului că nu mai îndeplinesc condițiile legale.

ALTE REGLEMENTĂRI

M. Of. nr. 7/9 ianuarie 2025

Legea nr. 331/2004 privind Codul silvic

M. Of. nr. 35/16 ianuarie 2025

Ordinul președintelui ANAF și al președintelui Autorității deSupraveghere Financiară nr. 7.158/2024/1/2025 privind raportarea informațiilor conform art. 612 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Comentarii

Conform art. 612 C. proc. fisc., entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară au obligația de a raporta organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea.

Acest ordin reglementează procedura de transmitere a informațiilor între ANAF și ASF și se aplică entităților din:

– sectorul asigurări-reasigurări – depun formularul „Declarația privind produsele de asigurări de viață contractate de persoane fizice rezidente pe teritoriul României”.

– sectorul instrumente și investiții financiare – depun formularul „Declarația privind deținerile de alte produse financiare de către persoane fizice rezidente pe teritoriul României”.

M. Of. nr. 59/23 ianuarie 2025

Ordin al viceprim-ministrului, ministrul finanțelor nr. 107/2025 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală

Comentarii

Conform OMF nr. 107/2025, termenele de depunere a situațiilor financiare anuale sunt:

– 31 mai a exercițiului financiar următor celui de raportare pentru societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, societăți/companii naționale, regii autonome, institute naționale de cercetare-dezvoltare (inclusiv entitățile supravegheate de BNR), subunități din România ale unor persoane juridice cu sediul/domiciliul în străinătate, sediile permanente [n.n. în anul 2025, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare – 2 iunie 2025];

– 30 aprilie – pentru celelalte entități.

– 90 zile de la încheierea anului calendaristic – persoanele juridice aflate în lichidare depun o raportare contabilă anuală.

Situațiile financiare/raportările contabile pot fi depuse în format hârtie și format electronic la registratura unităților teritoriale ale MF/la oficiile poștale (prin scrisoare cu valoare declarată); sau numai în format electronic utilizând portalul www.eguvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat.

Formatul electronic al situațiilor financiare anuale constă într-un fișier .pdf, având atașat un fișier .xml și un fișier .zip. Fișierul cu extensia .zip va conține prima pagină din situațiile financiare anuale semnată potrivit legii și documentele cerute de lege, scanate alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip. Fișierele .zip atașate situațiilor financiare anuale nu vor conține parolă.

Informații suplimentareau fost transmise în Tax focus nr. 3/28 ianuarie 2025.

M. Of. nr. 83/30 ianuarie 2025

Hotărârea Consiliului superior al CECCAR nr. 25/801/2025 privind împuternicirea experților contabili să asiste/reprezinte beneficiarii/clienții la oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale

Comentarii

Experții contabili, în baza împuternicirii încheiate în temeiul contractelor de prestări de servicii, în acord cu dispozițiile art. 6 lit. g) și k) din Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, republicată, cu modificările și completările ulterioare, acordă asistența de specialitate necesară și efectuează pentru persoanele fizice și juridice servicii profesionale în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale.

M. Of. nr. 94/ 31 ianuarie 2025

Ordonanța Guvernului nr. 9/2025 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale

Comentarii

Potrivit O.G. nr. 9/2025 medicii își pot desfășura activitatea în cabinete medicale fără personalitate juridică sau ca societăți reglementate de Legea nr. 31/1990.

Cabinetele medicale, fără personalitate juridică, în care medicii își exercită profesia ca profesie liberală sunt:

a) cabinete medicale individuale;

b) cabinete medicale grupate;

c) cabinete medicale asociate;

d) societăți civile medicale;

e) cabinete medicale de medicina muncii organizate de instituții publice pentru angajații proprii, în cadrul serviciilor interne de prevenire și protecție;

f) cabinete medicale din structura ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie.

Cabinetele medicale se pot înființa și funcționa ca societăți (potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990) cu îndeplinirea următoarelor condiții:

a) obiectul de activitate să fie unic – servicii de asistență medicală umană sau obiect principal de activitate: servicii de asistență medicală și, după caz, obiect secundar: servicii publice conexe actului medical, alte activități referitoare la sănătatea umană și/sau învățământ, cercetare, dezvoltare în domeniul medical;

b) administratorul sau cel puțin o treime din numărul membrilor consiliului de administrație să fie medici membri ai Colegiului Medicilor din România sau ai Colegiului Medicilor Stomatologi din România.

 

Info fiscal – Ianuarie 2025 was last modified: februarie 3rd, 2025 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: