Info fiscal – August 2024

5 sept. 2024
Vizualizari: 144

COD FISCAL

M. Of. nr. 776/august 2024

Circulară BNR nr. 35/2024 privind nivelul ratei dobânzii de referință a Băncii Naționale a României

Comentarii

Începând cu data de 8 august 2024, nivelul ratei dobânzii de referință a BNR este de 6,50% pe an (rata dobânzii de referință a scăzut de la 6,75%).

PROCEDURĂ FISCALĂ

M. Of. nr. 752/1 august 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 3.103/2024 pentru modificarea și completarea Procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.810/2019.

Comentarii

Procedura de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante se modifică, prin acest ordin, în principal, cu privire la menținerea valabilității facilităților fiscale acordate prin completarea condițiilor ce trebuie îndeplinite de debitor până la aprobarea restructurării obligațiilor bugetare.

În situația prevăzută la art. 35 lit. a) din O.G. nr. 6/2019 (desființarea actului administrativ fiscal în procedura de soluționare a contestației chiar dacă s-a dispus emiterea unui nou act administrativ fiscal), înlesnirea la plată își menține valabilitatea și în cazul în care debitorul are inclusă în planul de restructurare măsura de anulare a unui cuantum de maximum 50% din totalul obligațiilor bugetare principale. În acest caz, se modifică decizia de înlesnire la plată iar, conform planului de restructurare ajustat, se amână ,în vederea anulării, suma în cuantum de maximum 50% din totalul obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizia de impunere emisă ca urmare a desființării actului administrativ fiscal de către organul de soluționarea contestației, iar restul sumei va fi inclusă în eșalonare, urmând a se modifica ratele de eșalonare în mod corespunzător.

M. Of. nr. 763/5 august 2024

Ordinul președintelui ANAF, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă nr. 3.796/910/1.216/2.520/2024 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”

Comentarii

Prin acest ordin se actualizează formularul (112) ca urmare a modificărilor aduse Codului fiscal prin O.U.G. nr. 59/2024. Astfel, începând cu veniturile lunii iulie 2024, se majorează de la 200 lei/lună la 300 lei/lună, suma reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor pentru care nu se datorează impozit pe venit și care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii (prevăzută la art. LXXIII alin. (1), (4) și (5) din O.U.G. nr. 115/2023). Se actualizează, de asemenea, Nomenclatorul „Tip asigurat” (poz. 1.11.2 și 1.11.3).

M. Of. nr. 771/7 august 2024

1. Ordinul președintelui ANAF nr. 3.801/2024 pentru completarea unor ordine ale președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind procedura de administrare și monitorizare a marilor contribuabili și contribuabililor mijlocii

Comentarii

Prin acest ordin se modifică OPANAF nr. 560/2016 și OPANAF nr. 1.023/2017 cu privire la transferul plăților efectuate către Trezoreria Statului de către contribuabilii mari și mijlocii, având în vedere faptul că selecția/actualizarea acestor categorii de contribuabili se efectează în anul curent pentru anul următor, iar unii dintre aceștia devin ori nu mai au calitatea de mari contribuabili/contribuabili mijlocii începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care se efectuează selecția/actualizarea.

2. Ordinul președintelui ANAF nr. 6.073/2024 privind stabilirea termenului de depunere pentru declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare(390 VIES)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Comentarii

Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare (formular 390) se depune până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru operațiunile pentru care există obligația declarării, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care sunt expediate sau transportate bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziția clientului sau în care intervin modificări ale informațiilor furnizate. Dacă data de 25 a lunii este zi nelucrătoare, declarația recapitulativă se depune până în prima zi lucrătoare, inclusiv, ulterioară datei de 25 a lunii.

M. Of. nr. 774/7 august 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 3.792/2024 pentru aprobarea Procedurii privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor, precum și a modelului și conținutului unor formulare

Comentarii

Prin acest ordin se aprobă:

1. Procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor.

2. Modelul și conținutul următoarelor formulare:

– „Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”.

– „Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii”.

– „Referat privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”.

– „Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (701)”.

Procedura se aplică în cazul în care contribuabilul nu informează organul fiscal central asupra modificărilor intervenite în datele declarate inițial (vectorul fiscal), în termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea și depunerea declarației de mențiuni. În situația în care datele din registrul contribuabililor/plătitorilor nu corespund stării de fapt reale, acestea pot fi modificate din oficiu, iar modificările sunt comunicate contribuabilului.

Contribuabilul nu este notificat în situația în care constatarea a fost efectuată de organele fiscale cu atribuții de control prin acte administrativ-fiscale rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situația în care acestea au fost atacate în justiție.

Nedepunerea declarației de mențiuni la termenul prevăzut de lege constituie contravenție (art. 336 alin. (1) lit. a) C. proc. fisc.

M. Of. nr. 791/12 august 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 4.875/2024 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă

Comentarii

Se completează „Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat” (anexă la formularul 100) cu poziții noi:

– Redevență stabilită pentru perimetrul eolian offshore concesionat.

– Taxă pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit și pentru suprafața ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la rețea din afara perimetrului concesionat — pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare și a mări teritoriale.

– Taxă pentru suprafața concesionată a perimetrului eolian offshore construit — pentru perimetrele situate pe suprafața bunurilor administrate de Administrația Națională „Apele Române”.

– Compensații pentru limitările aduse dreptului de proprietate care se cuvin bugetului de stat.

– Despăgubiri acordate pentru pagube cauzate prin exercitarea drepturilor prevăzute la art. 32 alin. (3) din Legea nr. 121/2024 privind energia eoliană offshore, care se cuvin bugetului de stat.

– Taxă pentru activitatea de exploatare a perimetrului eolian offshore.

Se modifică corespunzător „Instrucțiunile de completare a formularului 100 «Declarație privind obligațiile de plată la bugetul de stat»”.

M. Of. nr. 833/21 august 2024

1. Ordinul președintelui ANAF nr. 4.098/2024 pentru stabilirea competenței privind preluarea și valorificarea bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, precum și a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a procedurilor de valorificare a acestora

2. Ordinul președintelui ANAF nr. 6.138/2024 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum și a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită

Comentarii

La nivelul DGRFP, serviciul/compartimentul executări silite cazuri speciale este structura abilitată cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii și efectuarea procedurii de executare silită în cazurile speciale stabilite prin:

– hotărârile judecătorești definitive pronunțate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor creanțe bugetare de la debitori persoane fizice, juridice sau de la orice alte entități.

– înscrisurile emise în materie penală de către instanțele de judecată, privind ducerea la îndeplinire de către organele de executare silită din cadrul ANAF a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a acestora.

– OPANAF-uri prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau a resurselor economice care se află în proprietate, sunt deținute sau se află sub controlul persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau entități desemnate, ce fac obiectul sancțiunilor internaționale, potrivit legii.

– alte titluri executorii prin care se stabilesc dobânzi, penalități de întârziere, majorări de întârziere sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătorești definitive, cele prin care se stabilește cuantumul cheltuielilor de executare silită, precum și cele prin care se stabilește suma reprezentând diferența de preț și/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului.

De asemenea, o parte dintre popririle la terți în cazurile speciale care pot face obiectul popririi prin intermediul sistemelor informatice, vor fi emise de către organele fiscale care administrează debitorii. Acest ordin abrogă OPANAF nr. 3.744/2015 ca urmare a modificărilor legislative și organizatorice intervenite la nivelul Direcției generale executări silite cazuri speciale din cadrul ANAF aduse prin art. 132 din H.G. nr. 520/2024.

LEGISLAȚIA MUNCII

M. Of. nr. 865/29 august 2024

Ordinul ministrului sănătății nr. 4.283/2024 pentru aplicarea în trimestrul II 2024 a prevederilor art. 38 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății

Comentarii

Ordinul aprobă lista pentru trimestrul II 2024, ce conține clasificarea medicamentelor de uz uman autorizate pentru punere pe piață în România și raportate de furnizorii de servicii medicale și de medicamente la casele de asigurări de sănătate și validate de acestea, suportate din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate și din bugetul Ministerului Sănătății, în medicamente de tip I și tip II, potrivit prevederilor art. 38 din O.U.G. nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății.

Potrivit prevederilor art. 38 din O.U.G. nr. 77/2011, în vederea calculării contribuției trimestriale, medicamentele se clasifică în medicamente:

– de tip I (medicamentul autorizat în conformitate cu art. 704, 706 și 710 din Legea nr. 95/2006, precum și un medicament pentru care s-a acordat o autorizație de uz pediatric – PUMA, pentru care, în ultima lună din fiecare trimestru, nu există cel puțin un medicament generic sau bio-similar care să îndeplinească condițiile de comercializare pe teritoriul României).

Contribuția reprezintă 25% din valoarea aferentă consumului centralizat din astfel de medicamente, comunicat de CNAS.

– tip II (medicamentul definit conform art. 708 din Legea nr. 95/2006). Contribuția reprezintă 15% din valoarea aferentă consumului centralizat din astfel de medicamente, comunicat de CNAS.

FONDURI SPECIALE

M. Of. nr. 824/20 august 2024

Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.609/2024 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 185/2023 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului „Declarație privind anumite produse din plastic de unică folosință” și a instrucțiunilor de completare și depunere a acestuia

ALTE REGLEMENTĂRI

M. Of. nr. 754/ 1 August 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 4.058/2024 pentru completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar contabile

Comentarii

Se completează „Nomenclatorul documentelor financiar-contabile”, grupa a III-a „Bunuri de natura stocurilor” cu un nou document – „Aviz de însoțire a mărfii” (Cod CASH AND CARRY 14-3-6aA). Avizul de însoțire a mărfii se întocmește de către entitățile care desfășoară activitate de comerț cash and carry, în momentul livrării din magazinele cash and carry a produselor, mărfurilor sau a altor valori materiale, precum și în alte situații stabilite prin procedurile proprii ale entității.

Avizul de însoțire a mărfii constituie:

– document de însoțire a mărfii pe timpul transportului, după caz.

– document ce stă la baza întocmirii facturii, după caz.

– document de primire/descărcare din gestiune, după caz.

– document de înregistrare în registrul de casă și în contabilitate a încasărilor și plăților efectuate în numerar, situație în care ține loc de chitanță.

Acest document se întocmește cel târziu până la data transmiterii facturii în sistemul RO e-Factura.

M. Of. nr. 843/23 august 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 4.164/2024 cu privire la actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare

Comentarii

Acest ordin modifică (i) Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 și (ii) Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 cu privire la criteriile de încadrare (total active și cifra de afaceri netă) pentru categorii de entități raportoare

Informații suplimentare au fost transmise prin Tax focus nr. 25 din 27 August 2024.

M. Of. nr. 861/28 august 2024

Hotărârea președintelui Camerei Consultanților Fiscali nr. 8/2024 privind stabilirea modalității de organizare și susținere a examenului de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent — sesiunea noiembrie 2024

 

Info fiscal – August 2024 was last modified: septembrie 5th, 2024 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: