Încheierea exerciţiului financiar 2017 pentru societăţile din domeniul asigurărilor (Norma ASF nr. 5/2018)

30 mart. 2018
Vizualizari: 1641

 

Art. 16 din Norma ASF nr. 5/2018

 

Art. 16 alin. (1) dispune că asigurătorii, brokerii de asigurare și subunitățile acestora menționați/menționate la art. 2, respectiv la art. 6 trebuie să depună situațiile financiare anuale/raportarea anuală, astfel:

a) la A.S.F. în termen de 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar, astfel:

(i) în format electronic, prin încărcarea datelor în aplicația EWS;

(ii) pe suport hârtie, semnate și ștampilate, conform legii, împreună cu toate documentele prevăzute la art. 15 alin. (1);

b) la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, astfel:

(i) în format hârtie și în format electronic, la registratura unităților teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată; sau

(ii) numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având atașată o semnătură electronică extinsă.

Potrivit alin. (2), formatul electronic al situațiilor financiare anuale conținând formularistica necesară și programul de verificare cu documentația de utilizare aferentă se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice. Programul de asistență este pus la dispoziție, gratuit, de unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, de la adresa www.anaf.ro.

Alin. (3) prevede că asigurătorii și brokerii de asigurare care nu au desfășurat activitate de la data înființării până la 31 decembrie 2017 nu întocmesc situații financiare la data de 31 decembrie 2017, urmând să depună, potrivit legii, o declarație pe propria răspundere la A.S.F. și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, care să cuprindă toate datele de identificare ale societății:

a) denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare);

b) adresa și numărul de telefon;

c) numărul de înregistrare la registrul comerțului;

d) codul unic de înregistrare;

e) capitalul social.

Potrivit alin. (4), pentru completarea declarației de inactivitate entitățile folosesc programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor Publice pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală; depunerea declarației se efectuează în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar; modalitățile de depunere sunt cele prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. (ii) și lit. b).

Alin. (5) stabilește faptul că situațiile financiare anuale auditate vor fi prezentate A.S.F. și în situația transferului de portofoliu de asigurări, a fuziunii sau a divizării.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Conform alin. (6), asigurătorii și brokerii de asigurare aflați în lichidare depun, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, la A.S.F. și la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, o raportare anuală compusă din formularul de bilanț, cont de profit și pierdere, date informative, situația activelor imobilizate semnate de persoanele care au obligația gestionării societății și de persoanele abilitate potrivit legii să semneze situațiile financiare anuale; raportarea anuală va fi întocmită pe baza balanței de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie 2017.

 

Art. 17 din Norma ASF nr. 5/2018

 

Art. 17 alin. (1) prevede că entitățile care îndeplinesc condițiile specificate în reglementările contabile prevăzute la art. 3 alin. (1) întocmesc situații financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor.

Potrivit alin. (2), situațiile financiare anuale consolidate, aprobate de consiliul de administrație al societății-mamă și semnate în numele consiliului de președintele acestuia, se depun la A.S.F. până la data de 31 august 2018, documentația cuprinzând:

a) bilanțul consolidat;

b) contul de profit și pierdere consolidat;

c) note la situațiile financiare consolidate;

d) raportul consolidat al administratorilor;

e) raportul de audit al situațiilor financiare consolidate ale anului 2017, întocmit în conformitate cu prevederile aplicabile, respectiv ale Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 27/2015 privind activitatea de audit financiar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările ulterioare, și ale reglementărilor contabile menționate la art. 3 alin. (1);

f) declarația scrisă a administratorului societății-mamă prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate și confirmă că:

(i) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

(ii) situațiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea grupului.

Apoi, alin. (3) stabilește că potrivit prevederilor art. 185 alin. (2) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, consiliul de administrație, respectiv directoratul societății-mamă depune la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice copii ale situațiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1) din aceeași lege urmând a fi aplicate în mod corespunzător.

 

Art. 18 din Norma ASF nr. 5/2018

 

Art. 18 prevede că nedepunerea situațiilor financiare anuale și consolidate, a declarațiilor și a celorlalte informații solicitate la termenele prevăzute în prezenta normă, prezentarea unor situații financiare anuale care conțin date eronate, necorelate sau care nu respectă unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se sancționează conform legislației specifice în materie.

 

Art. 19 din Norma ASF nr. 5/2018

 

Conform art. 19, Norma ASF nr. 5/2018 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.

 

Art. 20 din Norma ASF nr. 5/2018

 

Potrivit art. 20, la data intrării în vigoare a respectivei norme, se abrogă Norma ASF nr. 3/2017 privind încheierea exercițiului financiar 2016 pentru societățile din domeniul asigurărilor (M. Of. nr. 207 și 207 bis din 27 martie 2017).

 

Încheierea exercițiului financiar 2017 pentru societățile din domeniul asigurărilor (Norma ASF nr. 5/2018) was last modified: august 7th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.