În primul rând am încercat ca, la nivel local, Legea prevenției să fie aplicată, și am reușit, împreună cu directorul de la Finanțe

21 dec. 2018
Vizualizari: 671

Nicolae Cîrstea: Suntem, de această dată, împreună cu dl Ioan Mintaș, prim-vicepreședinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii – dle Mintaș, o serie de idei, de concluzii la nivelul anului 2018, care se trag aici, la Sinaia, astăzi, 13 decembrie 2018. Punctați-ne care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, cele mai frumoase lucruri care s-au întâmplat în activitatea consiliului.

Ioan Mintaș: Sigur că, așa cum se știe, Consiliul Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România este cel mai mare patronat din România și cuvântul lui are un anumit rol în ceea ce privește legislația, aplicarea legislației și, bineînțeles, în CEx, ca vicepreședinte, proiectele de legi care se supun spre aprobare. Sigur că am încercat, prin ceea ce noi am făcut, să aducem o legislație la nivelul întreprinderilor mici și mijlocii, deci aceasta să fie aplicabilă pentru întreprinzătorii mici și mijlocii, pentru că, pentru întreprinderile mari și multinaționale este mult mai ușor decât pentru o întreprindere mică, care are de la unul la 250 de angajați, să zicem, și care nu-și permite să aibă personal pentru aplicarea legislației și a articolelor din legislația românească. Sigur că n-am reușit din toate punctele de vedere – mă refer în primul rând la Codul Muncii, la Codul Fiscal, care au adus anumite prejudicii IMM-urilor și care, pe lângă beneficiile aduse, au adus și prejudicii, bineînțeles. Dar sperăm că în continuare, prin modul în care noi ne implicăm, ca consiliu național, să reușim într-adevăr să ducem pe linia de plutire întreprinderile mici și mijlocii.

Nicolae Cîrstea: La nivel local activați într-o zonă care este mai fericită decât alte zone ale României. Care sunt preocupările colegilor dumneavoastră IMM-iști la nivel local?

Ioan Mintaș: În primul rând am încercat ca, la nivel local, Legea prevenției să fie aplicată, și am reușit, împreună cu directorul de la Finanțe, inspectoratul șef de la ITM Bihor, să avem o discuție prietenească și să înțeleagă ce înseamnă legea prevenției. Au discutat cu colegii dânșilor – să nu le mai zicem subalterni, că toată lumea se supără dacă folosești cuvinte reale – și, la ora actuală, acest lucru să se aplice la nivel de județ Bihor și să nu se dea amenzi din primul control pe care îl fac aceste inspectorate. Bineînțeles, cu excepția celor care sunt legate de munca la negru sau evaziune fiscală, unde într-adevăr, trebuie aplicată legislația așa cum este prevăzută în România. Din punctul de vedere al parcurilor industriale, noi am reușit, în Bihor, să atragem fonduri europene, să înființăm destul de multe parcuri industriale în care să vină întreprinzători și să muncească. Sigur că nu este chiar ceea ce ne-am dorit, pentru că majoritatea întreprinzătorilor din parcurile industriale, ca și investitori străini, sunt firme care la ora actuală fac un import-export intracomunitar, ceea ce înseamnă că ei, în afară de a plăti salariile, nu aduc o plus-valoare la bugetul statului, deci în afară de taxele care sunt pe salarii, dar am reușit, să zicem, ca forța de muncă, așa cum este la ora actuală, deși nu se găsește forță de muncă, să aibă un loc de muncă. Este foarte greu, pentru că foarte multe întreprinderi aduc cu autobuzele forță de muncă din tot județul.

Nicolae Cîrstea: Care ar fi preocupările dumneavoastră pentru perioada următoare? Care dintre proiectele, ideile care se dezbat la nivelul consiliului vor beneficia de atenția dumneavoastră în 2019?

Ioan Mintaș: În primul rând, așa cum am amintit și înainte, în plenul ședinței, aș vrea ca tot ceea ce se aplică la nivel european și se transmite ca legislație pentru țările membre ale Comunității Europene, să fie aplicabile și în România. Mă refer în primul rând la acea hotărâre prin care fiecare țară membră a Uniunii Europene ar fi obligată, în 30 de zile, să plătească orice servicii care există între instituțiile statului și cei care prestează serviciile – ceea ce la noi nu se aplică, deși este o hotărâre de cca 5 ani de zile. De asemenea, o modificare a Codului Muncii – așa cum știți, la ora actuală în Parlament se încearcă o modificare a acestei legislații privind înființarea de sindicate de la 10 membri, cu lider de sindicat, ceea ce pentru IMM-uri ar fi, într-adevăr, o lovitură de grație; de asemenea, modificarea în Codul Muncii, pentru că de anul trecut s-a implementat să se plătească indiferent dacă un om este în concediu medical un an de zile, să-i dai concediu de odihnă, ceea ce nu este normal pentru un întreprinzător. Probabil la buget acest lucru se poate realiza, dar la o întreprindere mică și mijlocie, dacă un om este un an în concediu medical, nu-și realizează producția, nu ai de unde să-i plătești după aia concediu de odihnă. Altă problemă este în partea de fiscalitate, unde chiar spuneam, în ședință, că nici la ora actuală nu există o funcționare sau o corelare între Ministerul Finanțelor, ITM și Casa de Pensii, în care se solicită și la ora actuală adeverințe de vechime, pentru că nu funcționează sistemul electronic, informațional, între cele trei instituții, având în vedere că tu depui declarații la ITM, la Finanțe și la Casa de Sănătate, și după aia îți cere tot adeverințe, pentru a putea calcula pensiile pentru întreprinzători.

Sigur că mai sunt și alte lucruri, cum este Start-Up Nation, pe care noi vrem să-l aplicăm și cât mai mulți întreprinzători să beneficieze de subvenționarea pe care el o are ca întreprinzător, mai ales să încercăm să obținem și noi, de la guvern, cât mai multe subvenționări, deoarece, de exemplu, în Transilvania, ca să vorbim și de partea locală, guvernul maghiar subvenționează firmele care au administratori maghiari, ceea ce cred că nu este normal.

O altă problemă ar fi ca toate lucrările care sunt de dimensiuni, de valori mari, să fie, de guvern, selecționate pe tronsoane, pe valori mai mici, așa cum, de exemplu, în Ungaria autostrăzile se dau pe porțiuni, pe o valoare mică, se dă la o firmă, în momentul în care firma respectivă și-a terminat lucrarea, i se dă și o altă lucrare. Până atunci, nu are dreptul la altă lucrare. Și, sigur, accesarea ca să se dea un avans de 30%, așa cum fac celelalte state, pentru lucrările care sunt din fonduri europene sau din fonduri de la bugetul de stat.

Nicolae Cîrstea: Nu sunt puține proiecte, cu siguranță, echipa dumneavoastră, echipa de la nivel național, vă vor sprijini pentru a le implementa.

Ioan Mintaș: Noi încercăm. Sunt mult mai multe lucruri, v-am spus câteva din ele, pentru că activitatea mea, pe lângă partea universitară – pentru că sunt prodecan al Facultății de Mediu din Oradea –, sunt în mijlocul oamenilor și aduc problemele care sunt, să zic așa, chiar din mijlocul lor. Probleme cu care foarte mulți întreprinzători se lovesc și zice: Domnule, cum să-i plătesc eu concediu de odihnă, când el a fost în concediu medical? Sau alte probleme, care sunt legate direct, acolo unde este caldă problema, nu numai la nivel național, unde lucrurile se văd academic, deci teoretic, cum se zice.

Nicolae Cîrstea: Vă mulțumesc foarte mult.

Ioan Mintaș: Cu cea mai mare plăcere. Doresc tuturor un an nou fericit, la mulți ani și să avem, într-adevăr, antreprenori cât mai mulți în România!

În primul rând am încercat ca, la nivel local, Legea prevenției să fie aplicată, și am reușit, împreună cu directorul de la Finanțe was last modified: decembrie 21st, 2018 by Mintas Ioan

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice