În dezbaterea Camerei Deputaților: Proiectul Legii prevenirii

21 nov. 2017
Vizualizari: 740

În ședința de astăzi, 21 noiembrie 2017, se dezbate în Parlament, proiectul Legii prevenirii, lege ordinară, ce a fost adoptată de Senat în data de 31 octombrie 2017.

În stadiul său actual proiectul a fost trimis pentru raport la comisiile permanente ale Camerei Deputaților.

Așadar, proiectul trimis Camerei Deputaților în calitate de cameră decizională, de către Senat, se dezbate în procedură de urgență, constituind prioritate legislativă.

Acesta primit aviz favorabil din partea Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, dar a fost avizată favorabil și de către Comisia pentru industrii și servicii.

Astfel, proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent al Camerei Deputaților și s-a aprobat procedura de urgență solicitată de Guvern.

De asemenea, proiectul a fost avizat favorabil și de către Consiliul Legislativ.

Potrivit proiectului astfel cum a fost adoptat de către Senat, scopul acestei legislații este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârșirii de contravenții.

Astfel, conform expunerii de motive, având în vedere necesitatea reglementării unor măsuri care să împlinească cerințele exprimate în practică, în sensul intensificării, pe de-o parte, a funcției preventive a controlului exercitat de autoritățile/instituțiile publice cu atribuții de control, dar și al menținerii, pe de altă parte, a protecției legale a valorilor sociale asigurată de legea contravențională.

Luând în considerare că asigurarea securității juridice trebuie să fie o preocupare pentru autoritățile/instituțiile publice cu rol de reglementare, în condițiile creșterii cantitative a legislației, determinată de creșterea complexității dreptului, precum și a evoluției societății și apariției unor noi domenii de reglementare, întrucât în activitatea de legiferare și aplicare a legii, lato sensu, trebuie să se țină cont de modul de receptare a conținutului actelor normative de către corpul social nu doar prin aducerea la cunoștința publică, dar și prin înțelegerea acesteia de către destinatarii legii.

Ținând seama de finalitatea preventivă a sancțiunii avertismentului, astfel cum acesta este definit potrivit prevederilor O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările ulterioare, respectiv atenționarea contravenientului asupra pericolului social al faptei săvârșite, însoțită de recomandarea de a respecta dispozițiile legale;

Având în vedere că potrivit O.G. nr. 2/2001, avertismentul se poate aplica și în cazul în care actul normativ de stabilire și sancționare a contravenției nu prevede această sancțiune.

Prin proiectul de lege se urmărește instituirea unor instrumente care să asigure prevenirea săvârșirii de contravenții, stabilind în sarcina autorităților/instituțiilor publice cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor:

– măsuri concrete privind informarea, instruirea și îndrumarea;

– obligația de a aplica, în anumite condiții și în cazul săvârșirii anumitor fapte contravenționale, sancțiunea contravențională a avertismentului împreună cu stabilirea unui plan de remediere prin care se acordă contravenientului o perioadă de timp (care nu poate depăși 90 de zile calendaristice) pentru îndeplinirea obligațiilor legale.

În ceea ce privește măsurile de informare, instruire și îndrumare, prin proiectul de lege se stabilesc următoarele:

– în sarcina autorităților/instituțiilor publice cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, obligația ca, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii, să elaboreze și difuzeze materiale documentare și ghiduri și/sau să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice privind:

a) legislația în vigoare referitoare la constatarea și sancționarea contravențiilor;
b) drepturile și obligațiile acestor autorități/instituții publice în desfășurarea activităților de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și privind drepturile și obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activități;
c) indicarea, distinct, a faptelor contravenționale pentru care autoritatea/instituția publică are competențe de constatare și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și a sancțiunilor și/sau a altor măsuri aplicabile;

– în sarcina autorității administrației publice centrale cu atribuții de coordonare la nivel național a domeniului mediul de afaceri, obligația ca, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii, să dezvolte și să opereze un portal dedicat oferirii în mod centralizat de servicii online și resurse în vederea informării în ceea ce privește aspectele menționate anterior;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– în sarcina autorităților/instituțiilor publice cu atribuții de control, a obligației de îndrumare a persoanelor interesate/controlate, precum și a obligației de elaborare a unor proceduri de îndrumare și control care să fie utilizate de către toate persoanele competente să efectueze activitatea de control, măsură ce vine în sprijinul obligației autorității/instituției angajatoare de instruire/perfecționare a agentului de control.

În ceea ce privește obligația autorităților/instituțiilor publice cu atribuții de control de a aplica, în anumite condiții și pentru anumite fapte, sancțiunea contravențională a
avertismentului:

– prin proiectul de lege se stabilește obligația de a aplica sancțiunea avertismentului, în cazul săvârșirii de fapte contravenționale prevăzute în dispozițiile legale menționate în anexa nr. 1 la proiectul de act normativ, fapte cu grad scăzut de pericol social, care nu afectează sănătatea și securitatea populației;

– faptele contravenționale avute în vedere în anexa nr. 1 au fost propuse de către autoritățile/instituțiile publice avizatoare cu competențe în domeniu, astfel încât să îndeplinească cerințele menționate mai sus;

– procesul-verbal prin care este aplicată sancțiunea avertismentului în condițiile menționate, va avea în anexă un plan de remediere în care vor fi stabilite măsuri și un termen de remediere în vederea îndeplinirii de către contravenient a obligațiilor prevăzute de lege;

– în cazul aplicării sancțiunii avertismentului în condițiile prezentate mai sus, nu vor putea fi aplicate sancțiuni complementare;

– în termen de maxim zece zile lucrătoare de la data expirării termenului de remediere, agentul constatator are obligația să reia controlul; în situația în care, cu ocazia reluării controlului, se constată neîndeplinirea de către contravenient a obligațiilor legale în termenul acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției, prin care persoana competentă aplică sancțiunea/sancțiunile contravenționale cu respectareaiegislatiei în vigoare;

– proiectul de lege stabilește, de asemenea, expres situațiile în care agentul constatator aplică sancțiunea contravențională a avertismentului fără stabilirea unui plan de remediere și, implicit, fără obligația de a relua controlul, ținând seama inclusiv de principiul non bis in idem (dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de două ori) statuat la art. 4 din Protocolul 7 la Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale;

– în cazul în care, în termen de 3 ani de la data încheierii procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care i s-a aplicat sancțiunea avertismentului în condițiile prevăzute la art. 4 și 5 din proiectul de lege, contravenientul săvârșește din nou aceeași contravenție, sunt direct aplicabile prevederile legale în vigoare privind constatarea și sancționarea contravențiilor.

Sursa informației

În dezbaterea Camerei Deputaților: Proiectul Legii prevenirii was last modified: noiembrie 21st, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.