Implicațiile practice privind șomajul tehnic în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea virusului Covid-19 (II)
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Având în vedere dinamica legislativă din ultima perioadă determinată de evoluția accelerată a situației epidemiologice de pe teritoriul României, gradul ridicat de impredictibilitate și de stabilitate specific situației actuale, precum și necesitățile mediului antreprenorial, despre care nu putem afirma că au fost pe deplin satisfăcute prin forma inițială a Ordonanței de urgență nr. 30/2020 (în continuare „OUG 30/2020”) – astfel cum am prezentat anterior, legiuitorul român a adus o serie de modificări actului normativ mai sus citat prin intermediul Ordonanței de urgență nr. 32/2020 privind modificarea și completarea OUG 30/2020 (în continuare „OUG 32/2020”).
În continuare, vom face o radiografie a principalelor modificări aduse procedurii șomajului tehnic în condițiile inițial instituite prin OUG 30/2020.
1. Sfera profesioniștilor ce pot aplica pentru obținerea sumelor ce fac obiectul OUG 30/2020
Având în vedere cadrul normativ actualizat, prin art. XI alin. (2) din OUG 30/2020, se arată că orice angajator a cărui activitate a fost redusă sau întreruptă temporar sau total ca urmare a efectelor epidemiei SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență decretate, poate solicita instituirea șomajului tehnic pentru salariații acestuia, conform unei declarații pe propria răspundere a acestuia prin care să ateste încercările suportate de activitatea desfășurată de acesta.
Cu alte cuvinte, fie că vorbim despre companiile mici, mijlocii sau mari, oricare dintre acestea sunt eligibile, și deci pot beneficia de măsurile impuse prin OUG 30/2020, cu condiția ca activitatea acestora să fi fost într-un fel sau altul afectată de măsurile impuse ca urmare a instituirii stării de urgență pe teritoriul României, fiind astfel eliminat pragul instituit în forma inițială a OUG 30/2020 conform căruia în cazul societăților a căror activitate nu a fost întreruptă prin ordinul autorităților publice, acestea trebuiau să înregistreze în luna martie o scădere a încasărilor de cel puțin 25% față de media încasărilor din lunile Ianuarie – Februarie 2020, fiind eliminată și condiția privind necesitatea prezentării Certificatului pentru situații de urgență în vederea probării scăderii încasărilor cu cel puțin 25%.
Mai mult, nu numai că orice tip de întreprindere poate beneficia de măsura șomajului tehnic, dar acesta se poate aplica fie pentru toți salariații angajatorului, sau doar pentru o parte dintre aceștia, legiuitorul eliminând pe această cale și condiția numărului de salariați (respectiv 75% din numărul total de angajați ce aveau contracte „active” la data de 21.03.2020) care puteau fi trimiși în șomaj tehnic.
2. Care sunt pașii de urmat? Când poate angajatorul să depună documentația aferentă șomajului tehnic? Ce termene trebuie respectate?
Conform art. XII alin. (1) din OUG 30/2020, angajatorii vor depune, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a Municipiului București – în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere cu privire la activitatea care a fost afectată ca urmare a măsurilor impuse prin instituirea stării de urgență, împreună cu lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația de șomaj, conform modelului care va fi aprobat prin Ordin al Ministrului Muncii și Protecției sociale.
Aceste documente se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară, ceea ce înseamnă că, în cazul lunii martie (adică doar pentru perioada 16.03 – 31.03.2020) acestea vor putea fi depuse începând cu 1 aprilie, urmând ca pentru indemnizația aferentă lunii aprilie (01 – 14.04.2020 deocamdată, întrucât starea de urgență a fost decretată doar până la cea din urmă dată), angajatorul să depună documentele necesare începând cu data de 1 mai.
În continuare, legiuitorul a scurtat termenul prevăzut pentru plata de către stat a indemnizațiilor, sens în care se arată prin art. XIII alin. (2) din Ordonanță că aceasta se va face în termen de 15 zile de la momentul depunerii documentelor, urmând ca angajatorul să vireze salariatului sumele corespunzătoare în maxim 3 zile lucrătoare de la momentul la care a primit sumele de bani în conturile deschise de angajator la băncile comerciale.
3. Situația salariatului care are încheiate mai multe contracte individuale de muncă – cum beneficiază acesta de dispozițiile privind șomajul tehnic?
a. Situația angajatului care are cel puțin un contract cu normă întreagă „activ” pe perioada stării de urgență
La data de 30 martie, au fost adăugate două noi alineate la art. XI din OUG 30/2020 respectiv alin. (9) și (10), acestea având scopul de a reglementa situația salariatului care are încheiate mai multe contracte de muncă, fiind enunțat prin alin. (9) ipoteza în care, dacă salariatul are cel puțin un contract cu normă întreagă activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu poate beneficia de indemnizația de șomaj aferentă unui alt contract de muncă.
Având în vedere modalitatea de redactare a normei se desprinde, așadar, o problemă referitoare la restrângerea sferei angajaților eligibili prin raportare, în mod indirect, la situația economică a angajatorilor.
Concret, angajatorii care au și angajați part-time (aceștia din urmă trebuind să aibă și contracte cu normă întreagă la un alt angajator) și care sunt nevoiți să urmeze procedura șomajului tehnic, nu ar putea să acceseze aceste fonduri pentru angajații lor, fiind prezumat de către legiuitor că angajatorii au capacitatea de a le acoperi aceste costuri.
În fine, indemnizația este proiectată pentru sprijinirea angajaților, dar unii angajatori nefiind ei înșiși „eligibili” prin prisma reglementării de mai sus, este evident că acordarea de indemnizații de către stat nu își va putea atinge scopul pe toate ramurile, ceea ce va conduce în practică la situația în care un angajator va fi nevoit să plătească indemnizația de șomaj din propriul buget pentru o parte din salariații care au contracte de muncă active încheiate cu un alt angajator.
În mod evident, considerăm că nu aceasta este finalitatea urmărită de legiuitor, aflându-ne doar în prezența unei norme legislative cu o redactare deficitară, în ciuda scopului anticipat.
b. Angajatul beneficiază de indemnizație doar dacă toate contractele de muncă în care este parte sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență
Prin alin. (10) se instituie premisa potrivit căreia salariatul poate primi indemnizația de șomaj cu condiția ca toate contractele sale de muncă să fi fost suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, dar chiar și în acest caz, salariatul poate beneficia de indemnizația corespunzătoare contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
Nu este exclusă posibilitatea ca un angajator să se afle în poziția în care situația economică impune suspendarea tuturor contractelor de muncă. În acest din urmă caz, salariatului cu mai multe contracte de muncă i se va acorda indemnizația corespunzătoare celor mai avantajoase drepturi salariale dintr-un contract de muncă.
Cu toate acestea, deși această măsură nou introdusă prin OUG 32/2020 se dorește a veni în ajutorul salariatului cu scopul de a-l proteja, atragem atenția asupra ipotezei în care, de cele mai multe ori, este posibil ca salariatul să aibă înregistrate contracte de muncă cu angajatori diferiți, angajatori între care nu ar exista o legătură juridică (nefăcând parte din același grup, de exemplu), și deci, salariatului nu îi pot fi suspendate toate contractele de muncă.
Prin urmare, indemnizația de șomaj corespunzătoare celor mai avantajoase drepturi salariale nu ar mai urma să fie acoperită de către fondurile asigurate prin OUG 30/2020, costul urmând a fi asigurat tot de către angajator.
c. Dispozițiile alin. (11) ale art. XI OUG 30/2020 – redundanță sau derogare de la normele din Codul muncii?
În conformitate cu această normă, recent introdusă: „În situația în care bugetul angajatorului destinat plății cheltuielilor de personal permite, indemnizația prevăzută la alin. (1) poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în conformitate cu prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.
Se deduce, așadar, posibilitatea angajatorului de a suplimenta sumele acordate de către stat pentru costurile cu angajații până la procentul de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
Dar această vocație a angajatorului contravine cu obligația instituită prin art. 53 alin. (1) din Codul muncii, conform căruia: „Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat […]”.
Rezultă cu putere de evidență că ceea ce reprezintă o obligație pentru angajator în conformitate cu Codul muncii, noile dispoziții ale OUG 30/2020 o transformă într-un drept pentru angajator, dar și acesta, condiționat de existența unui buget care să permită cheltuieli de personal.
În acest caz, se deschide o ușă largă abuzurilor din partea angajatorilor care vor putea opune lipsa unui buget, precum și lipsa oricărei obligații de a mai plăti diferența până la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plafonând indirect toate salariile din toate contractele de muncă.
Or, nu credem că aceasta a fost intenția legiuitorului cu noile modificări, întrucât obligația angajatorului din art. 53 din Codul muncii trebuie menținută, nefiind permis a se interveni în contractul individual de muncă și a modifica în final un element esențial: salariul.
Așa fiind, dacă nu ne aflăm în prezența unei derogări de la obligația angajatorului instituită prin articolul mai sus-rubricat, ce rost are atunci noua dispoziție din OUG 30/2020?! În orice caz, redactarea deficitară a alin. (11) din art. XI din OUG 30/2020 poate induce ideea că este protejat angajatorul aflat în situații dificile/extraordinare – chiar cu prețul angajatului, aspect care în mod sigur nu este urmărit de către legiuitor, modalitatea de interpretare a acestor dispoziții urmând a fi lămurită în viitor.
Jurisprudență
- Critici privind încălcarea autorităţii de lucru judecat cu privire la cadrul procesual. Respingerea contestaţiei în anulare ca fiind nefondată
- Infracţiunea de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe și fals în declaraţii în formă continuată. Ascunderea calităţii de militar activ
- Solicitare în vederea obligării pârâtei la plata sumei reprezentând remuneraţie datorată artiştilor interpreţi sau executanţi pentru comunicarea publică a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual
- Solicitare în vederea obligării pârâţilor la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25% corespunzător nivelului maxim de secretizare pe care îl deţin reclamanții în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei
- Neplata taxelor şi impozitelor datorate bugetului de stat. Încetarea procesului penal faţă de inculpat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de evaziune fiscală în formă continuată ca urmare a intervenirii prescripţiei răspunderii penale
- Cererea de încuviinţare a executării silite. Determinarea competenţei teritoriale în funcţie de obiectul cererii de chemare în judecată
PARTENERI INSTITUȚIONALI
Revista de seară
- Cele mai importante știri ale zilei văzute de Claudiu Pamuc
- „La puiul vopsit” – ecobucătărie şi tandreţe politică de Dâmboviţa
- Se pregătește abrogarea „taxei pe soare”
- ALDE a fuzionat cu PNL
- Cresc salariilor personalului din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională
- Medicul Cătălin Cîrstoiu: „A mă considera un candidat de sacrificiu e o mare greşeală!”
Opinii
Analiza unor practici ale organelor judiciare care contravin prevederilor p… (citește)
Actualitate legislativă
- Rubrică realizată de Redacția ProLege
- Decrete prezidențiale. Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 102/2023 pentru completarea art. 21 din Legea nr. 156/2023 și alte decrete semnate
- Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri (Legea nr. 61/2024)
- CSM. Proiect: Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului privind evaluarea activității profesionale a judecătorilor
- Prospectele operaţiunilor de preschimbare a titlurilor de stat aferente lunii martie 2024 (OMF nr. 581/2024)
- Senatul României. Legea pentru modificarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie și alte acte normative adoptate în ședința din 25 martie 2024
Jurisprudență CEDO
- Hotărârea CEDO din 1 martie 2022 în Cauza S. împotriva României (Cererea nr. 23.126/16)
- Efectuarea percheziţiei domiciliare în viziunea jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului
- CSM. Cauze CEDO 2018-2022
- Hotărârea CEDO din 25 ianuarie 2022 în cauza D. împotriva României (Cererea nr. 54.780/15)
- Standardul european de avut în vedere în cauzele privind stabilirea drepturilor parentale ale persoanelor cu afecțiuni psihice
Conferințe
- Universul Juridic
- UNBR. Conferința „Aspecte practice generate de aplicarea codurilor fundamentale”
- [UPDATE: Cum a fost] Invitație la Conferința anuală de Achiziții publice a Facultății de Drept din cadrul Universității din București
- [UPDATE: Cum a fost] Conferința anuală a Profesiilor Juridice – avocați-notari
- [UPDATE: Cum a fost] Cea de-a treia ediție a Conferinței Naționale de Contencios Administrativ
Noutati editoriale
- Noutati editoriale ujmag
- De la Roma la Sarmizegetusa. Povești controversate de iubire
- Criminali in serie. Psihanaliza crimei. Serial killer. Profiler. Psihopatul sexual pe terenul criminalitatii Editia a II-a
- Drept penal. Partea speciala II. Curs tematic. Ediția 7
- Contractul de vanzare. Jurisprudența relevanta și comentarii
- Achiziții publice
- Arbitraj şi Mediere
- Drept Administrativ şi Constituţional
- Drept Civil şi Procesual Civil
- Executare silită
- Dreptul Familiei
- Drept Financiar, Fiscal şi Bancar
- Drept Internaţional
- Drept Penal şi Procesual Penal
- Proprietate Intelectuală
- Dreptul Muncii şi Dialogului Social
- Societăţi, Afaceri şi Insolvenţă
Rămâi la curent cu noutățile juridice
Despre autori:
Bogdan Vaisser
Este avocat.- Implicațiile practice privind șomajul tehnic în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea virusului Covid-19 (II)
- Implicațiile practice privind șomajul tehnic în contextul situației epidemiologice determinate de pandemia SARS-CoV-2
Viviana Crainea
Este avocat.Despre concurență sine ira et studio
- Seria Profesioniștii Legal Point
- Practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar
- Consiliul Concurenței. Concurs pentru ocuparea unei funcții contractuale de execuție vacante de consilier – 17 decembrie 2021
- Consiliul Concurenței. Recomandare privind elaborarea unei reglementări unitare privind domeniul deșeurilor medicale
- Consiliul Concurenței. Derularea unei investigaţii pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră
- Consiliul Concurenței. Bilanțul activității – 2020
Ora Arbitrajului
- Seria Profesioniștii Legal Point
- „Cele două noi cursuri I.N.P.P.A. de specializare în arbitraj comercial deschid participanților oportunități nebănuite”
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 20 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 19 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Alexandru Stănescu, Partener SLV Legal
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 18 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – dr. Bazil Oglindă: Arbitrajul în timpul stării de urgență
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 17 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Markus Burgstaller: The future of investment arbitration in post Achmea era
Legal Point
- Un proiect marca „Universul Juridic”
- Acces VIDEO: Lansarea REVISTEI LEGAL POINT nr 1-2/2023
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- [IN MEMORIAM] Poveste despre Copiii Pământului: Ovidiu Bojor
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
Agenda Juridică
- Conferința Națională „INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ. LEGITIMITATEA ȘI MORALITATEA EI”
- Conferința Națională de Dreptul Afacerilor – ediția I
- Conferința Națională de Drept Administrativ și Administrație Publică – ediția a V-a
- Conferința Națională de Dreptul Urbanismului și Amenajarea Teritoriului – ediția a VI-a
- Conferința Națională de Dreptul Urbanismului și Amenajarea Teritoriului – ediția a V-a
Gânduri (ne)juridice DIN LUMEA JURIDICA
- Vocația construcției (II)
- Despre prietenia sinceră
- La Universitatea Titu Maiorescu se face carte
- O lecție despre libertate
- O lecție de generozitate
Gânduri nejuridice
- Cine sunt (azi)? (II)
- Lipsiți de substanță
- Ce aveți, domnilor, cu „Școala de la Frankfurt”?
- Sexul prin perete
- Homo Cliens și Homo Iratus
Content parteneri
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
- „Drumul”. Interviu cu prof. univ. dr. Cristina Rotaru-Radu, judecător și directorul Institutului Național al Magistraturii
- „Dania lui Ursulescu”. Interviu cu Octavian Ursulescu, jurnalist și prezentator de televiziune
Coduri principale
Vezi totUltimele comentarii
- Antoanetanedelcu@yahoo.com la Acces VIDEO: Dezbaterea „Profilul magistratului de mâine. Proba interviului”, 26 Ianuarie 2024
- roxanacoltea.avocat@yahoo.com la Acces VIDEO: Conferința ”GDPR – Data Privacy Observer 2024”, 25 ianuarie 2024
- mateybogdan100@yahoo.com la Dreptate și nedreptate
- PETU PARASCHIV PERSOANA FIZICA AUTORIZATA la Aprobarea O.U.G. nr. 94/2022 pentru modificarea Codului administrativ (Legea nr. 275/2023)
- danil_matei@yahoo.com la Între dreptul ţării şi statul de legalitate sau despre nomos-ul românesc la cumpăna vremii