H.G. nr. 9/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul afacerilor externe

20 ian. 2020
Vizualizari: 1926

21. coordonează și pregătește întrunirile Consiliului interinstituțional, înființat în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și activitatea de modificare a cadrului legislativ specific;

22. participă la realizarea și implementarea politicii externe și de securitate comună a Uniunii Europene și coordonează, în plan național, participarea României la politica de securitate și apărare comună, inclusiv la misiunile derulate sub egida Uniunii Europene. Coordonează participarea României la misiuni internaționale civile, urmărind îndeplinirea obiectivelor de politică externă și a angajamentelor asumate în plan internațional; decide cu privire la trimiterea, menținerea și retragerea experților români proveniți din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, precum și a celor din sectorul neguvernamental, în misiuni internaționale civile, în funcție de prioritățile de politică externă ale României și de specificul fiecărei misiuni; cooperează cu alte instituții guvernamentale în ceea ce privește participarea experților acestora la astfel de misiuni;

23. asigură coordonarea sistemului național de gestionare a afacerilor europene din perspectiva participării României la procesul decizional al instituțiilor Uniunii Europene;

24. asigură realizarea atribuțiilor care îi revin în conformitate cu Legea nr. 373/2013privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene, respectiv în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 34/2017 privind organizarea și funcționarea Sistemului național de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituțiilor Uniunii Europene;

25. organizează și coordonează registrul mandatelor naționale elaborate și transmise cu privire la proiectele de acte legislative ale Uniunii Europene;

26. coordonează, în plan național, participarea României la acțiunea externă a Uniunii Europene și aspectele legate de modificarea sau implementarea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, cu implicațiile instituționale care derivă din acestea;

27. urmărește obiectivele la nivel UE rezultând din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene;

28. asigură reprezentarea României la Consiliul Afaceri Externe și la Consiliul Afaceri Generale, cu excepția Consiliului Afaceri Generale – coeziune;

29. asigură, prin direcțiile de specialitate, reprezentarea României în domeniul de competență al M.A.E., la grupurile de lucru ale Consiliului Uniunii Europene;

30. asigură coordonarea interministerială în vederea transpunerii directivelor Uniunii Europene și asigurării cadrului de aplicare directă a regulamentelor și deciziilor Uniunii Europene;

31. avizează, în mod obligatoriu, proiectele de acte normative care urmăresc transpunerea sau asigurarea cadrului de aplicare directă în legislația națională a actelor legislative ale Uniunii Europene ori care au relevanță europeană și examinează, sub aspectul compatibilității cu reglementările Uniunii Europene, propunerile legislative în vederea formulării punctului de vedere al Guvernului asupra acestora;

32. coordonează și supraveghează fundamentarea de către autoritățile și instituțiile publice a pozițiilor naționale care urmează a fi comunicate Comisiei Europene, în cadrul solicitărilor de informații ale acesteia, transmise prin intermediul bazei de date electronice constituite în acest scop;

33. coordonează procesul de notificare electronică a legislației naționale care transpune dreptul Uniunii Europene;

34. urmărește evoluția politicilor Uniunii Europene și propune măsuri pentru adaptarea politicilor României la acestea în vederea asigurării compatibilității acțiunilor autorităților române cu obligațiile rezultate din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene;

35. urmărește, în limitele de competență prevăzute de lege, împreună cu ministerele de linie și alte autorități ale administrației publice centrale, respectarea obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene;

36. reprezintă coordonatorul național al Semestrului European și punctul tehnic de contact în problematica Strategiei «Europa 2020»;

37. coordonează și este punctul de contact al Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării; prezidează Grupul interministerial pentru implementarea Strategiei și asigură secretariatul Forumului național pentru implementarea acesteia;

38. reprezintă punctul național de contact pentru Oficiul TAIEX al Comisiei Europene;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

39. gestionează Centrul Național SOLVIT;

40. este coordonator național al Sistemului de informare al pieței interne (I.M.I.) și coordonator al ariei legislative servicii din cadrul acestui sistem;

41. reprezintă punctul național de contact cu Uniunea Europeană, care gestionează informații prin intermediul sistemelor informatice și de comunicații conectate la instituțiile europene; asigură diseminarea, în plan național, a informațiilor clasificate ale Uniunii Europene, primite de la instituțiile europene prin sisteme informatice sau în format hârtie, cu respectarea normelor de securitate ale Uniunii Europene și naționale; în vederea asigurării condițiilor tehnice și de securitate necesare protecției informațiilor clasificate ale Uniunii Europene, cooperează cu instituțiile naționale competente, potrivit atribuțiilor acestora;

42. răspunde de aplicarea dispozițiilor Legii nr. 92/2002 pentru aprobarea participării României, cu drepturi depline, la Consiliul de Administrație al Colegiului Europei și a plății cotizației anuale, cu modificările ulterioare;

43. exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, pentru Tribunalul Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb și asigură, prin acesta, reprezentarea juridică a statului român în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, a Tribunalului Uniunii Europene, a celorlalte instituții ale Uniunii Europene, în cadrul procedurilor prevăzute la art. 218 alin. (11), art. 256, art. 258-260, art. 263, 265 și art. 267-272 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în legătură cu etapele precontencioase sau contencioase, după caz, ale respectivelor proceduri, precum și în fața Curții de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb;

44. urmărește evoluția jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene și prezintă rapoarte și informări periodice cu privire la chestiunile cu relevanță pentru România;

45. exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului și asigură, prin acesta, reprezentarea intereselor statului român la Consiliul Europei în procedurile jurisdicționale, în procedurile de rezolvare pe cale amiabilă, în procedurile de aviz consultativ și în celelalte proceduri în fața Curții Europene a Drepturilor Omului, precum și în procedurile execuționale în fața Comitetului Miniștrilor în conformitate cu dispozițiile Convenției pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale și ale protocoalelor adiționale la aceasta;

46. colaborează la elaborarea politicii României în domeniul relațiilor economice internaționale și contribuie la stabilirea și încheierea de parteneriate strategice în domenii-cheie, în concordanță cu prioritățile și interesele naționale ale României;

47. coordonează, planifică și operaționalizează politica națională în domeniul cooperării internaționale pentru dezvoltare, conform legii;

48. inițiază sau participă la negocierea și la încheierea tuturor documentelor internaționale care conțin prevederi referitoare la acordarea de fonduri financiare nerambursabile de la bugetul de stat către state terțe în curs de dezvoltare, care intră în categoria asistenței oficiale pentru dezvoltare, potrivit legii;

49. asigură organizarea activității de prestare a serviciilor consulare și de acordare a asistenței și protecției consulare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 62/2019 privind activitatea consulară; asigură finanțarea acțiunilor de gestionare a crizelor, alertelor consulare și reacție rapidă, în condițiile legii;

50. coordonează, conform legii, prin Departamentul pentru controlul exporturilor, sistemul național de control al exporturilor, importurilor și al altor operațiuni cu produse militare, sistemul național de control al operațiunilor cu produse cu dublă utilizare; supraveghează și coordonează activitățile privind aplicarea prevederilor Convenției privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării și folosirii armelor chimice și distrugerea acestora, semnată la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificată prin Legea nr. 125/1994, precum și a oricăror tratate internaționale relevante în domeniu;

51. asigură asistență permanentă și coordonare în domeniul relațiilor internaționale pentru toate ministerele, inclusiv prin intermediul consilierilor diplomatici, care își desfășoară activitatea pe lângă membrii Guvernului;

52. formulează norme și asigură sprijin instituțiilor centrale de stat în materie de protocol și curtoazie internațională. În acest scop, participă în cadrul Consiliului Protocolului Național conform reglementărilor legale în vigoare;

53. îndeplinește atribuțiile care îi revin potrivit legii cu privire la scrisorile de acreditare și de rechemare, cererile de agrement și de exequatur;

54. îndeplinește, în conformitate cu dispozițiile legale, atribuțiile care revin României în calitate de stat acreditar în baza Convenției de la Viena privind relațiile diplomatice, adoptată la Viena la 18 aprilie 1961, ratificată prin Decretul nr. 566/1968, și ale Convenției de la Viena privind relațiile consulare, adoptată la Viena la 24 aprilie 1963;

55. păstrează sigiliul de stat al României;

56. realizează demersurile și ia măsurile necesare pentru pregătirea și participarea României la expoziții mondiale și internaționale;

57. avizează, din punctul de vedere al oportunității, deplasările în străinătate, în interes de serviciu, ale demnitarilor și asimilaților acestora din administrația publică, precum și mandatele acestora și este informat în legătură cu rezultatele principale ale acestor vizite, pentru a putea urmări într-o manieră sistematică și coerentă obiectivele de politică externă ale României;

58. poate încheia contracte de comodat potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, cu reprezentanțele din România ale organizațiilor internaționale, având ca obiect imobile proprietate privată a statului, deținute de M.A.E. în condițiile legii, necesare pentru desfășurarea activităților acestora, conform obligațiilor asumate de România;

59. contractează, în condițiile legii, servicii de specialitate, inclusiv servicii de consultanță pentru realizarea unor activități în vederea îndeplinirii atribuțiilor sale;

60. editează publicații de specialitate;

61. orice alte atribuții specifice stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate”.

Art. 3 alin. (11)

Vechea reglementare

„(11) M.A.E. asigură, pentru procesul de pregătire și exercitare a președinției României la Consiliul Uniunii Europene, implementarea programelor de perfecționare în domeniile generale, specifice gestionării afacerilor europene și a negocierilor multilaterale, de protocol și de diplomație publică. În acest sens, M.A.E. organizează pe plan intern și internațional și finanțează, în condițiile legii, vizite de studiu și acțiuni de formare profesională, cum ar fi, dar fără a se limita la următoarele domenii: sistemul juridic și instituțional al Uniunii Europene, comunicare și negocieri multilaterale în context multicultural, proceduri legislative și sistemul decizional la nivelul UE, politici UE, perfecționarea comunicării în limbile de lucru de la nivelul UE, comunicare publică, protocol și diplomație publică, istorie și cultură modernă”.

Noua reglementare

La art. 3 alin. (11) se abrogă.

 

Art. 3 alin. (2) lit. b), h), k)

Vechea reglementare

„M.A.E. organizează pe plan intern și internațional și finanțează acțiuni de comunicare publică, de diplomație publică și de diplomație culturală, activități de cercetare științifică în domeniul relațiilor internaționale, activități arhivistice specifice, precum și de protecție a informațiilor clasificate, în conformitate cu prioritățile M.A.E. și cu obiectivele de politică externă ale României, cum ar fi, dar fără a se limita la:

b) campanii și evenimente de promovare a imaginii țării noastre pe plan extern;

h) participarea la festivaluri internaționale ori evenimente organizate cu prilejul deținerii președinției Consiliului Uniunii Europene, al vizitelor bilaterale sau al reuniunilor multilaterale;

k) dezbateri științifice pe teme de politică externă și relații internaționale în parteneriat cu institute de cercetare, laboratoare de idei sau think tank-uri, comunitate universitară, precum și alte instituții publice și private, din țară sau străinătate”.

Noua reglementare

La art. 3 alin. (2) lit. b), h) și k) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„b) campanii și evenimente de promovare a intereselor și a imaginii țării noastre pe plan extern;

(…)

h) participarea la festivaluri internaționale ori evenimente organizate cu prilejul vizitelor bilaterale sau al reuniunilor multilaterale;

(…)

k) dezbateri științifice pe teme de politică externă, drept internațional și afaceri europene, în parteneriat cu institute de cercetare, laboratoare de idei sau think-tankuri, comunitate universitară, precum și alte instituții publice și private, din țară sau străinătate”.

 

Art. 3 alin. (2) lit. g)

Vechea reglementare

„M.A.E. organizează pe plan intern și internațional și finanțează acțiuni de comunicare publică, de diplomație publică și de diplomație culturală, activități de cercetare științifică în domeniul relațiilor internaționale, activități arhivistice specifice, precum și de protecție a informațiilor clasificate, în conformitate cu prioritățile M.A.E. și cu obiectivele de politică externă ale României, cum ar fi, dar fără a se limita la:

g) acțiuni de comunicare asupra unor teme de interes european”.

Noua reglementare

La art.  3 alin.(2) lit. g) se abrogă.

 

Art. 4 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) M.A.E., prin ministrul delegat pentru afaceri europene, avizează acțiunile și pozițiile promovate în cadrul activităților Uniunii Europene de către celelalte ministere și autorități ale administrației publice centrale, pe domeniile lor de competență. Ministerele și celelalte autorități ale administrației publice centrale au obligația de a informa M.A.E. despre rezultatele participării reprezentanților români la activitățile Uniunii Europene”.

Noua reglementare

Art. 4 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) M.A.E. avizează acțiunile și pozițiile promovate în cadrul activităților Uniunii Europene de către celelalte ministere și autorități ale administrației publice centrale, pe domeniile lor de competență. Ministerele și celelalte autorități ale administrației publice centrale au obligația de a informa M.A.E. despre rezultatele participării reprezentanților români la activitățile Uniunii Europene”.

 

Art. 5 alin. (4)

Vechea reglementare

„(4) Ministrul afacerilor externe răspunde de întreaga activitate a M.A.E. în fața Guvernului, precum și, în calitate de membru al Guvernului, în fața Parlamentului”.

Noua reglementare

Art. 5 alin. (4) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(4) Ministrul afacerilor externe răspunde de întreaga activitate a M.A.E. în fața Guvernului, precum și, în calitate de membru al Guvernului, în fața Parlamentului, și cooperează cu Președintele României, având în vedere atribuțiile acestuia în domeniul politicii externe stabilite în plan constituțional”.

 

Art. 6

Vechea reglementare

„(1) În cadrul M.A.E. funcționează ministrul delegat pentru afaceri europene, cu atribuții în organizarea și coordonarea la nivel național a domeniului afacerilor europene.

(2) Ministrul delegat pentru afaceri europene organizează și coordonează procesul de pregătire a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene din anul 2019.

(3) Ministrul delegat pentru afaceri europene asigură coordonarea procesului de elaborare a mandatelor României în domeniul afacerilor europene, pe care le avizează în mod obligatoriu.

(4) Ministrul delegat pentru afaceri europene asigură coordonarea și implementarea atribuțiilor Guvernului României în aplicarea prevederilor Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene.

(5) Ministrul delegat pentru afaceri europene conduce, sub îndrumarea prim-ministrului, Comitetul de coordonare a sistemului național de gestionare a afacerilor europene și raportează prim-ministrului rezultatele activității acestuia.

(6) Ministrul delegat pentru afaceri europene sprijină, în baza competențelor cu care a fost învestit, consolidarea relațiilor bilaterale și fundamentarea acțiunilor diplomatice în contextul participării României în domeniul relațiilor externe ale Uniunii Europene.

(7) Cu excepția cheltuielilor generale de funcționare, ministrul delegat pentru afaceri europene poate îndeplini calitatea și atribuțiile de ordonator principal de credite al M.A.E. în domeniul afacerilor europene, în baza și în limitele stabilite prin ordin al ministrului afacerilor externe.

(8) Ministrul delegat inițiază și avizează proiectele de acte normative, respectiv contrasemnează actele normative adoptate potrivit legii, în domeniul afacerilor europene, alături de ministrul afacerilor externe.

(9) Ministrul delegat pentru afaceri europene își îndeplinește atribuțiile ce îi revin în domeniul afacerilor europene folosind structurile proprii ale M.A.E., precum și prin instituțiile aflate în subordonarea, coordonarea ori sub autoritatea M.A.E.

(10) Ministrul delegat pentru afaceri europene poate delega secretarilor de stat menționați la art. 7 alin. (2) și personalului din structurile sale din subordine atribuții în organizarea, coordonarea și reprezentarea la nivel național a domeniului afacerilor europene și în procesul de pregătire a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene din anul 2019, inclusiv atribuțiile și calitatea de ordonator principal de credite în legătură cu acest proces.

(11) În aplicarea prevederilor art. 11 alin. (31) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 129/2017, cu modificările și completările ulterioare, ministrul delegat pentru afaceri europene emite ordine și instrucțiuni, în condițiile legii, corespunzător domeniului pentru care a fost învestit, inclusiv pentru aprobarea, alături de ministrul afacerilor externe, a statului de funcții și pentru reglementarea raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului, aferente structurilor corespunzătoare domeniului coordonat, cu respectarea dispozițiilor legale care reglementează statute profesionale speciale”.

Noua reglementare

Art. 6 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Structura din cadrul Ministerului Afacerilor Externe responsabilă de gestionarea domeniului afacerilor europene funcționează potrivit art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative”.

 

Art. 7

Vechea reglementare

„(1) Ministrul afacerilor externe este ajutat în activitatea sa de 4 secretari de stat.

(2) Ministrul delegat pentru afaceri europene este ajutat în activitatea sa de 2 secretari de stat și de un subsecretar de stat.

(3) Atribuțiile secretarilor de stat și ale subsecretarului de stat se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe, respectiv al ministrului delegat pentru afaceri europene”.

H.G. nr. 9/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul afacerilor externe was last modified: ianuarie 20th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm: