H.G. nr. 9/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul afacerilor externe

20 ian. 2020
Vizualizari: 1932

38. urmărește, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, evoluția politicilor Uniunii Europene și propune măsuri pentru adaptarea politicilor României la acestea în vederea asigurării compatibilității acțiunilor autorităților române cu obligațiile rezultate din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene;

39. urmărește, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, respectarea obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene;

40. urmărește evoluția jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene și Tribunalului Uniunii Europene și prezintă rapoarte și informări periodice cu privire la chestiunile cu relevanță pentru România;

41. organizează și coordonează, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, registrul mandatelor naționale elaborate și transmise cu privire la proiectele de acte legislative ale Uniunii Europene;

42. coordonează și supraveghează, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, fundamentarea de către autoritățile și instituțiile publice a pozițiilor naționale care urmează a fi comunicate Comisiei Europene, în cadrul solicitărilor de informații ale acesteia, transmise prin intermediul bazei de date electronice constituite în acest scop;

43. coordonează, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, procesul de notificare electronică a legislației naționale care transpune dreptul Uniunii Europene;

44. reprezintă, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, coordonatorul național și, prin structurile aflate în coordonarea acestuia, punctul tehnic de contact în problematica Strategiei «Europa 2020»;

45. coordonează, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, și este punctul de contact al Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării; prezidează Grupul interministerial pentru implementarea Strategiei și asigură secretariatul Forumului național pentru implementarea acesteia;

46. reprezintă, prin structura aflată în coordonarea ministrului delegat pentru afaceri europene, punctul național de contact pentru problematica pieței interne și pentru Oficiul TAIEX al Comisiei Europene;

47. gestionează Centrul Național SOLVIT, prin ministrul delegat pentru afaceri europene;

48. este coordonator național al Sistemului de informare al pieței interne (I.M.I.) și coordonator al ariei legislative servicii, prin ministrul delegat pentru afaceri europene;

49. reprezintă punctul național de contact cu Uniunea Europeană, care gestionează informații prin intermediul sistemelor informatice și de comunicații conectate la instituțiile europene și asigură diseminarea acestora în plan național. În vederea asigurării condițiilor tehnice și de securitate necesare protecției informațiilor clasificate ale Uniunii Europene, cooperează cu instituțiile naționale competente, potrivit atribuțiilor acestora;

50. răspunde de aplicarea dispozițiilor Legii nr. 92/2002 pentru aprobarea participării României, cu drepturi depline, la Consiliul de Administrație al Colegiului Europei și a plății cotizației anuale, cu modificările ulterioare;

51. exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, a Tribunalului Uniunii Europene, a celorlalte instituții ale Uniunii Europene, în cadrul procedurilor prevăzute la art. 218 alin. (11), art. 256, art. 258-260, art. 263, art. 265 și art. 267-272 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în legătură cu, după caz, etapele precontencioase și contencioase ale respectivelor proceduri, precum și în fața Curții de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb, denumită, în continuare A.E.L.S.;

52. exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental în procedurile în fața Curții Europene a Drepturilor Omului și a Comitetului Miniștrilor al Consiliului Europei, conform legii;

53. realizează demersurile și ia măsurile necesare pentru pregătirea și participarea României la expoziții mondiale și internaționale;

54. orice alte atribuții specifice stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate”.

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 2 se modifică și va avea următorul cuprins:

„În realizarea funcțiilor sale, M.A.E. are următoarele atribuții principale:

1. apără și promovează pe plan extern drepturile și interesele statului român, ale cetățenilor și ale persoanelor juridice române, în conformitate cu legea română și dreptul internațional aplicabil, precum și cu practica internațională;

2. inițiază și sprijină activități internaționale menite să ducă la dezvoltarea de relații pașnice și de cooperare cu toate statele, întemeiate pe principiile fundamentale și pe normele în vigoare ale dreptului internațional; promovează în plan internațional valorile democrației, ale statului de drept, respectarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, colaborarea pașnică și solidaritatea umană;

3. contribuie la promovarea intereselor naționale ale României în organizații și alte structuri internaționale;

4. urmărește, analizează și semnalează aspecte privind evoluția relațiilor internaționale și coordonează activitățile de cooperare bilaterală și multilaterală;

5. asigură legătura cu misiunile diplomatice și cu oficiile consulare din România, în conformitate cu dreptul internațional și cu practica internațională;

6. organizează, îndrumă și controlează activitatea misiunilor diplomatice și a oficiilor consulare ale României;

7. gestionează corespondența cu misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate și cu autoritățile statelor de reședință; corespondența pe problematici sectoriale cu misiunile diplomatice se poate realiza și direct de către autoritățile naționale competente din administrația publică, cu informarea concomitentă a M.A.E.;

8. elaborează sau, după caz, cooperează cu ministerele și cu celelalte autorități publice ale administrației publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative care au legătură cu relațiile externe ale României;

9. avizează orice document și orice proiect elaborat la nivelul administrației publice centrale care are legătură cu relațiile externe ale României sau care are implicații asupra politicii externe a României, pentru asigurarea coerenței acțiunii de politică externă;

10. contribuie la elaborarea și/sau avizează strategiile și programele guvernamentale și sectoriale, precum și proiectele de acte normative și orice alte documente vizând cetățenii români cu domiciliul/reședința în străinătate;

11. contribuie la identificarea, avizează și urmărește, împreună cu autoritățile responsabile conform legii, implementarea proiectelor vizând cetățenii români cu domiciliul/reședința în străinătate;

12. contribuie la elaborarea politicii statului român vizând românii de pretutindeni, la întărirea legăturilor cu aceștia și la păstrarea, dezvoltarea și exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase, în conformitate cu dreptul internațional și Legea nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea legislației statului ai cărui cetățeni/rezidenți sunt. În acest scop:

a) avizează strategiile și programele guvernamentale și sectoriale, precum și proiectele de acte normative și orice tipuri de documente vizând persoanele aparținând minorității române;

b) contribuie la identificarea, avizează și urmărește implementarea, împreună cu autoritățile responsabile conform legii, a proiectelor vizând protejarea și promovarea identității etnice, culturale, lingvistice și religioase a persoanelor aparținând minorității române și conservarea patrimoniului cultural și păstrarea tradițiilor și a obiceiurilor în rândul persoanelor aparținând minorității române;

c) negociază tratatele și alte documente internaționale care au incidență în domeniul protecției drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale;

d) asigură copreședinția română a comisiilor mixte privind minoritățile naționale, stabilite în temeiul tratatelor internaționale la care România este parte;

e) cooperează cu autoritățile publice și/sau cu alte persoane juridice relevante din statele de cetățenie/reședință ale persoanelor aparținând minorității române, precum și cu organizații internaționale, pentru asigurarea drepturilor persoanelor aparținând minorității naționale românești, conform normelor internaționale în materie;

f) monitorizează modul în care autoritățile statelor de cetățenie/reședință își respectă obligațiile asumate în conformitate cu dreptul internațional pentru protejarea și promovarea drepturilor persoanelor aparținând minorității române;

g) asigură elaborarea, promovarea și susținerea în plan internațional a poziției României în ceea ce privește protejarea și promovarea de către statele de cetățenie/reședință a drepturilor persoanelor aparținând minorității române și stabilește linii de acțiune în acest scop;

h) contribuie, în orice alt mod prevăzut de lege, la păstrarea, promovarea și dezvoltarea identității etnice, lingvistice, culturale și religioase a persoanelor aparținând minorității române;

13. coordonează, singur sau împreună cu ministerele/ instituțiile cu responsabilități în domeniu, procesul de raportare la mecanismele internaționale în domeniul drepturilor omului și coordonează procesul de raportare la mecanismele internaționale în domeniul protecției drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, în conformitate cu obligațiile internaționale asumate de România;

14. inițiază și/sau participă la negocierea tratatelor internaționale, în conformitate cu Legea nr. 590/2003 privind tratatele și Legea nr. 276/2011 privind procedura prin care România devine parte la tratatele încheiate între Uniunea Europeană și statele membre, pe de o parte, și state terțe sau organizații internaționale, pe de altă parte;

15. prezintă Guvernului, singur sau, după caz, împreună cu celelalte ministere, propuneri privind semnarea, ratificarea, aprobarea ori acceptarea tratatelor, aderarea la acestea ori denunțarea lor, renunțarea la acestea sau retragerea, elaborează și efectuează schimbul instrumentelor de ratificare, depune instrumentele de ratificare, aderare ori de acceptare, notifică aprobarea sau acceptarea tratatelor internaționale și denunțarea lor, renunțarea la acestea ori retragerea, eliberează, în condițiile legii, documente certificând deplinele puteri, în conformitate cu Legea nr. 590/2003 și Legea nr. 276/2011;

16. păstrează originalele tratatelor bilaterale la nivel statal și guvernamental, copiile certificate ale tratatelor multilaterale la care România este parte și originalele tratatelor al căror depozitar este România și îndeplinește obligațiile ce decurg din această calitate, în conformitate cu Legea nr. 590/2003;

17. urmărește, în limitele competențelor stabilite prin lege, singur sau în colaborare cu alte ministere sau autorități ale administrației publice centrale sau cu autorități ale administrației publice locale, aplicarea prevederilor tratatelor internaționale la care România este parte și prezintă, în limitele competențelor stabilite prin lege, singur sau împreună cu acestea, propuneri pentru îndeplinirea întocmai și cu bună-credință a obligațiilor internaționale asumate de România, în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 590/2003;

18. avizează, din perspectivă de oportunitate, intențiile de negociere a înțelegerilor de cooperare ale autorităților administrației publice locale cu autorități similare din alte state și avizează, anterior semnării, proiectele de înțelegeri de cooperare pe care autoritățile administrației publice locale intenționează să le încheie cu autorități similare din alte state, în conformitate cu dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare, și ale Legii nr. 590/2003;

19. îndeplinește celelalte atribuții care îi revin conform Legii nr. 590/2003 și Legii nr. 276/2011;

20. coordonează punerea în aplicare de către autoritățile române:

a) a sancțiunilor internaționale obligatorii pentru România, adoptate prin rezoluții ale Consiliului de Securitate al Organizației Națiunilor Unite și prin decizii și regulamente sau alte instrumente juridice ale Uniunii Europene;

b) a sancțiunilor adoptate prin decizii unilaterale ale României;

c) a sancțiunilor internaționale care nu au caracter obligatoriu pentru România, adoptate în cadrul unor organizații internaționale sau prin decizii unilaterale ale altor state, în măsura în care acestea devin obligatorii pentru România în conformitate cu dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2008privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările și completările ulterioare;

H.G. nr. 9/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul afacerilor externe was last modified: ianuarie 20th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.