1.676 views
În M. Of. nr. 67 din 27.01.2015, s-a publicat H.G. nr. 35/2015 pentru modificarea şi completarea H.G. nr. 43/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Fondurilor Europene (M. Of. nr. 98 din 19.02.2013, cu modif. ult.).
Modificările aduse prin H.G. nr. 35/2015
În H.G. nr. 35/2015, se prevede modificarea art. 3, 7, 9 și 101 din H.G. nr. 43/2013, după cum vom vedea în cele ce urmează.
Modificările aduse art. 3 din H.G. nr. 43/2013La art. 3 se modifică lit. a)-e), j), n) şi r) și se introduc opt litere, lit. s)-x).
La art. 3, sunt prevăzute atribuțiile pe care le are Ministerul Fondurilor Europene, în exercitarea funcțiilor sale.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la lit. a)-e), j), n) şi r), se prevedeau printre atribuții și următoarele:
a) atribuţiile prevăzute de art. 8 şi 17 din H.G. nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale (M. Of. nr. 364 din 13.05.2008, cu modif. şi compl. ult.);
b) cooperează cu instituţiile având atribuţii în domeniul achiziţiilor publice pentru asigurarea unui cadru adecvat de derulare a procedurilor de achiziţie publică desfăşurate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale, în condiţiile prevăzute de lege;
c) cooperează cu Autoritatea de audit din cadrul Curţii de Conturi a României în vederea asigurării permanente a conformităţii sistemelor de management şi control specifice programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale;
d) cooperează cu Autoritatea de certificare şi plată din cadrul Ministerului Finanţelor Publice în vederea stabilirii şi implementării măsurilor necesare realizării unui management financiar riguros şi eficient al fondurilor alocate programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale;
e) îndeplineşte atribuţiile aferente autorităţii de management pentru Programul operaţional Asistenţă tehnică, pentru Programul operaţional sectorial Creşterea competitivităţii economice şi pentru Programul operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane;
j) îndeplineşte atribuţiile aferente coordonatorului naţional al asistenţei, prevăzute în memorandumurile de înţelegere dintre Guvernul României şi Comisia Europeană privind Programul PHARE şi Facilitatea de tranziţie;
n) îndeplineşte atribuţii aferente autorităţii de plată pentru programul Facilitatea Schengen, Facilitatea de tranziţie, Fondul Frontierelor Externe şi Programul de cooperare elveţiano-român;
r) îndeplineşte, în condiţiile legii, atribuţiile de comunicare şi informare în domeniul instrumentelor structurale.
Noua reglementare
Astfel, potrivit noii reglementări, Ministerul fondurilor Europene are printre atribuții și următoarele:
a) atribuţiile prevăzute la 8 şi 17 din H.G. nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele prevăzute la art. 2 şi 3 din H.G. nr. 1.183/2014 privind nominalizarea autorităţilor implicate în sistemul de management şi control al fondurilor europene structurale şi de investiţii 2014-2020 (M. Of. nr. 8 din 7.01.2015);
b) cooperează cu instituţiile care au atribuţii în domeniul achiziţiilor publice pentru asigurarea unui cadru adecvat de derulare a procedurilor de achiziţie publică desfăşurate în cadrul proiectelor finanţate din instrumente structurale 2007-2013/fonduri europene structurale şi de investiţii 2014-2020, în condiţiile prevăzute de lege;
c) cooperează cu Autoritatea de Audit din cadrul Curţii de Conturi a României în vederea asigurării permanente a conformităţii sistemelor de management şi control specifice programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale sau fonduri europene structurale şi de investiţii;
d) cooperează cu Autoritatea de certificare şi plată, Direcţia generală juridică şi cu direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice în vederea stabilirii şi implementării măsurilor necesare realizării unui management financiar riguros şi eficient al fondurilor alocate programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale sau fonduri europene structurale şi de investiţii;
e) îndeplineşte atribuţiile de autoritate de management pentru Programul operaţional Asistenţă tehnică, pentru Programul operaţional sectorial Creşterea competitivităţii economice, pentru Programul operaţional sectorial Dezvoltarea resurselor umane, pentru Programul operaţional sectorial Transport şi pentru Programul operaţional sectorial Mediu pentru perioada de programare 2007-2013;
j) îndeplineşte atribuţiile aferente coordonatorului naţional al asistenţei, precum şi ale responsabilului cu autorizarea programului prevăzute în memorandumurile de înţelegere dintre Guvernul României şi Comisia Europeană privind Programul PHARE şi Facilitatea de tranziţie;
n) îndeplineşte atribuţii aferente autorităţii de plată pentru programul Facilitatea Schengen, Facilitatea de tranziţie, Fondul Frontierelor Externe, Programul de cooperare elveţiano-român şi Fondul pentru Securitate Internă 2014-2020;
r) îndeplineşte, în condiţiile legii, atribuţiile de comunicare şi informare în domeniul instrumentelor structurale 2007-2013 şi a fondurilor europene structurale şi de investiţii 2014-2020, inclusiv pentru aplicarea art. 117 alin. (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
s) coordonează pregătirea, armonizarea, implementarea şi aplicarea cadrului legislativ, instituţional, procedural şi programatic pentru gestionarea Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii 2014-2020;
ş) coordonează implementarea şi gestionarea instrumentelor structurale 2007-2013 şi a fondurilor europene structurale şi de investiţii 2014-2020;
t) îndeplineşte rolul de organism de coordonare responsabil cu desemnarea entităţilor implicate în sistemul de management şi control al fondurilor europene structurale şi de investiţii 2014-2020 şi asigură comunicarea cu Comisia Europeană în domeniul său de activitate şi în ceea ce priveşte coordonarea şi monitorizarea activităţilor organismelor desemnate, potrivit dispoziţiilor art . 123 alin. (8) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;
ţ) asigură coordonarea metodologică şi monitorizează participarea României la programele şi iniţiativele comunitare gestionate centralizat de către Comisia Europeană;
u) asigură coordonarea gestionării proiectelor finanţate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei Connecting Europe Facility pentru perioada 2014-2020;
v) îndeplineşte atribuţiile de autoritate de management pentru Programul operaţional Infrastructura mare, Programul operaţional Capital uman, Programul operaţional Competitivitate, Programul operaţional Asistenţă tehnică şi Programul operaţional Ajutorarea persoanelor defavorizate, pentru perioada de programare 2014-2020;
w) îndeplineşte atribuţiile aferente Punctului naţional de contact pentru implementarea Strategiei naţionale pentru incluziunea socială a cetăţenilor români aparţinând minorităţii rome;
x) coordonează procesul de elaborare şi negociere pentru Mecanismele financiare Spaţiul Economic European şi Norvegian 2014-2019.
Modificarea alin. (2) al art. 7 din H.G. nr. 43/2013
Vechea reglementare
În vechea reglementare se prevedea faptul că numărul maxim de posturi pentru Ministerul Fondurilor Europene este de 487, inclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, numărul maxim de posturi pentru Ministerul Fondurilor Europene este de 904, inclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
Modificarea art. 9 din H.G. nr. 43/2013
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 9 avea următorul conținut:
„(1) Ministerul Fondurilor Europene are un secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
(2) Secretarul general asigură stabilitatea funcţionării Ministerului Fondurilor Europene, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale dintre structurile ministerului.
(3) Secretarul general îndeplineşte şi alte atribuţii şi responsabilităţi prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului sau încredinţate de ministrul fondurilor europene, în condiţiile legii”.
Noua reglementare
În noua reglementare, art. 9 prevede următoarele:
„(1) Ministerul Fondurilor Europene are un secretar general şi un secretar general adjunct, înalţi funcţionari publici, numiţi în condiţiile legii.
(2) Secretarul general şi secretarul general adjunct asigură stabilitatea funcţionării Ministerului Fondurilor Europene, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale dintre structurile ministerului.
(3) Secretarul general şi secretarul general adjunct îndeplinesc şi alte atribuţii şi responsabilităţi prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului sau încredinţate de ministrul fondurilor europene, în condiţiile legii”.
Modificarea art. 101 din H.G. nr. 43/2013
Modificarea anexei nr. 1 a H.G. nr. 43/2013
Încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat şi în noua structură organizatorică se face în termen de minimum 30 de zile, potrivit prevederilor art. 1071 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (republicată în M. Of. nr. 365 din 29.05.2007, cu modif. şi compl. ult.), pentru fiecare categorie de personal. [Art. 1071 alin. (1): „Pentru respectarea drepturilor de carieră ale funcţionarilor publici, în cuprinsul actelor normative sau administrative privind modificări ale structurii organizatorice, reorganizări sau desfiinţări de structuri şi funcţii publice, autorităţile şi instituţiile publice iniţiatoare din administraţia publică centrală şi locală sunt obligate să prevadă un termen de minimum 30 de zile, în vederea aplicării procedurilor legale prevăzute de prezenta lege”. Art. 1071 alin. (2): „După aprobarea actelor normative, în condiţiile legii, pentru structura de funcţii publice care rezultă în condiţiile alin. (1), autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală solicită avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în condiţiile prevăzute la art. 107”. ].