H.G. nr. 1.086/2010 pentru adoptarea cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a asistenţei financiare comunitare acordate României prin Fondul european de ajustare la globalizare, modificată prin H.G. nr. 56/2015

 

În M. Of. nr. 91 din 3 februarie 2015, s-a publicat H.G. nr. 56/2015 pentru modificarea şi completarea H.G. nr. 344/2014 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (M. Of. nr. 332 din 7 mai 2014), precum şi pentru modificarea unor acte normative şi pentru modificarea H.G. nr. 1.086/2010 pentru adoptarea cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a asistenţei financiare comunitare acordate României prin Fondul european de ajustare la globalizare (M. Of. nr. 791 din 26 noiembrie 2010).

În continuare, vom prezenta modificările aduse H.G. nr. 1.086/2010 pentru adoptarea cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a asistenţei financiare comunitare acordate României prin Fondul european de ajustare la globalizare, prin H.G. nr. 56/2015.

Modificarea art. 3 din H.G. nr. 1.086/2010

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 3 alin. (1), era desemnat Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale ca autoritate pentru stabilirea şi asigurarea cadrului legislativ, instituţional şi procedural, având responsabilitatea coordonării gestionării şi implementării asistenţei financiare nerambursabile acordate României din FEAG.

Potrivit alin. (2), Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale asigură, la cererea solicitantului, verificarea ex-post şi verificarea ex-ante a cererii de contribuţie financiară nerambursabilă din FEAG.

Noua reglementare

Art. 3, potrivit noii reglementări, prevede următoarele:

(1) Se desemnează Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice ca autoritate pentru stabilirea şi asigurarea cadrului legislativ, instituţional şi procedural, precum şi ca autoritate pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG.

(2) Ca autoritate pentru stabilirea şi asigurarea cadrului legislativ, instituţional şi procedural, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are responsabilitatea coordonării implementării asistenţei financiare nerambursabile acordate României din FEAG, precum şi a elaborării procedurii-cadru pentru gestionarea acesteia.

(3) Ca autoritate pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice are, în principal, următoarele atribuţii:

a) asigură prevenirea neregulilor, identifică neregulile, constată creanţele bugetare şi asigură recuperarea sumelor rezultate din nereguli, în limita competenţelor;

b) asigură, în condiţiile legii, lichidarea cheltuielilor finanţate prin FEAG;

c) se asigură că acţiunile specifice prevăzute la art. 6 alin. (5) din regulament nu primesc asistenţă din partea altor instrumente financiare comunitare;

d) transmite Comisiei Europene rapoarte privind neregulile identificate şi sumele plătite necuvenit, precum şi rapoarte privind recuperarea sumelor plătite necuvenit, a celor neutilizate şi a celor rezultate din nereguli.

(4) Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice asigură, la cererea solicitantului, verificarea ex-post şi verificarea ex-ante a cererii de contribuţie financiară nerambursabilă din FEAG”.

 

Modificarea alin. (2) al art. 4 din H.G. nr. 1.086/2010

Vechea reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În vechea reglementare, art. 4, la alin. (2), reglementa principalele atribuții ale ANOFM, ca autoritate pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG. Astfel, principalele atribuții erau:

a) coordonarea activității de elaborare şi modificare a cererii de contribuţie financiară nerambursabilă din FEAG;

b) monitorizarea şi asigurarea utilizării eficiente, efective şi transparente a contribuţiei financiare nerambursabile din FEAG;

c) asigurarea că acţiunile specifice prevăzute la art. 6 alin. (5) din regulament nu primesc asistenţă din partea altor instrumente financiare comunitare;

d) elaborarea procedurii pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG;

e) monitorizarea implementării serviciilor personalizate considerate acţiuni eligibile conform regulamentului, a căror cofinanţare se asigură din FEAG;

f) elaborarea şi transmiterea Comisiei Europene a raportului cu privire la punerea în aplicare a contribuţiei financiare nerambursabile din FEAG, conform art. 15 alin. (1) din regulament;

g) furnizarea informaţiilor solicitate de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale pentru verificarea ex-ante, monitorizarea şi verificarea ex-post a principiului complementarităţii;

h) asigurarea prevenirii neregulilor, identificarea neregulilor, constatarea creanţele bugetare şi asigurarea recuperării sumelor rezultate din nereguli, în limita competenţelor;

i) transmiterea Comisiei Europene a rapoartelor privind neregulile identificate şi sumele plătite necuvenit, precum şi a rapoartelor privind recuperarea sumelor plătite necuvenit, a celor neutilizate şi a celor rezultate din nereguli.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 4 prevede, la alin. (2): „Ca autoritate naţională responsabilă pentru implementarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă are, în principal, următoarele atribuţii:

a) coordonează activitatea de elaborare şi modificare a cererii de contribuţie financiară nerambursabilă din FEAG;

b) monitorizează şi asigură utilizarea eficientă, efectivă şi transparentă a contribuţiei financiare nerambursabile din FEAG;

c) monitorizează implementarea serviciilor personalizate considerate acţiuni eligibile conform regulamentului, a căror cofinanţare se asigură din FEAG;

d) asigură, în condiţiile legii, certificarea şi plata cheltuielilor finanţate prin FEAG;

e) elaborează proceduri pentru implementarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG;

f) elaborează şi transmite Comisiei Europene raportul cu privire la punerea în aplicare a contribuţiei financiare nerambursabile din FEAG, conform art. 15 alin. (1) din regulament;

g) furnizează informaţiile solicitate de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru verificarea ex-ante, monitorizarea şi verificarea ex-post a principiului complementarităţii”.

 
Abrogarea alin. (4) al art. 4 din H.G. nr. 1.086/2010

Vechea reglementare

Anterior adoptării acestei măsuri, art. 4 prevedea, la alin. (4), faptul că în vederea realizării atribuţiilor prevăzute la alin. (2) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale elaborează, la propunerea ANOFM, Manualul de proceduri pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile acordate României prin FEAG, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (4) se abrogă.

 

Modificarea art. 6 din H.G. nr. 1.086/2010

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 6 prevedea faptul că pentru realizarea serviciilor personalizate considerate acţiuni eligibile conform regulamentului, ANOFM va respecta prevederile legale în vigoare cu privire la organizarea şi aplicarea măsurilor de stimulare a ocupării forţei de muncă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 6 prevede: Finanţarea contribuţiei naţionale pentru implementarea serviciilor personalizate considerate acţiuni eligibile conform regulamentului se efectuează în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (1) lit. 11) [Din sursele financiare constituite în cadrul bugetului asigurărilor pentru şomaj se acoperă și finanţarea contribuţiei naţionale pentru implementarea proiectelor derulate în cadrul programelor operaţionale finanţate din instrumente structurale, precum şi a măsurilor pe piaţa muncii de natura serviciilor şi alocaţiilor financiare personalizate care reprezintă acţiuni eligibile conform reglementărilor europene privind crearea Fondului European de Ajustare la Globalizare şi sunt prevăzute a se acorda prin programele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pentru care se solicită o contribuţie financiară din partea Fondului European de Ajustare la Globalizare, în condiţiile reglementărilor europene specifice] din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă (M. Of. nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modif. şi compl. ult.)”.