Organizarea şi funcţionarea Departamentului pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului (H.G. nr. 815/2015)

12 oct. 2015
Vizualizari: 1275

Despre

  • M. Of. nr. 744 din 5 octombrie 2015
  • H.G. nr. 815/2015
  • Departamentul pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului

Actul normativSumar
H.G. nr. 815/2015 privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului (M. Of. nr. 744 din 5 octombrie 2015)Art. 1-11

 

În M. Of. nr. 744 din 5 octombrie 2015, s-a publicat H.G. nr. 815/2015 privind organizarea și funcționarea Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului.

Art. 1 H.G. nr. 815/2015

Art. 1 prevede faptul că Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, denumit în continuare D.P.A.P.S., înființat potrivit art. 2 din O.U.G. nr. 20/2014 privind înființarea Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de privatizare pentru dezvoltarea în condiții de profitabilitate a activității operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar a statului la anumiți operatori economici, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 123/2015, este organizat și funcționează ca instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului și în coordonarea ministrului economiei, comerțului și turismului.

Art. 2 H.G. nr. 815/2015

Art. 2 la primul alineat stabilește faptul că D.P.A.P.S. exercită, în numele Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului, atribuțiile acestuia în domeniul privatizării, precum și, în limitele competențelor aprobate prin ordin al ministrului economiei, comerțului și turismului, toate drepturile și obligațiile ce decurg din calitatea de acționar a statului privind administrarea, restructurarea și, după caz, lichidarea operatorilor economici și a filialelor acestora, aflați în portofoliul Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului.

Potrivit alineatului următor, D.P.A.P.S. propune declanșarea procedurii de privatizare și elaborează strategia de privatizare a operatorilor economici la care Statul este acționar, prin Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului.

Art. 3 H.G. nr. 815/2015

Art. 3 stabilește atribuțiile pe care D.P.A.P.S. le îndeplinește, astfel:

a) propune și elaborează, în vederea supunerii spre aprobare Guvernului, strategii de privatizare pe domenii de activitate specifice Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului;

b) asigură aplicarea strategiei de privatizare și monitorizează realizarea procesului de restructurare și privatizare a operatorilor economici cu capital de stat și a filialelor acestora aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului;

c) asigură pregătirea societăților pentru privatizare, stabilește metodele de privatizare și realizează privatizarea, prin oricare din metodele permise de lege și în condițiile actelor normative aplicabile;

d) realizează monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele încheiate în cadrul proceselor de privatizare;

e) participă la elaborarea strategiei anuale privind restructurarea și privatizarea operatorilor economici cu capital de stat și, după caz, a filialelor acestora;

f) avizează Programul anual de privatizare, care se supune spre aprobare Guvernului;

g) inițiază/elaborează strategia de privatizare, elementele esențiale ale mandatului instituției publice implicate pentru vânzarea acțiunilor, în vederea aprobării acestora de către Guvern sau de către ministrul economiei, comerțului și turismului, după caz;

h) elaborează anual sau ori de câte ori este necesar rapoarte privind activitatea de privatizare și restructurare a operatorilor economici, pe care le prezintă ministrului economiei, comerțului și turismului;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

i) monitorizează, potrivit legii, aplicarea măsurilor pe perioada de administrare specială și supraveghere financiară a operatorilor economici cu capital de stat și a filialelor acestora;

j) asigură, în numele Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului, aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, și finanțarea cheltuielilor aferente acestei activități din bugetul aferent activității de privatizare al D.P.A.P.S., cu modificările și completările ulterioare;

k) propune proiectele de acte normative în domeniul său de activitate, inclusiv cele referitoare la aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al operatorilor economici, și le supune avizării Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului în vederea promovării acestora, respectiv avizează proiectele de acte normative, corespunzător domeniilor pentru care a fost învestit;

l) preia active sau active funcționale, inclusiv prin procedura de dare în plată, în scopul valorificării acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Valorificarea activelor se poate realiza prin, dar fără a se limita la, vânzare, închiriere, majorarea capitalului social al unor societăți. În cazul în care activele sunt preluate prin procedura de dare în plată în scopul stingerii unor creanțe bugetare administrate de D.P.A.P.S., acestea pot fi date în administrarea unor instituții publice, prin hotărâre a Guvernului, potrivit legii;

m) derulează activitățile de atragere de investiții la operatorii economici aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului;

n) înființează, în condițiile legii, societăți cu capital de stat, în România și în străinătate, și asigură cheltuielile legate de această operațiune, din bugetul de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare al D.P.A.P.S.;

o) realizează procesul de valorificare a creanțelor deținute la operatorii economici la care statul român este acționar unic sau majoritar de către alte instituții publice, regii autonome sau societăți cu capital majoritar sau integral de stat, în condițiile prevăzute la art. 41 din O.U.G. nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, prin, dar fără a se limita la, conversia creanțelor în acțiuni, stingerea creanțelor ca efect al dării în plată, eșalonarea plății, în baza unei convenții de eșalonare încheiată cu D.P.A.P.S., asigurată prin constituirea de garanții;

p) îndeplinește orice alte atribuții stabilite de ministrul economiei, comerțului și turismului care decurg din exercitarea calității de acționar a statului la societățile și companiile naționale, precum și la celelalte societăți din portofoliul Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului;

q) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege pentru domeniul său de activitate și ia orice măsuri pentru îndeplinirea acestora, în conformitate cu prevederile legii.

Art. 4 H.G. nr. 815/2015

Art. 4 stabilește faptul că în exercitarea atribuțiilor sale, D.P.A.P.S. colaborează, în condițiile legii, cu celelalte ministere și organe de specialitate ale administrației publice centrale din subordinea Guvernului, cu autoritățile administrației publice locale, cu alte organisme și instituții publice.

Art. 5 H.G. nr. 815/2015

Art. 5 prevede următoarele: „(1) Structura organizatorică a D.P.A.P.S. este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

(2) În cadrul structurii organizatorice, prin decizie a președintelui D.P.A.P.S., la propunerea Colegiului director, se pot constitui servicii, birouri, compartimente și se va stabili numărul posturilor aferente, cu încadrarea în numărul de posturi aprobat, în condițiile legii.

(3) Statul de funcții și statul de personal al D.P.A.P.S. se aprobă prin decizie a președintelui D.P.A.P.S., cu avizul prealabil al Colegiului director.

(4) Atribuțiile, sarcinile și responsabilitățile structurilor din cadrul D.P.A.P.S. se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică, prin regulamentul de organizare și funcționare aprobat prin decizie a președintelui D.P.A.P.S., cu avizul prealabil al Colegiului director.

(5) Atribuțiile, sarcinile și responsabilitățile individuale ale personalului din cadrul D.P.A.P.S. se stabilesc prin fișa postului, anexă la contractul individual de muncă, întocmită potrivit legii.

(6) Numărul de posturi din aparatul propriu al D.P.A.P.S., inclusiv conducerea acestuia, este de 45, posturi de natură contractuală”.

Art. 6 H.G. nr. 815/2015

Art. 6 are următorul conținut: „(1) D.P.A.P.S. este condus de un președinte și un vicepreședinte.

(2) Colegiul director este organ colectiv, cu rol consultativ, din care fac parte președintele și vicepreședintele, precum și conducătorii structurilor organizatorice ale D.P.A.P.S. prevăzute în anexă.

(3) Președintele și vicepreședintele D.P.A.P.S. sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului economiei, comerțului și turismului, în condițiile legii.

(4) Activitatea președintelui și vicepreședintelui se desfășoară în baza unui contract individual de muncă, încheiat pe durată nedeterminată.

(5) Președintele D.P.A.P.S, conduce întreaga activitate a instituției, asigură îndeplinirea atribuțiilor ce revin departamentului și îl reprezintă în raporturile cu ministerele și cu alte organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autoritățile administrației publice locale, cu instituții publice și organizații, precum și cu alte persoane juridice și fizice.

(6) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele D.P.A.P.S. emite decizii”.

Art. 7 H.G. nr. 815/2015

Art. 7 prevede la primul alineat faptul că începând cu data intrării în vigoare a respectivei hotărâri, D.P.A.P.S. preia personalul Oficiului Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie, cu menținerea tuturor drepturilor și obligațiilor stabilite prin contractele individuale de muncă, potrivit legislației muncii și protecției sociale în vigoare.

În continuare, prevede faptul că încadrarea personalului în numărul de posturi aprobat și în noua structură organizatorică se face în termenele și cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare.

În sfârșit, la ultimul alineat dispune faptul că salariații care ocupă funcții de conducere ale structurilor de specialitate din cadrul Oficiului Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie vor fi preluați pe funcțiile de conducere ale structurilor de specialitate cu atribuții similare, prevăzute în anexă.

Art. 8 H.G. nr. 815/2015

Art. 8 la primul alineat prevede faptul că salarizarea și alte drepturi privind personalul D.P.A.P.S. vor fi stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare, aplicabile personalului plătit din fonduri publice.

Potrivit alineatului următor, pentru funcțiile de președinte și vicepreședinte se menține nivelul de salarizare al șefului oficiului și, respectiv, al adjunctului șefului oficiului la data preluării.

Art. 9 H.G. nr. 815/2015

Art. 9 prevede următoarele: „(1) Cheltuielile curente și de capital ale D.P.A.P.S. se asigură integral de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului.

(2) Președintele D.P.A.P.S. îndeplinește funcția de ordonator terțiar de credite pentru sumele alocate de la bugetul de stat potrivit alin. (1).

(3) Finanțarea activităților D.P.A.P.S. legate de administrarea, de pregătirea și derularea privatizării operatorilor economici la care statul este acționar prin Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului se realizează în condițiile legii.

(4) Bugetul de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare al D.P.A.P.S, se aprobă în condițiile legii”.

Art. 10 H.G. nr. 815/2015

Pentru activitățile specifice, D.P.A.P.S. dispune de un parc auto propriu de 7 autoturisme, cu un consum maxim de carburant de 300 litri/lună/vehicul.

Art. 11 H.G. nr. 815/2015

Art. 11 la primul alineat stabilește: „La data intrării în vigoare a respectivei hotărâri, anexa nr. 2, pct. I, lit. a., subpct. 2 din H.G. nr. 47/2013 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului (M. Of. nr. 102 din 20 februarie 2013; cu modif. ult.), se modifică și va avea următorul conținut:

Departamentul pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului – 45 posturi”.

Conform alineatului următor, la data intrării în vigoare a respectivei hotărâri se abrogă H.G. nr. 869/2001 privind organizarea și funcționarea Oficiului Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie (rep. M. Of. nr. 36 din 12 ianuarie 2005; cu modif. ult.).

 

Organizarea și funcționarea Departamentului pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului (H.G. nr. 815/2015) was last modified: octombrie 9th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.