Normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică din O.U.G. nr. 34/2006 – modificări (H.G. nr. 66/2016)

19 feb. 2016
Vizualizari: 4558

Despre

  • M. Of. nr. 115 din 15 februarie 2016
  • H.G. nr. 66/2016
  • Modificarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică din O.U.G. nr. 34/2006

Actul modificatActul modificatorSumar
H.G. nr. 925/2006 (M. Of. nr. 625 din 20 iulie 2006; cu modif. ult.)H.G. nr. 66/2016 (M. Of. nr. 115 din 15 februarie 2016)modifică: art. 111 alin. (1) și (4), art. 15 alin. (1), art. 79 alin. (2), art. 79 alin. (2) lit. b), art. 79 alin. (3), art. 80 alin. (2), art. 971 alin. (2)
– introduce: art. 111 alin. (7), art. 15 alin. (11) și (12), 36 alin. (2), art. 80 alin. (21), art. 80 alin. (4), art. 971 alin. (11), 971 alin. (21) și (22
abrogă: art. 11 alin. (7), art. 361 (1), art. 1051

În M. Of. nr. 115 din 15 februarie 2016, s-a publicat H.G. nr. 66/2016 privind modificarea H.G. nr. 925/2006 care aproba normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică din O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii (M. Of. nr. 625 din 20 iulie 2006; cu modif. ult.).

Vom prezenta în continuare modificările aduse H.G. nr. 925/2006 prin H.G. nr. 66/2016:

Art. 11 alin. (7) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)
Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 alin. (7) prevedea faptul că autoritatea contractantă nu are dreptul de a impune îndeplinirea unor criterii de calificare pentru eventualii subcontractanți, dar dacă sunt prezentate documente relevante, resursele materiale și umane ale subcontractanților declarați se iau în considerare pentru partea lor de implicare în contractul care urmează să fie îndeplinit.

Noua reglementare

Art. 11 alin. (7) – Abrogat

 
Art. 111 alin. (1) și (4) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)
Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 111 alin. (1) prevedea faptul că în situația în care, în conformitate cu dispozițiile art. 186 și 190 din ordonanța de urgență, ofertantul/candidatul își demonstrează situația economică și financiară ori capacitatea tehnică și/sau profesională prin prezentarea unui angajament de susținere din partea unui terț, autoritatea contractantă având obligația de a lua în considerare această susținere pentru verificarea îndeplinirii cerințelor minime impuse în cadrul documentației de atribuire.

De asemenea, art. 111 alin. (4) prevedea faptul că în situația în care susținerea terțului vizează îndeplinirea unor cerințe minime de calificare cum ar fi experiența similară reflectată prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrări furnizate/prestate/executate într-o perioadă anterioară sau îndeplinirea unui nivel minim al cifrei de afaceri în domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achiziție publică, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie să garanteze autorității contractante faptul că, în situația în care contractantul întâmpină dificultăți pe parcursul derulării contractului, persoana susținătoare se obligă să asigure îndeplinirea completă și reglementară a obligațiilor contractuale prin implicarea sa directă.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 111 alin. (1) stabilește: „În cazul în care, în conformitate cu prevederile art. 186 și 190 din ordonanța de urgență, ofertantul/candidatul își demonstrează situația economică și financiară și/sau capacitatea tehnică și profesională prin prezentarea unui angajament de susținere din partea unui/unor terț/terți, autoritatea contractantă are obligația de a lua în considerare această susținere pentru verificarea îndeplinirii cerinței/cerințelor minime impuse în cadrul documentației de atribuire. Odată cu angajamentul de susținere, ofertantul/candidatul are obligația să prezinte documente transmise acestuia de către terțul/terții susținător/susținători, din care să rezulte modul efectiv prin care terțul/terții susținător/susținători va/vor asigura îndeplinirea propriului angajament de susținere, documente care se vor constitui anexe la respectivul angajament”.

De asemenea, art. 111 alin. (4) prevede: „În cazul în care susținerea terțului/terților vizează resurse netransferabile, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie să asigure autorității contractante, în conformitate cu prevederile alin. (2) și (5), îndeplinirea obligațiilor asumate prin acesta, în situația în care contractantul întâmpină dificultăți pe parcursul derulării contractului”.

 
Art. 111 alin. (7) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Noua reglementare

După alin. (6) al art. 111 se introduce un alineat, alin. (7)

Potrivit noii reglementări, art. 111 alin. (7) prevede:

Atunci când ofertantul/candidatul demonstrează îndeplinirea unei cerințe de calificare legată de situația economică și financiară și/sau capacitatea tehnică și/sau profesională, acesta poate invoca susținerea acordată de unul sau mai mulți terți, în condițiile art. 186, respectiv art. 190 din ordonanța de urgență, capacitatea acestuia/acestora urmând a fi cumulată cu cea a ofertantului/candidatului în ceea ce privește respectiva/respectivele cerință/cerințe”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Art. 15 alin. (1) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 15 alin. (1) prevedea faptul că autoritatea contractantă nu are dreptul să utilizeze criteriile de calificare și selecție prevăzute la art. 176 din ordonanța de urgență ca factori de evaluare a ofertelor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 15 alin. (1) stabilește: „În aplicarea prevederilor art. 199 alin. (2) din ordonanța de urgență, în cazul în care calitatea personalului ce va realiza efectiv activitățile ce fac obiectul contractului ce urmează a fi atribuit poate să aibă un impact semnificativ asupra nivelului de executare a acestuia, factorii de evaluare a ofertelor se pot referi și la organizarea, calificarea și experiența respectivului personal”.

 

Art. 15 alin. (11) și (12) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Noua reglementare

După alin. (1) al art. 15 se introduc două noi alineate, alin. (11) și (12).

Potrivit noii reglementări, art. 15 la alin. (11) și (12) prevede:

„(11) Fără a afecta prevederile art. 188 alin. (2) lit. d) și art. 188 alin. (3) lit. c) din ordonanța de urgență, autoritatea contractantă nu poate folosi calificarea și experiența personalului desemnat pentru a efectua activitățile contractului, ca parte a procesului de calificare și selecție în cadrul procedurii de atribuire a respectivului contract”.

„(12) În cazul în care, în cadrul unei proceduri de atribuire, autoritatea contractantă stabilește cerințe de calificare, în conformitate cu art. 188 alin. (2) lit. d) și art. 188 alin. (3) lit. c) din ordonanța de urgență, aceste cerințe se referă la calificarea și experiența profesională a personalului, în special de conducere, al operatorului economic candidat/ofertant, personal care participă constant la activitățile economice ale operatorului economic și care ocupă posturi/poziții reprezentate în structura organizatorică a acestuia”.

 
Art. 361 alin. (1) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 361 alin. (1) stabilea faptul că o ofertă prezintă un preț aparent neobișnuit de scăzut, în sensul prevederilor art. 202 alin. (1) din ordonanța de urgență, în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat atunci când prețul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puțin de 85% din valoarea estimată a contractului respectiv sau, în cazul în care în procedura de atribuire sunt cel puțin 5 oferte care nu se află în situațiile prevăzute la art. 36 alin. (1) lit. a)–e) și alin. (2), atunci când prețul ofertat reprezintă mai puțin de 85% din media aritmetică a ofertelor respective.

Noua reglementare

Art. 361 alin. (1) – Abrogat.

 

Art. 361 alin. (2) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 361 alin. (2) prevedea faptul că în situația în care, pe parcursul evaluării, se constată existența unei oferte cu preț aparent neobișnuit de scăzut în sensul prevederilor alin. (1), autoritatea contractantă are obligația de a efectua verificări detaliate în legătură cu aspectele prevăzute la art. 202 alin. (2) din ordonanța de urgență.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 361 alin. (2) stabilește: „În cazul în care, pe parcursul evaluării, se constată existența unei oferte cu preț aparent neobișnuit de scăzut, autoritatea contractantă are obligația de a efectua verificări detaliate în condițiile art. 202 alin. (2) din ordonanța de urgență”.

 

Art. 79 alin. (2) – partea introductivă și lit. b) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 79 alin. (2) începea astfel: „În cazul în care ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le prezintă conținutul propunerii tehnice, oferta sa va fi considerată neconformă. Modificări ale propunerii tehnice se acceptă în măsura în care acestea:”

În continuare, art. 79 alin. (2) lit. b) stabilea faptul că modificările aduse propunerii tehnice se acceptă dacă acestea sunt corectări ale unor abateri tehnice minore, iar o eventuală modificare a prețului, indusă de aceste corectări, nu ar fi condus la modificarea clasamentului ofertanților participanți la procedura de atribuire; prevederile art. 79 alin. (3) rămân aplicabile.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 79 alin. (2) dispune în partea introductivă: „În cazul în care ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le prezintă conținutul propunerii tehnice, oferta sa va fi considerată neconformă. În aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2), art. 170 și 201 din ordonanța de urgență, modificări ale propunerii tehnice se acceptă, în mod excepțional, în următoarele situații:”.

De asemenea, art. 79 alin. (2) lit. b) stabileste, în continuare, faptul că modificări ale propunerii tehnice se acceptă, excepțional, dacă: „reprezintă corectări ale unor abateri tehnice minore, constatate în propunerea tehnică, astfel cum sunt acestea din urmă definite la art. 80 alin. (4), fără a se permite însă și modificarea propunerii financiare”.

 
Art. 79 alin. (3) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 79 alin. (3) stabilea faptul că în situația în care ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le prezintă conținutul propunerii financiare, oferta sa va fi considerată neconformă, exceptând situația prevăzută la art. 80 alin. (2).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 79 alin. (3) stabilește: „În cazul în care ofertantul își modifică, prin răspunsurile pe care le prezintă, prețul/prețurile prevăzut(e) în propunerea financiară, oferta sa va fi considerată neconformă, cu excepția situației prevăzute la art. 80 alin. (2).

 
Art. 80 alin. (2) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 80 alin. (2) stabilea faptul că erorile aritmetice se corectează astfel:

a) dacă există o discrepanță între prețul unitar și prețul total, trebuie luat în considerare prețul unitar, iar prețul total va fi corectat corespunzător;

b) dacă există o discrepanță între litere și cifre, trebuie luată în considerare valoarea exprimată în litere, iar valoarea exprimată în cifre va fi corectată corespunzător.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 80 alin. (2): „În cazul existenței unor erori aritmetice care pot fi clarificate în condițiile art. 2 alin. (2) din ordonanța de urgență, elementele propunerii financiare vor fi corectate și, implicit, prețul total al ofertei, prin refacerea calculelor aferente, pe baza datelor/informațiilor care sunt cunoscute de către toți participanții, deoarece sunt prevăzute în legislația aplicabilă, documentația de atribuire, și/sau în alte documente prezentate de ofertant”.

 

Art. 80 alin. (21) din Norme (modificate prin H.G. nr. 66/2016)

Noua reglementare

După alin. (2) al art. 80 se introduce un nou alineat, alin. (21).

Potrivit noii reglementări, art. 80 alin. (21) prevede:

În cazul unei discrepanțe între prețul unitar și prețul total, va fi luat în considerare prețul unitar, iar prețul total va fi corectat corespunzător, cu excepția cazului în care documentația de atribuire prevede explicit că prețul total, aferent unei activități din contract, este singurul preț relevant și prețurile unitare, dacă se solicită, sunt în scopuri de calculare și verificare”.

Normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică din O.U.G. nr. 34/2006 – modificări (H.G. nr. 66/2016) was last modified: februarie 18th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.