Normele privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în condiţiile art. XII din O.U.G. nr. 2/2015 (H.G. nr. 234/2015)

20 apr. 2015
Vizualizari: 6343

Despre

  • M. Of. nr. 250 din 14 aprilie 2015
  • H.G. nr. 234/2015
  • Normele metodologice privind mecanismul de acordare şi derulare a împrumuturilor acordate unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în condiţiile art. XII O.G. nr. 2/2015

Potrivit art. 4:

„(1) Pentru contractarea împrumuturilor, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale depun în două exemplare, la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice, în termenele prevăzute la art. 1 alin. (1) și art. 2 alin. (1), după caz, în funcție de destinația împrumutului prevăzut la art. 1 și 2 din prezenta hotărâre, pentru fiecare caz în parte, următoarele documente, după caz:

a) cererea pentru autorizarea contractării împrumutului, semnată de către ordonatorul principal de credite, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 10;

b) calculul gradului de îndatorare a bugetului local al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 11;

c) Situația privind serviciul datoriei publice locale existente, întocmită pe perioada aferentă împrumutului pentru care se solicită autorizarea, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 12;

d) declarația pe propria răspundere a ordonatorului principal de credite privind situația finanțărilor rambursabile contractate și/sau garantate de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, aflate în derulare, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 13;

e) hotărârea autorității deliberative prin care se aprobă contractarea împrumutului, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 14;

f) Situația privind valoarea prefinanțării și/sau cofinanțării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile din perioada de programare 2007-2013, inclusiv a cheltuielilor neeligibile asociate proiectelor, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 6;

g) notificările privind confirmarea valorii prefinanțării și/sau cofinanțării, proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile din perioada de programare 2007-2013, însoțite de adresele prevăzute la art. 3 alin. (6) și (7), după caz;

h) declarațiile pe propria răspundere a ordonatorilor de credite privind valoarea cheltuielilor neeligibile asociate proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile;

i) Situația privind valoarea corecțiilor financiare, aplicate proiectelor care beneficiază de fonduri externe nerambursabile, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 7;

j) notificările privind confirmarea valorii corecțiilor financiare, aplicate proiectelor care beneficiază de fonduri externe nerambursabile, însoțite de adresa prevăzută la art. 3 alin. (8), după caz;

k) Situația privind valoarea cofinanțării proiectelor finanțate din programele naționale, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 9;

l) declarațiile pe propria răspundere a ordonatorilor de credite privind valoarea cofinanțării proiectelor finanțate din programele naționale;

m) adresă prin care se confirmă de unitatea teritorială a Trezoreriei Statului deschiderea conturilor aferente subdiviziunilor bugetare corespunzătoare din bugetul împrumuturilor interne în care se vor vira sumele cu titlu de împrumut și codurile IBAN ale acestora.

(2) Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/Administrațiile județene ale finanțelor publice înregistrează cererile pentru autorizarea contractării împrumuturilor însoțite de documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-m), după caz, în ordinea depunerii acestora de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale.

(3) La verificarea documentelor prevăzute la alin. (1), direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice au în vedere următoarele:

a) documentele prevăzute la alin. (1) lit. a)-f), i) și k) să fie semnate de ordonatorul principal de credite și să aibă aplicată ștampila unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale. În cazul în care calitatea de ordonator principal de credite revine altei persoane decât primarul sau președintele consiliului județean, după caz, se va atașa și documentul/aprobarea autorității deliberative de delegare a atribuțiilor de ordonator principal de credite;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

b) referitor la anexa nr. 11, verifică și avizează veniturile proprii din coloanele 1, 2 și 3, prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, diminuate cu veniturile din valorificarea unor bunuri, cod indicator 39.02 „Venituri din valorificarea unor bunuri”, pe baza datelor din conturile de execuție;

c) referitor la anexa nr. 11, sumele înscrise pe rândurile 3, 4, 5 și 6 trebuie să coincidă cu sumele aferente perioadei împrumutului pentru care se solicită autorizarea contractării înscrise la rândul II „Serviciul TOTAL al datoriei publice locale existente” din anexa nr. 12;

d) existența documentelor prevăzute la alin. (1) lit. g), h), j), l) și m);

e) verifică ca valoarea totală a cheltuielilor pentru care se solicită împrumutul, înscrisă în fiecare dintre situațiile prevăzute la alin. (1) lit. f), i) și k), să fie egală cu suma solicitată în cuprinsul cererii pentru autorizarea contractării împrumutului, întocmită în funcție de destinația împrumutului prevăzut la art. 1 și 2.

(4) Responsabilitatea cu privire la întocmirea documentelor prevăzute la alin. (1), precum și la încadrarea în scopul pentru care se contractează împrumutul revine în totalitate autorităților administrației publice locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și ordonatorilor de credite ai instituțiilor prevăzute la art. XII alin. (3) lit. b) și c) din O.U.G. nr. 2/2015.

(5) După verificare, un exemplar al documentelor menționate la alin. (1) lit. a)-f), i), k) și m) se transmite de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice, după caz, în ordinea primirii și înregistrării acestora, potrivit alin. (2), cu adresă de înaintare, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora, prin poșta specială, Ministerului Finanțelor Publice – Direcția generală de trezorerie și datorie publică, în atenția Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale”.

Conform art. 5, Comisia de autorizare a împrumuturilor locale analizează documentația, în ordinea, primirii și înregistrării acesteia la Ministerul Finanțelor Publice – Direcția generală de trezorerie și datorie publică, și stabilește valoarea împrumutului, astfel încât aceasta să se încadreze în limitele prevăzute la art. XII alin. (1) și (2) din O.U.G. nr. 2/2015. Pentru calcularea valorii împrumutului solicitat în baza prevederilor art. XII alin. (2) din O.U.G. nr. 2/2015 se va avea în vedere suma anuală minimă (cu excepția anilor marginali) a indicatorului „Serviciul anual al datoriei publice locale aferent împrumutului care poate fi contractat conform O.U.G. nr. 2/2015” din anexa nr. 11.

Art. 6 prevede următoarele:

(1) În termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data emiterii hotărârii Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, Ministerul Finanțelor Publice, prin direcția de specialitate, întocmește convenția de împrumut, potrivit modelului prezentat în anexa nr. 15, pe care o transmite în format electronic unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, în vederea semnării, pe adresele de e-mail ale persoanelor de contact menționate în lista depusă la documentația de autorizare. Totodată, convenția de împrumut se transmite spre știința direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, prin e-mail. Scadențarul de plată se transmite ulterior, acesta se elaborează în funcție de data creditării contului de împrumut al unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale cu suma aprobată în hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.

(2) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, în termen de maximum 4 zile lucrătoare de la primirea convenției de împrumut, au obligația să tipărească documentul în două exemplare, să îl semneze/ștampileze și să îl retransmită scanat, în format electronic, la adresa de e-mail mf.trezorerie@mfinante.ro. Totodată, în cadrul aceluiași termen de 4 zile lucrătoare, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale depun cele două exemplare originale ale convenției de împrumut, ștampilate și semnate de ordonatorul principal de credite, la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice, după caz.

(3) În ziua următoare primirii celor două exemplare originale ale convenției de împrumut de la unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice le retransmit prin poștă, cu adresă de înaintare, direcției de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

Art. 7 are următorul conținut:

„(1) Pentru operativitate, Ministerul Finanțelor Publice, prin direcția de specialitate, după primirea în format electronic de la unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale a exemplarului scanat al convenției de împrumut semnate și ștampilate, începe demersurile necesare în vederea semnării.

(2) În termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării convenției de împrumut de către ambele părți, Ministerul Finanțelor Publice, prin direcția de specialitate, dispune virarea sumei aprobate prin hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale și prin convenția de împrumut în conturile aferente subdiviziunii bugetare corespunzătoare din bugetul împrumuturilor interne, indicate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale beneficiare.

(3) Un exemplar original al convenției de împrumut, împreună cu scadențarul de plată elaborat de Ministerul Finanțelor Publice prin direcția de specialitate, se transmite prin poștă, cu adresă de înaintare, direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, pentru a fi retransmis, în ziua primirii, unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale beneficiare. Scadențarul de plată se întocmește în funcție de data creditării conturilor indicate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale cu sumele acordate cu titlu de împrumut.

Art. 8 prevede următoarele:

(1) După primirea convenției de împrumut semnate de ambele părți, unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială aprobă sau rectifică, după caz, bugetul împrumuturilor interne și comunică beneficiarilor prevăzuți la art. XII alin. (3) lit. b) și c) din O.U.G. nr. 2/2015 sumele cu care își rectifică bugetul. Bugetele aprobate sau rectificate, după caz, se depun la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului la care își au conturile deschise.

(2) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale comunică asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, în termen de două zile lucrătoare de la aprobarea rectificării prevăzute la alin. (1), sumele aprobate din împrumut pentru cheltuielile aflate în sarcina acestora.

(3) În termen de două zile lucrătoare de la primirea comunicării, asociațiile de dezvoltare intercomunitară au obligația de a solicita unităților teritoriale ale Trezoreriei Statului din cadrul organelor fiscale la care acestea sunt luate în evidența fiscală deschiderea unui cont distinct de disponibil în vederea încasării sumelor și a efectuării plăților potrivit destinațiilor legale”.

Potrivit art. 9:

„(1) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale încasează sumele virate de Ministerul Finanțelor Publice din venituri din privatizare în conturi distincte prevăzute în bugetul împrumuturilor interne, în funcție de cheltuielile ce urmează a fi efectuate din împrumut, respectiv aflate în sarcina acestora sau în sarcina beneficiarilor prevăzuți la art. XII alin. (3) lit. b)-d din O.U.G. nr. 2/2015.

(2) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care beneficiază de împrumuturi contractate în condițiile art. XII alin. (1) din O.U.G. nr. 2/2015 efectuează plăți din bugetul împrumuturilor interne, pentru cheltuielile aflate în sarcina acestora și a instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local.

(3) Unitățile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale care contractează împrumuturi în condițiile art. XII alin. (1) și alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 2/2015, pentru cheltuielile aflate în sarcina beneficiarilor prevăzuți la art. XII alin. (3) lit. b)-d) din O.U.G. nr. 2/2015, virează sumele aferente, din conturile de cheltuieli bugetare corespunzătoare, prevăzute în bugetul împrumuturilor interne, în conturi distincte de venituri bugetare sau în contul de disponibil prevăzut la art. 8 alin. (3), după caz, deschise pe numele beneficiarilor la Trezoreria Statului.

(4) În cazul corecțiilor financiare aplicate proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, prevăzute la art. XII alin. (2) lit. a) din O.U.G. nr. 2/2015, unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale virează, din conturile de cheltuieli bugetare corespunzătoare, prevăzute în bugetul împrumuturilor interne, sumele aferente acestor corecții în conturile distincte de venituri ale bugetelor locale și bugetelor instituțiilor publice prevăzute la art. XII alin. (3) lit. b) și c) din O.U.G. nr. 2/2015, precum și în contul de disponibil prevăzut la art. 8 alin. (3), după caz.

(5) Restituirea corecțiilor financiare se face din conturile de venituri bugetare în care au fost primite inițial de la autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene sumele aferente fondurilor externe nerambursabile sau din contul de disponibil prevăzut la art. 8 alin. (3), după caz.

(6) Unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului decontează documentele de plată, depuse de beneficiari, numai după încasarea sumelor din împrumut, astfel:

a) pentru beneficiarii prevăzuți la art. XII alin. (3) lit. a)-c) din O.U.G. nr. 2/2015, în limita bugetelor aprobate sau rectificate în care au fost prevăzute cheltuielile respective și a creditelor bugetare deschise cu această destinație, cu excepția plăților aferente corecțiilor financiare aplicate proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile pentru care plățile se dispun din conturile distincte de venituri bugetare prevăzute la alin. (4);

b) pentru beneficiarii prevăzuți la art. XII alin. (3) lit. d) din O.U.G. nr. 2/2015, în limita disponibilităților din contul de disponibil prevăzut la art. 8 alin. (3).

Normele privind mecanismul de acordare și derulare a împrumuturilor acordate unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale în condițiile art. XII din O.U.G. nr. 2/2015 (H.G. nr. 234/2015) was last modified: aprilie 20th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.