H.G. nr. 1.103/2014 pentru aprobarea metodologiei privind realizarea obligaţiilor ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor şi profesioniştilor implicaţi în prevenirea şi intervenţia în cazurile de copii aflaţi în situaţie de risc de părăsire sau părăsiţi în unităţi sanitare – modificări (H.G. nr. 801/2016)

7 nov. 2016
Vizualizari: 4535

 

Actul modificatActul modificatorSumar
H.G. nr. 1.103/2014
(M. Of. nr. 37 din 16 ianuarie 2015)
H.G. nr. 801/2016
(M. Of. nr. 883 din 3 noiembrie 2016)
modifică:  art. 8 alin. (1) lit. a) și d); art. 10 alin. (1) lit. e) pct. 1 și 2; anexa nr. 15; anexele nr. 2 și 3

introduce: art. 81 și 82; art. 201

 

În M. Of. nr. 883 din 3 noiembrie 2016, a fost publicată H.G. nr. 801/2016 pentru stabilirea procedurilor de colectare și ștergere a datelor persoanelor cu identitate declarată, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă și evidența persoanelor.

În continuare, vom prezenta respectivele modificări.

Art. 8 alin. (1) lit. a) și d) din H.G. nr. 1.103/2014 (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (1) lit. a) și d) prevedeau faptul că dacă la momentul internării gravida/mama se încadrează în situațiile prevăzute la art. 2 lit. d), medicul/asistentul medical/asistentul social din compartimentul de primire a urgențelor sau, după caz, din unitatea de primire a urgențelor are următoarele obligații:

a) să solicite gravidei/mamei completarea Formularului-declarație prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

(…)

d) să solicite organului de poliție competent la care este arondată unitatea sanitară desemnarea unui reprezentant care să se deplaseze de urgență la sediul unității sanitare în vederea identificării gravidei/părintelui/ocrotitorului legal/însoțitorului care nu deține act de identitate.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 alin. (1) lit. a) și d) stabilesc următoarele: dacă la momentul internării gravida/mama se încadrează în situațiile prevăzute la art. 2 lit. d), medicul/asistentul medical/asistentul social din compartimentul de primire a urgențelor sau, după caz, din unitatea de primire a urgențelor are următoarele obligații:

a) să solicite gravidei/mamei completarea Formularului-declarație prevăzut în anexa nr. 1;

(…)

d) să solicite organului de poliție competent la care este arondată unitatea sanitară desemnarea unui reprezentant care să se deplaseze de urgență la sediul unității sanitare în vederea identificării gravidei/părintelui/ocrotitorului legal/însoțitorului care nu deține act de identitate; în cazul gravidei/mamei fără act de identitate polițistul care a efectuat verificările întocmește, în termen de 24 de ore, un proces-verbal, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2, prin care se certifică identitatea acesteia, pe care se aplică o fotografie identică cu cea de pe Formularul-declarație prevăzut la lit. a)”.

 

Art. 81 și 82 din H.G. nr. 1.103/2014 (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

 

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

După art. 8 se introduc două noi articole, art. 81 și 82.

Potrivit noii reglementări, art. 81 și 82 dispun următoarele:

Art. 81

(1) În situația în care în urma verificărilor efectuate conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. d) se constată că mama este titulară a unei cărți de identitate care nu mai este valabilă ori este pierdută, furată, deteriorată sau distrusă, asistentul social sau, după caz, persoana cu atribuții de asistență socială din unitatea sanitară are obligația de a solicita, în termen de 24 de ore, sprijin serviciului public comunitar local de evidență în a cărui rază de competență se află unitatea sanitară în care s-a produs nașterea pentru eliberarea unei noi cărți de identitate, în condițiile prevederilor art. 51 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor legale privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, aprobate prin H.G. nr. 1.375/2006.

(2) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate conform art. 8 alin. (1) lit. d), se constată că mama nu are nașterea înregistrată în registrele de stare civilă, în termen de 24 de ore polițistul desemnat întocmește un proces-verbal privind identitatea declarată de mamă, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3, semnat de reprezentantul direcției generale de asistență socială și protecția copilului, reprezentantul poliției și al unității sanitare; pe procesul-verbal se aplică, în mod obligatoriu, o fotografie identică cu cea realizată pentru Formularul-declarație.

(3) Pentru mamele cu identitatea declarată polițistul care a întocmit procesul-verbal prevăzut la alin. (2) informează, de îndată, conducerea unității de poliție în scopul desemnării lucrătorului criminalist care să preia imaginea facială și impresiunile papilare ale acesteia.

(4) Preluarea imaginii faciale, a impresiunilor papilare, precum și completarea procesului-verbal prevăzut în anexa nr. 3 se realizează într-un spațiu, în cadrul unității sanitare, care să asigure respectarea intimității și a confidențialității acestor activități.

Art. 82

(1) În termen de 24 de ore de la obținerea de către mamă a noii cărți de identitate, prevăzută la art. 81 alin. (1), sau, după caz, la întocmirea procesului-verbal privind identitatea declarată a mamei, prevăzut la art. 81 alin. (2), asistentul social sau, după caz, persoana cu atribuții de asistență socială din unitatea sanitară are obligația de a însoți mama la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau la primăria unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, în vederea înregistrării nașterii copilului.

(2) În situații temeinic motivate, dacă înregistrarea nașterii copilului nu a fost posibilă în condițiile alin. (1), la externarea copilului din unitatea sanitară i se înmânează mamei care nu are act de identitate ori a cărei naștere nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă o copie certificată pentru conformitate a procesului-verbal întocmit conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. d) sau, după caz, art. 81 alin. (2).

(3) Asistentul social sau, după caz, persoana cu atribuții de asistență socială din unitatea sanitară are obligația de a înștiința serviciul public de asistență socială de la domiciliul declarat al mamei aflate în situația prevăzută la art. 81 alin. (2), în vederea desfășurării activităților reglementate la art. 212 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 10 alin. (1) lit. e) pct. 1 și 2 din H.G. nr. 1.103/2014 (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 alin. (1) lit. e) pct. 1 și 2 stabileau faptul că asistentul social din unitatea sanitară are următoarele obligații:

(…)

e) să informeze gravida/mama cu privire la:

1. obligația declarării nașterii copilului în termen de 15 zile de la naștere;

2. documentele necesare pentru declararea nașterii copilului: certificatul medical constatator al nașterii, actul de identitate al mamei, actul de identitate al declarantului, certificatul de căsătorie sau, după caz, hotărârea de divorț sau certificatul de divorț și certificatele de naștere ale părinților; (…).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 alin. (1) lit. e) pct. 1 și 2  stabilesc următoarele: asistentul social din unitatea sanitară are următoarele obligații:

(…)

e) să informeze gravida/mama cu privire la:

1. obligația declarării nașterii copilului în termenul prevăzut de legislația în vigoare;

2. documentele necesare pentru declararea nașterii copilului: certificatul medical constatator al nașterii, actul de identitate al mamei sau, după caz, copia certificată pentru conformitate a procesului-verbal privind identitatea declarată de mamă întocmit conform prevederilor art. 8 alin. (1) lit. d) sau, după caz, art. 81 alin. (2), actul de identitate al declarantului, certificatul de căsătorie sau, după caz, hotărârea de divorț sau certificatul de divorț și certificatele de naștere ale părinților”.

 

Art. 201 din H.G. nr. 1.103/2014 (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

 

Noua reglementare

După art. 20 se introduce un nou articol, art. 201.

Potrivit noii reglementări, art. 201 dispune următoarele:

Art. 201

Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre”.

 

Anexa nr. 15 la H.G. nr. 1.103/2014 (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 15 la H.G. nr. 801/2016.

 

Anexele nr. 2 și 3 la H.G. nr. 1.103/2014 (modificată prin H.G. nr. 801/2016)

 

Noua reglementare

După anexa nr. 1 se introduc două noi anexe, anexele nr. 2 și 3, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 16 și 17 la H.G. nr. 801/2016.

H.G. nr. 1.103/2014 pentru aprobarea metodologiei privind realizarea obligațiilor ce revin autorităților administrației publice locale, instituțiilor și profesioniștilor implicați în prevenirea și intervenția în cazurile de copii aflați în situație de risc de părăsire sau părăsiți în unități sanitare – modificări (H.G. nr. 801/2016) was last modified: noiembrie 7th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.