Ghidul finanţării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016 (Hotărârea AEP nr. 19/2016)

27 apr. 2016
Vizualizari: 4005

Despre

  • M. Of. nr. 313 din 22 aprilie 2016
  • Hotărârea nr. 19/2016
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
Hotărârea nr. 19/2016
(M. Of. nr. 313 din 22 aprilie 2016)
Se aprobă Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016, prevăzut în anexa care face parte integrantă din respectiva hotărâre.

 

În M. Of. nr. 313 din 22 aprilie 2016, a fost publicată Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 19/2016 privind aprobarea Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016 (Ghid).
Structura Ghidului finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016 este următoarea:

Cap. I („Mandatarii financiari”)
Cap. II („Deschiderea conturilor bancare pentru campania electorală”)
Cap. III („Contribuțiile pentru campania electorală”)
Cap. IV („Cheltuielile electorale”)
Cap. V („Materialele de propagandă electorală”)
Cap. VI („Raportarea cheltuielilor la Autoritatea Electorală Permanentă”)
Cap. VII („Rambursarea cheltuielilor electorale”)
Cap. VIII („Alianțele electorale”)
Cap. IX („Contravenții și sancțiuni”)

Vom prezenta, în continuare, câteva dintre dispozițiile respectivului Ghid.

Cap. I („Mandatarii financiari”) din Ghid

 

Cap. I stabilește, printre altele, faptul că evidența contribuțiilor și a cheltuielilor pentru campania electorală aparținând competitorilor electorali este organizată exclusiv de către mandatarii financiari. În acest scop conducerea competitorului electoral va desemna mandatarii financiari, după cum urmează:

a) un mandatar financiar coordonator la nivel central;

b) câte un mandatar financiar la nivelul fiecărui județ;

c) un mandatar financiar la nivelul fiecărui sector al municipiului București și/sau un mandatar financiar la nivelul municipiului București.

În continuare, este prevăzut faptul că competitorul electoral poate desemna un mandatar financiar într-un județ, sector sau în municipiul București numai în cazul în care participă la alegeri în unitatea administrativ-teritorială respectivă.

De asemenea, candidatul independent va desemna un singur mandatar financiar.

Cap. II („Deschiderea conturilor bancare pentru campania electorală”) din Ghid

 

Cap. II stabilește, in genere, faptul că până cel mai târziu la data de 6 mai 2016, competitorul electoral are obligația de a deschide, prin mandatar financiar, conturi bancare pentru campania electorală, după cum urmează:

a) un cont bancar la nivel central;

b) câte un cont bancar la nivelul fiecărui județ;

c) câte un cont bancar la nivelul fiecărui sector al municipiului București sau un cont bancar la nivelul municipiului București.

În continuare, este prevăzut faptul că toate operațiunile de încasări și plăți (cheltuieli) privind campania electorală se efectuează numai prin conturile bancare deschise special pentru campania electorală.

De asemenea, conturile bancare pentru campania electorală se pot deschide de către competitorii electorali numai prin mandatarii financiari înregistrați de către Autoritatea Electorală Permanentă.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În plus, conturile bancare pentru campania electorală sunt destinate exclusiv încasării contribuțiilor electorale, respectiv efectuării plății cheltuielilor electorale, fiind interzisă derularea altor tipuri de tranzacții.

În același sens, este prevăzut faptul că aceste conturi bancare pentru campania electorală rămân deschise până la data restituirii către candidați a sumelor de bani necheltuite sau rambursate de către Autoritatea Electorală Permanentă, conform legii.

Mai este prevăzut și faptul că aceste cont bancar central pentru campania electorală se deschide numai de către un partid politic, o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale sau o alianță politică, după caz.

De asemenea, contul bancar central pentru campania electorală se poate deschide numai prin intermediul mandatarului financiar coordonator.

În plus, alimentarea contului bancar central pentru campania electorală se poate face de la data înregistrării mandatarului financiar coordonator și până la data de 6 mai 2016.

Alimentarea contului bancar central pentru campania electorală se face numai din transferuri ale fondurilor obținute în afara campaniei electorale.

În fine, din contul bancar central pentru campania electorală se pot transfera, prin virament bancar, sume în celelalte conturi bancare pentru campania electorală și se pot face plăți pentru cheltuieli electorale.

Cap. III („Contribuțiile pentru campania electorală”) din Ghid

 

Cap. III dispune asupra contribuțiilor partidelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru campania electorală, asupra contribuțiilor candidaților, acestea din urmă vor proveni exclusiv din următoarele surse: venituri proprii; donații primite de la persoane fizice; împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit.

Cap. IV („Cheltuielile electorale”) din Ghid

 

Cap. IV prevede, printre altele, faptul că eficiența și oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorală se hotărăsc de către competitorii electorali, cu respectarea prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată.

De asemenea, dispozițiile O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări, prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt aplicabile în materia cheltuielilor electorale prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată.

Art. 22 stabilește faptul că limitele maxime ale cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală de către un competitor electoral trebuie să se încadreze în limitele maxime ale contribuțiilor pentru campania electorală la nivel central, de județ, sector și la nivelul municipiului București.

În plus, cheltuielile efectuate nu pot fi mai mari decât contribuțiile electorale depuse. (Exemplu: dacă limita maximă de cheltuieli este de 30 de salarii de bază minime brute pe țară și s-au încasat contribuții în valoare de 20 de salarii minime brute pe țară, valoarea maximă a cheltuielilor electorale va fi de 20 de salarii de bază minime brute pe țară.

De asemenea, în cazul în care competitorul electoral transferă sume de bani din contul bancar pentru campania electorală deschis la nivel central în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivel de județ, sector și la nivelul municipiului București, limitele maxime ale cheltuielilor electorale care pot fi efectuate la nivel central se diminuează în mod corespunzător.

Cap. V („Materialele de propagandă electorală”) din Ghid

 

Cap. V dispune, printre altele, faptul că este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:

a) se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;

b) este utilizat în perioada 6 mai-4 iunie 2016, ora 07,00;

c) are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;

d) depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.

De asemenea, în campania electorală pot fi utilizate numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală:

a) afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locurile speciale pentru afișaj stabilite prin dispoziția primarului;

b) materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală;

c) publicitate în presa scrisă;

d) materiale de propagandă electorală online;

e) broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

Prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele se înțelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași, flyere etc.

Sunt prevăzute, de asemenea, tipuri de acțiuni și materiale de propagandă electorală care nu mai sunt permise de prevederile legale în vigoare în timpul campaniei electorale, precum: vehiculele inscripționate cu sloganuri de campanie; vehiculele care difuzează materiale audio, în mers sau staționar; spectacole, serbări, focuri de artificii etc.; bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate auto-portante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, panouri publicitare mobile, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule, precum și obligațiile competitorii electorali.

Cap. VI („Raportarea cheltuielilor la Autoritatea Electorală Permanentă”) din Ghid

 

Cap. VI stabilește, printre altele, faptul că în termen de 15 zile de la data desfășurării alegerilor (6 iunie 2016-21 iunie 2016) mandatarul financiar coordonator este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris și în format electronic editabil, următoarele documente:

a) raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4. (Se întocmește un singur raport detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, la nivelul întregii formațiuni politice în care se vor înscrie informații despre veniturile și cheltuielile electorale pentru fiecare circumscripție electorală în parte, inclusiv sediul central; Se semnează, se datează și se ștampilează de către mandatarul financiar coordonator);

b) declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 (se întocmește pentru întreaga formațiune politică; Se semnează, se datează și se ștampilează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice ori al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora, după caz);

c) declarația privind numărul de materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 (Declarația privind numărul de materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii, se semnează, se datează și se ștampilează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice ori al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora, după caz);

d) declarația privind respectarea plafoanelor maxime pentru cheltuielile electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 7 (Declarația privind respectarea plafoanelor maxime ale cheltuielilor electorale se semnează, se datează și se ștampilează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice ori al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora, după caz);

e) lista furnizorilor serviciilor și/sau bunurilor utilizate în campania electorală;

f) declarațiile candidaților privind proveniența contribuțiilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8;

g) formularele de înregistrare a contribuitorilor, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 (se anexează documentele justificative privind sursa de proveniență a contribuției electorale, excepție făcând cea provenită din venituri proprii);

h) împuternicirile scrise privind depunerea sau virarea contribuțiilor electorale ale candidaților de către mandatari;

i) declarația reprezentantului legal al partidului politic, al alianței politice sau al organizației cetățenilor români aparținând minorităților naționale, după caz, cu privire la neefectuarea cheltuielilor electorale din venituri destinate activității curente.

Cap. VII („Rambursarea cheltuielilor electorale”) din Ghid

 

Cap. VII dispune, printre altele, faptul că partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care obțin, individual sau într-o alianță electorală, cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate rezultat prin însumarea voturilor exprimate pentru toate consiliile locale și de sector al municipiului București, consiliile județene, Consiliul General al Municipiului București, precum și toate candidaturile de primar, respectiv primar general al municipiului București și care au îndeplinit condițiile legale, au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale efectuate atât la nivel local, cât și central.

De asemenea, partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care nu obțin numărul de voturi prevăzut mai sus, însă obțin, individual sau într-o alianță electorală, cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivelul circumscripției electorale județene, rezultat prin însumarea voturilor valabil exprimate pentru toate consiliile locale și pentru toate candidaturile de primar din județ, precum și pentru consiliul județean, și care au îndeplinit condițiile legale, au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale efectuate în circumscripția electorală județeană respectivă.

În același sens, partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care nu obțin numărul de voturi prevăzut mai sus, însă obțin, individual sau într-o alianță electorală, cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivelul circumscripției electorale de sector, rezultat prin însumarea voturilor exprimate pentru consiliul local al sectorului și pentru primarul sectorului, și care au îndeplinit condițiile legale, au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale efectuate în circumscripția electorală de sector.

În plus, partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care nu obțin numărul de voturi prevăzut mai sus, însă obțin, individual sau într-o alianță electorală, cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivelul circumscripției electorale a municipiului București, rezultat prin însumarea voturilor exprimate pentru Consiliul General al Municipiului București și pentru primarul general al municipiului București, și care au îndeplinit condițiile legale, au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale efectuate în circumscripția electorală a municipiului București.

În fine, sumele cheltuite suplimentar, la nivel central, de către partidul politic, alianța politică și organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale se rambursează numai în cazul în care acestea au obținut minimum 3% din voturile valabil exprimate la nivel național.

Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile locale din anul 2016 (Hotărârea AEP nr. 19/2016) was last modified: aprilie 26th, 2016 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.