EMISIUNEA TV „LEGAL POINT” 56 – Jud. dr. Ioan Gârbuleț: Inspecția Judiciară

15 nov. 2017
Vizualizari: 3259
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

[…]

Cornel Dărvășan: Ce trebuie să facă un judecător ca să ajungă în atenția dumneavoastră? Sau să pățească, sau să fie reclamat, sau…? Cum ajunge el în atenția Inspecției Judiciare?

Ioan Gârbuleț: Păi orice persoană care e nemulțumită de un judecător sau de un procuror poate formula o sesizare la Inspecția Judiciară, care o verifică și, atunci, sigur, se iau măsurile necesare.

Cornel Dărvășan: Deci, în general, cei care sunt în mijlocul unui proces, dacă sunt nedreptățiți sau consideră că li s-a făcut un abuz sau o nedreptate, ei se adresează. Nimeni nu verifică un judecător prin prisma activității lui, deciziilor lui, dintr-un for superior, doar în măsura în care cineva sesizează.

Ioan Gârbuleț: Păi nu! Hotărârile judecătorești – să nu facem confuzie aici – sunt verificate în calea de atac, de către instanțele de control judiciar. Noi aici ne referim la ceea ce m-ați întrebat dumneavoastră – ne referim la abateri disciplinare sau la alte activități care ar ieși din sfera de conduită a magistratului.

Cornel Dărvășan: O să revenim puțin mai târziu la aspectul acesta. Haideți să ne vorbiți puțin despre cum funcționează Inspecția Judiciară – modul de organizare, funcționare al acestui organism.

Ioan Gârbuleț: În prezent Inspecția Judiciară – și mă refer la prezent, pentru că știți că sunt foarte multe discuții în spațiul public, cu Inspecția Judiciară, și de-aia fac mereu trimitere la „în prezent”. Că s-ar putea mâine sau în foarte scurt timp să se schimbe ceea ce discutăm noi astăzi. Dar în prezent Inspecția Judiciară este condusă de către un inspector-șef, ajutat de către un inspector-șef adjunct, numiți prin concurs organizat de CSM, pe o perioadă de trei ani, iar mandatul acestora poate fi înnoit o singură dată. Totodată, în cadrul Inspecției Judiciare funcționează o serie de direcții și de compartimente, după cum urmează: avem Direcția de Inspecție Judiciară pentru judecători, care se ocupă doar de judecători; avem Direcția de Inspecție Judiciară pentru procurori, care se ocupă doar de procurori; avem Direcția Economică și Administrativă; avem Direcția de Sinteze, Contencios și Registratură; Compartimentul de Informare Publică și Relații cu Mass-media; Compartimentul de Documente și Informații Clasificate; Compartimentul IT. Toate aceste direcții și compartimente au atribuții foarte clar definite, fie prin lege, fie prin regulamentul de organizare și funcționare a Inspecției Judiciare. De asemenea, cred că nu e lipsit de importanță să vă spun atribuțiile pe care le are inspectorul judiciar, care sunt extrem de diversificate și de…

Cornel Dărvășan: Ce atribuții are?

Ioan Gârbuleț: În materie disciplinară, de exemplu, dispune și efectuează cercetarea disciplinară și exercită acțiunea disciplinară împotriva judecătorilor și procurorilor, inclusiv a celor care sunt membri ai CSM, precum și față de magistrații-asistenți de la Înalta Curte de Casație și Justiție; efectuează verificări la instanțele de judecată, în legătură cu respectarea normelor procedurale privind primirea cererilor, repartizarea dosarelor, stabilirea termenelor ș.a.m.d., adică tot ceea ce ține de organizarea instanței de judecată. De asemenea, efectuează verificări la parchete în aceleași probleme specifice parchetului; verifică eficiența managerială și modul de îndeplinire a atribuțiilor ce decurg din legi și regulamente, pentru asigurarea bunei funcționări a instanțelor și a parchetelor; verifică sesizările adresate Inspecției Judiciare sau se poate sesiza din oficiu, în cazul în care constată că activitatea sau conduita unui judecător sau procuror este necorespunzătoare; efectuează verificări cu privire la condiția „bunei reputații” privind judecătorii și procurorii în funcție; efectuează verificări dispuse de plenul CSM, privind soluționarea cererilor care au în vedere apărarea independenței și reputației profesionale; efectuează, într-un cuvânt, orice alte verificări și controale dispuse fie de plenul CSM, fie de secțiile Consiliului sau de inspectorul-șef.

Pot să vă spun că, relativ recent, a fost realizat profilul ocupațional al funcției de inspector judiciar, concluzionându-se că în cazul acestei funcții se poate vorbi despre un profil ocupațional distinct de cel al judecătorilor și procurorilor. Total diferit. De aceea eu vă spun că mi-e foarte greu să înțeleg de ce se dorește limitarea sau chiar reducerea mandatului de inspector judiciar, deoarece și în această profesie este nevoie de foarte multă experiență.

[…]

Cornel Dărvășan: Iată că lucrurile nu sunt simple și nu pot fi luate prin surprindere. Și ne îndreptăm cu pași repezi către o chestiune foarte sensibilă. Care este procedura de apărare a reputației, independenței și imparțialității? Pentru că oricine poate să scrie despre oricine. Și dacă apare – o să discutăm imediat, în următorul punct, despre relația Inspecției Judiciare cu mass-media – în presă, deja, când un judecător este acuzat, la noi, în România, deja se știe că judecătorul ăla a fost acuzat… și acuzația, uneori, e văzută de omul simplu ca fiind o problemă clară. Adică nu mai e chiar cum ne imaginăm noi. Reputația cum poate fi apărată, domnule judecător?

Ioan Gârbuleț: În conformitate cu dispozițiile Legii nr. 317/2004, CSM are dreptul și obligația de a se sesiza și din oficiu, pentru a apăra judecătorii și procurorii împotriva oricărui act care le-ar putea afecta independența sau imparțialitatea, ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, CSM apără reputația profesională a judecătorilor și procurorilor. Totodată, trebuie să știți că și judecătorul sau procurorul care consideră că independența, imparțialitatea sau reputația profesională îi este afectată, în orice mod, se poate adresa CSM, care poate dispune efectuarea de verificări în acest sens.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Procedura de efectuare efectivă a verificărilor – independenței, imparțialității și reputației profesionale – în principal este reglementată de regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecție de către Inspecția Judiciară și presupune efectuarea unor verificări de către inspectorul judiciar, iar rezultatul acestor verificări se consemnează într-un raport, care trebuie să cuprindă în mod obligatoriu, între alte aspecte, prezentarea situației de fapt, precum și argumentarea soluției propuse plenului CSM. După avizarea de către directorul Direcției de Inspecția Judiciară și de către inspectorul-șef, raportul se comunică judecătorului sau procurorului vizat, pentru a formula obiecțiuni; dacă este cazul, bineînțeles. Aceste obiecțiuni pot fi formulate într-un termen de cel mult zece zile de la comunicarea raportului și se transmit Inspecției Judiciare. După expirarea termenului stabilit, raportul Inspecției, împreună cu materialul care a stat la baza elaborării acestuia, obiecțiunile – dacă sunt formulate de către judecătorul sau procurorul în cauză – precum și răspunsul Inspecției Judiciare la aceste obiecțiuni, este transmis plenului superior al CSM. Judecătorul sau procurorul care face obiectul verificării este invitat la ședința plenului în care are loc dezbaterea acestui raport.

În funcție de cele constatate, precum și de susținerile judecătorului sau procurorului, plenul dispune măsurile necesare, iar rezultatul acestor deliberări se publică pe site-ul CSM.

Cornel Dărvășan: Deci e un fel de mini-proces, așa… domnule judecător.

Ioan Gârbuleț: Eu vă spun, din punctul meu de vedere această procedură nu are efectul scontat, întrucât în afară de publicarea pe site-ul CSM a unui comunicat prin care se apără reputația profesională sau independența judecătorului, altceva nu se mai întâmplă.

Cornel Dărvășan: Și dacă judecătorul nu este apărat, și este sancționat, ce se întâmplă? I se comunică acea sancțiune.

Ioan Gârbuleț: Să rămânem în sfera asta, să nu le încurcăm, știți. Una e apărarea reputației, alta e sancțiunea disciplinară. Sunt două lucruri total diferite. Degeaba mie îmi apără reputația profesională printr-un comunicat. Se publică un comunicat. Eu cred, și ar trebui ca legiuitorul să se gândească, din punctul meu de vedere, să modifice această procedură din temelii.

Cornel Dărvășan: Ce ar trebui făcut?

Ioan Gârbuleț: Dacă vrem cu adevărat ca ea să producă efecte. Pentru că – ceea ce spuneați dumneavoastră la început – te terfelește în presă timp de o lună de zile, mai mult sau mai puțin, CSM-ul dă un comunicat că ți-a apărat independența și reputația, dar în conștiința oamenilor rămâne că tu ești un judecător sau un procuror cu probleme. Și atunci, mă întreb ce efect practic are această cerere. Sigur, nu e de neglijat, dar trebuie regândită situația asta și trebuie văzut un alt sistem, în care chiar să aibă eficacitate, pentru că în momentul de față…

Cornel Dărvășan: În anumite ziare, spre exemplu, există un anumit drept la replică…

Ioan Gârbuleț: Inclusiv prin chestia asta. Sigur, și prin drept la replică, și prin aplicarea unor sancțiuni, legiuitorul trebuie să gândească.

Cornel Dărvășan: Anumite televiziuni fac anumite acuzații ș.a.m.d. Trebuie să fie obligate să spună acelor oameni pe care i-au informat greșit: „Stați puțin, că nu au fost suficiente dovezi, judecătorul X este…”.

Ioan Gârbuleț: Inclusiv prin chestiunea asta ar trebui. Dar trebuie reglementat în lege. Or, noi nu le avem în momentul de față. De aceea eu spun că această situație trebuie regândită. Această instituție trebuie regândită din temelii de către legiuitor.

[…]

Ioan Gârbuleț: V-am spus, abaterile disciplinare sunt reglementate prin Legea nr. 303 – sunt 21 de abateri disciplinare. Titularul acțiunilor disciplinare, în cazul judecătorilor, este Inspecția Judiciară, prin inspectorul judiciar, Ministrul Justiției și președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție, în cazul procurorilor Inspecția prin inspectorul judiciar, Ministrul Justiției și procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație, iar în cazul magistraților-asistenți e președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție și Inspecția Judiciară prin inspectorul judiciar. Deci ei sunt cei care pot promova acțiunea disciplinară. Acțiunea disciplinară se judecă la noi, de către secțiile CSM – secția pentru judecători judecă abaterile disciplinare ale judecătorilor și ale magistraților-asistenți, inclusiv a celor care sunt membri ai CSM sau inspectori judiciari, iar secția pentru procurori judecă abaterile disciplinare ale…

Cornel Dărvășan: Avem magistrați de…?

Ioan Gârbuleț: Da, sunt multe…

Cornel Dărvășan: Abateri?

Ioan Gârbuleț: Da, sunt multe acțiuni disciplinare promovate, și la direcția pentru judecători, și la direcția pentru procurori, din păcate.

Cornel Dărvășan: Am înțeles. Un minut și ceva să ne spuneți despre legile Justiției, cu privire la Inspecția Judiciară. Ce propuneri ați avea dumneavoastră?

Ioan Gârbuleț: Să știți că s-a discutat foarte mult despre legile Justiției. CSM a emis două avize negative – unul pe proiectul inițiat de Ministrul Justiției, cel de-al doilea aviz negativ – pe proiectul Parlamentului. Eu am văzut ultima formă în Parlament, cu privire la Inspecția Judiciară. Vă spun sincer, dacă ar intra proiectul așa cum e, cum ne-a fost nouă comunicat să ne pronunțăm asupra lui, Inspecția Judiciară n-ar mai putea funcționa. De ce? Pentru că se abrogă implicit capitolul despre care vă vorbeam, privind organizarea inspecției și statutul inspectorilor judiciari; se propune înființarea unui consiliu de supraveghere; se propune reorganizarea Inspecției, dar nu ni se spune cum. Dar, în același timp, sunt lăsate toate atribuțiile din lege privind exercitarea acțiunii disciplinare, susținerea acțiunii disciplinare, procedura disciplinară ș.a.m.d. Adică… ce să vă spun, se vede că cei care au inițiat acest proiect sunt… n-au studiat bine. Cred că nu s-au aplecat suficient cu privire la Inspecția Judiciară.

Acum, sigur, este o discuție unde să fie poziționată Inspecția Judiciară. Să fie la CSM, să fie la Ministerul Justiției sau să fie o instituție total autonomă? Sigur, v-am spus la început, Inspecția Judiciară în momentul de față este o structură autonomă.

[…]


Joi, 16 noiembrie 2017, începând cu ora 17.00, a avut loc emisiunea TV „Legal Point” pe canalul „UJ-TV” găzduită de portalul universuljuridic.ro.

Realizatorul emisiunii, dl. Cornel Dărvășan a adus în fața reflectoarelor, în cadrul emisiunii, un invitat special: jud. dr. Ioan Gârbuleț, inspector judiciar.

Tema emisiunii a fost: „Inspecția Judiciară”.

Emisiunea Legal Point va fi transmisă în direct pe www.universuljuridic.ro.

 

EMISIUNEA TV „LEGAL POINT” 56 – Jud. dr. Ioan Gârbuleț: Inspecția Judiciară was last modified: noiembrie 21st, 2017 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: