Documentele Constatatoare Negative în Achizițiile Publice – Instrument de Protecție sau Sursă de Arbitrariu?

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

1. Introducere – Funcția și Sensibilitățile Documentului Constatator Negativ

În arhitectura juridică a achizițiilor publice, Documentul Constatator reprezintă o piesă esențială, reflectând modul în care un operator economic a executat obligațiile contractuale asumate. Când acest document este negativ, el devine un veritabil mecanism de reputație cu potențialul de a afecta dramatic parcursul profesional al unui operator. Scopul său este de a permite Autorităților Contractante să gestioneze riscul atribuirii contractelor unor operatori inadecvați, prin furnizarea unor informații concrete privind capacitatea de executare anterioară.

Totuși, natura sa aparent obiectivă ascunde o zonă de vulnerabilitate profundă: arbitrariul deciziei. În practică, Autoritățile Contractante rareori își recunosc culpabilitatea într-un eșec contractual, alegând frecvent să emită un Document Constatator Negativ, cu efecte juridice și reputaționale majore, chiar înainte ca un eventual litigiu să fi stabilit culpa reală. În această perioadă de incertitudine, Operatorul Economic suportă deja consecințele unei fapte încă nedovedite.

2. Regimul Juridic – De la Obligația de Publicare la Potențiala Excludere

2.1. Obligația legală de emitere și publicare în SEAP

Conform art. 166 din HG nr. 395/2016, Autoritatea Contractantă este obligată să emită DC la finalul contractului și, în mod excepțional, are dreptul de a emite si Documente Constatatoare Intermediare.

2.2. Excluderea în temeiul art. 167 din Legea nr. 98/2016

Regimul juridic al excluderii este aparent rigid: art. 167 din Legea nr. 98/2016 folosește termenul ”exclude”, sugerând o obligație a Autorității Contractante de a exclude un operator căruia i s-a emis Document Constatator Negativ.

Totuși, art. 171 din aceeași Lege introduce un mecanism de reabilitare, permițând operatorului economic să-și demonstreze credibilitatea, chiar în prezența unui Document Constatator Negativ. Așadar, excluderea nu este automată, iar simpla existență a unui Document Constatator nu justifică în sine eliminarea din procedură.

Condițiile pentru excluderea efectivă sunt cumulative:

• Încălcarea gravă sau repetată a obligațiilor contractuale;

• Producerea unor efecte precum încetarea anticipată, plata de daune-interese sau alte sancțiuni similare;

• Neexecutările constatate în DC erau de o gravitate atât de mare încât au făcut ca livrările/serviciile/lucrările să fie improprii utilizării conform destinației contractului.

3. Rolul DUAE și Dreptul la Clarificări

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Completarea DUAE (Documentul Unic de Achiziție European) este esențială în această ecuație. Necompletarea sa, inclusiv a secțiunii privind observațiile legate de Documentele Constatatoare Negative, atrage excluderea pentru declarații false. În plus, autoritatea contractantă are obligația legală de a solicita clarificări înainte de a dispune excluderea, iar aceste clarificări pot atenua impactul documentului negativ prin prezentarea măsurilor de remediere luate și care dovedesc credibilitatea ofertantului.

4. Redobândirea Credibilității – Art. 171 din Legea nr. 98/2016

Operatorul Economic are dreptul de a-și proba credibilitatea chiar și în prezența unui Document Constatator Negativ, situație în care nu mai poate fi exclus din procedură. Art. 171 din Legea nr. 98/2016 oferă o listă deschisă de măsuri care pot demonstra această capacitate:

• Plata sau angajamentul de plată a despăgubirilor;

• Clarificarea detaliată a contextului abaterii;

• Adoptarea de măsuri organizatorice, tehnice sau de personal pentru prevenirea unor incidente similare.

5. Asocierea – Răspundere Comună, Excludere Individuală

Un aspect sensibil este cel al asocierilor în participație formate din mai mulți Operatori Economici. În practică, de multe opri, Documentele Constatatoare Negative se emit pentru asociere, fără a individualiza concret care dintre operatori a săvârșit abaterea contractuală, ceea ce, în mod nedrept, atrage riscul de excludere din proceduri de achiziție publică și pentru operatorii care nu au fost vinovați de eșecul unui contract public.

Deși răspunderea civilă este solidară și toți membrii asocierii trebuie să răspundă, ca regulă, pentru daunele produse, trebuie ținut cont de faptul că întotdeauna răspunderea administrativă este personală.

Un Document Constatator Negativ atrage, indirect, o răspundere administrativă materializată în riscul excluderii de la proceduri de achiziție publică. Drept urmare, Autoritatea Contractantă care emite un Document Constatator are o obligație indiscutabilă de a individualiza răspunderea pentru eșecul contractului și de a menționa în corpul Documentului Constatator care este operatorul care avea în sarcină obligațiile neexecutate/executate impropriu, astfel încât Documentul Constatator să genereze doar pentru acesta, în acord cu natura personală a răspunderii administrative, efectul excluderii de la proceduri viitoare.

Totodată, emiterea unui Document Constatator Negativ asupra întregii asocieri, fără analiza contribuției fiecărui membru, contravine principiului proporționalității.

6. Documentele Constatatoare Intermediare – Presiune sau Protecție?

Art. 166 alin. 5² din HG nr. 395/2016 permite emiterea Documentelor Constatatoare Intermediare la fiecare 90 de zile pe parcursul executării unui contract public.

Documentele Constatatoare Intermediare nu pot conduce la excluderea din proceduri viitoare, deoarece nu reflectă încălcări grave care au dus la pierderea emolumentului contractual (art. 167 alin. 8 din Legea nr. 98/2016). Contractul continuă să fie executat (de aceea Documentele Constatatoare sunt intermediare și nu finale), deci abaterea nu poate fi considerată gravă în sensul art. 167 alin. (8) din Legea nr. 98/2016.

Astfel, putem conchide că aceste Documente Constatatoare Intermediare funcționează mai degrabă ca instrumente de presiune, în scopul corectării comportamentului contractual în timp real.

7. Suspendarea și Anularea Documentelor Constatatoare – Mijloace Juridice de Apărare

Cererile de anulare și suspendare a Documentelor Constatatoare, conform art. 53 alin. 13 din Legea nr. 101/2016, sunt de competența secției de contencios administrativ a tribunalului. Suspendarea poate fi obținută în măsura în care sunt incidente circumstanțe care ridică îndoieli serioase asupra legalității Documentului Constatator.

Cazurile evidente (de exemplu, abatere comisă de alt membru al asocierii) au mai multe șanse de succes.

Suspendarea poate fi obținută și arbitral, în baza art. 57 din Legea nr. 101/2016, dacă părțile au ales competența curților de arbitraj pentru judecarea disputelor în legătură cu executarea contractului.

În practică, Tribunalele arbitrale, inclusiv în procedura Arbitrului de Urgență, au confirmat că au competență în a dispune suspendarea unui Document Constatator, tratându-l ca un act emis în executarea contractului, care intră în sfera arbitrabilității.

8. Concluzie

Documentul Constatator Negativ este un instrument legitim de protecție pentru autoritatea contractantă, dar și o sursă de riscuri sistemice pentru echitatea procedurilor. El poate determina, de facto, excluderea unui Operator Economic din piața achizițiilor publice, chiar înainte de o decizie definitivă privind vinovăția sa contractuală. Este esențial ca atât Autoritățile Contractante, cât și Operatorii Economici și instanțele să abordeze cu maximă rigoare legală și factuală aceste documente, pentru a păstra echilibrul între protecția interesului public și dreptul la o concurență loială.