Determinarea instanței competente teritorial în litigiile privind executarea contractelor de achiziție publică încheiate prin unități fără personalitate juridică

6 mai 2025
Vizualizari: 106
  • Legea nr. 101/2016: art. 53 alin. (1)
  • Legea nr. 98/2016: art. 4 alin. (1) lit. a)
  • NCPC: art. 135 alin. (4)
  • O.U.G. nr. 84/2003: art. 1 alin. (3)

Prin cererea înregistrată inițial pe rolul Tribunalului Iași, secția I civilă la data de 24.05.2022 sub nr. x/2022, reclamanta Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. prin Direcția Regională Drumuri și Poduri Iași a solicitat, în contradictoriu cu pârâta S.C. A. S.R.L., obligarea pârâtei la plata sumei de 1.651.513,71 RON cu titlu de daune interese și la plata cheltuielilor de judecată reprezentate de taxa judiciară de timbru.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 2675 din 17 mai 2024)


 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Analizând conflictul negativ de competență, în raport de hotărârile pronunțate și de înscrisurile aflate la dosarul cauzei, Înalta Curte constată că instanța competentă să soluționeze cauza este Tribunalul Iași, secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, având în vedere următoarele considerente:

Înalta Curte reține că între prestatorul A. S.R.L. și achizitorul Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., prin Direcția Regională Drumuri și Poduri Iași, s-a încheiat Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022, având ca obiect prestarea serviciilor de „lucrări de întreținere curentă pe timp de vară parte carosabilă, acostamente, benzi de urgență și benzi de încadrare DRDP Iași – Lot SDN Câmpulung Moldovenesc”.

Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022, precum și Acordul-cadru de servicii nr. x/28.08.2018, care a stat la baza semnării contractului subsecvent, sunt contracte de achiziție publică, guvernate de prevederile Legii nr. 98/2016.

Conform art. 53 alin. (1) din Legea nr. 101/2016:

„Procesele privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum și cele privind executarea, anularea, nulitatea, rezoluțiunea, rezilierea sau denunțarea unilaterală a contractelor se soluționează, în primă instanță, de către secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului în circumscripția căruia se află sediul autorității contractante, prin complete specializate în achizițiile publice”.

Problema care a generat conflictul negativ de competență între cele două instanțe o reprezintă stabilirea calității de achizitor în Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022, respectiv dacă această calitate revine Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. sau Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași din cadrul C.N.A.I.R. S.A.

Potrivit art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 84/2003, C.N.A.D.N.R. (actual C.N.A.I.R.) are în structura sa 7 subunități, denumite direcții regionale de drumuri și poduri, fără personalitate juridică, iar potrivit art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016:

„Au calitatea de autoritate contractantă în sensul prezentei legi:a) autoritățile și instituțiile publice centrale sau locale, precum și structurile din componența acestora care au delegată calitatea de ordonator de credite și care au stabilite competențe în domeniul achizițiilor publice…”.

Din actele depuse la dosarul cauzei, se constată că, deși din Acordul-cadru de servicii nr. x/28.08.2018 nu rezultă expres că a fost încheiat în Municipiul Iași, Contractul subsecvent de servicii nr. x/09.05.2022 a fost încheiat la sediul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, respectiv în Iași, str. x, jud. Iași.

Totodată, se constată că cele două convenții poartă semnăturile reprezentanților Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, precum și ștampila acestei autorități. De asemenea, corespondența cu prestatorul A. S.R.L., ulterioară încheierii contractului de prestări servicii, s-a purtat de către Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, prin reprezentanții acesteia (director regional executiv, șefi de departament).

Înalta Curte reține că, deși Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași nu are personalitate juridică, aceasta reprezintă o unitate a autorității contractante, respectiv CNAIR, acordul – cadru și contractul subsecvent de lucrări fiind încheiate în Municipiul Iași astfel încât devin incidente disp. art. 53 alin. (1)2 din Legea nr. 101/2016 în conformitate cu care cererile pentru acordarea despăgubirilor pot fi introduse și la instanța de la locul contractului.

Prin urmare, instanța de contencios administrativ competentă din punct de vedere teritorial este Tribunalul Iași, în circumscripția căruia se află sediul autorității contractante, conform art. 53 alin. (1) din Legea nr. 101/2016.

Pentru aceste considerente, în temeiul art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei în favoarea Tribunalului Iași, secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.

Sursa informației: www.scj.ro.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Determinarea instanței competente teritorial în litigiile privind executarea contractelor de achiziție publică încheiate prin unități fără personalitate juridică was last modified: mai 6th, 2025 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.